یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

نویسنده و ویراستار سخت کوش لرستانی دارفانی را وداع گفت.
مجتبی مقدسی، نویسنده، کارشناس ارشد کتاب، ویراستار علوم انسانی و کتاب‌های تاریخ ایران و لرستان به علت سکته قلبی به رحمت ایزدی پیوست.
مقدسی در عرصه ویراستاری نامی آشنا بود و آثار بسیاری از او در انتشارات سفیر اردهال، حروفیه و برخی از انتشارات معتبر کشور به چاپ رسید.
مقدسی‌زاده ۱۳۳۹ در بروجرد بود، در جوانی طلبه علوم دینی شد و سپس معلمی و تدریس را برگزید، در ابتدای دهه ۶۰ هم در میدان شهدای بروجرد کتابفروشی راه انداخت که پاتوق اهل ادب بود.
بعد‌ها بر ویراستاری تمرکز کرد، که حاصل آن ویراستاری کتاب‌های ارزشمندی از نویسندگان مختلف چون پایتخت فراموش شده قوم کرد، تاریخ مختصر سیاسی و اجتماعی بروجرد، تاریخ هشتگرد، جغرافیای تاریخی کرج ابودلف، جواهرالولایه، سلسله والیان لرستان در جستجوی نشابور خراسان، فیروز کوه، ملل شرق در شاهنامه فردوسی، آثار مرحوم والی‌زاده معجزی و آثار شناخته شده دیگر شد. الگوی او در ویراستاری شیوه انتشارات فرانکلین بود.
زنده یاد مقدسی مقالات پراکنده‌ای هم در نشریات معتبر کشور منتشر ساخت و در سالیان اخیر هم در تلاش بود برخی نسخ خطی بروجرد را نیز تصحیح کند. شاید کار مهم او تصحیح خاطرات میرزا حسین کاووسی (نجارزاده) از رهبران مشروطه خواه بروجرد باشد که تعلل فراوان او مانع انتشار آن در زمان حیات او شد. بی‌تردید او به گردن پژوهش‌های لرستان‌شناسی حق دارد و در این زمینه از کوشندگان و موسعان ارجمندی بود که چندان خودش دیده نشد و‌ای کاش او به جای لن ترانی‌ها و ویراستاری فراوان و پراکنده بر تدوین دست نوشته‌هایی که داشت همت می‌گمارد تا قدر قلم او بیشتر آشکار می‌شد.
محتبی مقدسی در علم رجال و انساب به خصوص درباره سلسله روحانیت شاخه بروجرد نیز حافظه قوی و شناخت عمیق داشت.
کتاب مقصود جهان نوشته محمود میرزای قاجار به تصحیح این فقیر و ویراستاری آن فقید در سلسله انتشارات سفیر اردهال منتشر شد که مایه لطف و ملال بود!
بار‌ها با هم جدال قلمی داشتیم و خوی رندانه، روحیه کنشگر و سرکش و البته طناز او همیشه بر دایره دوستانش محیط می‌شد و گاه خود او را به محاق می‌برد.
وسواس و احتیاط او برای تدوین و تنظیم نهایی آثار قلمی مانع انتشار کتاب‌های خودش شد اما دست نوشته‌هایی ارزشمند و کتاب‌هایی تا مرحله صفحه‌آرایی از او باقی مانده که‌ای کاش برادر یا بستگانش و یا آقای عابدینی، مدیر انتشارات سفیر اردهال و دوست و همکار قدیمی‌اش برای چاپ آن‌ها اقدام کنند. مرگ او در تنهایی و خلوت خود خواسته تلنگر تلخی است. اجاق او با آثار قلمی فراوانش برای همیشه روشن است.


ساسان والی‌زاده

دیدگاه‌ها  

#1 تاریخ پژوه 1403-03-18 10:56
خداوند رحمتشون کنه و روحشون قرین رحمت و آرامش باشه..بسیار انسان آگاه و پژوهشگری بودند.در عین حال مهربان و دست و دلباز و بشدت سخت گیری در امر ویراستاری و تحقیق علمی کتب تاریخی.. واقعا حیف شد و زود از بین ما رفتند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا