یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

ظرفیت سنگ تولیدی در کشور،80 میلیون مترمربع است و لرستان با تولید 12 میلیون مترمربع دارای بالاترین رتبه در این زمینه است.
25 درصد تولید سنگ کشور و سه درصد تولید سنگ دنیا در لرستان صورت می‌گیرد. 17 نوع ماده معدنی در استان وجود دارد و 560 میلیون تن ذخیره معدنی در لرستان شناسایی شده است که امکان برداشت از این معادن تا صد سال آینده پیش‌بینی شده است.
غنی بودن معادن در لرستان فرصتی است که می‌تواند زمینه‌ساز رشد اقتصادی منطقه شود این در حالی است که به دلیل وجود مشکلات فراوان در این حوزه، از جمله بی‌توجهی در به روز رسانی تجهیزات و امکانات مورد استفاده در این بخش و ساختار سنتی این صنعت، ضایعات بالای سنگ، نبود امکانات مورد نیاز برای فرآوری سنگ و خام فروشی، فعالیت کمتر از ظرفیت این واحدهای صنعتی و دستیابی نداشتن به بازارهای جهانی به دلیل نبود پایانه‌های صادرات، از این فرصت بهره لازم برده نمی‌شود.



با وجود مجهز بودن تعداد اندکی از معادن سنگ استان به تجهیزات روز، 60 تا 65 درصد سنگ لرستان به صورت خام صادر می‌شود و پس از فرآوری در همان کشورهای وارد کننده، با نام همان کشور در بازارهای جهانی عرضه می شود که این مورد در داخل کشور نیز صادق است به طوری که برخی از استان های کشور، پس از فرآوری سنگ لرستان، این محصول را با نام همان استان به کشورهای دیگر صادر می‌کنند و سهم لرستان از این معادن غنی، صنعتی نیمه‌جان، کارگران بیکار شده و آلودگی محیط‌زیست است.
کارشناسان معتقدند که استخراج غیراصولی و نبود تجهیزات به روز، موجب شده که علاوه بر هدر رفت این سرمایه عظیم، سالانه 100 میلیارد تومان خسارت بر محیط زیست لرستان وارد شود و 60 درصد فعالیت سنگ‌بری‌های استان تبدیل به ضایعاتی شود که برای محیط‌زیست مشکلاتی را ایجاد می‌کند.
آب ناشی از فعالیت سنگ‌بری‌ها تبدیل به پودری می‌شود که در اثر پخش شدن آن در بافت خاک یا در رودخانه‌ها موجب آلوده شدن محیط‌زیست شده و خاک را به سمت قلیایی شدن می‌برد و این آلودگی‌ها تاثیر سویی روی رشد گیاهان می‌گذارد.
http://yaftenews.ir/images/94/94-10/pazhooheshga.jpgعلاوه بر این، پودرهای حاصل از فعالیت سنگبری‌ها با جذب آب تبدیل به سیمانی می‌شود که زمین کشاورزی را از حاصلخیزی می‌اندازد از طرفی رها کردن لجن‌های حاصل از فعالیت سنگ‌بری‌ها در کنار جاده‌ها و رودخانه‌ها منظره زیست‌محیطی را با مشکل جدی مواجه می‌کند هم‌چنین گردوغباری که در هنگام برش و یا تراشیدن سنگ، به‌خصوص در سنگتراشی‌هایی که بدون آب فعالیت می‌کنند، به وجود می‌آید می‌تواند برای افراد مضر باشد چرا که این غبارها حاوی سیلیس هستند.
در حال حاضر این فرصت سوخته در لرستانی که رکورددار بیکاری در کشور است حدود 9 هزار شغل ایجاد کرده است که در صورت مدرن شدن تجهیزات این صنعت، این رقم به میزان دو برابر نیز قابل افزایش است.
علاوه بر نیاز صنعت سنگ لرستان به تجهیزات به روز، بازاریابی مناسب، می‌تواند موجب رونق این صنعت شود و ایجاد پایانه سنگ یکی از مهم‌ترین راهکارها در این باره است. ایجاد این پایانه از جمله مصوبات دولت است که هنوز در مراحل اداری مانده و در صورتی که ساخت آن هم با همین سرعت انجام گیرد میلیاردها تومان دیگر خسارت نصیب محیط زیست استان خواهد شد و در عین حال هم میلیاردها تومان هم در صنعت سنگ لرستان دور ریخته خواهد شد و سود این صنعت هم‌چون گذشته به طور حتم نصیب دیگران خواهد شد.
آنچه مشهود است آمار دقیقی از اشتغال و مدرن سازی کارخانه جات صنعت سنگ لرستان در دست نیست و وعده و وعیدهای زیادی در این باره اعم از به روز رسانی تجهیزات استخراج و فرآوری سنگ، افزایش تولیدات و صادرات و کاهش آلودگی و ساخت پایانه سنگ وجود دارد که در عمل تغییرات محسوسی در این باره دیده نمی‌شود اما حقیقت موجود، خیل عظیمی از افراد بیکار در لرستان و فرصت‌های سوخته فراوان حاصل از تعلل برخی مسئولان خدمت گذار به مردم است که قرار بود مرهمی باشند بر پیکره زخم‌خورده استان نه باری بر دوش جامعه!
 


فاطمه دارابی- پایگاه خبری یافته

هرگونه کپی‌برداری منوط به ذکر نام نگارنده و همچنین پایگاه خبری یافته است

دیدگاه‌ها  

#1 بابک 1398-10-15 08:09
با سلام و تشکر از یافته
برای نوسازی و به روز رسانی ماشین آلات و تجهیزات معادن و واحدهای سنگ بری صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیتهای معدنی آمادگی پرداخت تسهیلات را دارد لذا معدنکاران عزیز و واحدهای سنگ بری به سایت این صندوق به نشانی iran mico .com مراجعه و ثبت نام نمایند این جانب در خدمت هم استانی های عزیز هستم.
نقل قول کردن
#2 متخصص امر 1398-10-21 11:25
یک بنده خدایی از حدود 15 سال پیش برای مهم جلوه دادن حوزه مدیریتش به اشتباه اعلام کرد 3 درصد سنگ دنیا در لرستان هست این عدد به غلط در مطالب نوشته می شود من بارها از رسانه های تصویری و نوشتاری اعلام کرده ام این عدد اشتباه است و علیرغم ظرفیت مناسب در سنگ های تزئینی و نما سهم ما به یک در صد هم نمیرسد خواهش میکنم این مطلب را قید کنید و عزیزان به این مهم توجه کنند.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا