یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

در حالی که مشکلات اقتصادی، تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی و سقوط بی‌رویه ارزش پول ملی در کنار گرانی‌های روزانه اجناس و کالا نَفَس خیلی از مردم به‌خصوص طبقه متوسط و محروم جامعه را به شماره انداخته است، هر از چند گاهی شاهد توهین به اقوام ایرانی به ویژه قوم لر هستیم.
این در حالی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها آحاد جامعه و خواص از هر طیف و جناح و حرفه را به همدلی و اتحاد برای گذار از این "پیچ تاریخی" فراخوانده و می‌خوانند و به‌طور قطع و یقین این اقدام ناشایست و هنجارشکنانه وحدت و انسجام ملی را خدشه‌دار خواهد کرد.



قانون اساسی جمهوری اسلامی در بندهای مختلف به‌صراحت تنوع قومی، زبانی و مذهبی را در کشور به رسمیت شناخته است، با این وجود برخی افراد و یا جریان‌ها که متأسفانه در ساختار نهادهای رسمی کشور نیز رخنه کرده‌اند، با اقدامات نسنجیده باعث آزار و دلخوری قومیت‌ها می‌شوند.
مرور رفتارها و هتاکی‌ها در سال‌های اخیر بیانگر آن است که وقوع این حوادث آزاردهنده اتفاقی نیست و قطعاً اتاق فکر و جریانی پشت این قضایاست؛ انتشار وسیع جُک‌های تمسخرآمیز در خصوص قوم صد در صد شیعه و وطن‌پرست لر، توهین‌های پی‌درپی به قوم لر در سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی نظیر "ستارخان" و "سرزمین کهن"، جلوگیری از اشتغال نیروی کار مناطق لرنشین در استان‌های برخوردار (به بهانه نزدیک بودن مناطق لرنشین به جبهه جنگ بیشتر کارخانه و صنایع به استان‌های برخوردار داده شد)، سانسور حساب‌شده لرها در آثار سینمایی و تلویزیونی دفاع مقدسی، چاپ کتاب "ضرب‌المثل‌های ایرانی"و توهین وقیحانه و آشکار نویسنده به لرها در جای‌جای این کتاب و...و توهین خانم بازیگر به قوم نجیب لر در برنامه "شام ایرانی"تنها نمونه‌هایی از اقدامات این جریان پلید بر ضد یکی از اصیل‌ترین اقوام ایرانی در سال‌های اخیر است.
حالا به نظر می‌رسد خانم بازیگر با توصیه اطرافیان عذرخواهی کرده ولی او یک قطعه این پازل است؛ در تولید و تهیه و سپس انتشار یک برنامه تلویزیونی تعداد زیادی دست‌اندرکار هستند؛ از قرار معلوم تهیه‌کننده برنامه "شام ایرانی" که مسئولیت اصلی برنامه بر عهده اوست "سعید ابوطالب" مستندساز و نماینده سابق مجلس است که می‌بایست علاوه بر خانم رهنما توبیخ و مورد شماتت قرار گیرد.
متأسفانه تاکنون هیچ‌یک از هتاکان به قوم لر تنبیه و بازخواست نشده‌اند؛ نمونه آن نویسنده کتاب موهن "ضرب‌المثل‌های ایرانی" است؛ به دنبال انتقاد نمایندگان مناطق لرنشین در پی انتشار کتاب مزبور، مدیر انتشارات ضمن عذرخواهی از قوم لر قول داد که کتاب را از بازار جمع‌آوری و مجوز چاپ آن را باطل کند، بعد از مدتی که غائله خوابید نه‌تنها این کتاب از کتاب‌فروشی‌ها جمع‌آوری نشد بلکه ناشر دوباره اقدام به فروش آن در پایگاه‌های معتبر اینترنتی کرد.
به نظر می‌رسد برای جلوگیری از تکرار این نوع توهین‌های تفرقه‌افکنانه، نمایندگان مجلس به‌ویژه وکلای استان‌های لرنشین کشور باید قانونی وضع کنند که ضمن ممنوع کردن توهین به اقوام ایرانی، برای فرد یا رسانه هتاک هم مجازات درخور و بازدارنده‌ای در نظر گرفته تا مانع از تکرار این قبیل بی‌حرمتی‌ها در جامعه شود.
هم‌اکنون طیف وسیعی از جامعه در بیش از 14 استان لرنشین کشور از هتاکی اخیر خانم رهنما ناراحت هستند، مسئولان مربوطه باید ضمن برخورد شدید با افراد یا جریان‌های هنجارشکن، از تکرار این موارد که وحدت و انسجام ملی را تضعیف می‌کند، جلوگیری کنند.
با این حال که بیشتر ذخایر و منابع رو زمینی و زیرزمینی کشور در مناطق لرنشین استخراج و برداشت می‌شود، سهم مردم لر از این‌همه منابع، فقر، فلاکت و بی‌کاری و مشکلات عدیده است که قشر جوان در این مناطق با آن دست وپنجه نرم می‌کنند.
مضاف بر آن، این مردم در دهه‌های اخیر همه نوع کوتاهی‌ها، اجحاف و محرومیت‌ها را تحمل کرده‌اند، توهین‌های پی‌درپی سال‌های اخیر به این قوم نجیب و شریف، در کنار مشکلات فراوان اقتصادی، آن‌ها را به‌شدت رنجور و عصبانی کرده است.
بودجه عمرانی استانی مثل لرستان با حدود 2 میلیون نفر جمعیت ۳۲۷ میلیارد تومان یعنی کم‌تر از بودجه برخی نهادهای فرهنگی با چند ده نفر کارمند است؛ شایسته نیست مردمی که از لحاظ اقتصادی در فقر و فلاکت هستند بیش از این آزرده شوند؛ بدون شک تداوم این بی‌حرمتی‌ها به نارضایتی‌های اجتماعی و به‌تبع آن سیاسی دامن خواهد زد.
 
 
مصطفی رباطی/ پایگاه خبری یافته

 


توجه: هرگونه استفاده از مطلب با ذکر منبع و نام نویسنده، نشانه‌ی احترام شما به تلاش فرهنگی آن‌ها است.


 

دیدگاه‌ها  

#1 امیر 1399-09-18 13:06
وقتی در طول سالیان گذشته بودجه کشور ناروا در پایتخت متمرکز شده تمام امکانات در شهرهای و استانهای مرکزی جمع شده باید هم این تازه به دوران رسیده های ساکن تهران ادعا داشته باشند.وقتی مردم مظلوم سایر استانها برای دسترسی به پزشک، کار،تحصیل و... آواره پایتخت میشدن این خودخواهی و اعتماد به نفس کاذب در پایتخت نشینان که خود و پدرانشان هم مهاجر بودن شکل گرفت که خیلی مهم و خاص هستن و نسبت به سایر مردم کشور برتری دارن!!!!
نقل قول کردن
#2 امیر هوشنگ 1399-09-18 14:35
مشکل در قانون اساسی است که هیچ مجازاتی را برای هتاکان مشخص نکرده است
مشکل در خود قوم لر هم هست فقط به چند بیانیه مختصر اکتفا می کند سوما افرادی با پشتوانه قوی پشت این جریانات هستند که هر وقت مناسب تشخیص می دهند دوباره یکی از اقوام را مورد توهین قرار می دهند که ظاهرا دیوار لر از همه کوتاهتر است تنها راه پایین این توهین ها عزم و اراده نمایندگان و مردم لر تبار تمام مناطق ایران است که جلوی این وقاحت که بیشتر از جانب افرادی غیر ایرانی و عمدتا مهاجر هستند گرفته شود انشاالله که سایت یافته پخش کند
نقل قول کردن
#3 علیرضا 1399-09-18 23:59
اخه چرا اهانت.اگه کسی هر غلطی بخواهد بکند و بعد با یک عذر خواهی
تمام شود .این با هیچ فکر و اندیشه و فرهنگی همخوانی ندارد .باید هزینه بی احترامی کردن را
بپردازد.و نمایندگان استان هم باید بی تفاوتی و نگاه تفرقه انگیز پرهیز کنند.اهانت به قوم بزرگی که کستردگی ان به بیش از 10 استان کشور میرسد
نقل قول کردن
#4 افلاک 1399-09-19 14:59
عمدی است وادامه دار...
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا