یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

سابقه تاریخی هر کشور موجب شکل‌گیری فرهنگ آن جامعه می‌شود. امروزه با وجود رشد تکنولوژی و وجود فناوری و ارتباطات پیشرفته توجه به فرهنگ و آداب‌ورسوم مناطق کمرنگ شده و بسیاری از این فرهنگ‌ها که ریشه در تاریخ دارد رو به فراموشی می‌رود، لذا ایجاد مراکزی برای تحقیق و نمایش این آداب و سنن موردتوجه ملل مختلف با فرهنگ‌های گوناگون قرارگرفته است. مکانی که فرهنگ دوستان و هنرمندان در آن می‌توانند دغدغه‌های ذهنی خود را از مسائل گوناگون به شکل مفاهیم مختلف در قالب آثار هنری و جلوه‌های سمعی و بصری جهت تأثیرگذاری بیشتر بروی افراد جامعه عرضه نماید یک مرکز فرهنگی هنری است که می‌تواند با توجه به فرهنگ و سنت‌ها و آیین‌های آن شهر و دیار در گسترش تعاملات اجتماعی کوشا باشد. استان لرستان جزو استان‌های با پیشینه و قدمت چند هزارساله می‌باشد که ساکنین آن هنوز به‌مانند سالیان کهن زندگی اجتماعی خود را با تکیه‌بر پیشینه فرهنگی و هویتی ریشه‌دار ادامه داده و سعی در حفظ آداب‌ورسوم خود دارند و علم و فناوری کمتر دخالتی در زندگی این قوم داشته است.


لزوم اصلاح نژاد و ثبت اسبِ لرستان

فرهنگ را می‌توان دربرگیرنده‏ قلمرو فعالیت معنوى بشر دانست که شامل دین، فلسفه، زبان، آداب‌ورسوم و هنرها می‌باشد. فرهنگ، هنجارها و شیوه‌های کردار بین شخصى و بین گروهى در جامعه را تحت نظارت داشته و هدایت می‌کند؛ هنجارها و شیوه‏هایى هدف‏دار و ارزش‏مدار که خود برآمده‏ از فعالیت‏هاى مادى انسان‏ها در جامعه بوده و متضمن بقاى جامعه باشد. از این رو فرهنگ خصلت تاریخى دارد؛ با تحول اجتماعى، مناسبات و کردارهاى انسان در جامعه تحول مى‏پذیرد و به‌تبع آن، مبانى ارزشى و معطوف به هدفِ رفتار و کردار آن‌ها درمجموع، فرهنگشان تغییر می‌پذیرد.
تمدن چشم‌نواز است و چشم‌گیر اما فرهنگ روح‌نواز است و دل‌پذیر. تمدن اغلب آسایش می‌آورد و فرهنگ آرامش.
شما اگر به دانشمندان و به کتاب‌هایشان افتخار کنید کاری متمدنانه کرده‌اید ولی اگر از آن‌ها خود استفاده کردید و یا در مدارس و دانشگاه‌ها آن‌ها را به کار گرفتید و بر آن افزودید کاری فرهنگی کرده‌اید.




شما اگر نمایشگاه‌های خوب برگزار کنید که در نوع خود بی‌نظیر باشد چه نمایشگاه صنعتی و یا حتی نمایشگاه کتاب کار متمدنانه کرده‌اید ولی اگر از صنعت به‌طور صحیح استفاده کردید و یا با کتاب مأنوس و کتاب‌خوان شدید، کاری فرهنگی کرده‌اید. در نمایشگاه کتاب بعضی غرفه‌ها به لحاظ ساختاری بسیار باشکوه و مجلل بود ولی بعضی غرفه‌ها مملو از جمعیت. اولی بیشتر نمادی تمدنی دارد و دیگری نشانی فرهنگی. بستگی به این دارد که مدیران فرهنگی کاری تمدنی می‌کنند و یا فرهنگی؛ توسعه فرهنگی زمانی به وجود می‌آید که متولیان امور فرهنگی و به‌ویژه نظام آموزش‌وپرورش نقش خود را درست و در چارچوب صحیح و با کاربست و ریل‌گذاری مناسب دانش آموزان را در عرصه تشخيص ارزش‌های اجتماعى و ریشه‌های فرهنگی و هویت جمعی خود در مسیر درست هدایت نمايند به‌گونه‌ای كه دانش آموزان در بررســى انــواع ارزش‌های اجتماعى جامعه بتوانند؛  ارزش‌های انسانی را به‌درستی تشخیص دهند و ریشه‌های فرهنگی را پاس بدارند، ثبات و پايدارى شخصیتی انسان محصول شناخت هویتی هست.

کاسی‌ها قومی بودند در زاگرس که نزدیک ۵۷۶ سال بر میانرودان تسلط داشتند بین لرستانی‌ها و کاسی‌ها اشتراکات زبانی و پوشاک وجود دارد. ۵۰ کلمه و نام کاسی در متون بابلی وجود دارد... دیاکونوف و گیرشمن مفرغ لرستان را منسوب به کاسی‌ها می‌دانند که بیشترشان مربوط به آلات اسب و تقدس اسب در نزد کاسی‌ها می‌باشد و نقوش خدایان و اساطیر مشترک کاسی و میانرودان مانند گیل گامش کاملا مشهود است.
قوم کاسی ایرانی‌تبار و دارای اسب‌های فراوان بودند به‌طوری که حتی امروزه رشد تکنولوژی و کمتر شدن گستره حیات‌وحش باز هم شاهد وجود ریشه‌های اسب کاسی در مناطق زاگرس ایران از جمله لرستان هستیم.
لزوم اصلاح نژاد و ثبت اسبِ لرستانفوم کاسی در اوایل هزاره دوم قبل از میلاد نخستین کسانی بودند که در لرستان از اسب به‌عنوان وسیله‌ای جنگ استفاده کردند. لرستان از دیرباز به دلیل داشتن جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی یکی از قطب‌های ژئوتوریسم کشور شناخته شده است بر اساس یافته‌های باستان‌شناسی و آثار مفرغی و کتیبه‌های بابلی‌ها وجود آشوریان یکی از قابلیت‌های ناشناخته فرهنگی و تاریخی مردمان لر این است که اولین رام کنندگان اسب در جهان هستند.
منادیان فرهنگ می‌آورند و دانشمندان تمدن می‌سازند. حرف منادیان بر دل می‌نشیند و تولیدِ باور می‌کند درحالی‌که آثار به‌جامانده از قدرت‌مداران چشم‌ها را خیره و پر می‌کند. همه آثار باستانی توسط حاکمان و یا اطرافیان آن‌ها به وجود آمده است و حتی اگر دانشمندانی صاحب آثار درخشان علمی و هنری شده‌اند اغلب در سایه تشویق و یا فراهم آوردن محیط امنی است که توسط دولتمردان به وجود آمده است
 یکی از این منادیان علی مصطفی نژاد، دانش‌آموخته معماری و ترمیم آثار تاریخی و مدیر پل‌های تاریخی لرستان است همان جوانی که برای گنجاندن روزیِ به نام «روز جهانی صلح» در تقویم جهانی، چهارده هزار ساعت قلم زد، به بسیاری از شخصیت‌های فرهنگی و تمام پارلمان‌های جهان نامه نوشت. مصطفی نژاد این بار کمر همت بست تا نام اسب کاسی را زنده و در جایگاه ویژه خود بنشاند. او آمده تا کره‌اسب‌های کاسی در لرستان، بر صفحه کتاب‌های درسی نقش ببندد و با حمایت دولت طرح آشنایی دانش آموزان با اسب اصیل کاسی کلید بخورد اسبی که این قوم بزرگ هنر دوست و صنعتگر آن را در این سرزمین رام و به دیگر ملل جهان پیش کش کردند اسب پرآوازه‌ای که «کاسیان» آن را به نام خویش در تاریخ ثبت کرده‌اند. ولی امروزه در ایران بزرگ، در کنار اسب عرب، اسب ترکمن، اسب کردی اسب قره‌باغ، اسب سیستانی، تالشی، اسب کوتوله خزر نام اسب کاسی اسب اصیل زاگرس از صحنه حذف شده است.
مصطفی نژاد اراده کرد تا ضمن پیدا کردن نژاد اصیل اسب کاسی در «طرح آشنایی دانش آموزان لرستانی با اسب کاسی» کاری، کارستان کند به شکلی که در زمانی کوتاه، نسل آینده را به اسب کاسی علاقه‌مند کند.
مدیران ارشد آموزش‌وپرورش لرستان امروز با توجه به ماهیت و فلسفه وجودی نظام آموزش‌وپرورش و چشم‌انداز افق پیش روی توسعه فرهنگی استان و انتقال فرهنگ غنی این دیار به نسل‌های آینده می‌بایست در نقش تسهیلگر امور تحقیقاتی و پژوهشی و فرهنگی ظاهر گردند و دست یاری به‌سوی افرادی که داوطلبانه تمام هم و غم خود را برای به منصه ظهور نشاندن تمدن بزرگ قوم لر گذاشته‌اند دراز کنند و در این راه از هیچ مساعدت و همکاری قصور ننمایند.
 
آرش کاظمی/ پایگاه خبری یافته

دیدگاه‌ها  

#1 کریمی 1399-09-08 09:03
این مطلب که تکراریه.ی بار دیگه قبلا چاپش کردین!!!! برا آقای مصطفی نژاد تبلیغ میکنید؟
نقل قول کردن
#2 علی 1399-09-08 10:34
در یزد وتهران با پرورش دهنده های اسب صحبت کرده ام چیزی به عنوان اسب کاسی نشنیده ام اما میتوان
از اسب با نژاد ماد که امروزه به نام نژاد کورد میشناسند
مطالعه واستفاده کرد. وبه راستی در ایران پیدا کردن
نژاد خالص بسیار سخت است.
نقل قول کردن
#3 همت میر 1399-09-08 11:53
درود بر شما و بر همه کسانی که در راه اعتلای فرهنگ و قوم لر گام بر می دارند
نقل قول کردن
#4 کاظم نیا 1399-09-08 12:17
درود بر قلم شیوا و پر محتوای مهندس جوان آرش عزیز
نقل قول کردن
#5 جمال اردلان 1399-09-08 15:34
بسیار بجا و بموقع
نقل قول کردن
#6 ایرج 1399-09-08 23:58
تو آرش کمانگیر این دیار خواهی بود.
نقل قول کردن
#7 صالحی 1399-09-09 11:09
کاسی ها که متعلق به 17 قرن پیش بودند و به بین‌النهرین رفتند و 500 سال در بابل بودند و با نژاد آنها مخلوط شدند و دیگر به زاگرس بازنگشتند و ایران بدلیل موقعیت جغرافیایی که دارد پل بین شرق به غرب دنیا بوده و بارها به ایران تهاجم و مهاجرت شده و نمیتوان بطور قاطع و مطمئن از کاسیتها صحبت کرد
نقل قول کردن
#8 چگنی 1399-09-09 11:11
از کجا مطمئن باشیم که این اسب کاسی است؟ مگر در منابع تاریخی آمده که اسب کاسی در کجا بوده و چه ویزگی هایی دارد؟ اساساً کاسیت ها هیچ خط برای نگارش نداشتند و از کاسیت ها هیچ کتیبه، سند یا کتابی نمانده که ثابت کند و نشان دهد که اینها چه قومی بودند یا چه زبانی داشتند حالا چطور بطور کامل برخی نظریه پردازی می‌کنند؟
نقل قول کردن
#9 دانشجوی تاریخ 1399-09-09 11:18
کاسیت ها یا کاشوها یا کاشن ها از نژاد آزیاتیک یا قفقازی هستند اینها ابتدا در قفقاز بودند بعد به گیلان آمدند و حکومت کادوسی یا کاسپی را بوجود آوردند بعد به قزوین یا کسپین رفتند و نام کاشان یا کاشن هم برگرفته از آنهاست و حتی کاشمر خراسان و کشمیر پاکستان و کشکان کشور و کوشکی لرستان هم برگرفته از نام آنهاست. کاسیتها یکجانشین و کشاورز بودند و اشتغال به کاشت داشتند و در سراسر ایران و حتی تا بابل پراکنده بودند و کاسیتها متعلق به صدها هزار سال پیش بودند و از زبان آنها هیچ چیزی در دست نیست و آنها 6 قرن در بین‌النهرین بودند و با نژاد آنجا تلفیق یافتند بعید است که بعد از 6 قرن به زاگرس و ایران برگشته باشند. ایران هم در طول تاریخ خیلی جابجایی جمعیتی و مهاجرت و وصلت و جنگ داشته و کاسیت ها هم یک قوم منقرض شده هستند و اینکه کسی بخواهد انها را بعد از 17 قرن به قوم یا شهر یا منطقه‌ای مرتبط کند بیشتر شبیه جوک می‌ماند
نقل قول کردن
#10 آذرخش 1399-09-12 01:39
تحقیق جالبی بود.استفاده کردیم
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا