یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

گرداب سنگی (گردآو بردينه) خرم‌آباد لایروبی شد.
به گزارش یافته، با کاهش نزولات آسمانی، حجم آب گرداب سنگی (گردآو بردينه) خرم‌آباد به کمترین حد ممکن رسید تا جایی که کاملا خشک شد و این فرصت مناسبی بود تا شهرداری منطقه 2 خرم‌آباد دست به کار شده و این بنای زیبای طبیعی- تاریخی لرستان را بعد از سال‌ها لایروبی کند.
گرداب سنگی (گردآو بردينه) خرم‌آباد یکی از آثار تاریخی بجای مانده از دوره ساسانیان است که به عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی و گردشگری در استان لرستان و شهر خرم‌آباد خودنمایی می‌کند.




این بنای تاریخی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده در قسمت مرکزی شهر خرم‌آباد و در میان بافت قدیمی شهر در خیابان 17 شهریور واقع شده است.
گرداب سنگی در گویش لری به گردو بردینه معروف است و با سنگ و ساروج ساخته شده، این گرداب بنایی مدور متشکل از یک دیواره عظیم سنگی است که به صورت مدور دورتادور چشمه‌ای فصلی احداث‌شده، قطر این بنا 18 متر با پهنای سه متر و بلندای 10 متر از کف چشمه است.
مواد و مصالح بکار رفته در گرداب سنگی از سنگ‌های لاشه همراه ملات ساروج (آهک و گچ) است طغیان آب این چشمه فصلی معمولاً در نیمه دوم بهمن آغاز می‌شود و این امر موجب بالا آمدن سطح آب درون این گرداب می‌شود.



افزایش و سرریز شدن آب این چشمه از طریق کانال‌های ساخته شده و جداول طراحی‌شده در شهر خرم‌آباد آب آن را به درون رودخانه شهر سرازیر می‌کند.
چشمه گرداب سنگی معمولا" در پاییز کم آب و در اوایل فصل بهار با افزایش آب‌دهی همراه می‌شود، اما حکایت امسال این اثر تاریخی با بقیه سال‌ها کمی فرق دارد و این گرداب کاملاً خشک شد.



خشک شدن (گردآو بردينه) فرصتی را پیش آورد تا بعد از سال‌ها با تلاش شهرداری خرم‌آباد، شهردار منطقه ۲ و نظارت اعضای شورای شهر، گرداب سنگی توسط عوامل خدمات شهری لایروبی شود.
امید آن‌که در بهار پیش رو شاهد شکوفایی و آب دهی این مکان زیبا باشیم.



**************

تصاویری از گرداب سنگی (گردآو بردينه) خرم‌آباد در فصل بهار
این تصاویر مربوط به سالهای گذشته است


گزارش تصویری: این روزها تماشای گرداب سنگی (گردآو بردينه) خرم‌آباد را از دست ندهید

گزارش تصویری: این روزها تماشای گرداب سنگی (گردآو بردينه) خرم‌آباد را از دست ندهیدگزارش تصویری: این روزها تماشای گرداب سنگی (گردآو بردينه) خرم‌آباد را از دست ندهیدگزارش تصویری: این روزها تماشای گرداب سنگی (گردآو بردينه) خرم‌آباد را از دست ندهیدگزارش تصویری: این روزها تماشای گرداب سنگی (گردآو بردينه) خرم‌آباد را از دست ندهیدگزارش تصویری: این روزها تماشای گرداب سنگی (گردآو بردينه) خرم‌آباد را از دست ندهیدگزارش تصویری: این روزها تماشای گرداب سنگی (گردآو بردينه) خرم‌آباد را از دست ندهیدگزارش تصویری: این روزها تماشای گرداب سنگی (گردآو بردينه) خرم‌آباد را از دست ندهید

دیدگاه‌ها  

#1 علی 1400-09-17 14:59
کار خوب تشکر. از شهرداری خر اباد.
لطفا سراب شهوا وصد البته مدبه کوه و پای مخمل کوه
به سمت سرآسان رو هم تمیز کاری کنید با تشکر.
نقل قول کردن
#2 اکبر-ظ 1400-09-18 08:11
تشکر از شهرداری .
نقل قول کردن
#3 رضا 1400-09-18 10:15
کار خوب همیشه لایق تشکر و قدر دانیه- ممنون هستیم و خسته نباشید
به امید اینکه بارندگی و نزولات آسمانی همواره در این زمستان آینده باعث جاری شدن و سرازیر شدن آب گرداو بردینه و چشمه اراز باشیم
نقل قول کردن
#4 چگنی 1400-09-18 20:08
گردآو بردینه اولین منبع بهداشتی آب شیرین در دنیاست زمان شاپور ساسانی ساخته شده و این نشان میدهد اون زمان شهر بوده و حیفه که قدرش را نمیدانند و ثبت جهانی نمی کنند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا