یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

نشست کمیته آب کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
به گزارش خبرنگار یافته، چهارشنبه ۱۷ آذرماه، نشست کمیته آب کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با عنوان " امنیت آب، فرصت‌ها و چالش‌های فرارو" در سالن جلسات کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
بر اساس این گزارش، در این جلسه که به ابتکار "مرتضی محمودوند" نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی و رییس کمیته آب کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با عنوان " امنیت آب، فرصت‌ها و چالش‌های فرارو" و به‌منظور جمع‌آوری دیدگاه‌ها و تهیه گزارشی جهت ارسال به رئیس مجلس و مقامات بالادستی برگزار شد، گروهی از نمایندگان مجلس، کارشناسان وزارت نیرو، معاون پارلمانی وزارت نیرو، اساتید دانشگاه‌های تهران و لرستان، کنشگران و فعالان رسانه‌ای استان و پژوهشگران حوزه آب حضور داشتند.
در این جلسه که به ریاست مرتضی محمودوند برگزار شد، برخی حاضران در جلسه به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود پیرامون مدیریت آب، تغییرات اقلیمی، خشک‌سالی و ترسالی پرداختند.

 

بحران‌های متعددی به خاطر تغییر اقلیم بحران‌هایی پیش رویمان است
ذوالنور نماینده مجلس شورای اسلامی به مقوله آب که مسئله‌ای امنیتی است اشاره کرد و گفت: کمیسیون امنیت ملی همه عوامل ناامنی را رصد و در هر حوزه‌ای که احتمال ناامنی در کشور وجود داشته باشد به دقت بررسی و تحت نظر دارد.
وی افزود: کشوری خشک و نیمه‌خشک داریم و بحران‌های متعددی به خاطر تغییر اقلیم بحران‌هایی پیش رویمان است و در این مقوله و فرونشست زمین و مشکل آب شرب و سفره‌های زیرزمینی و... تهدید داریم و قبل از رسیدن بحران و جنگ آب باید تدابیر جدی در این زمینه اندیشیده شود.
وی همچنین به مطالعات گذشته در دولت‌های قبل و دهه‌های گذشته اشاره کرد و راهکارهای پمپاژ آب دریا به فلات مرکزی و احداث آبراهه بین دریای خزر و خلیج‌فارس و مدیریت مصرف آب و بارورسازی ابرها، مشارکت دیگر کشورها در موضوع انتقال آب دریای خزر به خلیج‌فارس و تهاتر آب با خاک را از مهم‌ترین موضوعات عنوان‌شده از سوی کارشناسان بیان کرد و افزود: کمیسیون امنیت ملی باید در موضوع آب ورود جدی داشته باشد.
 
 
پرداختن به مطالبات سد معشوره و دیگر سدهای در دست احداث لرستان
در ادامه دکتر حبیب دهمرده نماینده مردم زابل و استاندار سابق لرستان که به‌عنوان مهمان در جلسه حضور داشت مطالبی پیرامون طرح‌های انتقال آب از دریا به خشکی و شیرین کردن آب در چابهار بیان کردند و در ادامه به پتانسیل و ظرفیت‌های گردشگری لرستان اشاره و عنوان داشت: مطالبات سد معشوره در لرستان و دیگر سدهای در دست احداث باید به‌صورت جدی از سوی مردم، کنشگران اجتماعی و مسئولان استانی پیگیری شود.
 
با کمبود مدیریت منابع آبی روبرو هستیم
در ادامه «احمد حیدری» معاون حقوقی، پشتیبانی و مجلس (وزارت نیرو) در سخنانی گفت: امروزه کمبود جدی آب و آمایش سرزمینی نداریم بلکه با کمبود مدیریت منابع آبی روبرو هستیم به‌طور مثال بیش از ۹۰٪ آب کشور در بخش کشاورزی، ۶٪ شرب و ۴٪ در بخش صنعت و محیط‌زیست مصرف می‌شود. در خوزستان صنعت نیشکر هفت‌تپه ۱/۵ برابر صنعت کل کشور آب مصرف و پساب نیشکر آب شرب و رودخانه‌ها را آلوده می‌کند.
وی همچنین گفت: برای روستاها و صنعت مشکل کم‌آبی نداریم و آب صنعت را باید جدا کرد و برنامه وزارت نیرو برای صنعت این است که خودتان باید از پساب، فاضلاب یا دریا آب تهیه کنید.
وی ادامه داد: در کشاورزی اصفهان ۳٪ مکانیزه و بقیه غرقابی است. تغییر الگوی کشت و مکانیزه کردن مصرف آب کشاورزی منجر به تولید دو برابری محصول خواهد شد.
حیدری افزود: در لرستان بنا داریم سد معشوره را راه‌اندازی کنیم و اگر رودخانه‌ها سامان بگیرند کنترل سرشاخه‌ها برای کل کشور مفید خواهد بود.
 
 
رفتار و مطالبات متناسب با تهدید آب نیست
صالح از مدعوین و حاضرین در جلسه نیز در سخنانی گفت: آیا آب را تهدید میدانیم یا خیر؟ آیا عملکرد ما مناسب با تهدید هست یا خیر؟
وی افزود: اگر تهدید خشکی و خشک‌سالی داریم باید بندهای آبی بزنیم، محصولات متناسب کشت و سیستم تصفیه آب و فاضلاب جدی گرفته شود و موضوع حق آبه پیگیری و رفتار متناسب با تهدید باشد و رفتار و مطالبات متناسب با تهدید آب نیست.
 
 
آب‌های پنهان را استحصال کرد
دکتر ولایتی استاد دانشگاه تهران و متخصص آب زیرزمینی در سخنانی به مدیریت آب، سازندهای آب و آب‌های پنهان یا فرو رو در زمین و خارج شدن این آب‌ها از مرزهای کشور اشاره داشت و گفت: می‌شود در لرستان و سایر نقاط کشور آب‌های پنهان را استحصال کرد.
 
توجه به منابع و مصارف 
دکتر حقی آبی پژوهشگر حوزه آب هم به عدالت آبی با محوریت استان لرستان و تخصیص آب و توجه به منابع و مصارف اشاره داشت و گفت: در لرستان ۱۲/۵ میلیارد مترمکعب خروجی آب استان است و میانگین اراضی آبی لرستان نصف کشوری است. در قضیه سیل پل‌دختر با کمبود آب مواجه هستیم و کاهش آب تخصیصی سد معشوره هم از دیگر موضوعات مهم است که نباید فراموش شود.
وی همچنین پیشنهاد باز تخصیص آب سراسر کشور و بهینه‌سازی مصرف آب را عنوان کرد.
 دکتر احتشام نیا استاد دانشگاه لرستان به تفکیک کار به‌صورت تخصصی جهت خروجی مناسب، محدودیت منابع آبی کشور، طرفیت سرزمینی، چالش رشد جمعیت در سراسر دنیا و نیاز به آب و تغییرات اقلیمی و تخریب محیط‌زیست را عنوان داشت.
 
 
مشارکت مردمی در کنار دولت
دکتر قناد از کارشناسان وزارت نیرو نیز در سخنانی با موضوع مشارکت مردمی در کنار دولت برای مقوله آب در فراهم ساختن آب‌رسانی پایدار و مشارکت در بهداشت و شادابی زندگی جوامع انسانی، جلوگیری از تخریب محیط‌زیست و اعتمادسازی تغییرات منابع آب و شاخص WPI که وضعیت آب هر منطقه را مشخص می‌کند پرداخت.
وی همچنین بیان داشت: مدیریت محلی آب، عدم اعمال مدیریت در عرضه آب و عدم اعمال مدیریت در تقاضای آب از مهم‌ترین موضوعات مقوله آب هستند که باید توجه جدی به این نکات داده شود.
 
وزارت نیرو باید پاسخگو باشد

"سید حسن صادقیان" کنشگر اجتماعی و کارشناس حوزه آب نیز در این جلسه به موارد زیر پرداخت:

۱-خلاصه‌ی گزارش (IPCC)هیات بین‌الدولی تغییر اقلیم و ارائه گزارش در خصوص نتایج صریح مدل‌سازی تغییر اقلیم در ایران و مخصوصاً در زاگرس

۲- لزوم برخورد و مجازات عاملین وضعیت مدیریت شکست‌خورده‌ی کنونی منابع آب در کشور.

۳- لزوم چاره‌اندیشی و برنامه‌ریزی در خصوص پروژه‌های مخرب و ضد انسانی ترکیه بر روی رودخانه‌های ارس، دجله و فرات و دخالت و هدایت مستقیم رژیم صهیونیستی در برنامه‌های مدیریت و برنامه‌ریزی منابع آب در کشور ترکیه و افغانستان.

۴- شناسایی هدایتگران غیر کارشناس و منفعت‌طلب جریانات آبی برای ایجاد نزاع قومی به بهانه‌ی مشکلات مدیریتی منابع آب در کشور.

۵- لزوم بازنگری در کلیه‌ی پروژه‌های اجراشده، در دست اجرا و در حال مطالعه با نگرش سیستمی و مدیریت یکپارچه‌ی منابع آب با مشارکت و منفعت همه‌ی ذینفعان.

۶-جلوگیری از پروژه‌های مخرب انتقال آب بین حوضه‌ای و تمرکز بر حل مشکل آب با نگرش درون حوضه‌ای آبریز با استفاده از فنّاوری‌های مدرن و کاهش مصرف آب.

۷- ایجاد ساختار و سازمان حسابرسی آب به‌عنوان سازمانی مستقل برای اندازه‌گیری تحویل، مصرف و راندمان همه‌ی مصارف آب در بخش‌های مختلف و با ایجاد بخش‌های همبند آب، انرژی، غذا و ساختار هیدرو انفورماتیک و خلعید وزارت نیرو در اندازه‌گیری و پایش منابع آب.

۸-ایجاد تناسب توسعه‌ی منابع آب در حوضه‌های آبریز مخصوصاً توسعه منابع آب در سه استان لرستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد.

۹-تمرکز وزارت نیرو بر روی زیرساخت‌های توسعه منابع آب در استان لرستان و شریک کردن استان لرستان و کهگیلویه و چهارمحال در طرح ۵۵۰ هزار هکتاری موسوم به طرح رهبری.

۱۰- بازنگری اساسی در پیش‌نویس قانون جامع آب و بازنگری در نحوه‌ی برآورد و شاخص‌های تخصیص آب.

نتیجه‌گیری:

با توجه به مشکلات پیش‌آمده در بخش آب در کشور بایستی سازمان حسابرسی آب در کشور ذیل مراکز امنیتی به وجود آمده و سالانه جهت کنترل برنامه‌های توسعه‌ای مدیریت منابع آب گزارش دقیق به نهادهای امنیتی ارائه و با متخلفین بشدت برخورد گردد.

همچنین بایستی توازن منابع آب در استان‌های داخل حوضه‌های آبریز برای توسعه در بخش‌های مختلف برقرار و از توسعه‌ی نامتوازن دوری کرد.

 
حق آبه معشوره و سد بختیاری مطالبه اصلی مردم لرستان
کاظمی آرش از کارشناس و کنشگران حوزه آب و همکار رسانه‌ای یافته هم در سخنانی گفت: گرفتن حق آبه معشوره و سد بختیاری به عنوان مطالبه اصلی مردم لرستان مدنظر است.
وی پیگیری چالش‌های پیش روی استان در حوضه آب را به شرح زیر برشمرد:
۱_ سد کمال صالح در استان مرکزی و در نقطه صفر مرزی با استان لرستان برای رفع بحران آب پتروشیمی شازند و آب شرب اراک در بالادست سد مروک دورود ساخته شده ولی متاسفانه حق آبه سد مرووک را نمی‌دهد در حالی که اراضی ۳۰ روستای بخش چاپلق با بیست هکتار اراضی کشاورزی شهرستان ازنا در زیر حوضه دریاچه این سد قرار گرفته‌اند.
۲_سد سیمره با این که بین استان‌های لرستان و ایلام مشترک است و مصوبه تخصیص دویست میلیون مترمکعب برای مشروب ساختن شهرستان کوهدشت و دشت رومشگان و زمین‌های کشاورزی کوهنانی در سال ۹۲ تصویب و ابلاغ گردیده است هیچ‌گونه حق آبه ای به این مناطق نمی‌دهد.
۳_سهم صد میلیون مترمکعبی حق آبه لرستان از پروژه انتقال آب سرشاخه‌های دز به استان‌های قم و اصفهان و مرکزی حذف گردیده است
۴_تخصیص از سد کلان شهرستان ملایر استان همدان در حوضه مشترک با استان لرستان جهت تأمین آب شرب اشترینان با وجود مشکل تأمین آب شرب روستاهای این حوضه داده نمی‌شود و عملاً حذف شده است.
 
توجه دقیق به مرزبندی‌های استانی
سعید معتمدی خبرنگار پایگاه خبری یافته هم به لزوم هوشیاری، اطلاع‌رسانی درست و جلوگیری از تفرقه و مناقشات بین استانی اشاره کرد و توجه دقیق به مرزبندی‌های استانی و حتی خارج از کشور جهت حفظ حریم مرزی استان‌ها در نقشه‌های منتشرشده از سوی وزارت کشور و استانداری‌ها و دیگر مراجع رسمی از انتشار نقشه‌های جعلی با مخدوش کردن مرزهای استانی را مرد تأکید قرار داد.
 

تجمعات ساختگی به منظور فشار بر حاکمیت
کیانوش معمر دیگر کنشگر لرستانی حاضر در جلسه نیز به موارد زیر اشاره کرد:
1-_ایجاد هرگونه ناامنی در هر نقطه ای از کشور به منظور آباد کردن منطقه ای به قیمت نابودی هر منطقه ی دیگری باید محکوم شود.
۲_کسانی که از تجمعات ساختگی به منظور فشار بر حاکمیت به منظور انتقال آب زاگرس حمایت نموده اند، اصلی ترین عوامل ضدامنیتی هستند و باید برابر قانون پس از شناسایی با آنان برخورد شود.
۳_فضاسازیهای غیرقانونی وهدفمند منجر به هدررفت سرمایه های اجتماعی میشود و نباید در برابر ایجاد کنندگان آن کوتاه آمد
۴_تمدنها در کنار آبها شکل گرفته اند ولرستان خواستگاه تمدن و تاریخ ایران است و زاگرس کمربند امنیتی کشور است، نباید اجازه داد با انتقال بی رویه آب، تمدن و تاریخ ایران که بر آن همواره افتخار می کنیم، نابود شود.
۴_حاشیه نشینی، روی آوردن به مشاغل کاذب، فقر، مهاجرت و ترک کردن شهرها و روستاهای لرستان و زاگرس به واسطه بی عدالتیها و تبعیضهای صورت گرفته در حق مردمان آن است که این وضعیت مغایر با اصول مندرج در قانون اساسی و آرمانهای انقلاب، مبنی بر رعایت عدالت و رفع تبعیض و. است...
۵_مطالبه گران قانونمند لرستانی، انقلابی ترین افراد این سرزمین هستند و سالهاست رنج و درد مردم را مطرح کرده اند اما گوشی برای شنیدن ندیدند...
۶_با ادامه برنامه های غلط و سوءمدیریت حاکم بر وزارت نیرو، به استثمار کویر بر زاگرس خاتمه دهید.
۷_مدیران بی برنامه بزرگترین آسیب برای امنیت ملی هستند و از به کارگیری آنان باید جلوگیری شود.
۸_نا هماهنگی میان مراکز تصمیم گیری در بحث آب مانند وزارت نیرو، محیط زیست، وزارت جهاد و کشارزی و وزارت صنعت و معدن ...

لزوم توجه به شهرستان دلفان

امین دوستی نژاد کنشگر لرستانی حاضر در جلسه هم خطاب به حضار گفت: آیا می‌دانید که شهرستان دلفان از شهرهای شمال استان لرستان که از پر بارش ترین نقاط کشور با میانگین بارش بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلی‌متر چیزی در حدود ۴۰ درصد بالاتر از متوسط بارش کل ایران و به‌عنوان سومین منطقه پر بارش ایران و پر بارش ترین منطقه لرستان می‌باشد؟ آیا می‌دانید در حالی که از این شهر از مناطق پر بارش کشور است اما تنها در حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد از ۱۲۰ هزار هکتار زمین‌های کشاورزی آن به‌صورت آبی است و الباقی آن به‌صورت دیم است؟

وی افزود: ما معتقدیم که عدالت توزیع و تخصیص آب در تمامی مناطق ایران اسلامی می‌بایست اقدام گردد اما تبعات و تهدیدات اجتماعی ناشی از عدم توسعه‌یافتگی کشاورزی که شغل اصلی مردمان لرستان است از ظلم تاریخی عدم تخصیص در به وجود آمدن بیکاری، مهاجرت، کاهش موالید، تخلیه روستاها، پدیده کارگری زنان خانواده، اعتیاد، سرقت مسلحانه ناشی از بیکاری ابعاد جدید امنیتی و تهدید سرزمینی در این استان بخصوص شهرستان دلفان خلق نموده است

دوستی نژاد افزود: تقاضا دارم دستور فرمایند گزارش منتشرشده فقر در سال ۹۹ که توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با همکاری وزارت کار، رفاه و امور اجتماعی منتشر شده است بر اساس شاخص‌های ترکیبی مانند تورم، بیکاری.، سرانه درآمد و موارد دیگر استخراج شده است شهرستان دلفان استان لرستان جز ۲۰ شهر صدرنشین فقیر ایران در رتبه ۱۷ شناسایی شده است که این در این جدول ۱۱ شهر از سیستان و بلوچستان و دو شهر از استان کرمان وجود دارد که از استان‌های بیابانی کشور محسوب می‌گردند که در مقابل بارندگی و حاصلخیز بودن شهرستان دلفان لرستان به‌هیچ‌عنوان قابل‌مقایسه نیستند.




تهیه گزارش بحران آب
رئیس کمیته امنیت آب کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس از تهیه گزارش در حوزه بحران آب خبر داد.

مرتضی محمودوند، با اشاره به نشست امروز (چهارشنبه 17 آذرماه) کمیته امنیت آب کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: با توجه به بحران آب در کشور، چندین نوبت نشست در زمینه خشک‌سالی و بحران آب برگزار شد و امروز نیز با اساتید آب دانشگاه تهران، نمایندگانی از وزارت نیرو و فعالان این عرصه در استان لرستان نشستی برگزار شد.

نماینده مردم خرم‌آباد و دوره در مجلس بیان کرد: این نشست‌ها برای تهیه گزارشی در زمینه امنیت آب کشور صورت می‌گیرد که پس از جمع‌بندی گزارش به کمیسیون امنیت، مرکز پژوهش‌ها، رئیس مجلس ارسال می‌شود.

رئیس کمیته امنیت آب مجلس از ادامه‌دار بودن این جلسات برای رسیدن به جمع‌بندی صحیح و نتیجه‌بخش خبر داد.



لازم به ذکر است حجت‌الاسلام‌والمسلمین ذوالنوری نماینده مردم قم و عضو کمیسیون امنیت ملی،دکتر دهمرده نماینده مردم زابل و استاندار اسبق لرستان،دکتر احمد حیدری معاون وزیر نیرو و چند تن از مقامات ارشد سیاسی-امنیتی به دعوت دکتر محمودوند در این نشست حضور داشتند.

 همچنین دکتر امیرحمزه حقی آبی و دکتر عبدالله احتشام نیا از اساتید دانشگاه لرستان،دکتر سلمان ولایتی،مهندس محمدهادی نظری فر و مهندس سیدحسین امیری از اساتید و پژوهشگران دانشگاه تهران، مهندس سیدحسین صادقیان متخصص حوزه آب، مهندس آرش کاظمی، مهندس امین دوستی نژاد،دکتر کیانوش معمر و دکتر احسان سبحانی فرد از کنشگران لرستان و نیز سعید معتمدی از پایگاه خبری یافته و علی‌اکبر شیرخانی از رسانه‌های لرستان در این نشست حضور پیدا کردند.




گزارش: سعید معتمدی/ یافته/ تهران
عکس: خانه ملت




دیدگاه‌ها  

#1 منصوری 1400-09-18 08:05
انقدر بیچاره ایم که در سفر رئیس جمهور بجای طلب ساخت کارخانه و حل مشکلات شهری و زیر ساختها و اشتغال داریم التماس میکنیم اب خودمان را به خودمان بدهید نه به غیر
نقل قول کردن
#2 مجید 1400-09-18 16:52
به نقل از منصوری:
انقدر بیچاره ایم که در سفر رئیس جمهور بجای طلب ساخت کارخانه و حل مشکلات شهری و زیر ساختها و اشتغال داریم التماس میکنیم اب خودمان را به خودمان بدهید نه به غیر

از این هم که گفتی بدبختریم ،اگه یه روز واقعیت در مورد غرب کشور و زاگرس نشینان برملا بشود خیلی ها از غصه دق میکنند
نقل قول کردن
#3 دادخواه 1400-09-18 19:10
هر روز از میدان آزادی تا میدان استانداری لرستان ترافیک وحشتناک است چون پل گپ خرم‌آباد قدیمی و متعلق به دوره صفویه است و گنجایش و ظرفیت ندارد نمیشه شهرداری یک پلی در بالادستش بسازد؟ چرا شهرداری خرم‌آباد منفعل است؟
نقل قول کردن
#4 جودکی 1400-09-18 19:11
پایه پیشرفت هر منطقه راه آهن است الان از سال 1389 تا الان هنوز راه آهن دورود _ خرم‌آباد _ اندیمشک تکمیل و افتتاح نشده و این خیلی مهم است مسئولان استان و خرم‌آباد از دولت حتما تکمیل راه آهن را بخواهند
نقل قول کردن
#5 شیخ صالح 1400-09-19 11:46
آفرین بر برگزارکنندگان این جلسه بسیار عالی بود دست یافته هم درد نکنه که این همه زحمت کشیدن
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا