یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

یکی از همین روزهای پایانی تابستان که برای خرید یک آپارتمان 70 متری در خرم‌آباد، مجبور شدم به چندین بنگاه معاملاتی سر بزنم، به مسائل تامل برانگیزی پی بردم. حالا به جرأت می‌توانم بگویم که مشاوران املاک متهم ردیف اول گرانی مسکن در خرم‌آباد هستند که با سیستم دلالی و با هدف سوداگری، به قیمت‌های نجومی در بخش مسکن، دامن می‌زنند.
البته بنا به اظهارات کارشناسان، کمبود عرضه مسکن نسبت به تقاضا، عدم حمایت دولت از سرمایه‌گذاران و انبوه‌سازان، نبود تسهیلات ارزان‌قیمت و عدم اخذ مالیات بر عواید سرمایه از مهمترین دلایل گرانی مسکن‌ در کشور محسوب می‌شود؛ اما گرانی مسکن در لرستان از نوع غیرعادی و افسارگسیختگی است.
چرا باید استان محرومی مثل لرستان با کمترین امکانات و زیرساخت‌های ممکن، گران‌ترین مسکن کشور را داشته باشد آن هم در شرایطی که مردم آن کمترین سرانه درآمدی را دارند و این گرانی مسکن فشار مضاعفی به اقشار ضعیف وارد می‌کند؟
 
 فقط در خیابان انقلاب خرم‌آباد حداقل ۲۰ بنگاه معاملات ملکی وجود دارد و به محض ورود به بنگاه، ناگهان با تعداد زیادی از افراد مواجه می‌شوید که روی صندلی‌ها لم داده و منتظر ورود مشتری هستند.
به اولین بنگاه که وارد شدم همه افراد حاضر در آنجا مشغول گفتگو بودند که به محض ورود من سکوت اختیار کردند و مانند گله گرگی که بره‌ای را در دام انداخته باشند درحالی‌که به طور خیره‌ چشم دوخته بودند، آب از دهانشان آویزان شده بود.
وقتی خطاب به آنها گفتم قصد دارم با فلان مبلغ یک آپارتمان بخرم شروع به تمسخر و تحقیر کردند که با این رقم حتی یک اتاقک هم نمی‌توان خرید، یکی می‌گفت: «باید حداقل ۲۰۰ میلیون تومان به آورده خود اضافه کنی»، دیگری می گفت: «نگرد که نیست»، نفر سوم معتقد بود «در روستاهای اطراف هم با این پول به کسی خانه نمی‌دهند» تا اینکه مشاور املاک از جای خود برخواست و گفت: «یک مورد برای شما سراغ دارم»؛ با شنیدن این جمله به وجد آمدم و با خوشحالی به سمت او رفتم و هر چه می‌گفت تایید می‌کردم در نهایت هم پول‌های جیبم را تا سکه آخر در بنگاه جا گذاشتم تا بتوانم آن واحد مسکونی را خریداری کنم.
در حین خارج شدن از بنگاه فرد دیگری را دیدم که وارد آنجا شد و همین چرخه برای او نیز تکرار شد ولی این بار با یک ادبیات متفاوت؛ چون آن فرد فروشنده ملک بود.
 یکی از افراد حاضر در بنگاه خطاب به صاحب‌خانه گفت: «کسی در این بازار ملک نمی‌خرد»، دومی گفت: «این قیمت که شما می گویید مربوط به بالا شهر تهران است»، سومی گفت: «گویا شما در توهمی عمیق هستید» که دوباره ناجی بنگاه بره را در آغوش گرفت و گفت: «نگران نباش خودم حلش می‌کنم»؛ با مشاهده این نمایش ساختگی به فکر فرو رفتم و بعدها با کمی تحقیق به نتایج جالبی رسیدم که تمام این حرف‌ها یک عملیات روانی و از پیش تعیین شده است؛ به‌طوریکه در بعضی از مناطق حاشیه‌ای شهر خرم‌آباد به ازای هر 20 واحد مسکونی یک بنگاه وجود دارد که در هر بنگاه سه دلال مستقر می‌شود. به عبارت دیگر به ازای هر ساختمان یا زمین در مناطق خرم‌آباد یک دلال وجود دارد و از آنجایی که طبیعت وجود دلال‌ها سودجویی است به دنبال این هستند که اموال مردم را مفت بخرند و به خون‌بهای سیاوش بفروشند.
بعضا طی یک روز چندین بار یک ملک یا زمین بین دلالان دست به دست می‌شود که این روال به گران شدن ملک یا زمین مورد نظر منجر می‌شود و متأسفانه هیچ نظارتی هم بر عملکرد این مشاوران املاک و دلالان وجود ندارد.
نکته جالب اینجاست بسیاری از  بنگاه‌های شهر خرم‌آباد فاقد مجوز هستند یا جواز آنها به اسم اشخاص دیگری است. ضمن اینکه مالیات درآمدهای نجومی خود را هم پرداخت نمی‌کنند که همین عدم نظارت بر پروانه‌های کسب بنگاه‌های معاملات ملکی و عدم برخورد با دلال‌های مستقر در بنگاه‌ها از دلایل مهم گرانی مسکن در شهر شده است.
 چرا سازمان صنعت، معدن و تجارت با بنگاه‌های فاقد پروانه کسب یا دارای پروانه کسب اجاره‌ای برخورد نمی‌کند؟
این روزها دلالی نه فقط در حوزه مسکن بلکه در تمام امور حتی بین رسانه‌ها و مسئولان هم رایج شده بطور مثال برای انتصاب مدیرکل ورزش و جوانان لرستان 19 نفر اعلام آمادگی کرده‌اند و در حال رایزنی هستند که پیشنهاد ما این است مزایده برگزار کنند و بالاترین رقم پیشنهادی را برای مدیریت انتصاب کنند؛ گویا در لرستان سیستم تجربه، اشراف اطلاعاتی و تخصص جایگاهی ندارد.
سیستم دلالی آنچنان در بین همه اقشار، جا خوش کرده که اگر از دلال های شهر و شهرداری، بگذریم حتی معلم‌ها هم بنگاه‌دار حرفه‌ای شده‌اند یعنی مزه سود دلالی آنقدر دندان‌گیر است که به طمع آن، هیچ کسی در جایگاه خودش نیست و همه به سمت دلالی کشیده شده‌اند‌.

لیلا سلیمانی/شهاب آسمانی

دلال‌آباد...!


دیدگاه‌ها  

#1 شایان طولابی 1399-06-29 21:21
خدمت خانم سلیمانی،در اینکه بعضی از مشاورین املاک همچین کارهای میکنن شکی نیست ولی دوست عزیز بنده بعنوان یه بنگاهدار که تجربه کافی در این زمینه را دارم متهم ردیف اول بعنوان بالا رفتن قیمت برنامه دیوار است که هر کسی به هر قیمتی زمین یا خانه را میزارن و به لحاظ روانی در افزایش قیمتها صدرصد تاثیر داره.و هنگامیکه فروشنده به ما مراجعه میکنه جهت فروش قیمت عرف را قبول نمیکنه و ب دیوار استناد مکنه،و این را اضافه کنم که متاسفانه همشهریان خودمون وقتی میخوان ملکی را بفروشند در نظر دارن که تمام شکستهای گذشته را جبران و آرزوهای آینده شون را با فروش ملک به دست بیارن.همچنین لازم است که خدمت شما عرض کنم تنها صنفی که نمیتونه بدون جواز فعالیت داشته باشه همین املاکیها هستن چون تا جواز نباشه امکان داشتن قولنامه را ندارن واسه اینکه قولنامه را اتحادیه میده نه نوشت افزار یا چاپخانه.و بنگاهدار داریم که پول کرایه و حتی قبض افراد نیازمند را هم پرداخت میکنن،و اداره دارایی هم تا ریال آخر مالیاتش را میگیره.کاش بیشتر تحقیق میکردید برای نگارش.ممنون
نقل قول کردن
#2 محمود 1399-06-29 21:58
سلام، جانا سخن از زبان ما می گویی،بسیار حقیقت تلخی است که جامعه ما دست به گریبان آن است، و نابسامانی موجود
نقل قول کردن
#3 لورستان 1399-06-29 22:10
درود بر نگارنده مطلب ک حقیقت برخی بنگاه ها رو بیان کردن.
.جالبه تو سایت دیوار هم اگهی دروغ درج میکردن و میکنن..یکی از همون بنگاه دارها لباسشو عوض گرده بود و خودشو فروشنده جا زد فک کرد نمیدونم بنگاه داره..
نقل قول کردن
#4 مهدی از بروجرد 1399-06-29 22:46
احسنت.دقیقن این معضل تو تموم کشور هست.یه زمینی میخاستم بخرم تو بروجرد،با فروشنده قرار گذاشتیم ساعت ۵ بیاد بنگاه همون ظهرم قیمت رو ۳۸۰میلیون اعلام کرد.گفتم باشه و ۴ساعت بعد که در ساعت ۵عصر بود دونفری دربنگاه حاضر بودیم.گفت من قیمتم یک کلام ۴۰۰میلیونه و الانم مدارکم فلان بانگاهه و مشتری داره
گفت مومن تو ساعت ۱ظهر گفتی ۳۸۰ چطور تو این چند ساعت که همه میرن ناهار و استراحت،سریع مشتری جور شد و مدارکتم گرفتن و....هیچی اون فروشنده دلال و نفر خود بنگاهی بود و یه سناریوی از پیش تعیین شده رو انجام میدادن که بدتر رو نشون من بدن که من به بد که قیمت ۳۹۰بود راضی بشم و ده تومن بیشتر من بدبخت رو پیاده کنن.منم گفتم درسته در آینده با نخریدن این زمین و تورم لحظه ای ضرر میکنم.ولی خیلیم سختمه که احساس پینوکیو بودن بهم دست بده و گربه نعره و روباه مکار منو سرکیسه کنن.تو که مشتری پای زمینت بود با ۴۰۰تا یه دفعه دیدی من راغبم ده تومن تخفیف دادی؟؟؟پس همش فیلمه
نقل قول کردن
#5 مهدی 1399-06-29 23:02
خدا پدر و مادرت رو بیامرزه حرف دل ما رو زدی دقیقاً همینه که شما گفتید ولی کو نظارت ای داد از بی نظارتی که حتی نمیتونن جلو چند تا دلال رو بگیرند واقعا یا نظارتی کلا نیست یا زور ناظران هم بهشون نمیرسه نظارت در کشور خصوصا استان ما ضعیفه ضعیف هر کسی برا خودش جولان میده
نقل قول کردن
#6 شهروند۱ 1399-06-29 23:57
با تشکر ، اتفاقا بیشترین تاثیر گرانی اجاره و فروش اماکن مسکنی و تجاری مدیران بنگاههای معاملاتی هستن ، از پل حاجی تا شقایق بیش از ۵۰ بنگاه معاملاتی وجود دارد ، در هر معامله اجاره از طرفین حداقل ۵۰۰ هزار تومان و فروش هم خدا بده برکت ... جا... و هیچ گونه مسئولیتی هم در حین معامله و خصوصا هنگام تخلیه اماکن ندارند
نقل قول کردن
#7 امیر حاجت خیره 1399-06-30 00:27
دلال نیستن
کلاهبردارن خیلیاشون
دلال نیستن
دزد هستن
دلال نیستن
حقه باز هستن
دلال نیستن
حرام خوار هستن
نقل قول کردن
#8 ارمغان 1399-06-30 04:09
کاملا در اشتباهین دلالان اصلی کسایی عستند که از دلالی گاو و گوسفند در دهاتها شروع کردن و به شهرها هجوم اوردن و مالکهای زیادی ازین قبیل ادم هان و ورا به مقام معلم توهین کردین متاسفم
نقل قول کردن
#9 مهرداد 1399-06-30 08:09
دقیقا درست گفتین،به خدا آدم از همون اول که می خواد وارد بنگاه شه،احساس میکنه که میخوان سرشو کلاه بذارن،
نقل قول کردن
#10 علی 1399-06-30 12:19
اکثر بنگاهها دروغگو هستند به نفع خودشون قیمت فروش - رهن و اجاره میذارند که از طرفین پول بیشتری بگیرند .
نقل قول کردن
#11 دلسوز 1399-06-30 12:47
باسما موافقم وليمقصراصلي دولت است باايجادتورم وافزايش قيمت دلار بزركترين دلال جهان است أيا دلار ٢٧ توماني كاردلال است ايا خودرو برايد١٢٠ توماني كاردلال است يااحتكار خودروسازان وعرضه قطره جكاني ايا افزايش قيمت مسكن كه بإعدم عرضه وتوليد توسط دولت وافزايش سرسام آور مواد ساختماني (اهن سيمان و....)كاردلال است زمان فريب مردم كذشته بازي با كلمات نكنيد در حرص وطمع مردم ودلال بازي انها هيج شكي نيست ولي اندكي تفكر متوجه عامل اصلي خواهيدشد كه دولت است
نقل قول کردن
#12 همایون 1399-06-30 13:01
سلام خیلی قشنگ حقایق را بیان فرمودند
عالی :-|
نقل قول کردن
#13 لورستان 1399-06-30 16:44
..شما بنگاه دارها توی برنامه دیوار هرکدومتون دها اگهی کذب میذارید..
نقل قول کردن
#14 Im 1399-06-30 22:11
چقدرهمگی دلمون پر وقتی خودمون به خودمون رحم نمیکنیم چه انتظار داریم از ...
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا