یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

شيوه جديد برخي مديران لرستان براي استخدام بستگان‌شان در ادارات: گل به گل کارمندی!در فرهنگ اجتماعی اهالي لرستان، "گل به گل کردن" به عملی گفته می‌شود که فردی دختر یک خانواده را به همسری اختیار کند و متقابلاً پسر خانواده عروس، خواهر این فرد را به همسری اختیار کند.

گل به گل بدین معناست که یگ گل را داده‌ایم و گلی را به جای آن ستانده‌ایم که گاهی جوانان به شوخی و طنز، به آن گاو به گاو يا گاوكشي هم می‌گویند!

در مناطقی مثل لرستان که تا حد زيادي فرهنگ قومی و قبیله‌ای حاکم است، این رفتار را بدشگون و بد یمن می‌پندارند و معمولاً از این نوع ازدواج‌ها کم‌تر صورت می‌پذیرد، زیرا معتقدند که بعد از وصلت دوم، حادثه‌ای ناگوار در پیش است! اگرچه مدتی است کراهت موضوع کم‌رنگ شده لیکن، اصطلاح گل به گل کردن در افواه عمومی، همچنان پررنگ است.

چندسالی است بحران استغال دامن ایران را فراگرفته است و درصد بالای از جوانان تحصیل‌کرده بی‌کار هستند و یا به شغلی، نامتناسب با تخصص و شأن خود اشتغال دارند.

تصویب قانون در چند سال پیش و الزام دولت مبنی بر عدم استخدام دائمی در سازمان‌های دولتی، مبتنی بر چابک‌سازی بدنه‌ي دولت، بر بحران بیکاری به خصوص در استان لرستان افزود.

فارغ از این که بیکاری جوانان یک کشور، چقدر می‌تواند در رشد اقتصادی آن تاثیر داشته باشد، باید به تبعات روانی و اجتماعی این بی‌کاری‌هاي فراوان نیز، توجهی وافر داشت.

خوشبختانه جوانان این مرز و بوم با شناخت از شرایط فعلی کشور، میزان توقعات خود را(علی‌رغم لیاقت‌شان) پایین آورده و در این راستا به دولت فشاری وارد نمی‌کنند.

علی‌رغم تاکید قانون بر عدم به کارگیری کارمند جدید بدون آزمون استخدامی، گاهی مدیران بعضی از ادارات، دست از زیاده‌خواهی‌های خود بر نداشته و از حیا و خویشتن‌داری جوانان تحصیل‌کرده، سوء استفاده می‌کنند. با توجه به نیاز ادارات و گاهاً بازنشسته شدن نیروهای قدیمی، بعضی از مسؤولان ادارات، نسبت به مصوبه قانونی؛ بی‌تفاوت بوده و اقدام به استخدام یا به کارگیری فرزندان، برادر‌زادگان یا خواهرزادگان و یا باجناق‌زادگان خویش می‌کنند. از آن‌جا که چندسالی است بخش‌نامه‌ای مبتنی بر عدم به کارگیری اقوام و خویشان در ادارت صادر شده است و چند بار نيز نهادهايي مانند بازرسي در اين خصوص ه مديران لرستان تذكر داده است، اما مدیران قانون‌گریز جهت دور زدن قانون، به ترفندی جدید دست یافته‌اند که نام آن را می‌شود گل به گل استخدامی نهاد!

شیوه‌ی جدیدی که این گونه مدیران برای دور زدن قانون و افکار عمومی به کار می‌گیرند این است که با مدیران ديگر دستگاه‌هاي اجرايي زد و بند کرده و اقوام خود را در اداره آن‌ها استخدام می‌کنند و نیروهای معرفی شده توسط آن مدیران را در اداره خودشان به کار می‌گیرند تا مبادا نام خانوادگی آن‌ها موجب شناسایی کارمند جدیدالاستخدام شود که بگويند با فلان مدیر ارتباط خویشاوندی داشته است!

با این ترفند، اقوام هر دو طرف ماجرا شاغل شده و برای افکار عمومی نیز قابل شناسایی نمی‌باشند و در جواب معدود پرسندگان نیز می‌گویند فرد مذکور ربطي به ما ندارد و خودش در آن نهاد استخدام شده است! یا این که تحت عناوینی چون "امریه" که با رابطه‌ی ویژه برای نزدیکان خود دست و پا می‌کنند افراد مورد نظر را به مسؤولان تحت امرخود در شهرستان‌های مجاور تحمیل می‌کنند و بعد هم دستور به کارگیری‌اش را صادر می‌نمایند!

این رفتار جدید‌الظهور به هیچ وجه در شأن مدير نظام مقدس جمهوری اسلامی نمی‌باشد و نوعی بی‌حرمتی به خیل عظیم جوانان تحصیل‌کرده‌ای است که علی‌رغم لیاقت‌شان با بی‌کاری دست و پنجه نرم می‌کنند و از این رهگذر، هزاران مشکلات روحی و روانی پیدا کرده‌اند.

لذا باید استانداري، نمايندگان مجلس و سازمان بازرسي استان‌ها، سریعاً واحدی را برای پی‌گیری و جلوگیری از این امر اختصاص دهند و  تا دیر نشده، موجب نگه‌داشت اعتماد جوانان به دولت شوند و از طرف ديگر از تحميل نيروهاي ناكارآمد و بي‌سواد به ادارات جلوگيري به عمل آورند.

 ارسال کننده:

كاوه  بهلولي‌قشقايي

 


 

 

 

 

دیدگاه‌ها  

#1 امیر 1393-04-21 10:58
چندین سال است که این شیوه کثیف استخدام از طرف مدیرا ن انجام می شود. نماینده ای که خودش سفارش اقوام و بستگان را برای استخدام می کند چطور می تواند جلوی این کار را بگیرد؟؟؟ روزی آه این همه جوان تحصیل کرده بیکار دامن پارتی دار و پارتی باز را خواهد گرفت و هر زره آز حقوق و مزایا یی که به ناحق از آن اداره یا سازمان می گیرند خرج دوا و دکتر خواهند کرد مطمئن باشید.
نقل قول کردن
#2 مجید 1393-04-21 17:55
با سلام خدمت مسئولین محترم یـــــافـــتــــه:
لطفاً آخرین وضعیت پذیرفته شدگان آزمون استخدامی استانداری لرستان را که بدون گل به گل کارمندی و رابطه و پارتی در یک آزمون سالم رقابت کرده و پذیرفته شدند و اکنون بیش از 2 سال است که در بلاتکلیفی به سر می برند را نیز از آقای کورانی فر پیگیری فرمائید. با تشکر
نقل قول کردن
#3 کارمند 1393-04-21 18:12
متاسفانه در اداره ما هم از این موارد داریم.صنعت معدن تجارت
نقل قول کردن
#4 حسني 1393-04-21 18:38
بيشتر اين قانون گريزي ها درشهرداري ها اتفاق مي افتد. اميدمي رودبازرسي استانداري براي جلوگيري از آسيب به اعتماد مردم نسبت به دولت تدبيرواميدجلوي اين كارها ي خلاف قانون و دورزدن قانون را بگيرد.درشهرداري پلدختر هم بيش از 10 نفر صرفاً از يك طايفه خاص تحت نام شركت خدماتي جذب شده اند درحالي كه يا درمنزل خودشان هستند و يا درمحوطه شهرداري! اما چون مدرك تحصيلي ليسانس،فوق ديپلم و... دارند هرگز براي نظافت و باغباني و ... نيامده اند.؟؟؟
نقل قول کردن
#5 بابک 1393-04-21 19:59
دوستان متاسفانه کلیه استخدام ها ادارات و نهاد دولتی رابطه بازی شده

نمونه بارز یکی از این ادارات شرکت آب منطقه ای لرستان می باشد .

من یقین دارم تمامی نیروهای جذب شده در طی این 8 سال اخیـر با رابطه و و به صورت موروثی وارد این ارگان شده اند.
نقل قول کردن
#6 حق بین 1393-04-22 03:21
این شیوه در مراکز درمانی و بیمارستانهای دولتی چند سالی است رسم است بهترین شیوه این است که استانداری دولت تدبیر و امید در هر اداره یا سازمانیکه قصد جذب نیرو تحت هر عنوان
دارند . مراتب را به استانداری اعلام تا نماینده استانداری در کلیه مراحل در جریان امر قرار گیرد.
نقل قول کردن
#7 كارمندشهرداري 1393-04-22 18:06
اين فردي كه با نام « حسني » نظرگذاشته خداوندبه او سلامتي بدهد كه درددل واقعي مارا گفته . خيلي حسرت مي خوريم كه دركناردست ما چنين تخلفات و قانون شكني آشكاري صورت مي گيرد اونهم توسط كسي كه سنگ اصولگرائي را به سينه مي زند اونوقت با استفاده ازاين جايگاه البته با كمك چند عضو شورا كه هم طايفه او هستند 15 نفراز طايفه خودش را يواشكي در شهرداري بكار مي گيرد. بقيه بيكاران كه جزو طايفه اين اقايان نيستند و كسي را در شهرداري يا شورا ندارند چكاركنند؟
نقل قول کردن
#8 احمدي/بالاگريوه 1393-04-23 05:18
باسلام اين مطلب تحت عنوان «ضرورت برخوردبا پديده شوم استخدام برادرزادگان، خواهرزادگان، باجناق زادگان و...زادگان » درسايت balageriveh.ir بازنشر گرديد.
نقل قول کردن
#9 کارمند 1393-04-23 18:53
شرکت توزیع برق مازندران که افتضاحه
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا