یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

شهرام شرفی/ یافته:  جلسه اخیر شورای اسلامی شهر خرم‌آباد به موضوعاتی همچون سد معبر، ضایعاتی‌ها، ترافیک شهر و ... پرداخته و مطالبه‌گری شد و البته شهردار خرم‌آباد (فتوحی)، فرمانده پلیس خرم‌آباد و رئیس راهور خرم‌آباد هم به دغدغه‌ها و پرسش‌های اعضای شورای اسلامی شهر پاسخ دادند.
در این رابطه، نکاتی را عرض می‌کنم:
1_ شورای اسلامی شهر پارلمان منتخب محلی است؛ جلسات شورای شهر نباید فقط با پرسش و پاسخ، سپری بشوند؛ بلکه شورای شهر می‌بایست سیاست‌ها برای رفع مشکلاتی همچون سد معبر، ضایعاتی، حمل و نقل شهری و ... را تصویب کند و برای اجرا به شهردار خرم‌آباد ابلاغ نماید.
اگر در یک بازه‌ی‌ زمانی مشخص شده توسط شورای شهر، معضل و مشکل مربوطه رفع نشد یا سیاست‌گذاری‌های جدید شورا اجرا نشدند رسالت شوراست شهردار را به شورا احضار و در صورت لزوم، بازخواست و حتی استیضاح کند.
اینکه در هر جلسه‌ی شورای شهر، فقط پرسش‌ها مطرح شوند و مدیران مربوطه هم پاسخ بدهند بعد از مدتی، روال کار، شبیه یک برنامه تلویزیونی «پرسش و پاسخ» خواهد شد و در عمل و اقدام، خروجی خاصی هم برای رفع مشکلات نخواهد داشت.
پارلمان منتخب محلی شهری بایستی در هر جلسه، مصوبات و سیاست‌گذاری‌های عملیاتی داشته باشد و تصمیمات را با تعیین یک بازه‌ی زمان معین و مشخص برای اجرا به شهردار، ابلاغ کند.
2_ مشکل حمل و نقل و ترافیک خرم‌آباد، مستلزم تصویب سیاست‌ها و برنامه‌های ترافیکی در شورای شهر، شهرداری و شورای ترافیک استان است. برای نمونه، خیابان شریعتی خرم‌آباد یک خیابان پهن از نظر عرض خیابان است.  چرا این خیابان در برخی ساعات روز دچار ترافیک سنگین می‌شود؟
پاسخ این است که وجود مغازه‌های متعدد تعمیرگاه خودرو و انواع و اقسام پارک‌های دوبله، باعث ترافیک سنگین ساختاری در خیابان پهن شریعتی شده است.  اگر براساس قوانین راهنمایی و رانندگی پارک دوبله ممنوع است چرا در خیابان‌هایی همچون علوی و شریعتی، روزانه شاهد انواع پارک‌های دوبله هستیم.
همچنین ما باید شهرک مخصوص تعمیرگاهی خودرو بیرون از محیط شهر داشته باشیم نه اینکه بخشی از خیابان‌های اصلی شهر به تعمیرگاه‌های خودرو تبدیل شوند.
3_ از خیابان دوازده‌برجی تا چهارراه فرهنگ، انواع و اقسام ساختمان پزشکان، پاساژها، مغازه‌ها، بازارها و مراجعات فراوان مردم به‌ویژه در عصرها وجود دارد.
برای مثال آیا این همه ساختمان پزشکان که ساخته شده است دارای پارکینگ‌ هستند؟
آیا مرکز شهر خرم‌آباد دارای یک پارکینگ طبقاتی مدرن و پیشرفته با ظرفیت دو هزار خودرو است؟
وقتی این همه ساخت و ساز صورت گرفته است بدون اینکه محل‌های پارکینگ برایشان معین و اجرا شود مراجعه‌کنندگانی که خودرو دارند در کجا باید پارک خودرو کنند؟
4_ تعریض پیاده‌راه خیابان شهدای شرقی خرم‌آباد خودش باعث تنگ‌تر شدن خیابان تردد خودرو شده است و خود همین سیاست و برنامه، ترافیک‌زا شده است.
یک طرف قضیه، پیاده‌راه تعریض شده است اما آن طرف قضیه یعنی تردد خودروها در این خیابان، دشوارتر شده است. همچنین طرح زیبای نورپردازی که قبلا در خیابان شهدای شرقی وجود داشت و برای آن هزینه از بیت‌المال شده بود برچیده شده است که متأسفانه شورای شهر فعلی و شهرداری، هنوز اقدام مهم و خاصی برای احیای نورپردازی این فضای مهم مرکز شهر انجام نداده‌اند.
فضاهای شهری باید نورپردازی مناسب در شب داشته باشند تا اقتصاد شب در شهر و حس حضورپذیری شهروندان و گردشگران در شهر، بیشتر شود.  
همچنین، بنده چند ماه پیش هم خدمت سردار الهی، فرمانده مردمی و پرتلاش نیروی انتظامی استان لرستان عرض کردم که حضور پلیس راهنمایی و رانندگی به‌ویژه در خیابان‌های مرکز شهر خرم‌آباد باید از نوع حضور اثرگذارتر و کاهش‌دهنده‌ی ترافیک و تسهل‌کننده‌ی تردد خودروها باشد.
5_ در خیابان‌ها و میدان‌های پرتردد مورد استفاده‌ی مردم مردم همچون خیابان‌های مرکز شهر باید قوانین و برنامه‌های ترافیکی شدیدتری به صورت روزانه به‌ویژه در ساعات اوج تردد، اجرا شوند (تدابیری متفاوت با سایر خیابان‌های معمولی و کم تردد).
همچنین شورای شهر و شهرداری، سیستم حمل و نقل عمومی، ارزان و کارآمد را در شهر تقویت کنند و گسترش دهند.  اگر یک شهروند بخواهد خودروی شخصی خودش را در ساعات شلوغ ترافیک استفاده نکند بایستی یک جایگزین کارآمد برای استفاده‌اش وجود داشته باشد.
ناوگان اتوبوسرانی یا تاکسیرانی شهر خرم‌آباد چقدر به‌روز، جدید، سریع و کارآمد است؟
شهروندان باید تشویق بشوند از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده کنند؛ اما به شرطی که ما در شهرمان یک سیستم حمل و نقل عمومی ارزان، کارآمد، سریع، نوسازی شده و فراگیر در همه مسیرها به‌ویژه خیابان‌ها و میدان‌های پرتردد شهر داشته باشیم.

دیدگاه‌ها  

#1 فرزاد یار اکبری 1400-10-15 12:40
شورای شهر خرم آباد ساختمان ابتدای پارک معلم خرم آباد که بالغ بر پانزده سال بلا تکلیف ونمای پارک را کاملا خراب کرده است زودتر تکمیل وافتتاح نمایند
نقل قول کردن
#2 سینا 1400-10-15 14:11
متأسفانه به بهانه بیکاری شهر خرم آباد تبدیل به زباله دان شده هر پیرمردی برای سرگرمی بساطی درمیدان های اصلی شهرپهن کرده‌اند دریغ از یک تذکر شهرداری و شورای شهر میدان امام که چندین ساله نه لجن زدایی شده نه به فضای سبزش نه به نورپردازیش واقعا برای مسولیت شرم آوره. خرم آباد زیبا تبدیل به روستا شده
نقل قول کردن
#3 محمدیان 1400-10-15 17:13
پارکینگ طبقاتی با ظرفیت دو هزار خودروووووو!!! د اونم وسط شهر خرم آباد با این وضعیت ساختاری!!! دقیقا یعنی چی؟؟
نقل قول کردن
#4 افلاک 1400-10-15 19:32
مغازه دارها بازار تمام وسایل تا خیابان اصلی میزارن بهشون میگی حرف رکیک میزنن واز میدان تختی تا ۲۴ حکیم ترافیک سنگین هست
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا