یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

ساعت۱ نیمه شب با صدای زنگ تلفن‌همراه از خواب می‌پرم. شماره ناشناس است. با ترس از شنیدن خبری بد، تلفن را جواب می‌دهم. مردی با نوای طلبکارانه آن طرف خط است. می‌گوید این ماشین شماست که داخل خیابان.... پارک است. با نگرانی می‌گویم بله! می‌گوید: بیا پیش ماشین کار واجبی داریم!!! ... هر چه گفتم چه شده جواب نداد.... هزاران فکر ذهنم را مشغول کرد... سراسیمه خودم را به ماشین رساندم.... آقای قوی پنجه‌ای آنجا بود.... گفت که ماشین را جلوی خانه ما پارک کرده‌ای!!! گفتم اینجا که خیابان اصلی است و خودروی من نه روی پل و یا جلوی پارکینگ است و نه سد معبر کرده‌ام.... گفت: زیاد بحث نکن. شماره‌ات را با مکافات از مقامات انتظامی گرفته‌ام. گفت: وقتی پول عوارض می‌دهم یعنی جلوی خیابان حق قانونی من است!!! ...
با این منطق دیدم بحث فایده نداشت و...
 
مشابه این اتفاق در جای جای این شهر می‌افتد. در برخی از کوچه‌ها، خیابان‌های فرعی و اخیرا\" حتی معابر اصلی مشاهده می‌کنید که برخی از افراد، خصوصاً صاحبان ساختمان‌ها یا مغازه‌ها، ادعای مالکیت خیابان یا کوچه را دارند و به شما اجازه پارک نمی‌دهند. بعض هم قانون تراشی کرده و عجیب اعتقاد به قانون شیرین (پارک مساوی است با پنجری) را دارند.
بد نیست بدانیم که طبق ماده قانون ۲۴ مدنی تا زمانی که سد معبر نکردید یا در جای توقف ممنوع پارک نکرده‌اید، پارک حق شماست. با این که شما اجازه پارک در جلوی محل رفت و آمد صاحبان منزل یا در جلوی پارکینگ منزل را ندارید. همین طور پارک در برابر هر دری که امکان رفت و آمد را مختل می‌کند، هم ممنوع است. در واقع می‌توانید در کوچه‌ها بدون هیچ مزاحمتی برای صاحبان مغازه یا افراد، می‌توانید خودرو خود را پارک کنید.
این که شما کنار مغازه‌تان را سنگ فرش کرده‌اید یا درخت کاری یا تزیین کردید، دلیل نمی‌شود که حقی در خصوص به آن کوچه یا فضای مجاور آن داشته باشید. در خصوص جای پارک مغازه یا پارک در جلوی منزل به این قاعده می‌رسیم که هر کی زودتر رسید می‌تواند ماشین خودش را کنار مغازه و منزل، بدون ایجاد مزاحمت پارک کند. اینکه کوچه یا خیابان در مالکیت عمومی کسی باشد یا اینکه مالک مغازه یا منزل ادعای حق در خصوص ملک عمومی داشته باشند، کاملاً بی‌اساس است.
در کنار فرهنگ‌سازی، همه باید یاد بگیریم و بدانیم که تا زمانی برای مسیر رفت و آمد افراد یا خودرو برای رفتن به پارکینگ مانع ایجاد نکردید، می‌توانید خودروی خود را در هر کجای کوچه یا مجاورت مغازه پارک کنید. هیچ کس حق ندارد در خصوص کوچه یا مجاورت خیابان ادعای مالکیت داشته باشد. اگر صاحب مغازه یا منزلی شما را تهدید به پنچری خودروتان کرد از لحاظ قانونی باید با آن برخورد شود.
 
راضیه آقایی / پایگاه خبری یافته
 

دیدگاه‌ها  

#1 ارش 1403-02-11 17:04
توی سال ۲۰۲۴ تازه داریم‌اموزش قوانین پیش پا افتاده رو‌میدیم هنوز خیلی راه مونده تا این‌مسائل هضم‌بشه واسه جامعه
نقل قول کردن
#2 دانشجو 1403-02-11 17:09
پیاده رو ها متعلق به عابران است
ولی درب پارکینگ منازل در کوچه فرق میکند
نقل قول کردن
#3 علی 1403-02-11 18:59
متاسفانه در کل کشور ایران هنوز برای مردم ایران جا نیفتاده که پیاده رو و خیابان اماکن عمومی هستند و هر روز شاهد ناهنجاری های در این اماکن عمومی هستیم.
باید شهرداری و پلیس به مردم یاد بدهند که پیاده رو و خیابان اماکن عمومی هستند. یا تشکر از سایت یافته.
نقل قول کردن
#4 فاتح 1403-02-11 19:29
نگفتیند با اون طرف نابخرد بالاخره چیکار کردین..

ولی بنظرم یا باید قولنین چنان قاطعانه نوشته واجرا شوند که احدی به حقوق دیگری تجاوز نکند .و بعضی از این دست قوانین مهم که شما به بخشی از ان اشاره کردین در قالب بروشورهای رایگان وئیا در معابر عمومی هرزگاهی نوشته که هم ملت بسهولت وسرعت از حقوق شهروندی خود مطلع شوند وهم آن جماعت قلدرماب حیطه گلیم خود بدانند
نقل قول کردن
#5 صنوبر قلایی 1403-02-11 21:46
ایراد خسارت به اموال دیگران نظیر پنچر کردن خودرو جرم بوده و در محاکم قضایی قابل رسیدگی است
نقل قول کردن
#6 شهروند 1403-02-12 08:22
احسنت واقعا به موضوع خوبی اشاره فرمودید..
...
واین باید فرهنگ سازی شود و ازطریق رسانه به اطلاع عموم رسانده شود..

.این مشکل خیلی از مردم است
نقل قول کردن
#7 شهروند 1403-02-12 16:43
ایکاش نویسنده محترم این بخش رو از زبان صاحبان املاک دارای پارکینگ که با چه مشکلات روز مره ای در نحوه پارک خودرو مقابل پل مقابل خانه و پارکینگشان و نحوه برخورد صاحبان خودروهای پارک شده در خیابان و مقابل پل و حالت طلبکارانه و رفتار های بدور از ادب و نزاکت این افراد با صاحبان منازل دارند را مینوشت
نقل قول کردن
#8 دانشجو 1403-02-13 00:52
پارکینگ طبقاتی در مراکز خرید و بازار تاسیس شود
نقل قول کردن
#9 فریاد 1403-02-13 11:55
وقتی طرف از در و دهات میاد ی خونه یا مغازه توی شهر صاحب میشه ..مشاعات بقیه رو واگیر می کنه و اعتراض هم بهش بکنی می گه چهار دیواری اختیاری و صد و وکیل و قاضی هم فامیل داره ..
نقل قول کردن
#10 فریاد 1403-02-14 13:06
بیش از هشتاد در صد کوچه های منتهی به خیابانها پل ندارند و یا پلهایشان توسط اهالی محترم تخریب گردیده.که خود جرم محسوب می شود.متاسفانه شهرداری با تراکم فروشی و اجرا نکردن قوانین در پایان کار دادن به ساختمانها برای ایجاد دربهای متعدد در یک ساختمان عملا هر کوچه ایی را فاقد دیوار ساخته است.کوچه های شیر خوارگاه گواه بارز این تخلف می باشد.به کرات بنده خود ملاحظه کرده که واحد های جدید ساخت غیر هم سطح بعد از گرفتن پایان کار اقدام به ساخت راه پله در پیاده رو و معبر می کنند.قانون قانون جنگله در عمل خود عوامل شهرداری مسیر دور زدن قانون را به متخلف آموزش می دهند.
نقل قول کردن
#11 فریاد 1403-02-14 13:13
سر کار خانم آقایی خواهشا شما که دستی بر قلم دارید و بجا و زیبا هم بیان فرموده اید پیگیری بفرمایید و نکات و نظرات همشهریان هم ضمیمه کرده و بهسازمان بازرسی منتقل بفرمایید.چون بنده از شهرداری حقی نصیبم نگشت و متهم به نان بری و بخل ورزی گردیدم.طرف نصف پیاده رو مردمو گرفته ما متهم شدیم .اگر این قوانین اجرانشود تا هزار سال دیگه نه خیابانی و نه کوچه ایی تعریض نمیشه.و......و. .....
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا