یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

آیا بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر لرنشین کشور جایگاه خود را می‌شناسد؟
"قوم لر یکی از اقوام اصیل ایرانی با جمعیتی بالغ‌بر 6 میلیون و پانصد هزار نفر (حدوداً 8.2% جمعیت کل کشور) در 16 استان کشور سکونت دارند. استان‌های لرستان و کهکیلویه و بویراحمد کاملاً لر نشین هستند. در استان‌های ایلام و چهارمحال بختیاری اکثریت با لرهاست. در استان‌های خوزستان، همدان، فارس، بوشهر، اصفهان، کرمانشاه، گیلان، مرکزی، کرمان و شهر ورامین (استان تهران) لرها در اقلیت زندگی می‌کنند." (1)
"بر اساس آمار موجود پنج شهر پرجمعیت لرنشین کشور به ترتیب: (1) خرّم آباد (2) بروجرد (3) ملایر (4) اهواز و (5) شهرکرد می‌باشند." (2) بنابراین، شهر خرّم آباد بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر لرنشین کشور و از این حیث از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. به بیانی دیگر، شهر خرّم آباد را می‌توان به‌واقع پایتخت قوم بزرگ لر نامید.
اما سؤال اساسی اینجاست شهر خرم‌آباد که باید همچون نگینی بر تارک قوم بزرگ لر بدرخشد، آیا قادر بوده است نقش ویژه خود را به هم‌وطنانمان معرفی نماید و جایگاه خود را در میان قوم بزرگ لر تثبیت کند؟



چرا راه دور برویم، آیا در سطح استان این شهر نقش ویژه خود را حتی به‌عنوان مرکز استان لرستان ایفا کرده است؟ به فرض مثال، اگر یکی از هم استانی‌هایمان از شهرهای دیگر استان مثل نورآباد، رومشکان یا الیگودرز مسافرتی کوتاه به شهر خرّم آباد داشته باشد، با چگونه شهری و چگونه مردمی مواجه خواهد شد؟ آیا این مسافر لر و این حبیب خدا با گَشتی در شهر خرم‌آباد فرهنگ اصیل و غنی قوم لر را به چشم می‌بیند و یا تجربه‌ای از آن می‌آموزد؟
واقعیت این است طرز رفتار و نحوه گفتگوی ساکنین شهر خرم‌آباد با مهمانان و هم استانی‌هایشان تأثیر بسزایی بر نگرش و طرز تلقی آنان از شهر خرم‌آباد دارد. بدیهی است رفتار محترمانه و صمیمی موجب اشتیاق، رضایت و دوستی آنان خواهد بود. به‌عکس، رفتار سرد، انفعالی و یا طلبکارانه با مهمانان شهر، جایگاه خرم‌آباد و پرجمعیت‌ترین شهر لرنشین کشور را در نزد آنان خُرد و ضعیف می‌سازد.
اگر باور داشته باشیم یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مراجع و مکان‌های جغرافیایی برای شناخت قوم بزرگ لر شهر خرّم آباد است، آنگاه به نقش کلیدی و جایگاه بسیار حساس این شهر در شناسایی، معرفی و اعتلای قوم لر پی خواهیم برد. به بیانی دیگر، اگر خرّم آباد یکی از منابع معتبر و مشهور برای کسب آگاهی از فرهنگ، زبان، آداب‌ورسوم قوم لر است، آیا ساکنین، مسئولین و فرهیختگان این شهر با رفتار، کردار و تعاملات روزمره وظایف خود را به‌عنوان لرهای اصیل ایرانی به انجام رسانده‌اند؟ آیا فرهیختگان و چهره‌های برجسته فرهنگی خرّم آباد اعتقاد دارند که شهر خرّم آباد متعلق به‌تمامی افراد و آحاد قوم لر می‌باشد و به یک ایل و یک طایفه تعلق ندارد و نباید در قبضه یک گروه خاص قرار گیرد؟
... و حال که ایام بهاری فرا رسیده است و بسیاری از هم‌وطنان به شهر و دیار ما سفر می‌کنند، بازهم فرصتی پدید آمده است تا فرهنگ اصیل و غنی قوم لر را به گردشگران نوروزی نشان بدهیم. چه خوب است در تعاملات و ارتباطات با گردشگران نوروزی نقش ویژه و جایگاه شهرمان را به یاد آوریم، چراکه طرز رفتار ما (چه خوب، چه بد) و تک‌تک کلمات ما در ذهن و دل گردشگران نوروزی حک خواهد شد.
به شهرمان بیندیشیم و به قوم بزرگ لر ...

 
اشک تمساح و طناب پوسیده ترامپ
سیدمحمد قاسمی/ یافته

دیدگاه‌ها  

#1 علی 1398-01-10 20:56
دوست عزیز اکثریت جمعیت خرم آباد از قوم لک هستند در ضمن کوردهای ملکشاهی وکلهر را نیز در نظر بگیرید لطفاقومیت ماروهم به رسمیت بشناسید.
نقل قول کردن
#2 خرم آبادیم 1398-01-10 21:11
اگه جناح ها و سکوهای پرتاب نمایندگان غیرمتخصص بذارن اینبار دو نماینده متخصص وارد مجلس بشن همه گره ها باز میشن
بعد مگه شما همون نبودید که به واسطه جناح سکوی پرتاب یکی از نمایندگان فعلی شدید؟
خب از ایشون بپرس ببینم خرم آباد رو چرا به جایگاهش نرسونده
یافته بی طرفیت رو اینجا ثابت کن و سانسورش نکن
بذار همگان بفهمن که اشتباه در رای مساوی با بدبختی یک شهر
نقل قول کردن
#3 حبیب 1398-01-10 21:28
برادرعزیزتاپنجا ه سال آینده فرهنگها وزبانهای محلی ددردنیا محکوم به نابودی هستند آنوقت شما باشمشیرچوبی می خواهیدبه جنگ شمشیرآهنی بروید چشمتان راخوب باز کنید وقایع جهان راروزانه ببینید خوب یابد.امواج اینترنت .سرعت فناوریهای جدید تعاریف جدید ازمفاهیم علوم انسانی ،جامه شناسی ت،توقعاتجدید ازخودوجامعه ونسلی که هنجارشکن است جایی برای این خوش باوریها نمی گذارد
نقل قول کردن
#4 میر مقدم 1398-01-10 22:03
وقتی سیل بهمن سال گذشته در خرم آباد آمد حتی شهرداری و آتشفشانی یک پمپ برای تخلیه آب جمع شده در زیرگذرها را نداشتند تجربه این حوادث نشان داد شهرهای لرستان فاقد هرگونه امکانات برای مقابله با بلایای طبیعی هستند
نقل قول کردن
#5 هداوند 1398-01-10 22:04
خیلی ها در خرم آباد زندگی میکنند و از امکانات بهره میبرند لذا به قول فرمایش امام علی که میگوید: هر کجا که در آن زندگی میکنی وطن توست‌ باید برای آبادانی تمام شهرهای استانمان تلاش کنیم و ابتدا نمایندگان مجلس باید وارد شوند
نقل قول کردن
#6 چگنی 1398-01-10 22:05
تمام پروژه های لرستان را مثل راه آهن و آزادراه و سد و نیروگاه و ... تعطیل شدند چرا مدیران و مسئولان ما از دولت جواب نمیخواهند؟
نقل قول کردن
#7 رشنو 1398-01-10 22:07
این همه لرستان بارندگی دارد چرا باید چندین سد بزرگ و استاندارد نداشته باشیم؟ سالی ۱۳ میلیارد متر مکعب آب از لرستان به خوزستان میرود ولی ما زمینهای خودمان تشنه است
نقل قول کردن
#8 پهلو 1398-01-10 23:56
درود بر شما و درود بر قلم شما جناب قاسمی عزیز
جناب قاسمی این حرف شما الان چند سالی هست که خیلی فکر من رو مشغول کرده،
باور کنید رفتار خیلی از همشهریان عزیز خرم آبادی با
هم استانی های دیگه دارن، برای هر شهر یه اسم میزارن
انگار از یه کشور دیگه هستن، و بعضی از کانالهای دارن ک رفتاری نشون میدن که ساکنین اولیه خرم آباد از جایگاه فرا زمینی برخوردارن و مابقی اهالی قریبه ولی از مدارج علمی و افتخارات شهر بگن از سابقه شهر نشینی میگن،یه بار نمیگن چه کارهای خلاف اصول شهر نشینیه
ما فقط رفتار خوبی با هم استانی های خودمون نداریم
ولی در رابطه با رفتار با مسافران تقریبا خوب هستن
ولی تو کارهای فرهنگی با وجود کارهای انجام شده
امثال شما ولی هنوز جای مار داریم
مخصوصا از جانب صدا و سیما که میتونی
تو نشون دادن فرهنگ شهر خرم‌آباد و همه استان کمک کنه
نقل قول کردن
#9 لر باغیرت 1398-01-11 00:19
پس استان البرز کوووووووووو.... ..؟!
کرج ۲۵ درصد لرتباران هستند
نقل قول کردن
#10 علی طولابی از کوهدشت 1398-01-11 07:14
متاسفانه ما لرها با خودمان هم رابطه خوبی نداریم.نمونه آن در جریان سد معشوره بود که نماینده پلدختر عملا با نمایندگان خوزستان همداستان شد و مانع از اجرایی شدن سد معشوره شدند.و فکر می کردند که اگر مقداری از آب کشکان به کوهدشت بیاید ,کشاورزی پلدختر تعطیل می شود. و راضی بودند که این آب به خوزستان برود اما کوهدشت از آن استفاده نکند.الان هم دیدیم که در نبود معشوره پلدختر بیشترین آسیب را دید.حالا شما هی بگویید لرستان توسعه نمی یابد.ما بیشتر نیاز به توسعه فرهنگی داریم و اصولا تهران ما را به عنوان یک استان فرهنگی نمی شناسد و برای همین است که به راحتی جرائت می کند سهمیه ما را به دیگر استانها بدهد و به جای بودجه یک مشت کلمات مانند غیور و شجاع تحویلمان بدهد.
نقل قول کردن
#11 مصطفی 1398-01-11 08:52
درود بر شما جناب قاسمی ..زنده باشید
نقل قول کردن
#12 مصطفی 1398-01-11 08:54
به نقل از علی:
دوست عزیز اکثریت جمعیت خرم آباد از قوم لک هستند در ضمن کوردهای ملکشاهی وکلهر را نیز در نظر بگیرید لطفاقومیت ماروهم به رسمیت بشناسید.

همه ما جز قوم بزرگ لر هستیم ....در ضمن دوست عزیز ایل ملکشاهی و کلهر(که لور) از ایل های مهم لرستان فیلی بوده و هستند ...
نقل قول کردن
#13 مصطفی 1398-01-11 08:55
جناب قاسمی بزرگوار به نظرم جمعیت لرها حدود 20 میلیون باشه ...به نظرم در آمار جمعیتی قوم لر نیاز ا ست که تجدید نظر بفرمایید ...سپاس
نقل قول کردن
#14 حسین 1398-01-11 12:21
آقا ملایر لر نیستن زبان فارسی به گویش ملایری هست بس
نقل قول کردن
#15 سارای 1398-01-11 14:57
به نقل از علی:
دوست عزیز اکثریت جمعیت خرم آباد از قوم لک هستند در ضمن کوردهای ملکشاهی وکلهر را نیز در نظر بگیرید لطفاقومیت ماروهم به رسمیت بشناسید.


موافقم.
نقل قول کردن
#16 امین 1398-01-11 18:01
باید به این شهر بیشتر رسیدگی شود نماینده قوم بزرگ لر و بزرگترین شهر لرهاست...باید مترو یا مونوریل برای این شهر احداث کرد و همچنین کلانشهری آنرا به طور جدی پیگیری کرد.همه لرها باید همدلی و همکاری کنند
نقل قول کردن
#17 فرهادی 1398-01-11 22:34
به نقل از علی:
دوست عزیز اکثریت جمعیت خرم آباد از قوم لک هستند در ضمن کوردهای ملکشاهی وکلهر را نیز در نظر بگیرید لطفاقومیت ماروهم به رسمیت بشناسید.

ملکشاهی که اصالتی ایلامی دارند و به لری و لکی صحبت میکنند حالا کجا نوشته کردند؟ کلهرها هم که خودشان میگویند ما با کردها فرق داریم
نقل قول کردن
#18 لرستان_بیرانوند 1398-01-12 06:18
جالبه یافته نظرات من لر رو درج نمیکنه ولی نظرات پوچ و بی اساس پانکردا رو درج کرده..جای تامل داره ک چرا چرندیات اون پانکرد رو درج کردن..
نقل قول کردن
#19 اکبر-ظ 1398-01-13 07:47
به نقل از سارای:
به نقل از علی:
دوست عزیز اکثریت جمعیت خرم آباد از قوم لک هستند در ضمن کوردهای ملکشاهی وکلهر را نیز در نظر بگیرید لطفاقومیت ماروهم به رسمیت بشناسید.


موافقم.

مخالفم.
نقل قول کردن
#20 حمید ت 1398-01-13 12:08
به نقل از حسین:
آقا ملایر لر نیستن زبان فارسی به گویش ملایری هست بس

پس لطفاً نگید کریمخان زند از ما بود
نقل قول کردن
#21 اکبر-ظ 1398-01-15 10:57
به نقل از حمید ت:
به نقل از حسین:
آقا ملایر لر نیستن زبان فارسی به گویش ملایری هست بس

پس لطفاً نگید کریمخان زند از ما بود

فکر نکنم ایشون ملایری باشند چون وقتی سفری به ملایر ونهاوند داشته باشید اکثریت مردم این شهر به لر بودن خود افتخار می کنند.
نقل قول کردن
#22 پاپی 1398-01-16 04:21
به نقل از امین:
باید به این شهر بیشتر رسیدگی شود نماینده قوم بزرگ لر و بزرگترین شهر لرهاست...باید مترو یا مونوریل برای این شهر احداث کرد و همچنین کلانشهری آنرا به طور جدی پیگیری کرد.همه لرها باید همدلی و همکاری کنند

مونوریل برای توکیو و نیویورک نه خرم اباد. اینجا نصف مردم مسافرکشن. توسعه باید بر مبنای تولید باشه نه مصرف. کلان شهر شدن، چیزی به شهر اضافه نمی کنه اون چیزی که ما می خوایم توسعه پایداره.
نقل قول کردن
#23 a.s 1398-01-16 21:55
خوزستان اکثریت جمعیت لر هستند از مینجایی تا بختیاری و بویراحمدی ! اولین قومیت در خوزستان لرها و سپس با عرب ها و فارس هاست ! گویا نگارنده دچار اشتباه شده است،جالب است بدانید جمعیت لرهای خوزستان از جمعیت کل لرستان بیشتر است!
نقل قول کردن
#24 عرفان کوشکی 1399-05-02 12:02
ما باید مناطق لر نشین روبه همه بشناسونیم وهمه شهرهای لر نشین رو آباد کنیم
لرها باید باهم متحد شویم و شهرهایمان را آ منظور که هایمان است آباد کنیم زنده باد لرستان
نقل قول کردن
#25 محمد 1399-10-09 19:17
به نقل از a.s:
خوزستان اکثریت جمعیت لر هستند از مینجایی تا بختیاری و بویراحمدی ! اولین قومیت در خوزستان لرها و سپس با عرب ها و فارس هاست ! گویا نگارنده دچار اشتباه شده است،جالب است بدانید جمعیت لرهای خوزستان از جمعیت کل لرستان بیشتر است!

دقیقا من خودم تو خوزستان زندگی میکنم شهر اندیمشک کارمم جوری هست تمام خوزستانو گشتم بجز تقریبا ده شهر تمامی لر نشین هستن حدود چهل پنجا شهر تقریبا میشه گفت بالای سه و نیم میلیون نفر
نقل قول کردن
#26 لُرزاده لَک پَروَر 1399-10-21 01:39
دوست گرامی 'نَخُست اینکه بزرگترین استان لُرنشین ' استان زَرخیزِ خوزستان هست' و دوم اینکه دستهایی از بالا'مردم لُرستان را به جان هم ریخته اند تا خودشان 'به آسانی بتوانند بودجه را هاپولی کنند' برای اینکه لرستان پیشرفت کند 'نیاز به همدلی همه مردم استان و عرضه مسئولان همه استان هست.
نقل قول کردن
#27 لُرزاده لَک پَروَر 1399-10-21 01:41
جمعیت قوم لُر در سرتاسر ایران ' از ده میلیون کمتر نیست' چیزی میانِ ده تا پانزده ملیون' پاینده باد قوم کُهن و یکپارچه لُررررر
نقل قول کردن
#28 حسام 1401-01-27 20:40
به نقل از حسین:
آقا ملایر لر نیستن زبان فارسی به گویش ملایری هست بس

دوست عزیز با احترام کامل به فارس زبانان مردم جنوب استان همدان به هیچ وجه فارس زبان نیستن وحتی مشاهیر ملایر یعنی سحر جعفری جوزانی و حسین یاری به لربودنشون هم اقرار کردن کاملا مشخص عده ای از اینکه فارس های همدان دراقلیت هستند نسبت به ترک ها و لرها دارن سعی میکنند شهرهای لر رو فارس جلوه بدن همون همدان که مرکز استان هست نصف بیشترش ترک زبانن و هیچ شهر کامل فارس نشین در همدان وجود نداره
نقل قول کردن
#29 حسام 1401-01-27 20:43
به نقل از حسین:
آقا ملایر لر نیستن زبان فارسی به گویش ملایری هست بس

دوست عزیز با احترام به قوم فارس ولی از اونجایی که فارس زبان ها درهمدان شهر کاملا فارس زبان ندارند و در اقلیت هستند در استان شما دارید شهر های لر را فارس زبان جلوه میدید تا جمعیت سازی برای خودتون کرده باشید
نقل قول کردن
#30 مجید داودی 1402-01-22 04:14
ملایر شهر لر نشین است تفرقه بین شهر لرنشین ملایر نندازین زند ه باد ملایر لرستان
نقل قول کردن
#31 محمد 1402-03-12 02:00
به نقل از حمید ت:
به نقل از حسین:
آقا ملایر لر نیستن زبان فارسی به گویش ملایری هست بس

پس لطفاً نگید کریمخان زند از ما بود

تاریخ گواه است که زادگاه و اولین پایتخت کریم خان کجاست ،این شمایید که سعی کرده اید خود را به کریمخان زند ملایری گره بزنید ،در مورد گویش ملایری هم اگر سفری به ملایر داشته باشید خوهید دید که لهجه ای از فارسیست و تفاوت های بسیاری با لری دارد
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا