یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

از سال گذشته شیوع بیماری کرونا آسیب‌های جدی به بخش‌های مختلف جامعه وارد نمود و تصمیم‌گیرندگان ستاد مقابله با این بیماری هم چاره‌ای به‌جز ایجاد محدودیت‌های اجتماعی و اقتصادی نیافتند و این تدبیر تا حدود زیادی پاسخ داد، به گونه ایکه در یک برهه کوتاه شاهد کاهش چشمگیر آمار مبتلایان و قربانیان این بیماری بودیم، اما متأسفانه مسوولان و مردم خیلی زود و پیش از موعد پرچم پیروزی بر کرونا را بر افراشتند، غافل از اینکه غول کرونا به‌طور کلی ریشه‌کن نشده و با کاهش محدودیت‌ها بازهم اوج خواهد گرفت و حکایت ما مردم و مسوولان قصه اکثر بیماران است که دوره درمان سپری نشده دارو را قطع نمودیم و ... و کرونا دوباره اوج گرفت و امروز همچنان جولان می‌دهد و متأسفانه شهرستان الیگودرز نیز به همراه سه شهر دیگر لرستان در زمره ۴۳ نقطه فوق پرخطر قرار گرفت، به گونه ایکه وضعیت امروز این شهرستان از فروردین‌ماه بغرنج‌تر شده است و همین شرایط حاد مسوولان ستاد کرونا را بر آن داشت تا از امروز محدودیت‌های شدید با تعطیلی بازار آغاز شود و باز هم کسبه با مشکلات اقتصادی و رکود بازار و اجاره مغازه و ... سر در گریبان به روزنه‌های امید نظر نمایند، کسبه‌ای که قربانی خودخواهی و خودنمایی برخی از همشهریان در برگزاری مراسم عروسی و تشییع‌جنازه با اجتماعات بزرگ شده‌اند.
امروز اجتماع صدها نفری مراسم تشییع‌جنازه به معضل لاینحل پیش روی ستاد مقابله با کرونا تبدیل شده است و بسیاری با حضور ناخواسته و خواسته، بدون اینکه متوجه شوند گرفتار و مبتلا و ناقل می‌شوند و دردناک است که ۴ عضو یک خانواده الیگودرزی در پی حضور در مراسم تشییع یکدیگر مبتلا و فوت نموده‌اند.
به گفته مسوولان طی یک بررسی و تحقیقات از مبتلایان به کرونا ۹۵ درصد آن‌ها در نتیجه حضور در مراسم عروسی و ترحیم گرفتار کرونا شده‌اند.
هر چند برخی از خانواده‌ها با رفتارهای نیکو و پسندیده و فرهنگی خود ثابت نموده‌اند که سلامت مردم برای ایشان از اهمیت بالایی برخوردار است و شادی روح درگذشتگان را در رضایت مردم دانسته و از خرافه‌ها و سنت‌ها و فرهنگ و نگاه غلط که حضور عظیم در مراسم تشییع اموات را بزرگی و عظمت درگذشتگان معنی می‌کنند، عبور کرده‌اند، اما بازهم هستند کسانیکه سلامت مردم برایشان اهمیت چندانی ندارد و با چاپ اطلاعیه، مردم را به‌سوی مرگ دعوت می‌کنند و اکثر کسانی هم که در این مراسم حضور می‌یابند بدون توجه به ‌سلامت خانواده و اطرافیان خود در معذوریت قرار می‌گیرند.
بی‌شک بیماری کرونا دائمی نیست و به لطف پروردگار روزی شاهد دفع کامل آن خواهیم بود اما تحقق این آرزو به‌صورت جدی تدبیر مسوولان و همراهی مردم را طلب می‌کند و یقیناً برخی اوقات برای حفظ سلامت بخش اعظمی از جامعه لازم است با طیف اقلیتی که بدون توجه به سلامت مردم قانون را زیر پا می‌گذارند، برخوردی جدی لحاظ شود و در این بخش جدیت ستاد مقابله با کرونا و همکاری دیگر ادارات و نهادها را باید شاهد باشیم.
 یکی از مشکلات پیش روی ستاد کرونا چگونگی برخورد با مراسم تشییع و عروسی و لغو اجتماعات می‌باشد،
اگر چه تکلیف مراسم عروسی و ترحیم با تعطیلی تالارها روشن و تا حدودی این مشکل رفع شده است،
اما برخورد با مراسم تشییع اموات با توجه به اینکه از برگزاری آن گریزی نیست و با عنایت به تألمات روحی خانواده‌ها کمی مشکل به نظر می‌رسد، که در این خصوص پیشنهاد می‌شود ستاد کرونا از همان ابتدا با همکاری واحد متوفیات شهرداری چگونگی برگزاری مراسم تشییع را مطابق با دستورالعمل‌های بهداشتی مدیریت نموده و ضمن اخذ تعهدات لازم از خانواده‌های متوفی در خصوص تعداد حاضرین در مراسم و جلوگیری از راه‌اندازی خودروهای بلندگو دار و چاپ اطلاعیه و ... هر ابزاری که حضور و اجتماع مردم را تشدید و تشویق می‌نماید، برای کاهش معضلات برگزاری این‌گونه مراسم گام بردارد.
شاید انجام این‌گونه اقدامات کمی مشکل و مدتی هم برای مسوولان و خانواده‌های متوفی سختی‌های در پی داشته باشد اما برای حفظ سلامت جامعه انجام آن انکارناپذیر است.
 
عباس شاه علی


توجه: هرگونه استفاده از مطلب با ذکر منبع و نام نویسنده، نشانه‌ی احترام شما به تلاش آن‌ها است.


 

دیدگاه‌ها  

#1 سیدالموسوی 1399-08-05 14:07
مراسمات فاتحه خوانی در شهرها خلاصه شده است ولی متاسفانه در روستاها در برابر برگزار نکردن مراسمات عزاداری مقاومت میکنند وبااین کارپیش خودشان طوایف باهم بیعت میکنند....
نقل قول کردن
#2 شایان 1399-08-05 16:45
قبل از کرونا در بعضی طوایف خرم آباد شروع به عدم برگزاری مراسم چهلم و سال کرده بودن که کار خیلی خوب و پسندیده ای بود ولی حالا در این شرایط بد کرونا متاسفانه عده ای از مردم اعلامیه چهلم و سالگرد هم میزنن که مردم بناچار مجبور به رفتن میشن.و بهترین کار برای حضور کمتر در مراسم تشیع عدم چاپ اعلامیه و اطلاع رسانی نکردن در فضای مجازی است.به امید حذف کامل مراسم چهلم و سالگرد.
نقل قول کردن
#3 نوید 1399-08-18 16:19
سلام.اقا قبل خوب بود میرفتی خونه متوفی یه دست چلو ماهیچه میخوردی فاتحه ایی هم میفرستادی .الانه متاسفانه اون که نیست تو اعلامیه مینویسند در منزل مراسم نداریم ساعت و تاریخ خاکسپاری را مینویسند .بیائید سر مزار.اقا بفکر سلامتی مردم باشید از خرما دادن و چلو گوشت نجات یافتید .این دعوت به قبرستان را هم تمام کنید به خواندن فاتحه از راه دور قانع باشیم.خداوند سلامتی عنایتان کند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا