یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

معاون عمرانی استاندار لرستان (احمد مرادپور) در جلسه شورای ترافیک استان گفته است: شهر خرم‌آباد به دلیل وسعت طولی و عرض کم خیابان، سال‌ها مشکل ترافیکی داشته و امروز نیز دارای گروه‌های کور ترافیکی است.
احمد مرادپور توضیح داده است:در حالی که خیابان‌های شهر خرم‌آباد تعریض نشده اما همچنان به حجم خودرو افزوده می‌شود به‌نحوی‌که مرکز خرم‌آباد طی سال‌های گذشته به حالت انفجار رسیده است (منبع: خبرگزاری ایرنا، اول خرداد 98).
 
گزارش تصويري: معضلي به نام ترافيك در خرم‌آباد/ فرهنگ‌سازي كنيم

✍️ شهرام شرفی:
این نوع طرح مسئله نمودن که خیابان‌های خرم‌آباد را باید تعریض کرد اساساً اشتباه است.
در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته، عرض خیابان‌ها چقدر است؟
طبیعی است که عرض بسیاری از خیابان‌های خرم‌آباد یک عرض استاندارد سه خط و گاهی چهار خط ترددی رفت و همین تعداد، برگشت است (مثلاً خیابان علوی یا خیابان شریعتی).
اصولاً مشکل گره‌های ترافیکی با تعریض خیابان رفع نمی‌شود؛
زیرا در کشور ما به‌صورت پیوسته خودرو تولید می‌شود و عمده مصرف و تقاضا برای خرید خودروهای تولیدی هم از نوع داخلی است؛ بنابراین روند و مسیر افزایش تعداد خودرو متوقف نمی‌شود. 
مطالعه تجربه کشورهای توسعه‌یافته نشان می‌دهد رفع یا کاستن از ترافیک با روش‌هایی همچون توسعه سیستم حمل‌ونقل عمومی و کارآمد، ایجاد خطوط دوچرخه‌سواری، ساخت خیابان‌های جدید (نه تعریض خیابان‌های قدیم) و ایجاد ساعات محدودکننده تردد خودروهای شخصی به مرکز شهرهای پرجمعیت محقق شده است.
متأسفانه یک تصور کاملاً عامیانه وجود دارد که هرچقدر خودروی شخصی افزایش یافت به همان نسبت باید خیابان‌ها هم تعریض شوند!
در صورتی که راهکارهای علمی و تجربه شده، راهکارهای دیگری است.



وقتی سیستم حمل و نقل عمومی کارآمد و سریع باشد و هنگامی که محدودیت ساعتی تردد خودروهای شخصی به خیابان‌های مرکز شهر وجود داشته باشد خودبه‌خود ترافیک کاسته می‌شود و نیاز به تعریض خیابان‌ها نیست.
مطالعه تجربیات کشورهای توسعه‌یافته نشان می‌دهد مثلاً تردد هرگونه خودرو به بافت قدیمی و گردشگری و توریستی برخی شهرها ممنوع است و جالب است که عرض همان خیابان‌های تاریخی و قدیمی هم کوچک‌تر از عرض خیابان‌های شهر خرم‌آباد است.
یا تردد خودروهای شخصی به مرکز بازار و مرکز شهر در ساعاتی معینی از روز ممنوع است در صورتی که در شهر خرم‌آباد اصلاً این‌گونه راهکارهای علمی تجربه شده اجرا نشده‌اند و صرفاً روی همان تصور عامیانه مانور داده می‌شود که هرچقدر تعداد خودرو افزایش یافت باید به همان نسبت عرض خیابان‌ها بیشتر شود!
ساخت خیابان جدید (نه تعریض) از جمله راهکارهاست که البته در مناطق غیر تاریخی باید ساخته شود تا آسیبی به بافت‌های تاریخی وارد نشود.
یا مثلاً در بحث ایجاد خطوط ویژه دوچرخه‌سواری چقدر تلاش و اقدام و عمل صورت گرفته است؟
برای ساخت پارکینگ‌های طبقاتی استاندارد، چقدر کار شده است؟ 
شورای ترافیک استان بر اساس توضیحات گفته‌شده بایستی دنبال راهکارهایی باشد که حجم زیاد تردد خودروهای شخصی به داخل خیابان‌های پرتردد شهر ازجمله خیابان‌های مرکز شهر کاهش یابد و همچنین تصمیمات و مصوباتی را به مرحله تحقق برساند که هدف و خروجی‌شان، توسعه سیستم حمل‌ونقل عمومی و کارآمدترسازی این سیستم باشد تا گره‌های کور ترافیکی، باز شوند.
 

دیدگاه‌ها  

#1 ستار 1398-03-02 09:33
ما انتظار ی که مردم اصفهان و....از مسئولین شهر ودیارشان دارند ازشما نداریم ومال این فعل هم نیستید.مابه دنیا نیامیدیم از بزرگان شنیدیم که خیابان حافظ می خواهند تعویض کنند یا دروازه الشتر
نقل قول کردن
#2 عبدالهی 1398-03-02 12:38
صرفا یک نظر هست و مطالعه نشده بهرحال.یک راهی که میشه کنترل کرد این مساله رو اینه که از محدوده سبزه میدان تا ۴ راه فرهنگ رو ببندند و تردد به ساحلی ها منتقل بشه و این محدوده صرفا بازار باشه و برای ساکنین این مناطق هم یا به شکل کارت تردد یا به شکل مسیر جایگزین از خیابان شهرداری مرکز و خیابان های پشت بازار صورت بگیره
البته نیاز به مطالعه داره و چکش کاری.
ولی تصور میکنم باعث میشه مرکز شهر حداقل از وجود ترافیک خودرو ها خالی بشه
میشه این محدوده رو به مسیر عبور دوچرخه مجهز کرد تا برای مردم هم راحت تر باشه
در اطراف این محدوده هم پارکینگ های روبار و طبقاتی احداث بشه و درآمد زایی بشه برای شهرداری
مردم هم از وسایل عمومی استفاده کنن برای اومدن به این نقطه و خرید کردن یا از خودرو شخصی و پارکینگ
نقل قول کردن
#3 ساواش 1398-03-02 13:12
طرح ترافیک
اجرای دقیق قانون توسط راهنمایی و رانندگی
خط کشی خیابان ها
تکمیل پل های نیمه کاره خرم آباد
ساخت پارکینگ های طبقاتی
این چند مورد در کوتاه مدت و میان مدت مشکلات ترافیکی خرم آباد حل می کنه
نقل قول کردن
#4 پیامنی 1398-03-02 13:28
این حرفها همش درست و معقول ، حالا برید از استاندار و فرماندار و شهردار بپرسید که چه زمانی قراره خیابان انقلاب تعریض بشه. هرگز این اتفاق نمی افته چون اونا دزدن و شما مطبوعاتیها منفعل و بی خاصیت
نقل قول کردن
#5 چگنی 1398-03-02 16:33
ما همیشه مشکلات را سخت می بینیم درصورتیکه راحت حل میشوند اگر خیابانهای قدیمی مثل 17 شهریور و انقلاب تعریض شوند و شهرداری با کمک بخش خصوصی پارکینگ طبقاتی در مرکز شهر بسازد خدا شاهده ما هیچ ترافیکی نخواهیم داشت
نقل قول کردن
#6 حاتمی 1398-03-02 16:35
شهرداری باید حدفاصل سبزه میدان تا چهارراه فرهنگ که محل تجمع پزشکان و پاساژهاست پارکینگ طبقاتی بسازد چون حتی ظرفیت کوچه ها هم تکمیل شده است
نقل قول کردن
#7 قاصد 1398-03-02 17:15
سالهای سال است شهر داری از تعریض باند کند رو بلور بهارستان عاجز است وهمچنان مردم این شهر ومسافران که از ورودی شهر از طرف ماسور وارد خرم اباد میشوند با منظره مغازه ها واملاک مخروبه وزشت مواجه می شوند جای تاسف دارد وقتی مسافری وارد این شهر میشود ادم خجالت می کشد ایا نمیشود شهر داری با توجه به پتانسیلی که دارد با مالکین این گونه اماکن توافق ضربتی انجام دهد واملاک مناسبی در سایر نقاط شهر به انها بدهد در غیر این صورت با این روند عقب نشینی منتظر صدور رای دادگاهها صد سال دیگر طول میکشد روند تعریض به سر انجام برسد انشالله شهردار توامندی با مدیریتی قوی این شهر به خود ببیند این مهم را انجام دهد
نقل قول کردن
#8 حمید ت 1398-03-02 20:54
چطور میشه خیابان انقلاب رو تعریض نکرد .در حالی که مسافت بسیار زیادی رو در مصرف انرژی و وقت به مردم خرم آباد تحمیل کرده است ؟
نقل قول کردن
#9 رضا-س 1398-03-04 10:15
پارکینگ های طبقاتی در مرکز شهر بسازید و خیایانهای باریک را پارک ممنوع کنید عملاً یک لاین به مسیرهای موجود اضافه میشود.
نقل قول کردن
#10 طولابی 1398-03-05 09:52
شهرداری خرم آباد همت کند و این زیرگذر گلدشت را تکمیل و آسفالت کند
نقل قول کردن
#11 amin 1398-03-07 17:48
این دو کار رو انجام بدین مشکل ترافیک شهر کامل حلی میشه
تعریض خیابانهای کوچک
احداث مترو برای شهر خرم آباد
نماینده های شهر و استان میتونن پیگیر باشن انتخابات نزدیکه
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا