یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

وجود سگ‌های بدون صاحب در سطح شهر علاوه بر ایجاد چهره‌ای زشت، موجب ایجاد ترس و وحشت در رهگذران به‌خصوص بچه‌ها و زنان می‌شود.
 از آن جایی که بیماری‌های مشترکی از جمله هاری، کیست هیداتیک، سالک، کالاآزار، لاروهای مهاجر اغشایی بروسلوز، لیپروسپیروز، بین انسان و سگ وجود دارد اهمیت جمع‌آوری این حیوان از سطح شهر را دوچندان می‌کند. از طرفی به دام انداختن حیوانی به تند تیزی سگ با رعایت سلامت این حیوان کاری بس دشوار است.
 
 


جمع‌آوری بیشتر از 200 سگ ولگرد در سه‌ماهه گذشته

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری خرم‌آباد به خبرنگار «یافته» می‌گوید: در سه‌ماهه گذشته بیشتر از 200 سگ ولگرد جمع‌آوری شده است.
 «بابک محرر» اظهار می‌کند: این سگ‌ها پس از جمع‌آوری به کمپ مخصوصشان انتقال داده می‌شود و در آنجا پس از غربالگری و قرنطینه طرح عقیم‌سازی‌شان انجام می‌شود.
این مقام مسئول می‌گوید: متأسفانه سگ‌ها پس از عقیم‌سازی هم تا مدت زیادی توان تولیدمثل دارند و چون زادوولد بسیاری دارند و روزبه‌روز بر تعدادشان افزوده می‌شود.
 
هزینه 400 هزارتومانی برای نگهداری هر سگ
محرر می‌گوید: زنده گیری، عقیم‌سازی، قرنطینه و نگهداری هر قلاده سگ بیش از 400 هزار تومان هزینه دارد و زنده گیری سگ‌های بدون صاحب به‌صورت روزانه انجام می‌شود.
وی اظهار می‌کند: در صورتی که دهیاری‌ها و بخشداری‌ها به وظایف زنده گیری سگ‌های بدون صاحب حوزه خود عمل کنند جمعیت سگ‌های ولگرد در شهر کمتر می‌شود.
وی می‌افزاید: با وجود این که طرح زنده گیری و ساماندهی سگ‌های ولگرد بسیار هزینه‌بر است این طرح توسط سازمان مدیریت پسماند با جدیت در حال انجام است و موفقیت این امر، مستلزم همکاری سایر اعضای کار گروه مربوطه، شهروندان و رسانه می‌باشد.
 
 
در سطح شهر به سگ‌های ولگرد غذا ندهید
مدیر عامل سازمان پسماند شهرداری خرم‌آباد می‌گوید: غذا دادن به سگ‌های ولگرد موجب ماندگاری آن‌ها در شهر و افزایش تعدادشان می‌شود.
وی از مردم می‌خواهد که در این باره با شهرداری همکاری کنند و به این سگ‌ها غذا ندهند؛ هم‌چنین زباله‌هایشان را در ساعت مقرر، در مخازن مربوطه و مکان‌های تعیین‌شده توسط شهرداری قرار دهند و از ریختن زباله در معابر و جداول پرهیز کنند.
محرر با اشاره به بیماری‌های مشترک بین انسان و سگ می‌گوید: مهم‌ترین بیماری در این خصوص که مضراتی به انسان وارد می‌کند؛ بیماری هاری است که ( چنانچه حیوان ناقل ویروس هاری باشد) با یک گزیدگی ممکن است منتقل و چنانچه بلافاصله درمان و واکسینه نشود منجر به مرگ می‌شود.
وی می‌افزاید: هم‌چنین ادرار این سگ‌ها می‌تواند آلوده به ویروس بروسلوزکانیس باشد که عامل ایجاد تب مالت است و چنان چه بر روی سبزی‌ها ریخته شود و سبزی به‌صورت غیربهداشتی مصرف شود مشکلاتی ایجاد می‌کند، هم‌چنین بیماری انگلی کیست هیداتیک از طریق سگ منتقل می‌شود.
 
 


وجود فقط یک مرکز نگه‌داری سگ‌های ولگرد در لرستان
معاون نظارت و پایش اداره کل سازمان حفاظت محیط زیست لرستان در این باره بر زنده گیری این حیوان تأکید می‌کند و در این باره می‌گوید: محیط‌زیست یکی از اعضای کارگروه جمع‌آوری سگ‌های ولگرد است و این سازمان تأکید ویژه‌ای بر زنده گیری این حیوان دارد.
 الهام برنا در این باره به خبرنگار «یافته» می‌گوید: حذف یک حیوان به‌طور کامل از چرخه طبیعت به‌طور حتم موجب افزایش یک گونه جانوری می‌شود و مشکلات دیگری را ایجاد می‌کند. وی می‌افزاید: حذف سگ باعث ازدیاد تعداد گربه‌ها و ورود روباه‌ها به شهرها می‌شود.
این مقام مسئول می‌افزاید: در حال حاضر شهرداری خرم‌آباد در این زمینه فعال است و بعد از زنده گیری این حیوان، آن‌ها را در کمپ مخصوص آن‌ها، نگهداری می‌کند. او می‌گوید: این کمپ، تنها محل نگهداری سگ در استان است.
 برنا ادامه می‌دهد: متأسفانه همین یک مرکز هم از داشتن دامپزشک محروم است.
سازمان دام‌پزشکی یکی از اعضای کارگروه جمع‌آوری سگ از سطح شهر است که لازم است در باره وارد عمل شود و به کمک شهرداری برود.
 
دفع ناقص زباله‌ها تهدیدی بر سلامت شهر
دفع ناقص زباله‌ها تهدیدی بر سلامت جامعه به شمار می‌رود و موجب افزایش حیوانات موذی می‌شود. سگ‌های ولگرد به طور عمده از زباله‌ها تغذیه می‌کنند و وقتی شرایط تغذیه‌شان فراهم شود تولیدمثل شان هم بیش‌تر می‌شود و روزبه‌روز بر تعدادشان افزوده می‌شود.
الهام برنا نیز معتقد است که جمع‌آوری زباله‌ها باید به طور کامل انجام گیرد تا از تعداد سگ‌های ولگردی که با زباله تغذیه می‌کنند کاسته شود.
 



 وجود سگ‌های نیمه ولگرد در شهر
در شهر خرم‌آباد تعدادی از سگ‌های ولگرد چندان هم بی‌صاحب نیستند مطابق قانون سگی که قلاده ندارد ولگرد محسوب می‌شود؛ برخی از نگهبانان در مناطق حاشیه شهر هم چون مسکن مهر و برخی باغداران نزدیک شهر و کسبه بازار روز خرم‌آباد با غذا دادن به چندین سگ، آن‌ها را در اختیار گرفته‌اند و اجازه نمی‌دهند که سازمان پسماند شهرداری آن‌ها را گرفته و تحویل کمپ دهند؛ به‌طوری که در برخی موارد دیده شده حتی با مأموران این سازمان نیز درگیر می‌شوند؛ این در حالی است که سلامت این سگ‌ها تائید نشده و در صورت بروز هرگونه مشکلی توسط این سگ‌ها کسی پاسخ‌گو نیست.
سازمان پسماند شهرداری بعد از غربالگری این سگ‌ها آن‌ها را در کمپ نگهداری می‌کند و آن‌ها شناسنامه‌دار می‌شوند و بعد از طی این مراحل افرادی که به سگ نیاز دارند می‌توانند به صورت کاملاً قانونی صاحب سگ سالم و عقیم شده شوند.
 
 
تعیین تکلیف سگ‌های جمع‌آوری شده
کارشناس بهداشت امور اجتماعی فرمانداری خرم‌آباد در خصوص تعیین وضعیت سگ‌های جمع‌آوری‌شده می‌گوید: در هفته جاری قرار است جلسه‌ای با اعضای کارگروه مربوطه، برای تعیین وضعیت سگ‌های جمع‌آوری‌شده که تعدادشان زیاد است تشکیل شود.
فرشاد میر سپهوند ادامه می‌دهد: حل این مشکل به‌طور کامل کاری بسیار دشوار است.
او می‌گوید: وجود رودخانه‌ها در سطح شهر و نزدیکی روستاها به شهرها موجب شده این سگ‌ها به راحتی وارد شهر شوند و همین‌جا بمانند این در حالی است که بعضی از این سگ‌ها قبلاً صاحب داشته‌اند و حالا رها شده‌اند.
وی معتقد است که سگ بخشی از یک مجموعه کشاورزی و دامی است و چنان چه قلاده گذاری شود توسط دامپزشک معاینه می‌شود و دیگر نگرانی برای انتقال بیماری ازجمله هاری در این باره وجود نخواهد داشت.
این مقام مسئول می‌افزاید: سازمان پسماند شهرداری با وجود وظایف سنگینی که دارد و افزایش حوزه کاری‌شان، با وجود ادغام سازمان موتوری و سازمان پسماند شهرداری و مشکلات مالی موجود، در خصوص جمع‌آوری سگ‌های ولگرد بسیار خوب عمل کرده است.
  آنچه مشهود است انجام این کار مهم با وجود همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط است که به نتیجه می‌رسد و با توجه به آسیب‌هایی که این حیوان ممکن است بر سلامتی جامعه وارد کند نیاز است که یک عزم همگانی برای پاک کردن چهره شهر از این حیوان صورت گیرد و از بروز مشکلات جدی در این باره جلوگیری به عمل آید.


گزارش: فاطمه دارابی/ پایگاه خبری یافته


جمع‌آوری بیش از 200 سگ ولگرد در سه‌/ در سطح شهر به سگ‌های ولگرد غذا ندهید


 

توجه: هرگونه استفاده از مطلب با ذکر منبع و نام نویسنده، نشانه‌ی احترام شما به تلاش آن‌ها است.


 

دیدگاه‌ها  

#1 راسخ 1398-10-30 08:30
متاسفانه این روزها برخی به اسم انجمن و غیره در ترویج فرهنگ غذا دادن به این حیوانات در سطح شهر هستند که همین موضوع باعث افزایش این حیوانات در سطح معابر شده اند.

کاش این کمکها را در اختیار مراکر نگهداری قرار دهیم
نقل قول کردن
#2 ش 1398-10-30 09:05
باتشکر از گزارشگرنسایت وزین یافته وتشکر ازمدیر سازمان بازیافت بدلیل کار بزرگی که برای سلامت جامعه انجام دادن
نقل قول کردن
#3 شهروند 1398-10-30 09:06
ممنون واقعا کار بزرگیه جمع اوری سگهای ولگرد.
نقل قول کردن
#4 رضا 1398-10-30 09:26
آقا بیزحمت پس یه تعدادی گمال خیلی خیلی گده کلفت ها د ایی ریی وری خضر که شویا میان ایی دس گلال مین آرش ها و تا خود صوزی سرو صدا میکن
ونونم بیریت ، الوت ار نمیکوشیتشو چون گناه دارن
نقل قول کردن
#5 مهدی 1398-10-30 10:42
مسکن مهر رو خوب جمع آوری کردند ولی چند تایی هست که نگهبان ها از اونها واسه نگهبانی شب استفاده می کنند و نمیزارن بگیرنشون.وقتی نیروهای شهرداری میان متاسفانه سگ ها رو فراری میدن.
نقل قول کردن
#6 شهروند 1398-10-30 10:57
شرافتا بام شهر یه محل توریستیه
اون بار من خیر سرم با مهمونی که از استان دیگه اومده بود بدون ماشین و به منظور راهپیمایی و کوه پیمایی به بام شهر رفتیم که تو همون ورودی اول پشت دیوار پاسگاه و کمیته امداد به واسطه سگ های محترم که به قصد حمله از ما پذیرایی کردن مجبور به بازگشت شدیم.
مهمان محترم فرمود پس دستگاههای متولی دقیقا کجا حضور دارند؟
به فرض توریستی از کشور خارجی اومده باشه و خانمم باشه خب این صحنه رو ببینه به کشورش که بره به جای اینکه بگه همه برید بام شهر خرم آباد ، میگه اصلا نرید چون سگ (dog) اونجا فراوونه و اصلنم صاحب ندارند و بی ادبم تشریف دارند.
لطفا به ادارات و دستگاهها اعم از نظامی و غیر نظامی هم بگید غذا به سگ ها ندن و به دستگاه متولی گزارش بدن که چندتا سگ در اطراف محل کار ما هستند تا دستگاه متولی هم متوجه بشه باید به اون قسمت ها هم رجوع کنه.
ممنون از یافته که جور استاندار و سایر مدیران و رسانه های بیخیال رو میکشه
نقل قول کردن
#7 عبدالله 1398-10-30 11:32
جمع آوری سگ های سطح شهر چه ارتباطی با سازمان پسماند داره ؟؟!!چرا تو شهرداری خرم آباد وظایف قاطی پاتیخ.هر چی فکر می کنم متوجه نمیشم :sigh: :sigh:
نقل قول کردن
#8 موسوي 1398-10-30 11:56
جمع آوري سگهاي ولگرد طبق شيوه نامه اعلام شده انجام مي گيرد و لي لازم است حاميان حيوانات بجاي اخلال، با اين نهاد غير دولتي همكاريهاي لازم را داشته باشند.
نقل قول کردن
#9 م.د 1398-10-30 12:01
پیش از این در اکثر شهرداريها با اقدام سریع به منظور اتلاف سگ‌های ولگرد با روش‌های گوناگون صورت می‌گرفت که با توجه به ابلاغ دستور العملی که برای زنده‌گیری و مرگ با ترحم این دسته از حیوانات اعلام شده این روند جمع آوری با دقت بیشتری در حال انجام است.لذا بنابر ضرورت مشارکت شهروندان برای عملی شدن این طرح از مردم درخواست می شود که در معرفی محل‌های تجمع این حیوانات با شهرداری همکاری لازم را داشته باشند.
نقل قول کردن
#10 حاجيان 1398-10-30 12:07
زمان بندی ما برای زنده گیری سگ‌ها در فصول مختلف سال متفاوت است. این زمان‌ها نیز بر اساس برنامه غذایی سگ‌هاست. مثلاروزها ييکه هوا به سمت گرم شدن می‌رود، سگ‌ها معمولا در وسط روز در معابر نیستند
نقل قول کردن
#11 سليماني 1398-10-30 12:14
پرسه‌زنی این حیوانات در خیابان‌ها نه تنها موجب ترس شهروندان بویژه بانوان و کودکان شده بلکه از طرفی مشکلاتی نیز برای سلامتی مردم در پی داره .باتوجه به اين گزارش واقدامات صورت گرفته توسط سازمان مديريت پسماند،ازمسئولي ن مربوطه تشكروقدرداني ميكنيم.
نقل قول کردن
#12 کارمند 1398-10-30 13:03
معمولا در شهر ما بالاخص شهرداری مدیری که عملکردش خوب باشه فی الفور و بدون فوت وقت جابجا میشن.این بنده خدا در پرداخت حقوق معوق سازمان و رفع مشکلات و ضعف های زیاد سازمان موفق بوده و من بعنوان نیروی زیر مجموعه و خانواده من دعا گوی ایشون هستیم.ولی بعید میدونم دوام بیاره.
نقل قول کردن
#13 عبدالهی 1398-10-30 15:03
به گفته فرمانداری سازمان موتوری رو ادغام کردند با سازمان پسماند؟؟؟!!!بعد اومدند اتلاف سگ های ولگرد رو هم دادن سازمان پسماند؟؟؟!!!
ببخشید من مدرک ارشده دولتیه بالای هجده سال هم سنوات خدمتی دارم ، هرچی فکر میکنم نمی فهمم چرا اینکارا شده.مغزم هنگ کرده.حالا می فهمم چرا شهرم اینقدر مشکل لاینحل داره.سازمان پسماند وظایف خیلی خیلی خطیری در بحث زیست و محیطی و غیره داره.خیلی هنر کنه وظایف خودش رو انجام بده.
جالبه ، یاد سریال برره میفتم.
نقل قول کردن
#14 چگنی 1398-10-30 18:02
مسکن مهر کمالوند و کوی بسیج خرم آباد پُر از سگهای ولگرد است شهرداری هیچ توجهی نمیکند
نقل قول کردن
#15 عباس 1398-10-30 22:11
حقوق معوقه کارگران شهرداری صرف عقیم سازی و نگهداری سگ ها می شود، با کشتن این حیوانات هیچ اتفاق خاصی نمی افتد و هزینه نگهداری آن ها را صرف کارهای واجب تر باید کرد
نقل قول کردن
#16 شهروند 1398-10-30 23:17
نسل سگ ها رو نمیشه منقرض کرد.می بایست غربال کرد.سگ های مریض رو اتلاف و سالم ها رو واکسینه کرد و بعد پلاکدار و دوباره رها کرد.اگه نسلشون رو منقرض کنید منتظر هجوم گرگ ها و شغالها باید بود.
تشکر می کنم از مدیر سازمان پسماند آقای مهندس محرر چرا که میدونم هم متعهد هستند هم پاک و هم مدیرتشون علمی هست.
بنده به نوبه خودم و از طرف انجمن ها از ایشون تشکر میکنم.چرا که شنیدم و دیدم هر جا که بودند موفق و منشا خیر بودند.کنترل و مدیریت سگ های ولگر همت و عزم همگانی میخواد.هر کسی باید سهم خودش رو ادا کنه.
نقل قول کردن
#17 ساكن شهر 1398-11-01 07:55
جمع آوري و سامان دهي سگهاي ولگرد در تمام شهرها ، كاري گروهي و مشترك بين ادارات و دستگاههاي كه متولي حفظ بهداشت عمومي جامعه هستند ،مي باشد از جمله اين مسئولين ، معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي استان و زير مجموعه بهداشت محيط و البته سرآمد همه اداره كل دامپزشكي استان است كه همگي بايستي سهم و وظيفه ذاتي خود را تمام وكمال انجام دهند .
نقل قول کردن
#18 خ هنرمند 1398-11-01 13:44
ممنون از حس مسئوليتتون.خيلي ترسناكه ديدن سگ توي خيابون .ناقل بيماي هستن .چه جوري بعضيها توخونه نگهداري ميكنن .جاي تعجب داره مسلمون باشي سگ توي خونت پرسه بزنه .!!!!!!
نقل قول کردن
#19 همشهری نگران 1398-11-02 08:08
به نقل از خ هنرمند:
ممنون از حس مسئوليتتون.خيلي ترسناكه ديدن سگ توي خيابون .ناقل بيماي هستن .چه جوري بعضيها توخونه نگهداري ميكنن .جاي تعجب داره مسلمون باشي سگ توي خونت پرسه بزنه .!!!!!!


کاملا صحیح فرمودین
ساعت 24اول بهمن ماه میدان ناصر خسرو یک ساندویچی هست که اتفاقا مشتری زیادی هم داره .اون موقع شب که تعطلیه صاحبش یه سگ سفید پشمالو داره که شب ها رو در اونجا مستقر میشه. اینو با خانواده مشاهده کردیم.شاهد دارم واسه حرفهام.
اینها به کنار
نقل قول کردن
#20 بهمنی 1398-11-02 13:51
کار جالبی هست ممنون
نقل قول کردن
#21 شهروند 1400-04-27 12:38
سلام کسی هست که آدرس محل جمع آوری سگ هارو بدونه ؟
نقل قول کردن
#22 نیکو 1400-08-26 13:02
من ب شخصه پناهگاه سگارو دیدم شهرداری فقط زنده گیری میکنه و هیچ کاری با آب.. غذا.. یا بیماریشون نداره هنوز تو اون نقاهتگاه حتی یدونه سگ از طرف شهرداری عقیم یا درمان نشده از اول یوتانایز کنن منصفانه تره تا حالا ک سگ بیمار و سالم و ریختن تو ی محوطه ک بوی پسماند شهرداری نمیزاره نفس بکشن دونه دونه دارن زجر کش میشن پس حداقل راحت بکشیدشون آه و نفرین این زبون بسته ها هممونو درگیر میکنه
نقل قول کردن
#23 شاهین 1400-12-04 20:14
سلام مرکز نگهداری این سگ ها کجای خرم اباد است ؟!
نقل قول کردن
#24 سجاد 1401-09-27 18:52
سلام در باجگیران کوچه شهید علی اصغر دردمند تعدای سگ ولگرد وجود دارد که به مردم حمله می‌کنند همین چندروز پیش یک زن باردار را گاز گرفتن هر جایی تماس میگیریم رسیدگی نمی‌کنند بچه ها صبح زود مدرسه میرون از ترس سگها نمیشه رفت و آمد کرد لطفا رسیدگی فرمایید با تشکر
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا