یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

آيا شما زودباور هستيد؟! تا حالا شده كسي چيزي غيرقابل باور به شما بگويد، اما شما به شك افتاده باشيد و آن را باور كنيد؟ احتمالاً اين موضوع براي شما هم پيش آمده، اما اين كه تلاش نماييد اشتباهي را در باور ديگران به عمد بگنجانيد (با نيت طنز يا هر نيت ديگري) كاري نادرست است.

بدعتي بد نهادن، گاه نوع بشر را تا قرن‌ها به اشتباه مي‌كشاند. اين مطلب را نوشتيم تا در مورد برخي مسائل تاريخ لرستان نكاتي را به برخي هم‌استاني‌ها گوشزد نماييم:
مدت‌هاست تصويري در فضاي مجازي به نام "برجعلي چگني" منتشر شده و اين موضوع سبب آن گرديده كه برخي ساده‌لوح، قضيه را باور كرده و حتي با ذخيره كردن تصوير منتشره در حافظه‌ي تلفن همراه خود، آن را به ديگران نيز نشان دهند و به آن‌ها بقبولانند كه اين شخص "برجعلي چگني" است.

متاسفانه آن‌ها بدون تحقيق و تفحص در مورد صحت داشتن چنين موردي، فقط به خاطر اين كه لحظاتي يك سرگرمي تاريخي براي خود دست و پا كنند يا استفاده ديگري از آن بنمايند، اقدام به اين كار نادرست مي‌كنند.

اين تصوير برجعلي چگني نيست - يافتهشخصي به نام "برجعلي چگني" بنا بر اطلاعات سنگ مزارش كه تا چندي قبل در آرامستان سراب دوره قرار داشت، به سال 1314 هجري قمري برابر با 1275 هجري خورشيدي (مطابق با سال كشته شدن ناصرالدين‌شاه قاجار) فوت كرده است.

در آن دوران فقط از حكام يا برخي وابستگان آن‌ها تصويري بر جاي مانده است. افراد عادي به هيچ‌وجه عكس نمي‌گرفتند چون نه اداره‌ي ثبت احوالي وجود داشت كه نيازمند عكس براي سجل خود باشند و نه اين كه مردم نسبت به عكاسي كه از و اواخر دهه 1220 به كشور ما وارد شد، روي خوشي نشان مي‌دادند.

از طرفي گرفتن عكس، هزينه‌ي به نسبت سنگيني براي مردم عادي داشت و كسي هم كه چنين هزينه‌اي داشت، معمولاً لزومي براي خرج كردن در راه گرفتن عكس نمي‌ديد. در آن دوران فقط شماري از عكاسان مردم‌‌شناس از مردم عكس مي‌گرفتند كه عموماً سوژه‌هاي انتخابي آن‌ها نيز افراد بي‌نام و نشان بودند، چون انگيزه‌ي عكاس، نه نشان دادن نام فرد كه نشان دادن نوع پوشش، چهره و يا موضوع ديگر بود.

لذا شخصي به نام "برجعلي" اگر چه وجود داشته است اما در دوره‌اي زندگي مي‌كرده كه به دلايل فوق‌الذكر عكسي از او بر جاي نمانده و اگر كسي چنين ادعايي دارد بايد با دليل و مدرك، عكس اصلي را با پشت‌نويس دوره قاجار نشان دهد تا محققان اين موضوع را از وي بپذيرند.

همچنين نوع پوشش فردي كه او را در تصوير "برجعلي" ناميده‌اند، با پوشش مردم چگني و لرستان در عصر قاجار متفاوت است و بخصوص از روي كلاه او كه با كلاه سكنه اين خطه لرستان تفاوت دارد مي‌توان به كذب بودن اين موضوع پي برد. از طرفي، فرد حاضر در عكس، سني حدود 20 تا 30 سال دارد و با توجه به تخمين‌هاي رايج در نسب‌شناسي، از روي فاصله سن پدر و پسرش با رعايت 30 سال، وي كه حدود سال 1205 به دنيا آمده، بايد بين سال‌هاي 1225 تا 1235 اين عكس را گرفته باشد كه اين موضوع كلاً ماجرا را منتفي مي‌كند چرا كه در آن زمان، فقط ناصرالدين‌شاه و تعداد معدودي از درباريان در پايتخت قادر به تهيه‌ي دوربين عكاسي بوده‌اند.

لذا بدون هيچ‌گونه قضاوتي در مورد شخصيت "برجعلي چگني" و اين كه او از هم‌استاني‌هاي ما بوده است، بايد گفت كه تصويري كه به نام وي منتشر شده، به منظور "سر كار نهادن ديگران" و بخصوص افراد زودباور و ساده‌لوح در فضاي مجازي منتشر شده است.

- - - - - - - - - - - -

اما نكته دوم در ارتباط با تاريخ لرستان كه بارها در فضاي مجازي و به‌خصوص در پيامك‌هاي ارسالي با آن مواجه شده‌ايم، نسبت دادن جمله‌اي به افراد مختلف است، در حالي كه هيچ‌كس به خود زحمت نداده به سراغ منبع اصلي برود تا اصل جمله را يافته و از تحريف آن جلوگيري كند.

جمله‌ي تحريف شده اين است: «(شيخه، مردان، قدم‌خير و ...) خطاب به (افسر انگليسي، اميراحمدي، رضاشاه و ...) گفته كه هيچ‌كس حتي عقاب به راحتي نمي‌تواند از ديار ما عبور كند، اگر هم بخواهد رد بشود بايد به ما باج بدهد و پرهايش هنگام عبور مي‌ريزد!»

جهت اطلاع راويان اين جمله كه به دلخواه يك بار نام شيخه(شيخ علي‌خان) بيرانوند، يك بار به نام مردان(علي‌مردان‌خان) بيرانوند، يك بار نام قدم‌خير و ... را به عنوان گوينده‌ي اين جمله مطرح مي‌كنند، منبع اصلي جمله را براي آن‌ها مي‌نويسيم تا در صورت دست‌رسي با مراجعه به آن، از اشتباه به در آمده و اين قدر اين جمله توسط افراد مختلف، تحريف يا مصادره به مطلوب نشود:

منبع: صفحه‌هاي 149 تا 151 شماره 1 و 2 نشريه "لرستان‌پژوهي" به كوشش "سيدفريد قاسمي" كه سال 1377 توسط نشر شقايق و چاپخانه دانش خرم‌آباد منتشر شده است.

در اين نشريه‌ي كتاب‌مانند اشاره شده كه مرحوم حسام‌الدين ضيايي (1368–1298) محقق خرم‌آبادي جهت انتشار كتابي در زمينه تاريخ لرستان طي نامه‌نگاري‌اي كه با سپهبد اميراحمدي در دهه 1330 داشته، از وي مي‌خواهد خاطراتش را از لشكركشي سال 1302 به لرستان بازگو نمايد تا در اين كتاب منتشر شود.

امير‌احمدي نيز دست به قلم برده و اين خاطرات را در چند صفحه مكتوب نموده و براي مرحوم ضيايي ارسال مي‌كند. مرحوم ضيايي به دلايلي موفق نمي‌شود در طول حياتش اين كتاب را منتشر كند، اما خوشبختانه چند صفحه از آن در اختيار "سيدفريد قاسمي" قرار مي‌گيرد و وي سال 1377 در مجموعه‌ي بي‌نظير "لرستان‌پژوهي" آن را منتشر مي‌‌كند.

خلاصه‌ي قسمت مورد اشاره ما در صفحه 150 اين كتاب چنين است:

«[اميرحمدي]: اين تيره ياراحمد كه از طايفه بيرانوند مي‌باشند و جلوي تنگه زاهدشير زندگي مي‌كنند و تو (شيخه بيرانوند) رياست آن‌ها را دارا هستي، در موقعي كه ما به تنگ زاهدشير رسيديم(آذر 1302)، جلوي اردوي مرا گرفته، چند نفر از نظاميان را به قتل رساندند. پيشنهاد مي‌كنم تو فردا چند قبضه از تفنگ‌هاي آن‌ها را جمع‌آوري كن و با يك نامه نزد من به خرم‌آباد بفرست ... من به پاس اين خدمت، فرمان والي‌گري لرستان را براي تو صادر مي‌نمايم. وقتي مطالب من (اميراحمدي) تمام شد، انتظار داشتم [شيخه] از من تشكر كند، لكن دفعتاً قيافه او تغيير كرد و با صورت برافروخته به من گفت: امير غرب! اين حرف‌ها را نزن! اين‌جا تنگ زاهدشير است، عقاب اگر خواسته از روي تنگه عبور كند، مقاديري از پر و بالش را ريخته است! اگر تو بخواهي از لرستان تفنگ بگيري، تكه‌ي بزرگي كه از اين قشون به دست تو خواهد آمد، يك گوش خواهد بود كه در بروجرد تحويل بگيري ...»

- - - - - - - - - -

اين جوابيه "شيخه بيرانوند" بود به سپهبد اميراحمدي و نه جوابيه اشخاص ديگر؛ متاسفانه هر كس اين جمله را شنيده، بدون توجه به اصل موضوع، نام شخص ديگري بر آن نهاده و به اشتباه براي سايرين نيز ارسال كرده است.
البته شيخه بيرانوند 3 ماه بعد به همراه مهرعلي‌خان حسنوند و سردارخان والي‌زاده 19 اسفند همان سال (1302) توسط نيروهاي اميراحمدي در ميدان آزادي(مجسمه سابق) خرم‌آباد به دار آويخته شد. براي خواندن بقيه‌ي متن، به نشريه "لرستان‌پژوهي" مراجعه كنيد كه نسخه‌هايي از آن در كتابخانه‌هاي عمومي لرستان موجود است.

اميدوارم اين دو مطلب تاريخي باعث آگاهي‌بخشي به  هم‌استاني‌هاي عزيز شده، بلكه از اين پس در پاس‌داشت تاريخ لرستان دقت لازم را بنمايند و اجازه ندهند عده‌اي با مقاصد و منظورهاي مختلف، آن‌ها و تاريخ‌شان را به سخره بگيرند.

 ر - ج

دیدگاه‌ها  

#1 علی اسدی 1392-11-21 00:32
سلام
واقعا از این سایت خبری کامل و پر محتوا لذت میبرم .خدا قوت
نقل قول کردن
#2 احمد ساکی 1392-11-30 18:00
زنده باد .....
این تصویر مربوط به تصاویر بارگزاری شده در بخش تاریخ لرستان در دانشنامه آزاد ویکی پدیا هست که به غلط پوشش لرستان را به استناد این عکس توضیح داده!!!
چند باری شخصا در ویکی پدیا این تصویر را حذف نمودم ولی مجددا بارگزاری شد حتی چندین بار بر سر این تصویر هفته ها با دیگر کاربران و مدیران ویکی بحث شد ولی افاقه نکرد و تنها دلیلشان هم منبع مجهول عکس بود !!!!
نقل قول کردن
#3 بیرانوند 1393-11-04 00:31
از کجا معلوم خودش نباشه .در ضمن طایفه ما این طور چیزی نشنیدام.
نقل قول کردن
#4 حامد خورشیدوند 1393-12-10 23:19
سال های زیادی است که هویت ما از سوی دو گروه مورد حمله قرار گرفته که زبان و فرهنگ مان دچار بیشترین آسیب وارد شده .که- با ایجاد تفرقه و ساختن سند های جعلی و بی محتوا هویت ما را تخریب و آنگونه که خود میخواهند درست میکنند و تنها افراد کمی غیرت دارند و بی اهمیت نیستند. پایار لرسو
نقل قول کردن
#5 شهروند 1394-03-26 12:50
سلام

سپاس از اطلاع رسانی همیشگی یافته
نقل قول کردن
#6 خرم آبادي 1394-03-27 08:17
بله درست است متأسفانه فضاي مجازي فرصتي را فراهم آورده كه هر كه هر چه مي خواهد به ايل و تبار خود مي بندد. در سايتي خواندم كه علي مردان خان بيرانوند مدت سه سال لرستان را از ايران منتزع و از انديمشك تا بروجرد ماليات مي گرفت و هركه مي خواست از اين منطقه جغرافيايي عبور كند اول بايست به او باج مي داد. در صورتي كه ما مي دانيم ايشان با وجود شخصيت هاي ديگري مانند شيخه و غلامعلي خان و ديگران بر تمام طايفه ي خود هم تسلط نداشته است. از اين موارد بسيار است.
نقل قول کردن
#7 برجعلی 1394-04-23 11:54
درست است داداش
نقل قول کردن
#8 على مرا 1394-10-09 00:21
پيشنهاد مى كنم اطلاعات درست را در مورد برجعلى چگنى از نويسنده كتاب خاطرات من از شكار و طبيعت لرستان بپرسيد، هنوز هم هستند بزرگ مردان لرستان به جا مانده از قديم
نقل قول کردن
#9 محقق 1394-10-09 01:08
به نقل از على مرا:
پيشنهاد مى كنم اطلاعات درست را در مورد برجعلى چگنى از نويسنده كتاب خاطرات من از شكار و طبيعت لرستان بپرسيد، هنوز هم هستند بزرگ مردان لرستان به جا مانده از قديم

اطلاعات درست را بايد از افراد محقق و بر اساس اسناد و مدارك گرفت. در متن اشاره شده كه منابع اين نوشته چه بوده است.
نويسنده كتاب مورد نظر شما خاطرات شخصي خود را نوشته و متولد 1312 است. برجعلي 40 سال قبل از تولد ايشان فوت كرده پس چطور برجعلي را ديده تا اطلاعات موثقي در موردش به شما بدهد؟
البته اگر منظور شما اين است كه هر چه جنابعالي دوست داري از زبان ايشان بشنوي و تا در موردش بت سازي كني كه بحث ديگري است و اگر هزاران سند و مدرك هم برايت بياورند توفيري ندارد
نقل قول کردن
#10 كس ننت 1395-01-12 01:18
:lol:
نقل قول کردن
#11 شیراوند 1395-02-03 21:46
من یکی افتخار میکنم به برجعلی زنده باد به این مرد بزرگ بخش چگنی
نقل قول کردن
#12 شیراوند 1395-02-03 21:48
زنده باد به این مرد بزرگ برجعلی چگنی
نقل قول کردن
#13 مصطفی چگینی از استان قزوین 1395-03-23 18:05
ممنونم از اطلاعاتی که به ما رسدندی
نقل قول کردن
#14 سارا 1395-05-12 20:33
ممنونم عالی بود .ما باید بفهمیم که شایعات حقیقت ندارن :zzz
نقل قول کردن
#15 مهدی انصاری 1395-08-28 21:36
زنده باد برجعلی چگنی
نقل قول کردن
#16 مهدی انصاری از چگنی شیراز 1395-08-28 21:37
زنده باد برجعلی چگنی
نقل قول کردن
#17 علی 1395-09-25 20:02
عالی بود ممنون
نقل قول کردن
#18 علی چگنی 1395-09-25 20:05
عالی بود ممنون
نقل قول کردن
#19 محمد چگنی از دزفول 1395-09-29 15:38
زنده باد بزرگ مرد لر برجعلی چگنی
نقل قول کردن
#20 زیدعلی بیرانوند 1395-10-19 10:05
متاسفانه خیلی مطالب هر شخص را به کس دیگر نسبت میدهد.. من خودم تاریخ لرستان مطالعه کردم این مطلب که اگه عقابی از تنگه زاهد شیر عبور کند، گفته شیخعلی خان بیرانوند است که به سپهبد امیر احمدی گفته.... در جلد دوم خاطرات امیر احمدی هم خودم خوانده ام... ولی متاسفانه این به هر کس نسبت میدن... کرمانشاه هی ها میگن پهلوان ما این به حکام زمان خود گفته و.......
نقل قول کردن
#21 سامان علوی 1396-02-11 10:19
پس بر اساس گفته شما نمیشه حتی به مطلب شما هم اعتماد کرد چون هم مجاز هم برخی کتابها به اشتباه اطلاع رسانی میکنند
علوی هستم از کشور نروژ
نقل قول کردن
#22 حیات الغیب 1396-04-09 11:23
ایول داداش مر30 از اینکه واضع توضیح دادی
نقل قول کردن
#23 فریاد 1397-09-19 01:44
البته چون برجعلی بخاطر هوش وذکاوت وبذله گویش به دربار راه پیدا میکنه پس بعید نیس که این عکس هم ماله همان موقه باشه.معروفه که ایشان از شاه تا مردم عادی رو دست مینداز(مچل)...
نقل قول کردن
#24 مجتبی اسدی 1399-06-18 19:58
واقعا ممنون و متشکرم
نقل قول کردن
#25 فرهاد میرزاوند 1400-02-26 00:04
برجعلی در محل و بخش های کمالوند و چقلونی بعضی اوقات خودش را تک(قطره) معرفی میکرد
نقل قول کردن
#26 ابوذر چگنی 1400-08-15 11:36
زنده باد اسطوره هوش و زکاوت برجعلی چگنی شخصیتی که به قدری از هوش بالایی برخوردار بود دید نمیتواند در اون زمان به صورت جدی خیلی چیزهارو به مردم بفهماند اومد و به حالت طنز مردم را آگاه کند از یکسری مسائِل وووووو
نقل قول کردن
#27 ایشان بایکی از سفیران فرانسه ا 1402-03-04 15:15
سلام برهمه دوستان .ایشان بایکی از سفرای فرانسه بیش از نیمی از ایران راطی کرده وعکس ونام ونشان زیادی داشته .واز هوش وزکاوت خاصی برخورداربوده وبیشتر اهل فن بوده نه زور.چنین به نظر می‌رسد نویسنده محترم دل خوشی از این اسطوره ندارد ویا شاد مادر بزرگ گرامیش خاطره ای برایش تعریف کرده است
نقل قول کردن
#28 شاهوردی 1402-03-10 14:13
متاسفانه نویسنده این مطلب اطلاع کامل و جامعی از تاریخ لرستان و اشخاص ندارد و بنظرم یکم مطالعه بد نیست
نقل قول کردن
#29 شاهوردی 1402-03-14 22:01
زنده باد شیخه و مردان خان بیرانوند ❤
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا