یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

*اکبر بابایی‌مفرد*: امروزه نقش گردشگری و جهانگردی بر اقتصاد و فرهنگ کشور‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است و بر پایه زیرساخت‌های لازم رونق گردشگری رونق اقتصادی را نیز به دنبال داشته است، اما باید به این نکته مهم توجه داشت که زیرساخت‌های گردشگری چیست و چگونه ساخته می‌شود؟
زیرساخت‌های گردشگری در یک منطقه زنجیره‌ای از عناصری است که به گردشگران این امکان را می‌دهد تا حین ورود و اقامت نهایت لذت را از جاذبه‌های گردشگری مقصد مورد نظر برده و در نهایت سفری دلپذیر را برای آنان به دنبال داشته باشد.
از جمله این زیرساخت‌ها می‌توان به خدمات اساسی، سیستم راه‌ها و حمل و نقل، محل اقامت، غذا، خدمات ورزشی و تفریحی و به طور کلی خدمات فروشگاهی، امنیتی و حفاظتی گردشگری اشاره کرد که البته هر کدام از آن‌ها در جای خود زیرمجموعه‌ای از خدمات را شامل می‌شوند.
حال با شناختی که از زیرساخت‌های گردشگری به دست آوردیم باید دید در مناطقی از ایران مانند استان لرستان در وهله‌ی اول چه نوع پدیده‌های گردشگری وجود داشته و متناسب با آن‌ها چه نوع زیرساخت‌هایی مهیا شده است!



با توجه به این‌که لرستان سرزمینی کوهستانی با برخورداری از آب و هوای متنوع، رود‌های پرآب، چشم انداز‌های طبیعی، تالاب‌ها، آبشار‌ها، دریاچه‌ها، جنگل‌ها و مراتع سرسبز و در عین حال با تاریخ و تمدن کهن و برخوردار از آثار باستانی و تمدنی، دارای پتانسیل‌های زیادی در جهت جذب گردشگران می‌باشد اما متأسفانه با وجود جاذبه‌های گردشگری فراوان و متنوع گردشگری، تاکنون توفیق چندانی در جذب گردشگر به دست نیاورده است. فاصله بین وضع موجود در جذب گردشگران در استان لرستان در مقایسه با آنچه که بایستی به عنوان وضع مطلوب از آن یاد شود بسیار زیاد بوده و با بررسی اجمالی از وضعیت جاذبه‌های گردشگری در نقاط مختلف استان به راحتی می‌توان به نقایص و کاستی‌های موجود پی‌برد.
بدون شک عوامل متعددی در به وجود آمدن شکاف بین تنوع جاذبه‌های گردشگری و زیرساخت‌های مورد نیاز نقش دارند که شاید عمده‌ی آن‌ها ضعف‌های مدیریتی باشد! چرا که فرهنگ فراوان و زیبایی طبیعی که در جای جای لرستان زیبا وجود دارد امکان یک مقصد گردشگری فوق‌العاده رقابتی را فراهم نکرده است و چه بسا همین فقر مدیریتی ثروت فرهنگی و مادی پیرامون آن را نیز تحت شعاع خود قرار داده است.
به عنوان مثال؛ یکی از عوامل اصلی در جذب و ماندگاری گردشگر زیبایی محیط است اما متأسفانه در فصولی که به عنوان پیک گردشگری محسوب می‌شود مسئولان ما به جای این‌که در فکر درآمدزایی از مسیر گردشگری باشند به اجرای فعالیت‌های عمرانی می‌پردازند و این موضوع نشان می‌دهد مدیران مربوطه مطالعه چندانی در این خصوص ندارند.
از طرفی با توجه به بیکاری و شرایط بد اقتصادی در لرستان باید به این موضوع اشاره کرد که گردشگری یكی از صنایع پر سودی است كه بسیاری از كشور‌های جهان در آن سرمایه‌گذاری كرده‌اند. این صنعت بسیار كاربر و یكی از كاراترین صنایع برای افزایش اشتغال بوده و فراتر از یک فعالیت صنعتی و اقتصادی است اما آنچه اثرات این صنعت را می‌تواند تحت شعاع قرار دهد نبود امكانات زیر بنایی در مسیر تامین رفاه گردشگران است، با این حال استان لرستان به دلیل دارا بودن مناطق بكر طبیعی و آثار به جا مانده از عصر مفرغ می‌تواند به یكی از مناطق پرجاذبه برای گردشگری و توریسم تبدیل شود و بحران بیكاری را كه در حال حاضر گریبان مردمان این استان را گرفته است، برطرف سازد اما متأسفانه لرستان نه تنها هیچ بهره‌ای از صنعت توریسم نبرده بلكه بحران بیكاری و مشكلات اجتماعی حاکم در این استان روز به روز در حال افزایش است و به دلیل عدم معرفی مناسب در قابلیت‌ها و توانایی‌های این استان در حوزه گردشگری، عملاً این بخش محروم و متروک مانده است.
در پایان باید گفت؛ اگر چه اقداماتی در راستای ایجاد زیرساخت‌های لازم گردشگری صورت گرفته اما تلاش‌ها با توجه به تمامی ظرفیت مثال‌زدنی در دیار لرستان به هیچ عنوان کافی نبوده است، این در حالی‌ست که گردشگری در گردش خیالات خام متولیان همواره در حال رونق و توسعه است!
 
 

دیدگاه‌ها  

#1 هوشنگ 1400-06-25 09:39
دو سال پیش رفتم سراب هنام خیلی زیبا و چند تا دکه اونجا بود با موسیقی و تنقلات و غذا از مردم پذیرایی میکردن خیلی خوش گذشت و لذت بردم امسال دوباره رفتم دیدم که کل دکه ها رو با خاک یکسان کرده بودن و لجن و اشغال پر داخل سراب بود وخیلی تاسف خوردم از اینکه اداره جهاد کشاورزی یا امور اب این اقدام رو انجام داده بودن و مانع کسب وکار اهالی روستا شده بودن با خودم گفتم توی اصفهان از این چنین جایی کلی درامد و تبلیغات میکنند اما توی لرستان جوانان روستایی باید برن تهران و... انجام بدن و نتونن تو شهر خودشون کار کنند واقعا کسی هست بگه چرا مسولین ادارات استان اینقدر بیرحمانه باعث این تخریب ها میشود به جز بخل و حسد فکر نکنم جز این باشد
نقل قول کردن
#2 حبیب 1400-06-25 14:15
التماس می کنم فکر پتانسیلهای گردشگری لرستان رو از سرتون بیرون کنید هزینه وسرمایه این مردم بدبخت رو پای این تصورات باطل نریزید لرستان به خدا این ظرفیت رو نداره مردم گذری میان این استان
چندروزپیش رفتم تهران ماشینمو بفروشم زیر قیمت می دادم تامی فهمیدند خرم آبادی هستم فرار می کردند
دوسال پیش می خواستم برم خارج رفتم چهارراه استانبول صرافی برای خرید دلا رچک پول دادم صراف گفت شماره موبایل وآدرستو پشتشون بنویس نوشتم خرم آباد تانگاه کرد گفت ببخشید به لر نمی فروشم
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا