يکی از مصوبات دولت دهم که در سایه بیتوجهی مسوولان استان و شهرستان اليگودرز به فراموشی سپرده شد طرح احداث مسیر دسترسی سد برق آبی لیرو از سمت اين شهرستان میباشد.
به گزارش نیوز الیگودرز، بهرغم تصویب هیئت دولت در سومین سفر ریاست جمهوری به استان لرستان عملیاتی نشد و در اقدامی غیرمنطقی این مسیر از طرف استان چهارمحال و بختیاری در حال احداث میباشد و دیر نیست که سرنوشت سد ذالکی نیز با لیرو گره خورده و لرستان و الیگودرز از آنچه استحقاق داشته و با عنوان جبران خسارات طرح موسوم به قمرود به ایشان اعطا شده محروم شوند.
الحاق سد لیرو الیگودرز به شهرکرد و سکوت مسوولان لرستان!
و اما سد لیرو کجاست؟ عملیات اجرایی سد برق آبی لیرو در کنار روستای لیروک واقع در بخش بشارت شهرستان الیگودرز از سال 1385 آغاز شد امامسیر دسترسی به این سد بصورت غیرمنطقی از استان چهارمحال بختیاری در نظر گرفته شد و عملیات اجرایی بخشی از راه دسترسی سد لیرو آغاز گردید و متاسفانه نماینده وقت و مسئولین کمترین واکنشی را به این مهم نشان نداده و حتی رسانه ها و مردم را نیز در جریان موضوع قرار ندادند.
تا این که در خردادماه سال 1389 و پس از اعتراضات نماینده وقت الیگودرز و کارشناسان پروژه های آبی شهرستان مدیران پروژه سد و نیروگاه رودبار لرستان به بهانه بازدید از طرح مذکور از حسین صابری استاندار وقت لرستان دعوت نموده و در جلسه ای که در مورخ 25/ 3/ 89 بدون حضور کارشناسان در همین مکان برگزار نمودند با ارائه آمار و ارقام غیرواقعی و نقشه های هوایی صابری را متقاعد نمودند که راه دسترسی به سد لیرو از سمت استان چهارمحال و بختیاری احداث شود و استاندار وقت نیز بجای دفاع از حقوق مردم لرستان به احداث مسیر مذکور مهر تایید زد و در پی این توافق در مورخه 12/ 4/ 89آگهی مناقصه احداث بخش سوم راه دسترسی به سد لیرو در جراید چاپ گردید که همین امر موجب اعتراض دلسوزان ، کارشناسان ، مهندسین آب ، نماینده الیگودرز شد و نگارنده نیز طی دو مقاله در 28 مهرماه 89 و 4 آبان ماه 89 که در کیهان به چاپ رسید به تشریح شرایط جغرافیایی منطقه و مقایسه مسیرهای دسترسی الیگودرز و شهرکرد پرداخته و خواستار حساسیت تمامی نمایندگان استان به این موضوع شدم اما مسئولین شرکت توسعه منابع آب و نیرو با استناد به بررسی های کارشناسانی که بدون حضور در منطقه و بواسطه عکسهای هوایی نظر داده بودند و نیز با استناد به تایید استاندار وقت اجرای راه دسترسی از سمت استان چهارمحال و بختیاری رابه صرفه تر دانستند که در همین زمان تیمی متشکل از کارشناسان پروژههای آبی شهرستان از جمله مهندس حیات الله سرلک پیگیر موضوع شده و ضمن بازدید میدانی از منطقه با ارائه دلایل و مستندات کارشناسی شده مسئولین شرکت توسعه منابع آب و نیرو را به بازنگری در ادامه عملیات اجرایی راه دسترسی و کارشناسان را به بازدید میدانی متقاعد نموده و پس از این بازدید، کارشناسان اجرای مسیر دسترسی سد لیرو را ازسمت الیگودرز به صرفه تر دانستند و با پیگیریهای رحمانی نماینده وقت الیگودرز در ردیف مصوبات سفر سوم رییس جمهور و هیات دولت به لرستان قرار گرفت مصوبه ای که متاسفانه هیچگاه عملیاتی نشد و بدون توجه به آن عملیات اجرایی مسیر دسترسی از سمت شهرکرد ادامه یافت و حتی هم اکنون عوارض و مالیات این طرح در شهرکرد پرداخت میشود.
مصوبهای که میتوانست از تحمیل هزینههای گزاف به دولت و همچنین تضییع حقوق مردم این منطقه جلوگیری نماید زیرا فاصله سد لیرو تا مرکز شهر الیگودرز 135 کیلومتر میباشد که 100 کیلومتر آن جاده آسفالت است درحالیکه فاصله سد مذکور تا شهرکرد 270 کیلومتر با گردنه های برف گیر و خطرناکی مانند گردنه چری میباشد این در حالیست که لزوما سدهای برق آبی باید به هم متصل باشند و در صورتی که اگر راه دسترسی مذکور از سمت الیگودرز احداث میشد سدهای لیر و رودبار لرستان به یکدیگر وصل می شدند.
هرچند در خردادماه سال جاری با پیگیری مهندس توکلی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی مجددا مصوبه احداث راه دسترسی سد لیرو از سمت الیگودرز از هیات دولت دریافت گردید اما تحقق این خواسته تلاش و همکاری تمامی مسوولین استان را میطلبد که در این میان مدیران امور عشایر و اداره راه و شهرسازی نقش به سزایی دارند.
آری در حالیکه مسولان استان چهارمحال بختیاری تمام هم و غم خود را برای تصاحب لیرو بکاربسته اند مسوولان استان لرستان بیتفاوت از کنار این موضوع مهم میگذرند که توجه به دو خبر زیر دلیل محکمی براین ادعاست.
خبر اول
معاون عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری به خبرنگار ايرنا گفته: در مورخه 17- 4- 1392 معاون وزیرنیرواز عملیات اجرایی سد لیرو در شهرستان اردل و تونل سوم کوهرنگ در شهرستان کوهرنگ دیدن کرد
محمود عیدی بیان داشت: در این بازدید مشکلات مالی و اعتباری پروژه های مذکور مورد بررسی قرار گرفت.
وی ادامه داد: مطالعات این طرح اکنون درفاز دوم در دست اجراست و برای مطالعات این طرح بیش از 400 میلیارد ریال هزینه شده و طرح با هدف جمع آوری آبهای روان در منطقه بازفت شهرستان کوهرنگ احداث می شود
عیدی با بیان این که این سد ظرفیت ذخیره سالانه 500 میلیون مترمکعب آب را دارد، تصریح کرد: در کنار این سد نیروگاهی با ظرفیت تولید سالانه 650 مگاوات برق احداث خواهد شد
وی گفت: این سد بر روی سرشاخه های رودخانه دز در مرز مشترک سه استان احداث خواهد شد که نیمی از حوزه ی آبگیری آن در چهارمحال بختیاری و نیمی دیگر در دو استان لرستان و خوزستان است
عیدی افزود: مطالعات اجرایی سد در حال اتمام است و به زودی عملیات اجرایی آن شروع می شود همچنین جاده ای به طول 25 کیلومتر در مسیر ارتباطی اجرای این سد وجود دارد که با هماهنگی اداره کل راه و شهرسازی استان آسفالت می شود
خبردوم
مدیركل دفتر تقسیمات كشوری وزارت كشور در پاسخ استعلام مدیركل دفتر امور سیاسی و انتخابات استانداری استان چهارمحال و بختیاری، درخصوص تعیین تابعیت سد لیرو پاسخ داده است: در خصوص تعیین تابعیت سد لیرو، به استحضار می رساند، بر اساس مختصات اعلامی، نقطه مورد اشاره در حوزه سرزمینی استان چهارمحال و بختیاری قرار گرفته است.
پیش از این مدیركل دفتر امورسیاسی و انتخابات استانداری چهارمحال و بختیاری در نامه ای به مدیركل دفتر تقسیمات كشوری وزارت كشور عنوان كرده بود: عملیات ساخت سد لیرو بر روی رودخانه زالكی در مرز دو استان چهارمحال و بختیاری و لرستان در فاصله 90 كیلومتری مركز بخش بازفت شهرستان كوهرنگ شروع شده است.
در این نامه مجتبی نوروزی متذكر شده: تمامی جاده های ارتباطی و دسترسی، تونل های انحراف آب و تجهیزات كارگاهی این سد نیز در محدوده تقسیمات كشوری استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.
وی یادآور شده: همه امور اداری، اجتماعی، سیاسی و امنیتی این الحاق، از طریق دستگاه های اجرایی استان چهارمحال و بختیاری، پیگیری و نیروگاه و تاسیسات سد مذكور نیز در محدوده تقسیماتی استان چهارمحال و بختیاری، احداث می شود.
نوروزی، در این نامه تعیین تابعیت تقسیماتی كشوری این سد را از مسئولان وزارت كشور خواستار شده بود.
رونوشتی از این این نامه برای مدیركل سیاسی و انتخابات استانداری لرستان نیز ارسال شده است.
هرچند استانداری لرستان باید پاسخ دهد که چه اقدامی و یا چه پاسخی به نامه مذکور داده است، تا مردم الیگودرز بدانند سرنوشت سد لیرو به کجا می انجامد.؟!!
می گویند افسوس بر گذشته ها را سودی نیست اما در حال حاضر شایسته است سد ذالکی در بخش بشارت را دریابیم، سدی که با پایان مطالعات انتظار احداث راه دسترسی را می کشد و متاسفانه اینبار مسئولین استان خوزستان بدنبال احداث مسیر دسترسی سد مذکور از سمت لالی و سردشت می باشند!! این درحالیست که 25 کیلومتر از مسیر مذکور و سمت مرگسر توسط امور عشایر راهشکافی شده و 20 کیلومتر باقی مانده است.
آری درست است که سدذالکی در محدوده جغرافیایی شهرستان الیگودرز می باشد و امیدواریم جدایی لیرو هم صحت نداشته باشد اما احداث مسیر دسترسی به سمت استانهای دیگر به تدریج زمینه جدایی مناطق مذکور را از الیگودرز فراهم خواهد کرد، همانگونه که دریاچه گهر در بخش ززوماهرو قرار دارد و بواسطه عدم احداث جاده مورخشک و تاپله همچنان بعنوان یکی از مناظر طبیعی و گردشگری دورود معرفی میشود.
کلام آخر اینکه: شایسته است مسئولین و نمایندگان استان لرستان به این موضوع حساسیت ویژهای نشان داده تا سد ذالکی نیز به سرنوشت سد لیرو گرفتار نشود.
دیدگاهها
من موندم چطور فاصله سد را با شهرستان الیگودرز مقایسه کردی ولی درچهارمحال با مرکز استان درصورتیکه دو شهرستان مهم کوهرنگ وفارسان مابین سد لیرو وشهرکرد هست این دوشهرستان ومرکز استان لرستان ونمیبینی داداش
خدمت خوانندگان مطلب باید عرض کنم متاسفانه مطلب فوق صحت دارد بنده یکی از اشخاصی هستم که تیم کارشناسان اب را در بازدید از منطقه ی مذکور همراهی کرده ام و از نزدیک شاهد تلاش این تیم برای دفاع از حقوق مردم شریف شهرمان بودم لازم است یاداوری کنم چنانچه این خواسته به حق مردم تحقق یابد و مسیر دسترسی از شهرستان الیگودرز اجرا شود علاوه بر کاهش هزینه های میلیاردی که از بیت المال پرداخت میشود باعث رونق کسب وکار و اشتغالزایی و بسیاری فواید دیگر میشود. لازم است از زحمات دلسوزانه دکترحیات الله سرلک هم در پیگیری این خواسته به حق مردم تشکر کنم. با سپاس
باید خدمت اقای حسین که در این قسمت نظر داده اند عرض کنم در این سرزمین جوانان بیشماری هستند که با دلسوزی و زحمت بسیار زیاد و بدونه مزد و مواجب در حال خدمت رسانی به مردم شهر وکشور هستند که کمترین کاری که میتوان در حمایت از انها انجام داد تشکر و قدردانی زبانی است که نه خرجی دارد و نه زحمتی پس بیاییم با نگاه عادلانه به زحمتهایشان قدر دان این خدمات باشیم نه اینکه در جایی راحت نشسته و زحمات انها را زیر سوال ببریم اینان همان جوانانی هستند که در روز های سخت با نارنجک به زیر تانک میروند ضمنا در مورد سد ذالکی هم همین تیم کارشناسی به نحو احسنت و پسندیده پیگیر بوده وهستند انشالله خداون انها را اجر دهد امنت بالله توکلت علی الله