یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

گزارش تصويري مراسم چهارمين سالگرد درگذشت رضا سقاييمراسم چهارمين سالگرد درگذشت استاد رضا سقايي اسطوره‌ي آواز لرستان و خالق اثر ماندگار "دايه‌دايه"، با حضور جمعي از مردم قدرشناس لرستان بر مزار اين هنرمند فقيد برگزار شد.

به گزارش يافته، در اين مراسم كه با حضور تعدادي از هنرمندان، اصحاب رسانه، پيشكسوتان ورزش، برخي مسوولان روابط عمومي ادارات، پزشكان و فرهيختگان لرستاني برگزار شد، بيانيه‌اي در 3 بند قرائت شد و مقرر گرديد اين موارد از طرف نمايندگان هنرمندان و اصحاب رسانه پي‌گيري شود.

در بند اول اين بيانيه آمده است: از آن‌جا كه موسيقي از ابزار مهم معرفي و صدور فرهنگ مي‌باشد و در استان لرستان جشنواره‌اي منظم كه باعث رونق موسيقي استان و جلوگيري از تهاجم موسيقي بيگانه باشد، برگزار نمي‌شود، لذا پيشنهاد مي‌گردد "جشنواره كشوري موسيقي سقايي" سالانه به ميزباني خرم‌آباد برگزار شود و طي آن، گروه‌هاي موسيقي اصيل و فولكلور كشور با هم به رقابت بپردازند.

در بند دوم بيانيه مطرح شده است: از آن‌جا كه رضا سقايي گل سرسبد هنرمندان اين ديار بود و به افتخار جانبازي نيز نائل شد، يكي از خيابان‌هاي سطح شهر يا اماكن معتبر فرهنگي هنري به نام وي، نام‌گذاري شود و در اين راه، هنرمنداني كه عضو شوراي اسلامي شهر خرم‌آباد هستند، به عنوان مسوول پي‌گيري اين خواسته‌ي اكثر مردم، اقدام لازم را صورت دهند.

در بند سوم و پاياني نيز اشاره شد: قطعه هنرمندان و نام‌آوران كه تا چندي قبل از مساحتي قابل توجه برخوردار بود، متأسفانه اخيراً به يك چهارم مساحت قبلي تقليل يافته، اين در شرايطي است كه در ميان تعجب همگان، اعضاي دوره‌ي اخير شوراي شهر، اكثراً از جنس فرهنگ، هنر و ورزش هستند و به جاي اقدام جهت سامان‌دهي و توسعه‌ي اين قطعه، به كاستن مساحت آن رأي داده‌اند، لذا در اين زمينه پاسخ‌گو باشند و علاوه بر بازپس‌گيري زمين قبلي، چارچوبي نيز براي افرادي كه قرار است به عنوان هنرمند و نام‌آور در اين قطعه دفن شوند، مشخص نمايند.

در حاشيه:

* مجري برنامه اسفنديار ملايري از هنرمندان تئاتر استان بود.

* هماهنگي و هزينه برگزاري مراسم توسط انجمن موسيقي لرستان و اعضاي آن از جمله امين و رضا عباسيان، ذبيح‌الله كردعلي‌وند، مجتبي روماني و ... صورت پذيرفت كه جا دارد از آنان به اين خاطر تقدير و تشكر كرد.

* در بخش‌هاي مختلف مراسم سالگرد استاد سقايي، امين عباسيان، دكتر سيدسيامك موسوي‌اسدزاده، داريوش ملك‌پور و غلام سبزعلي به سخن‌راني پرداختند.

* اقشار مختلف مردم از ساعت 19 عصر تا حدود ساعت 20 و 30 دقيقه در اين مراسم حضور يافتند. بچه‌هاي هنرمند در عرصه‌ي نمايش و اصحاب رسانه از بقيه، حضوري پررنگ‌تر داشتند و متاسفانه برخي از اعضاي شوراي شهر كه جزء هنرمندان به شمار مي‌روند، در اين مراسم غيبت نمودند كه اين مسأله‌ي براي حضار بسيار تعجب‌برانگيز بود و مدام در اين مورد سخن مي‌گفتند.

* فضل‌الله صفاري، غلام سبزعلي، حامد فيضيان و اميررحمان خسروي از جمله‌ خوانندگاني بودند كه به احترام استاد سقايي در مراسم حضور پيدا كردند. غلام‌رضا موسائيان، نبي‌الله فيروزي، حسن نقدي و جمعي از نوازندگان چيره‌دست و خبره لرستان نيز به احترام استاد سقايي حضور داشتند.

* شماري از پيشكسوتان ورزش و پزشكان نظير دكتر شيخي نيز در اين مراسم حضور پيدا كردند كه بايد به آنان آفرين گفت. شعرا و ادبايي نظير علي‌مردان عسكري‌عالم وعزيز نادري ني زدر اين مراسم حضورداشتند.

* پس از قرائت بيانيه و شنيدن موارد ذكر شده، حضار بسيار خوش‌حال شدند و از مسوولان مراسم تقدير و تشكر كردند. آن‌ها به منظور پي‌گيري اين موارد طوماري تهيه و امضا كردند و از اصحاب رسانه خواستند نتيجه‌ي خواسته‌هاي مردم خرم‌آباد در مورد احترام به شأن و جايگاه استاد سقايي را حتماً پي‌گيري و منعكس كنند تا مردم در جريان اجرايي شدن اين مصوبات يا مقصرين در جلوگيري از انجام آن قرار گيرند. قابل ذكر است پيشنهاد جشنواره سقايي و نام‌گذاري اماكن از سوي رضا ساكي روزنامه‌‌نگار لرستاني مقيم تهران مطرح شد (اين‌جا كليك كنيد)

* اواخر مراسم، خواهر استاد سقايي با چشماني كه اشك‌هاي شوق از آن هويدا بود، نظاره‌گر مرسم گل‌باران مزار برادر مرحومش توسط مردم قدرشناس لرستان بود. وي از حاضران به اين خاطر تشكر مي‌كرد.

* حضور هنرمندان عرصه نمايش و بازيگري نظير سيدنوري موسوي(ممه‌جو)، مجتبي زرين‌جويي، عزت درگاهي، اسفنديار ملايري پررنگ‌تر از حضور برخي خوانندگان لرستاني نشان مي‌داد كه در اين مراسم غيبت كردند...

* ترانه دايه‌دايه استاد سقايي از طرف صدا و سيما به عنوان يكي از 100 اثر فاخر و ماندگار موسيقي كشور اعلام شده است. اخيراً تلاش شده تا مجوز آثار بيش‌تري از استاد سقايي براي پخش در صدا و سيما گرفته شود كه در اين زمينه تلاش‌هاي ذبيح‌الله كردعلي‌وند مسوول واحد موسيقي و صدا و سيماي لرستان قابل تقدير است.

عكس‌هايي از اين مراسم:

گزارش تصويري مراسم چهارمين سالگرد درگشذت رضا سقايي

گزارش تصويري مراسم چهارمين سالگرد درگذشت رضا سقايي

گزارش تصويري مراسم چهارمين سالگرد درگذشت رضا سقايي

گزارش تصويري مراسم چهارمين سالگرد درگذشت رضا سقايي

گزارش تصويري مراسم چهارمين سالگرد درگذشت رضا سقايي

گزارش تصويري مراسم چهارمين سالگرد درگذشت رضا سقايي

گزارش تصويري مراسم چهارمين سالگرد درگذشت رضا سقايي

گزارش تصويري مراسم چهارمين سالگرد درگذشت رضا سقايي

 

براي مشاهده تصاوير در اندازه بزرگ‌تر، آن‌ها را در رايانه خود ذخيره كنيد

 

رضا جایدری / خرم‌آباد

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا