یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

ظهر شنبه 22 شهریورماه انتشار خبر ابتلای 39 دانش آموزش الشتری به کرونا در فضای رسانه‌ای کشور منتشر و موجی از نگران را به جامعه منتقل کرد.
به گزارش یافنه، در این خبر که به نقل از "افشین ترکارانی" سرپرست تازه منصوب‌شده فرمانداری شهرستان سلسله در خبرگزاری صداوسیما منتشر شده بود، اعلام شد که از 15 شهریور تا دیروز 39 دانش‌آموز در مقاطع مختلف تحصیلی در شهرستان سلسله به بیماری کرونا مبتلا شدند و در روزهای 20 و 21 شهریورماه 18 دانش‌آموز در این شهرستان کرونایی شدند.
نکته مهم این خبر، جایی بود که اعلام شد "همه دانش آموزان مبتلا به کرونا در شهرستان سلسله جز کسانی بودند که مدرسه رفته‌اند."
 
انتشار این خبر واکنش بسیاری از خانواده‌ها، فعالان رسانه‌ای و به‌خصوص مخالفان بازگشایی مدارس را در پی داشت و کار تا جایی پیش رفت که بسیاری خواهان تعطیلی کامل آموزش حضوری شدند.
 
تکذیب خبر
 اما ساعتی بعد این خبر تکذیب شد. «فرید بهرامی» معاون آموزش‌وپرورش لرستان در سخنانی با اشاره به درج خبری در رسانه‌ها مبنی بر ابتلای ۳۹ دانش‌آموز شهرستان سلسله به ویروس کرونا و با رد ابتلای این دانش آموزان در مدارس سلسله، گفت: هیچ‌گونه ارتباطی بین ابتلای دانش آموزان اعلام‌شده مبتلا به کرونا با بازگشایی مدارس وجود ندارد.
وی در توضیح خبر اظهار داشت: یک هفته بیشتر از بازگشایی مدارس نمی‌گذرد و در شهرستان سلسله نیز بازگشایی مدارس و آموزش حضوری به دانش آموزان از هفته گذشته به دلیل اعلام شرایط قرمز در این شهرستان در کمتر از ۱۰ درصد مدارس و آن‌هم به شکل حضور اختیاری دانش‌آموزان و با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی انجام گرفته است. در بحث نتایج اعلامی آزمایش تشخیص کرونا مورخ ۲۱ و ۲۲ شهریور از سوی شبکه بهداشت شهرستان سلسله در خصوص مثبت بودن ابتلاء ۱۸ دانش‌آموز، پس از بررسی‌ها و پیگیری‌های انجام‌گرفته از طریق مدیران مدارس مشخص شد که تنها یک نفر از دانش آموزان و آن‌هم در یکشنبه گذشته صرفاً جهت تحویل کتاب به مدرسه مراجعه کرده و نتیجه مثبت ابتلای ۲۱ دانش‌آموز دیگر به ویروس کرونا نیز قبل از بازگشایی مدارس به آن‌ها اعلام شده است.
و...
 
در این خصوص، ذکر چند نکته قابل‌توجه است:

اول این که خبر اولیه توسط بالاترین مقام منطقه مطرح و توسط امین‌ترین رسانه دولتی (صداوسیما) منتشر شده است، لذا انتشار و تکذیب آن، در هر دو صورت تبعاتی دارد و از فرماندار تازه منصوب‌شده این شهر و سایر مدیران و مسؤولین دستگاه‌های اجرایی کشور انتظار می‌رود که ضمن بهره‌گیری از مشاوران رسانه‌ای قوی، به حساسیت موضوع واقف بوده و توجه بیشتری به این مقوله مهم داشته باشند.

دوم در تکذیبیه خبر به ابتلای ۲۱ دانش‌آموز دیگر به ویروس کرونا و قبل از بازگشایی مدارس اشاره شده که این موضوع نشان می‌دهد، خطر ابتلا دانش آموزان به کرونا بسیار جدی‌تر از بزرگ‌سالان بوده و لازم است در شیوه بازگشایی مدارس تجدیدنظر گردد.
 
سوم: اکثرا رسانه‌ها، روزانه صدها خبر را تهیه، یا خوانده و بر اساس شرایطی چون اهمیت، جامعیت، صحت، دقت و ... دست به گزینش اخبار می‌زنند. بی‌شک لازمه انتشار اخبار «دروازه‌بانی خبر» است؛ اما وقتی‌که چنین خبر مهمی توسط یکی از معتبرترین رسانه‌ی کشور منتشر می‌شود، حجت تقریباً بر اهالی رسانه تمام است و انتشارش با توجه به اهمیتش باید در اولویت قرار گیرد. پس نباید در انتشار چنین اخباری توسط رسانه‌های معتبر و امین، صحت و دقت فدای سرعت گردد، زیرا کمترین آسیب آن بر هم خوردن آرامش اجتماعی و به‌خصوص خانواده‌هایی است که فرزندانشان در حال تحصیل هستند.
 
عبدالرضا قاسمی/ پایگاه خبری یافته

 
 
 

دیدگاه‌ها  

#1 خرم آباد ی 1399-06-22 21:10
خدا رو شکر جوری پرورش یافتیم که شهامت اجرای عدالت و صداقت رو نداریم.شاید هم این حرفهای بنده یک روزی بلای جان و مالم بشه.
نقل قول کردن
#2 مصطفی شکری 1399-06-22 23:28
سلام و درود بر جناب قاسمی عزیز، استفاده کردیم. سپاس
نقل قول کردن
#3 مریم 1399-06-23 10:36
حتی اگر این دانش آموزان خارج از مدرسه آلوده شده باشند این آلودگی را به داخل کلاس می آورند .انتخاب با والدین هست
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا