یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

یکی از انگیزه‌های طایفه‌گرایی احساس تعلق و تعهد است. احساس تعلق و تعهد در کنار هم زمینه‌های تشکیل و تکمیل یک ارزش اجتماعی به نام هویت را فراهم می‌آورند.
 ساختار نظام‌ ایلی مبتنی بر هویت افراد است و این هویت معمولاً با ناحیۀ جغرافیایی محل زندگی، نوع لباس و پوشش، گویش و یا نمادهای دیگر مشخص می‌شود که نمایانگر آن است که هر طایفه مستقل از بقیه طوایف است. طوایف مختلف می‌توانند در یک ناحیه جغرافیایی مشترک مانند یک روستا، شهر، استان و مانند اینها بدون هیچ مشکل یا محدودیتی به زندگی اجتماعی خود بپردازند و در معاملات و تعاملات اجتماعی با یکدیگر ارتباط داشته باشند. باید توجه داشت که وحدت طوایف نیازمند اعتماد، همکاری و همیاری می‌باشد، اما، بااین‌حال، این وحدت و مسالمت ممکن است تحت تأثیر عواملی متزلزل شود و یکی از این عوامل می‌تواند تعصبات بی‌مورد قومی و طایفه‌ای در تصمیم‌گیری‌های سیاسی و بخصوص در مسئلۀ انتخابات باشد. مسلماً جایی که مردم وابستگی‌های قومی و نژادی عمیقی دارند، در تصمیم‌گیری‌های سیاسی مبتنی بر گرایش‌های طایفه‌ای عمل می‌کنند و این یک امر عادی و بی‌اشکال است. اما مادامیکه خویشاوندگرایی اولویت داده شود، این گرایش‌های طایفه‌ای چه پیامدهایی در تصمیم‌گیری‌های سیاسی و انتخابات مربوط به یک حوزۀ انتخابیه دارد؟ 
 برای پاسخ به این سؤال باید واقعیت‌های جوامع با ساختار ایلی و طایفه‌ای را که بر پدیدۀ انتخابات تأثیر می‌گذارند  بهتر بشناسیم. واقعیت اول آن است که در یک جامعه با ساختار طایفه‌ای و عشیره‌ای بدون شک نمایندۀ هر حوزۀ انتخابیه منسوب به یک طایفۀ بزرگ یا کوچک است، چراکه تعلق فرهنگی و قومی در چنین جوامعی یک پدیدۀ عمومی است.
 واقعیت دوم این امر انکارناپذیر، قانونی و مسئولانه می‌باشد که نمایندۀ هر حوزۀ انتخابیه نهایتاً وکیل همۀ مردم آن حوزۀ انتخابیه است.
درمقابل این دو واقعیت یک واقعیت سوم نیز خواه یا ناخواه شکل می‌گیرد و آن هم انتظارات مردم حاضر در حوضۀ انتخابیه است. مردم چه از تیر و تبار فرد نماینده باشند و یا هیچ رابطۀ خویشاوندی نداشته باشند، درهرصورت بر خواسته‌های خودشان اصرار می‌ورزند و فرد نماینده می‌بایست بین همۀ آن‌ها تعامل ایجاد کند. مشاهدات طولانی مدت یک اولویت‌بندی متداول و منطقی ایجاد می‌کند؛ یعنی فرد نماینده معمولاً می‌کوشد تا ابتدا رضایت خویشاوندان و هم‌تباران طایفه‌ای را جلب کند زیرا تعهدات عاطفی و اتحاد خویشاوندی این الزام را فراهم می‌آورد و سپس باید به خواسته‌های سایر مردم که یک اجتماع بسیار بزرگتر را تشکیل می‌دهند پاسخ دهد. ازطرفی در این میان اسپانسرهای تبلیغاتی، هم‌حزبی‌ها و القاکنندگان خطومشی‌های دورۀ رقابت‌های انتخاباتی نیز به دلیل وجود تعهدات توافق شده خواسته‌هایی دارند که در اینجا به آن‌ها نمی‌پردازیم، چراکه پرداختن به این موضوع به‌قدری جای بحث دارد که موضوع اصلی را تحت‌شعاع قرار می‌دهد و آن را کم‌رنگ جلوه می‌دهد.
محدودیت‌های قانونی شخص نماینده مانع از آن می‌شود که خواستۀ همۀ طرفین انجام پذیرد و ازطرفی خویشاوندگرایی و احساس تعلق به گروهی خاص او را وادار می‌سازد تا نهایتاً به حمایت از اطرافیان بپردازد و  همین امر موجب می‌شود تا عموم مردم که خواسته‌هایشان بدون پاسخ باقی مانده است اعتماد خود را نسبت به شخص نماینده و در پی آن تیروتبار او از دست ‌دهند.
درواقع، یکی از دلایل اساسی بروز چنین مشکلاتی سطح انتظاراتی است که افراد از نمایندۀ هر حوزۀ انتخابیه دارند و عامل اصلی این انتظارات نیز تا حدودی خود نامزدهای انتخابی هستند، زیراکه وعده‌هایی خارج از توانایی‌های یک نماینده را به مردم می‌دهند.  به‌طور خاص در انتخابات مجلس شورای اسلامی هدف انتخاب نمایندگانی از جانب مردم است تا به‌عنوان وکلای مردم در قوۀ مقننه به تدوین و تصویب قوانینی متناسب با نیاز روز برای دو قوۀ دیگر یعنی قوۀ قضاییه و قوۀ مجریه بپردازند. با یک نگاه اجمالی به وعده‌های بسیاری از نامزدهای انتخاباتی، می‌توان دید که بیشتر وعده‌ها خارج از وظایف اصلی یک نماینده مجلس هستند. متاسفانه بعضی از نامزدهای انتخاباتی از عدم آگاهی مردم به نفع خودشان بهره می‌جویند و به آن‌ها وعده‌هایی می‌دهند که اساساً عوام پسند و در جهت رفع مشکلات مردم هستند. مثلاً وعدۀ ایجاد شغل یکی از این وعده‌های انتخاباتی است که امروزه در همۀ محافل تبلیغاتی توسط نامزدهای انتخاباتی به آن اشاره می‌شود و بسیاری از مردم نیز گمان می‌کنند در مجلس حوالۀ احداث کارخانه و پتروشیمی صادر می‌کنند و به خیال خودشان اگر کاندیدای مدنظر آن‌ها در انتخابات پیروز شود سریعتر از بقیه نمایندگان مجلس به اول صف دریافت آن حواله می‌رسد. این درحالی است که اساساً ایجاد شغل وظیفۀ دولت و نهادهای اجرایی است که در قوه‌ای مستقل از قوۀ مقننه عمل می‌کنند.
متاسفانه عوامل زیادی وجود دارند که منجر به ناکارآمدی یک نماینده می‌شوند و دور از انصاف است که افراط‌گونه و نادانسته طایفه‌گرایی را به‌عنوان تنها عامل معرفی کنیم، چراکه در جوامع دارای نظام ایلی و عشیره‌ای، طایفه‌گرایی در انتخابات امری عادی و متداول است و فرد نماینده شایسته باشد یا نباشد، نهایتاً متعلق به یک طایفه است. هرچند خویشاوندگرایی متعصبانه تأثیراتی دارد اما همانطور که گفته شد وعده‌های انتخاباتی نیز یک پای قضیه هستند. گذشته از اینها عوامل نامتعارف دیگری نیز هستند که به‌راحتی نمی‌توان به آن‌ها پرداخت.
به‌نظر شما چه عوامل دیگری وجود دارند که منجر به ناکارآمدی یک نماینده می‌شوند؟
 
به قلم: رضا فرهادیان
 
 

توجه: هرگونه استفاده از مطلب با ذکر منبع و نام نویسنده، نشانه‌ی احترام شما به تلاش آن‌ها است.


 

دیدگاه‌ها  

#1 امیر 1398-10-19 23:35
علت فرهنگ غلط-فقر فرهنگی و مالی-ساده لوحی و زود باوری
نقل قول کردن
#2 روزبهانی 1398-10-20 00:06
طایفه و ایل و خان تماماً متعلق به دوران کچ و کوچ نشینی هستند اینها زمانی مرسوم بودن که قانون و مامور و حکومت در ایران مرسوم نبوده و در شهر زیستن و دَم از طایفه زدن متضاد همدیگه است
نقل قول کردن
#3 چگنی 1398-10-20 00:08
وقتی کاندیدا تحصیلات و سابقه اجرایی و برنامه برای حل معضلات و مشکلات اقتصادی ندارد مجبور است با طایفه گرایی و عشيره‌ای فکر کردن جمعی را دنبال خود جمع کند وگرنه کاندیدای قوی باید متکی به قدرت بیان بالا و برنامه و رایزنی با دولت و سرمایه‌گذاران برای ایجاد اشتغال باشد
نقل قول کردن
#4 دریکوند 1398-10-20 00:09
تا طایفه بازها عشيره‌ای فکر کنند و نماینده طایفه گرا به مجلس بفرستند مطمئناً یک لرستان دو نمیشود اینها اگر دلسوزن چرا از مشکلات اقتصادی و معیشتی و نبود کارخانجات در لرستان دَم نمیزنند؟
نقل قول کردن
#5 m n 1398-10-20 01:22
همانطور که نویسنده محترم نیز اشاره کردند واقعا بعضی از عوامل رو نمیشه به راحتی توضیح داد. برای مثال مورد داشتیم که بعضی از نماینده ها توسط بعضی از مدیران احاطه شده و آنها از نماینده شهر استفاده شخصی می کنند. مثلا فرزندان خودشون رو با حمایت اون نمایندگان در ادارات استخدام می کنند درحالی که حق اونها نیست و بقیه جوانهای شهر وقتی برای استخدام اقدام می کنند سنگ های زیادی جلوی پاشون میندازن. شاید خیلی ها همچین چیزی رو دیده باشن. در این موارد طایفه نقشی نداره و احتمالا دوستی با نماینده یا هزینه تبلیغاتی برای یک نماینده باعث این موضوع میشه. پس این یه عامل مهمه که باعث ناکارآمدی یک نماینده میشه. واقعا مردم باید وقتی همچین چیزایی رو میبینن افشا کنن و برن مقابل اون اداره توضیح بخوان که چرا بچه های خودشون رو اونجا با رانت استخدام کردن. توجه کنید که ادارات دولتی جزو بیت المال هستن و مردم در اون حق دارن و برای تامین نیرو باید آگهی عمومی بدن و با عدالت از طریق آزمون های لازم و تخصص نیرو بگیرن.
نقل قول کردن
#6 لرستانی 1398-10-20 11:03
سلام. عامل عقب ماندگی و عدم توسعه خرم آباد تعصب عشیره ای و طابفه ای بین دو طایفه ابن شهر است.و سلام
نقل قول کردن
#7 محمد جواد 1398-10-20 11:54
یک نظریه کلی مثلا شخصی که اعلام می کند من طایفه گرایی پیداکردم اگر همان شخص بل فرض مدیر کل یا رییس کل باشد در صد کلی است که معاونین خود که استخدام می کند از اقوام ودوستان وخویشاوندان نزدیک خود باشد به این می گویند طایفه گرایی در مفهوم اصلی وکلی
نقل قول کردن
#8 مهرنوش ایزدی 1398-10-20 12:04
همین افکار منسوخ شده طایفه‌ای لرستان را عقب نگه داشته است
نقل قول کردن
#9 شاشا 1398-10-20 17:43
باسلام
مطالب جالبی انتشار شده امیدوارم همین رون ادامه داشته باشدوچاپ شود تا با آگاهی بیشتر انتخاب درستی انجام شود همچنین موضاعتی بیشتر راجب انتخابات لرستان چاپ شودلرستان متاسفانه چوب همین طایفه گرایی رو میخوره 8) 8) 8) 8)
نقل قول کردن
#10 شهروند 1398-10-21 11:48
رد نمایندگان قبیله گرای ادوار گذشته هنوز بر ادارات وجود دارد وابستگان انها در ادارات از قبل منسوب شده و هستند کاش فقط شاغل باشند نه اینکه نخبگان استان را با عناوین مختلف از صحنه حذف نمایند و موانع پیش پای انها بگذارند حرکات این قبیل جز تنفر جز خسارت برای استان چیز دیگری ندارد همانا رویای انها فقط بکار گرفتن افراد خود و گرفتن چند موسسه اقتصادی چیز دیگری ندارد و نتیجه کارشون همان خسارت به شهر و پرونده سازی باید وابستگان اینها را از ریاست بر ادارات مدارس بیمارستانها استانداری وسایر ادارات کنار بگذارند یکبار اصلاح طلب میشوند فظا تنگ میشود مستقلیم فضا طوری دگر شود اصول گرا هستیم بسه دیگه البته ما خود هم در انتخاب این افراد مقصریم و در کم کاری و گناه انها نیز شریک هستیم.که نمی پرسیم اقای نماینده ان رویای شما چه بود به حقیقت پیوست.؟
نقل قول کردن
#11 شاشا 1398-10-21 21:31
در برخی از ادارات دولتی برخی از مدیران دست نشانده بعضی از نمایندگان طایفه گرا فرزندان و خویشاوندان خود را بدون اینکه فراخوانی برای جذب نیرو بدهند به راحتی استخدام می کنند و طوری وانمود می کنند که انگار آن اداره ارث پدرشان بوده و آن شغل نیز حق فرزندشان است. اداره دولتی از اموال بیت المال است و شرعاً کار این مدیران گناهی بزرگ است، چراکه از حق مردم به نفع خودشان بهره برداری می کنند. جالب تر از آن این است که همان مدیران حق مردم خور و خانواده هایشان در میان فامیل و خویشاوندان طوری ادعای دین داری می کنند و نسبت به جوانان بیکار ترحم می ورزند به گونه ای که انگار خود آنها نبوده اند که جایگاه شغلی آن جوانان بیکار را به نفع فرزندان خودشان اشغال کرده اند. این مدیران رانت خوار و نمایندگانی که در کار آنها دخیل هستند باید بدانند حقوقی که از طریق رانت دریافت می کنند حرام است و لغمه نانی که از آن حقوق برای فرزندانشان تهیه می کنند نیز قطعاً حرام خواهد بود.
نقل قول کردن
#12 امین 1398-10-23 20:14
همشهریان عزیز لطفا در انتخاب خود طایفه بازی و قوم گرایی را کنار بزارین ، گذشته بهترین تجربه است برای ما..کسی رو انتخاب کنید که تخصص داشته باشه برنامه ریزی داشته باشه آدم بی سواد و بی تعصب رو انتخاب نکنید که دودش به چشم خودمون میره
نقل قول کردن
#13 کوشکی 1398-10-30 22:19
به نقل از شاشا:
در برخی از ادارات دولتی برخی از مدیران دست نشانده بعضی از نمایندگان طایفه گرا فرزندان و خویشاوندان خود را بدون اینکه فراخوانی برای جذب نیرو بدهند به راحتی استخدام می کنند و طوری وانمود می کنند که انگار آن اداره ارث پدرشان بوده و آن شغل نیز حق فرزندشان است. اداره دولتی از اموال بیت المال است و شرعاً کار این مدیران گناهی بزرگ است، چراکه از حق مردم به نفع خودشان بهره برداری می کنند. جالب تر از آن این است که همان مدیران حق مردم خور و خانواده هایشان در میان فامیل و خویشاوندان طوری ادعای دین داری می کنند و نسبت به جوانان بیکار ترحم می ورزند به گونه ای که انگار خود آنها نبوده اند که جایگاه شغلی آن جوانان بیکار را به نفع فرزندان خودشان اشغال کرده اند. این مدیران رانت خوار و نمایندگانی که در کار آنها دخیل هستند باید بدانند حقوقی که از طریق رانت دریافت می کنند حرام است و لغمه نانی که از آن حقوق برای فرزندانشان تهیه می کنند نیز قطعاً حرام خواهد بود.
خب همین استخدامات طایفه‌ای پدر خرم‌آباد را درآورد
نقل قول کردن
#14 دیناری 1398-10-30 22:20
به نقل از امین:
همشهریان عزیز لطفا در انتخاب خود طایفه بازی و قوم گرایی را کنار بزارین ، گذشته بهترین تجربه است برای ما..کسی رو انتخاب کنید که تخصص داشته باشه برنامه ریزی داشته باشه آدم بی سواد و بی تعصب رو انتخاب نکنید که دودش به چشم خودمون میره
تا زمانیکه کارآفرینان و اقتصاددانان وارد مجلس نشوند مشکل بیکاری حل نمیشود
نقل قول کردن
#15 پاپی 1398-10-30 22:38
به نقل از روزبهانی:
طایفه و ایل و خان تماماً متعلق به دوران کچ و کوچ نشینی هستند اینها زمانی مرسوم بودن که قانون و مامور و حکومت در ایران مرسوم نبوده و در شهر زیستن و دَم از طایفه زدن متضاد همدیگه است
احسنت طایفه بازی متعلق به دوران کوچ است
نقل قول کردن
#16 چاغروند 1398-10-30 22:45
به نقل از شهروند:
رد نمایندگان قبیله گرای ادوار گذشته هنوز بر ادارات وجود دارد وابستگان انها در ادارات از قبل منسوب شده و هستند کاش فقط شاغل باشند نه اینکه نخبگان استان را با عناوین مختلف از صحنه حذف نمایند و موانع پیش پای انها بگذارند حرکات این قبیل جز تنفر جز خسارت برای استان چیز دیگری ندارد همانا رویای انها فقط بکار گرفتن افراد خود و گرفتن چند موسسه اقتصادی چیز دیگری ندارد و نتیجه کارشون همان خسارت به شهر و پرونده سازی باید وابستگان اینها را از ریاست بر ادارات مدارس بیمارستانها استانداری وسایر ادارات کنار بگذارند یکبار اصلاح طلب میشوند فظا تنگ میشود مستقلیم فضا طوری دگر شود اصول گرا هستیم بسه دیگه البته ما خود هم در انتخاب این افراد مقصریم و در کم کاری و گناه انها نیز شریک هستیم.که نمی پرسیم اقای نماینده ان رویای شما چه بود به حقیقت پیوست.؟

بله همین طایفه بازها بهترین نخبگان فکری مارو فراری دادند
نقل قول کردن
#17 میرمقدم 1398-10-30 22:48
مردم محترم خرم‌آباد خواهش میکنم به فردی که نام طایفه‌ای دارد رای ندهید تا جواب محکمی به طایفه بازها بدهیم فقط افراد مومن انقلابی و کارآفرین و اقتصاددانان باید وارد مجلس شوند
نقل قول کردن
#18 شهروند 1398-11-05 14:06
عامل اصلی و تنها دلیل عقب ماندگی استان لرستان طایفه گری و قبیله گرایی و تعصبات قومی در انتخابات و عدم توجه به انتخاب افراد براساس شایستگی است.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا