یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

طی 14 ماه دوران مسئولیتم در یکی از سازمان‌های استان، معمولاً هر دو هفته یک‌بار برای پی گیری کارها و ارسال تجهیزات موردنیاز می‌بایست شخصاً به سازمان مرکزی در تهران مراجعه می‌کردم. هر بار که با یکی از همکاران از خرم‌آباد به مقصد تهران حرکت میکردیم، چندین کامیون ده تُن پر از تنه‌های درختان بومی، کاج، اُکالیپتوس و... را می‌دیدم که در مسیر تهران در حرکت بودند. یکی دو بار اول برایم عادی بود و چندان حساسیتی به آن نداشتم. زمانی بسیار حساس و نگران شدم که بدون استثناء در تمامی مأموریت‌هایم به تهران هر بار می‌دیدم در فاصله زمانی 6 یا 7 ساعته حرکتمان در جاده بین 2 تا 6 کامیون ده تُن پر از تنه¬های درختان در جاده تردد می‌کنند.
یک‌بار در حالی که به‌آرامی به دنبال یکی از کامیون‌های پر از چوب در حرکت بودیم با یکی از مسئولین استان تماس گرفتم و تردد این کامیون‌ها را گزارش دادم. ایشان با خونسردی گفتند: "این تنه‌ها تولیدات پروژه‌های زراعت چوب است، نگران نباشید". اگرچه پاسخ قانع‌کننده‌ای نبود، ولی موقتاً آرام شدم.
البته آرامش من دوامی نداشت. باز هم در سفرهای بعدی تردد کامیون‌های پر از تنه‌های درختان ادامه داشت و هنوز هم ادامه دارد و استمرار حرکت کامیون‌ها در جاده بر نگرانی‌هایم می‌افزود. از خود می‌پرسیدم چرا این پدیده و تردد بیش‌ازحد کامیون‌ها قبلاً سابقه نداشته و چرا پروژه‌های زراعت چوب به یک‌باره این‌قدر فعال شده‌اند؟ آیا گرانی قیمت چوب که هر گرم آن نیز محاسبه می‌شود موجب نشده تاراج بی‌رویه و قطع گسترده درختان شتاب گیرد؟
با یک حساب سرانگشتی اگر هر روز بین 4 تا 6 کامیون ده تُن پر از تنه‌های درختان در مسیر جاده در حرکت باشند، به طور ماهیانه حدود 1000 تُن چوب که حجم آن‌ها نیز بالغ‌بر 1500 مترمکعب خواهد بود. فقط در منطقه لرستان به تاراج می‌رود. به بیان دیگر، این مقادیر تنه‌های درختان در حقیقت از درختان جنگل‌ها و فضای سبز کاسته شده و جهت مصارف احتمالی مبل‌سازی و یا تولید زغال به شهرهای تهران، اصفهان و... حمل می‌شوند.
به‌راستی، قطع گسترده درختان و حمل تنه‌هایشان به خارج از استان با چه مجوزی انجام می‌گیرد؟ چگونه سازمان‌های متولی و نظارتی نسبت به این ضایعه محیط زیستی هیچ‌گونه عکس‌العملی از خود نشان نمی¬دهند؟ آرزو می‌کنم نیروهای مخلص مقاومت بسیج به کمک سازمان‌های متولی بشتابند و با اخلاص عمل خود یخ سازمان‌های متولی را آب کرده و انگیزه‌های آنان را در راستای انجام وظایفشان احیاء کنند.
 
سید محمد قاسمی/ بهمن‌ماه 99
 



Cut down trees in broad daylight

دیدگاه‌ها  

#1 امیر رضاپناه 1399-11-26 16:09
سلام
جناب مهندس قاسمی بهتر بود این فیلم و نوشته رو در زمان مسئولیت تون به اشتراک می گذاشتین تا کمی متفاوت تر از مسئولینی که از مسئولیت کنار می روند، باشید.
نقل قول کردن
#2 مرتضی 1399-11-26 16:47
این بندگان خدا هم دارن درختان رو هرس می کنن،مگه خود منابع طبیعی تاییدنکردن؟
نقل قول کردن
#3 حسن 1399-11-28 10:26
سلام
بله درسالهای گذشته به ندرت مقطوعات باغی از لرستان استحصال وحمل می شد به سایر استانها دلیل این حجم بالای حمل در ابتدای نیمه دوم سال 1399بحث تنفس جنگلهای شمال کشور هست که هیچ گونه مجوزی برای استحصال برای مصرف کارخانجات داد نمی شودکه به همین دلیل برای خوراک چوب بری ها وکارخانجات روی به سایر استانها از جمله لرستان آوردن واین مقطوعات باغات اشخاص در مستثنیات (زمین های کشاورزی )است از اراضی ملی وجنگلهای خدادادی نیست وتحت هیچ شرایطی مجوز استحصال وحمل گونه های جنگلی ا ز جمله بلوط در عرصه های منابع طبیعی از طرف منابع طبیعی صادر نمی شود وبه شدت به متخلفین برخورد قانونی می شود واین کار بیشتر توسط واسطه ها ودلال ها انجام می گیرد وپدیده خوبی نیست وباعث ازبین رفتن باغات می شود که چشم انداز طبیعی خوبی برای استان است وازطرفی چونکه در از لحاظ مالکیت دراختیار اشخاص می باشد دستگاه های متولی ازجمله جهادکشاورزی ومنابع طبیعی نمی توانند مانع قطع وحمل باغات به خارج استان گردند.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا