یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

وقوع سیل در فروردین‌ماه سال گذشته و شیوع بیماری کرونا در اواخر سال 98 و ادامه آن در ایام نوروز سال جدید، خسارت زیادی در زمینه گردشگری به منابع استان وارد کرد به طوری که از ابتدای سال 98 تا کنون، بیش از 112 میلیارد ریال به زیرساخت‌ها، آثار تاریخی و تأسیسات گردشگری صدمه وارد شده است که از این میزان، حدود 570 میلیارد ریال آثار تاریخی دچار آسیب شدند.






در اسفندماه سال گذشته و فروردین‌ماه سال جاری تأسیسات گردشگری ۳۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری هفت میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان، راهنمایان گردشگری ۵۰۰ میلیون تومان و مؤسسات آموزش گردشگری نیز حدود ۳۵ میلیون تومان در این ایام متحمل خسارت شدند.
 مطابق آمار ارائه‌شده از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان، در سال گذشته باوجود وقوع سیل و شیوع کرونا، 970 هزار نفر گردشگر به لرستان سفر کردند که از این تعداد 115 هزار نفر شب را در استان ماندند، این در حالی است که در سال 97، در ایام نوروز 3 میلیون و 700 هزار نفر و بعد از آن هم 3 میلیون گردشگر وارد استان شدند و 500 هزار نفر، حداقل یک شب در هتل‌ها و مهمان‌پذیرهای بخش خصوصی اقامت داشتند.
 



نبود امکانات مناسب در مناطق گردشگری لرستان
علاوه بر رویدادهای اخیر آنچه بیش از همه بر صنعت گردشگری استان خسارت وارد کرده و مانع توسعه آن شده است وجود تعدد مراکز تصمیم‌گیری، ضعف بازاریابی، کمبود امکانات زیربنایی و خدمات گردشگری، فقر مالی و نبود امنیت و تضمین برای سرمایه‌گذار بخش خصوصی است.
آنچه مشهود است در مناطق گردشگری استان سرمایه‌گذاری‌های خاصی برای ایجاد زمینه مناسب برای توسعه صنعت گردشگری صورت نمی‌گیرد و تنها امکانات در این مناطق وجود سرویس بهداشتی و چند سیاه‌چادر یا آلاچیق برای استراحت و یک غرفه برای فروش برخی مواد خوراکی است.
مدیرکل سازمان میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان دراین‌باره به «یافته» می‌گوید: بر اساس اصل 44 قانون اساسی دولت از سرمایه‌گذاری مستقیم در بخش ایجاد تأسیسات گردشگری شامل هتل، مجتمع‌های گردشگری و خدمات رفاهی بین‌راهی و... منع و این وظایف به بخش خصوصی واگذار شده است.
سید امین قاسمی ادامه می‌دهد: این سازمان در حوزه ایجاد زیرساخت‌ها که شامل ایجاد راه دسترسی، آب، برق، آلاچیق، سرویس بهداشتی و ... برای مسئول است که دراین‌باره اقدامات خوبی داشته است.
 


کمبود سرمایه‌گذار بخش خصوصی
وی می‌افزاید: با وجود معارضین محلی و دولتی در مناطق گردشگری استان، ناتوانی افراد بومی و محلی در تامین سرمایه لازم جهت سرمایه‌گذاری، قرار گرفتن مناطق گردشگری در حوزه منابع طبیعی و محیط‌زیست، قانون نحوه واگذاری مناطق نمونه گردشگری به سرمایه‌گذار و ایجاد زیرساخت در این مناطق باعث کاهش سرمایه‌گذاری در مناطق گردشگری طبیعی شده است.
این مقام مسئول معتقد است که گردشگری یک مقوله فرابخشی است و سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان نمی‌تواند در این عرصه به‌تنهایی تأثیرگذار باشد و بایستی تمام دستگاه‌های دولتی خدمت رسان از جمله راهداری، آبفا، برق، شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها و...هم جهت با هم تلاش کنند تا صنعت گردشگری استان با وجود ظرفیت و پتانسیل‌های موجود، رونق پیدا کند.
 


ظرفیت لرستان بیشتر از امکاناتش است
قاسمی می‌افزاید: در زمینه گردشگری با توجه به سوابق، در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های مناسبی در حوزه ایجاد زیرساخت و روساخت‌های گردشگری (تأسیسات گردشگری) انجام‌گرفته و موقعیت استان بدون شک ارتقا یافته است هر چند وجود عوامل دست و پاگیر، ضعیف بودن بخش خصوصی استان در زمینه سرمایه‌گذاری، وجود معارضین محلی و دولتی و عدم تخصیص اعتبارات لازم برای ایجاد زیرساخت‌ها باعث شده است که لرستان در زمینه صنعت گردشگری با وجود ظرفیت‌هایش موقعیتی که شایسته آن است را نداشته باشد.
 


مردم لرستان مهمان‌نوازند
قاسمی در خصوص میزان پذیرش مسافران و گردشگران می‌گوید: با توجه به قدمت و فرهنگ دیرینه مردم لرستان و ارزش فرهنگ مهمان‌پذیری در میان مردم استان، میزان پذیرش گردشگران از شرایط مناسبی برخوردار است ولی جهت آشناسازی بیشتر جوامع محلی با چگونگی نوع رفتار با گردشگران لازم است که دوره‌های آموزشی بیشتری در جوامع محلی برگزار شود که این امر با جدیت در حال انجام است.
 
با توجه به کشفیات اخیر باستان شناسان در غارهای کهن لرستان، قدمت حضور انسان هوشمند در لرستان به هزار سال می‌رسد و تا به حال 5 هزار اثر شناسایی‌شده در لرستان وجود دارد که 3 هزار مورد از آن‌ها ثبت ملی شده‌اند، لرستان از نظر شاخص‌های میراث فرهنگی جز ده استان برتر کشور قرار دارد، هم چنین مطابق نظر کارشناسان، زمینه ایجاد اشتغال در این زمینه می‌تواند رقم قابل‌ذکری باشد لذا در چنین شرایطی توجه ویژه به رونق گردشگری باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد تا شرایط مناسب برای جذب سرمایه‌گذار جهت رونق گردشگری فراهم شود تا زمینه رونق اقتصادی و مطرح‌شدن داشته‌های لرستان در زمینه تاریخی و طبیعی در سطح جهان فراهم شود.
 
فاطمه دارابی- پایگاه خبری یافته

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا