یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

✍️ شهرام شرفی/ یافته: پروژه نورپردازی در کالبد شهر که از مفاهیم شهرسازی است و باعث امن‌تر شدن محله و خیابان، توسعه تعاملات اجتماعی شهروندان در شب و ترغیب به ماندگاری کسب و کارها در شب یا همان اقتصاد شبانه و اقتصاد شب می‌شود از موضوعات مهمی است که باعث شد در سال 1393، دوره‌ی شورای چهارم شهر خرم‌آباد (آن موقع جناب جهان‌آرا رئیس شورای شهر بود که در حال حاضر رئیس اداره روابط عمومی استانداری است و قبل از او جناب محمد مهرابی ریاست شورای شهر را برعهده داشت) و دوره‌ای که یحیی عیدی‌بیرانوند، شهردار خرم‌آباد و هوشنگ بازوند استاندار لرستان بود نورپردازی خیابان شهدای شرقی خرم‌آباد با یک چیدمان نورافشانی پویا و متنوع در ترکیب با درختان کهن این خیابان اجرا شود.
سیمای شهری و گردشگری شهری، بدون شک با نورپردازی کالبد شهر در شب و توسعه اقتصاد شب در شهرها، بهتر و اثرگذارتر خواهد شد.
بدیهی است هرچقدر اقتصاد شبانه‌ی شهرها هم گسترش یابد خود به خود مفهوم و جایگاه امنیت هم ارتقاء خواهد یافت.
نورپردازی در خیابان‌های شهر براساس توجه به این مفهوم است که شهر، هرگز نمی‌خوابد و شهر یک شهر پویا، توانمند و درآمدزاست. 
نورپردازی خیابان شهدای شرقی در شهر خرم‌آباد هم براین مبنا صورت گرفت که فضاهای شهری، عنصر پویایی و جذابیت را برمبنای توجه به اقتصاد شب، داشته باشند.
طراحی نور و روشنایی میدان‌ها، خیابان‌ها و معابر در شب‌ها باید به گونه‌ای باشد که از منظر روانشناسی و جامعه‌شناسی شهر، حس ماندگاری کسب و کارها در شب را افزایش بدهد.
همچنین، نورپردازی و روشنایی باید بتواند حس امنیت شهروندان را ارتقاء داده و سرزندگی شهر را بیشتر کند تا بتوان به اقتصاد پویای شهری مبتنی بر رشد و شکوفایی هرچه بیشتر ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی شهر، رسید.



نورپردازی و اجرای طراحی نورافشانی در خیابان شهدای شرقی شهر خرم آباد یک نمونه‌ی موفق از تشویق و ترغیب به اقتصاد شب، گردشگری شهری و تقویت احساس امنیت در شب بود.
اما متأسفانه شاهد هستیم این پروژه به صورت اساسی تعطیل و برچیده شده است!
وقتی می‌گوییم باید شهر خرم‌آباد به یک شهر گردشگری تبدیل شود و از سوی دیگر، پروژه‌ی موفقی همچون نورپردازی خیابان شهدای شرقی، بعد از مدتی برچیده شده است چگونه می‌توان به گردشگری پایدار شهری و اقتصاد پویای شهری و درآمدزایی پایدار شهری، رسید؟!
مثلاً برای نورپردازی مناسب آثار تاریخی موجود در داخل شهر خرم آباد که مدل نورپردازی بتواند حس ماندگاری افراد و تعاملات اجتماعی افراد مبتنی بر تقویت گردشگری در شب را گسترش بدهد چه اقداماتی انجام شده است؟
فرض کنید از پول بیت‌المال برای طراحی و اجرای پروژه‌ی نورپردازی در شب خیابان شهدای شرقی خرم‌آباد، 500 میلیون تومان، یک میلیارد تومان یا بیشتر، هزینه شده باشد.
 
طبیعی است که هر پروژه‌ای بعد از افتتاح نیازمند نگهداری و مراقبت مستمر است.
 الان تکلیف چیست که این پروژه‌ی موفق در رابطه با زیباسازی فضاهای شهری، به کلی تعطیل شده است؟!
مگر نمی‌گوییم شهروندان باید عوارض خود را به صورت منظم به شهرداری پرداخت کنند.
آیا پول بیت‌المال، منابع ملی، منابع استانی یا منابع درآمدی شهرداری یا دولت‌ها باید اینگونه بعد از مدتی، اتلاف شود و به هدر برود؟!
آیا شورای اسلامی شهر به عنوان پارلمان منتخب مردم، وظیفه نظارتی ندارد که پیگیری کند چرا فضاهای شهری و نماهای کالبدی شهر، دارای نورپردازی مناسب در شب نیستند؟
چرا یک پروژه‌ی موفق باید برچیده شود؟!
برای مثال، ما یک میدان کهن و نوستالژیک به نام سبزه‌میدان در شهر خرم‌آباد داریم.
آیا نورپردازی این میدان در شب به گونه‌ای است که «حضورپذیری» کسب و کارها در شب را تقویت کند؟
نهادهای دارای کارکرد بازرسی و نظارتی هم باید به موضوع اتلاف پول بیت‌المال به علت برچیده شدن یک پروژه‌ی موفق، ورود کنند.
با شعارگرایی و شعارزدگی که نمی‌توان اقتصاد شهری یا گردشگری شهری را محقق کرد.
تحقق رونق اقتصادی شهری و گردشگری شهری، مستلزم توسعه نورپردازی و سایر عناصر در راستای جذابیت درون شهری برای ارتقای حس ماندگاری افراد در فضاهای عمومی شهر است.
شهری که بسترهای لازم برای اقتصاد شب نداشته باشد و به محض تاریک شدن هوا، فضاهای عمومی شهر و کسب و کارها هم تعطیل شوند نمی‌تواند به توسعه مدرن از نوع اقتصاد شهری برسد.
مقایسه کنید با اقتصاد شب و نورپردازی در شهرهایی همچون مشهد، قم، تهران، اصفهان و شیراز.
در یک کلام باید گفت اقتصاد شب بدون توجه به نورپردازی فضاهای شهری، محقق نمی‌شود.
ما چقدر در شهر خرم‌آباد که مدام می‌گوییم جاذبه‌های تاریخی و گردشگری فراوان دارد توانسته‌ایم نورپردازی نماهای کالبدی و فضاهای شهری را طراحی و اجرا کنیم؟!

دیدگاه‌ها  

#1 کاسب شهدا 1400-10-06 00:58
متاسفانه با اجرای نا صحیح پروژه پیاده رو شهدا تمام چراغ ها تخریب و ازبین رفتن
نقل قول کردن
#2 آرمین 1400-10-06 00:59
درود،متاسفانه چیزی چندان از نورپردازی شهری نمیدونن و باعث شده شهری سرد داشته باشیم، یک شهر همیشه باید بیدار باشه و پرانرژی باشه که متاسفانه چنین چیزی ما نداریم فقط شهدا نیست باید نقاط در رفت آمد محله ها شناسایی بشن،میدان ها،نقاط تاریخی با نورپردازی مناسب جلوه دیگه به شهر داده که حس امنیت و کاسبی برا شهروندان داده بشه،متاسفانه همیشه برعکس عمل کردیم و از برعکس عمل کردن درسی نگرفتیم که چرا این راه اشتباه هست
نقل قول کردن
#3 فرزاد 1400-10-06 01:04
درود بر شما مطلب بسیار به جا و عمیق و کارشناسی شده ای بود ...سپاس از شما
نقل قول کردن
#4 منصوری 1400-10-06 08:17
با سلام - چاه جمع اوری ابهای سطحی زیر گذر شهدا -باند به سمت استانداری -را تخلیه کرده و لجن و خاشاک ان را در کناره چاه جمع کرده اند با توجه به بارندگی پیش رو که خیلی نزدیک است چنانچه لجن ها را حمل نکنند -دو باره به داخل چاه روان میشوند - ازمسئولان یافته میخواهم اطلاع رسانی بفرمایند که تا قبل از بارندگی حمل شود -سپاسگزارم
نقل قول کردن
#5 فرزاد 1400-10-06 08:17
هر چی نگاه میکنم و فکر میکنم می بینم این شهرما هیچ نقطه ی امیدوارکننده ای نداره...
نقل قول کردن
#6 محمدعلی 1400-10-06 08:19
پروژه های زیباسازی و مبلمان شهری در خرم آباد همگی یکبار مصرف و زمان دار هستند!!! علت اون هم نبود نظارت مستمر و عدم تعمیرو نگهداری توسط متولیان هست.پروژه نورپردازی شهدا میدان ناصرخسرو آکواریوم پل شهدا کتابخانه های پارک کیو چراغ آویزهای پل شهدا نورپردازی میدان امام خمینی پارک مثلث مطهری و........از این نمونه ها هستند
نقل قول کردن
#7 رضا 1400-10-06 08:29
دورود ، دورود بر شما جناب شرفی
نقل قول کردن
#8 رضا-س 1400-10-06 09:48
نورپردازی در شب خیلی منظر شهر را زیبا می کند به عنوان مثال از لرستان که شب وارد اصفهان می شوید با وجود اینکه بافت فرسوده و بسیار قدیمی می باشد ولی شما از نجف آباد تا اصفهان که حدوداً 35 کیلومتر است کلا نور پردازی شده و گرما و حس نشاط و سرزنده بودن وجود دارد . بسیاری از دیوارهای قدیمی را حتی به رنگ آجری رنگ آمیزی کرده اند.بالاخره شهر نشینی هزینه هم دارد.
نقل قول کردن
#9 علی 1400-10-06 20:06
کاش موضوع فقط تعطیلی این پروژه نورپردازی بود متاسفانه شهرداری خرم آباد طی این سال ها کامل تعطیل بوده در تمامی زمینه ها ...
نقل قول کردن
#10 محبی 1400-10-07 14:07
آقایان آقایان شهرداری شده محل کسب درآمد خیلیها خداپدرتان رابیامرزد
نقل قول کردن
#11 شهروند 1400-10-07 14:42
خدارو شکر که خاموش شدن وگرنه تا چند سال دیگه درختی در شهدا زنده باقی نمی موند ، همه گیاهان نیاز به خواب بیولوژیکی دارن که تاباندن نور به امها باعث مرگ زود رس درخت میشه، کاش نگارنده تک بعدی فکر نمیکرد و جنبه های محیط زیستی قضیه رو هم میدونست
الودگی نوری باعث فراری دادن پرندگان و مرگ زودرس گیاهان میشه ، درخت هم مثل ما نیاز به استراحت و خواب شبانه داره
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا