یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

پس از شش روز انتظار نهایتا بعدازظهر دیروز (یکشنبه) شورای نگهبان اسامی شش کاندیدای تأییدصلاحیت‌شده انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام کرد که شامل محمدباقر قالیباف، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، مصطفی پورمحمدی، علیرضا زاکانی، سعید جلیلی و مسعود پزشکیان است. اگرچه از قبل رد صلاحیت چهره‌هایی مانند محمود احمدی‌نژاد قابل پیش‌بینی بود، اما موضوع رد صلاحیت علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری، عبدالناصر همتی، محمد شریعتمداری و... عملا تحلیل‌ها را درباره انتخابات پیش‌رو دگرگون کرد.




‌عبدالرحمن فتح‌الهی/ روزنامه شرق: پس از شش روز انتظار نهایتا بعدازظهر دیروز (یکشنبه) شورای نگهبان اسامی شش کاندیدای تأییدصلاحیت‌شده انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام کرد که شامل محمدباقر قالیباف، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، مصطفی پورمحمدی، علیرضا زاکانی، سعید جلیلی و مسعود پزشکیان است. اگرچه از قبل رد صلاحیت چهره‌هایی مانند محمود احمدی‌نژاد قابل پیش‌بینی بود، اما موضوع  رد صلاحیت علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری، عبدالناصر همتی، محمد شریعتمداری و... عملا تحلیل‌ها را درباره انتخابات پیش‌رو دگرگون کرد.
نکته جالب دیگر درباره اعلام کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری ناظر به عدم تأیید صلاحیت وزرای دولت سیزدهم است. در حالی که برخی وزرای دولت رئیسی از صولت مرتضوی تا مهرداد بذرپاش و محمدمهدی اسماعیلی در کنار داوود منظور (رئیس سازمان برنامه و بودجه) و امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی (رئیس بنیاد شهید)، اسب خود را برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی زین کرده بودند و حتی بخشی از اعضای هیئت دولت و مدیران ارشد دولت سیزدهم، نامه‌ای به شورای نگهبان برای اثبات توان مدیریت و رجل سیاسی بودن «محمدمهدی اسماعیلی» نوشتند، در نهایت به جز قاضی‌زاده‌هاشمی هیچ‌کدام از فیلتر شورای نگهبان رد نشدند. از سوی دیگر با اعلام نامزدهای نهایی انتخابات، سخنگوی ستاد انتخابات کشور دیروز (یکشنبه) خبر داد که تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز شده است. محسن اسلامی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد که بر اساس قانون انتخابات با اعلام اسامی داوطلبان انتخابات، تبلیغات آغاز می‌شود و تا ۲۴ ساعت قبل از شروع اخذ رأی یعنی ساعت هشت صبح پنجشنبه هفتم تیر ادامه دارد.
 
یک  اصلاح‌طلب، پنج  اصولگرا
‌ترکیب نامزدهای تأیید صلاحیت‌شده شورای نگهبان برای انتخابات ریاست‌جمهوری از منظری دیگر هم می‌تواند جالب باشد و آن هم رقابت مسعود پزشکیان به عنوان تنها نماینده جریان اصلاحات در برابر پنج نامزد از جریان اصولگرایی است. به گفته فراز، لحظاتی پس از اعلام نتایج نهایی احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، نام مسعود پزشکیان با جهشی چشمگیر در گوگل در صدر لیست نامزدها قرار گرفت. با تأیید صلاحیت پزشکیان اگرچه دیگر خبری از کاندیدای پوششی یا ضربه‌گیر برای اصلاحات نیست، اما خروجی شورای نگهبان از آن جهت برای اصلاح‌طلبان مفید است که دیگر دوقطبی و اختلاف نظر بر سر نامزد نیابتی کنار گذاشته شد و از این پس تمام تمرکز جبهه اصلاحات روی پزشکیان خواهد بود. خاصه آنکه این جبهه پیش‌تر و به طور رسمی از مسعود پزشکیان در کنار عباس آخوندی و اسحاق جهانگیری به عنوان سه نامزد رسمی خود خبر داده بودند. در همین راستا بعدازظهر دیروز (یکشنبه) و پس از اعلام نظر شورای نگهبان، جواد امام هم از تشکیل جلسه فوق‌العاده در جهت حمایت از نامزد نهایی اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری خبر داد.
سخنگوی جبهه اصلاحات درباره برنامه جبهه اصلاحات در جهت حمایت از مسعود پزشکیان بیان کرد که «با توجه به انتخاب آقای مسعود پزشکیان به‌عنوان یکی از نامزدهای نهایی جبهه اصلاحات در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، تلاش می‌کنیم امروز یا فردا جلسه فوق‌العاده‌ای جهت هماهنگی بیشتر برگزار کنیم و در آنجا مشخص خواهد شد که چه تصمیماتی اخذ خواهد شد». جواد امام طی گفت‌وگویی با ایسنا و با اشاره به برگزاری جسله جبهه اصلاحات، اظهار کرد که «اگر در این جلسه مسعود پزشکیان دوسوم آرای اعضای این جبهه را کسب کند به عنوان نامزد اختصاصی جبهه اصلاحات معرفی خواهد شد». البته درباره خاستگاه سیاسی پزشکیان به عنوان یک اصلاح‌طلب اختلاف نظر وجود دارد. چنانی که پیش‌تر در فیلمی که انصاف‌نیوز منتشر کرده است، مسعود پزشکیان می‌گوید که «در جلسه جبهه اصلاحات گفتم من اصولگرایم. من از حق و عدالت کوتاه نمی‌آیم؛ این اصل است برای من. اصلاح می‌کنیم برای اینکه حق و عدالت در جامعه پیاده بشود. یعنی من یک شاخصی دارم اصلاح را می‌خواهم برای اینکه به آن شاخص برسم». پزشکیان در جلسه مذکور تأکید کرد «حق مردم، کرامت مردم، سهم مردم براساس عدالت و انصاف به خودشان داده شود. ما اگر قرار است پولی تقسیم کنیم اگر امکاناتی هست، اگر توسعه‌ای می‌خواهیم بدهیم، براساس عدالت باید بدهیم». این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفته بود «اصلاح را بر اساس این شاخص می‌توانیم انجام بدهیم، نه اینکه بگوییم ما اصلاحاتیم و بعد نفهمیم که چه چیزی را می‌خواهیم اصلاح کنیم. من اصولگرایم و این اصولی است که به خاطرش می‌خواهیم اصلاح کنیم. به خاطرش در مملکت اگر می‌خواهیم پایدار بمانیم و زنده بمانیم باید همه مردم این کشور بتوانند از امکانات و فرصت‌ها به صورت برابر استفاده کنند».
 
حضور  در  بنیاد  امید  ایرانیان
با وجود این تعریف مسعود پزشکیان از اصلاح‌طلبی، او بعدازظهر دیروز (یکشنبه)و پس از اعلام رسمی نامزدهای تأیید صلاحیت‌شده توسط وزارت کشور با حضور در بنیاد امید ایرانیان با محمدرضا عارف و اعضای هیئت مدیره این بنیاد دیدار کرد. بنا به روایت ایلنا، محمدرضا عارف در این دیدار ضمن برشمردن ویژگی‌های اخلاقی و مدیریتی مسعود پزشکیان و با اشاره به حساسیت ویژه انتخابات پیش‌رو حضور پزشکیان را در عرصه انتخابات فرصت ارزشمند برای مردم و نظام برشمرد و حمایت خود و بنیاد امید ایرانیان را از او اعلام کرد. مسعود پزشکیان نیز در این دیدار از نقش مؤثر محمدرضا عارف در هم‌گرایی و وحدت بین نیروهای تحول‌خواه قدردانی کرد. هم‌زمان مسعود پزشکیان نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوی، علی عبدالعلی‌زاده را به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی خود منصوب کرد. علی عبدالعلی‌زاده فعالیت به عنوان وزیر مسکن و شهرسازی، استاندار آذربایجان شرقی و نمایندگی مجلس شورای اسلامی در دوره‌های دوم و سوم از حوزه انتخابیه ارومیه را در کارنامه سوابق خود دارد.
 
اولین اظهارنظرها و احتمال حضور ظریف در دولت پزشکیان
به دنبال اعلام رسمی حضور مسعود پزشکیان در رقابت‌های انتخاباتی، او دیروز از نگاه کلان دولتش گفت و در پاسخ به پرسشی دال بر اینکه در دولت شما افرادی مثل آقای ظریف جایگاهی دارند؟ تأکید کرد «کسانی که تجربه، علم و آگاهی دارند منت‌شان را می‌کشم تا در دولت من حضور داشته باشند».
به گفته او، «اگر از توانمندان و نخبگان استفاده کنیم به اهدافی که رهبری تعیین کرده می‌رسیم». پزشکیان «انتصابات کشور را جناحی و طیفی دانست که وضعیت کشور این‌چنین شده است». از منظر این نامزد انتخابات، «در این ۴۵ سال کار را به دست کسانی دادیم که مهارت، علم و توانمندی لازم را نداشتند. ما باید در منطقه از هر لحاظ اول می‌شدیم نه اینکه با مشکلات شدید اقتصادی و آسیب‌های اجتماعی مواجه باشیم».
 
 انتخابات به دور دوم خواهد رسید؟
هرچند تا لحظه تنظیم این گزارش خبر موثق و رسمی از برگزاری جلسه جبهه اصلاحات و نتیجه نهایی آن برای تعیین تکلیف در جهت حمایت از مسعود پزشکیان مخابره نشد، اما محمود صادقی طی تحلیلی معتقد بود که احراز صلاحیت مسعود پزشکیان به عنوان یکی از سه کاندیدای جبهه اصلاحات «خبر امیدوارکننده‌ای است و این آرایش به نفع کاندیدای اصلاحات خواهد بود». به گفته این نماینده ادوار مجلس و عضو هیئت رئیسه جبهه اصلاحات، «می‌توانیم شاهد یک انتخابات رقابتی باشیم». صادقی در پاسخ به این پرسش که «جدی‌ترین رقیب آقای پزشکیان در میان پنج نفر نامزد طیف اصولگرا چه کسی است؟ نخست به قالیباف و بعد به جلیلی اشاره کرد». با این حال کسانی چون احمد زیدآبادی حضور مسعود پزشکیان را از جنبه متفاوتی ارزیابی کردند و تأکید دارند که «از هم‌اکنون می‌توان گفت که انتخابات ریاست‌جمهوری دوره چهاردهم دومرحله‌ای خواهد شد». این روزنامه‌نگار آن‌قدر به موفقیت مسعود پزشکیان باور دارد که به گفته‌اش، «وی (پزشکیان) از همین حالا می‌تواند خود را برای رقابت در مرحله دوم آماده کند» هرچند زیدآبادی، «رقیب نهایی پزشکیان را نامشخص می‌داند». محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم اگرچه به دور دوم انتخابات اشاره نکرده است، اما او هم شانس بالایی را برای پزشکیان قائل است و مدعی شکل‌گیری رقابت بین «قالیباف» و «پزشکیان» شده است.
 
حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد سالک، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز هم در گفت‌وگو با جماران و در پاسخ به این سؤال که آیا آرایش سیاسی نامزدها و تقبل پزشکیان به تنهایی باعث شکسته‌شدن رأی پنج نامزد اصولگرایان می‌شود؟ عنوان کرد که «اگر آرا بین این پنج نفر تقسیم شود، شکست است» ازاین‌رو به گفته او، «بی‌تردید باید اجماع فوق‌العاده‌ای حول محور یک نفر به وجود بیاید؛ چون اگر به مرحله دوم بیفتد، مقداری نگران‌کننده است».

دیدگاه‌ها  

#1 اکبر-ظ 1403-03-21 15:54
انشاالله که اقای پزشکیان رئیس جمهور بشه تا کشور از این همه انحصار و عقب ماندگی رها شود.
نقل قول کردن
#2 شهروند 1403-03-21 19:01
ایشالا دکتر پزشکیان رای میاره
نقل قول کردن
#3 لرستانی 1403-03-21 22:15
تاکنون لرستان از همه اعتبارات توسعه ای محروم و بی بهره بوده امیدوارم فردی رئیس جمهور بشه که به همه استانها مخصوصا استان‌های محروم مثل لرستان اهمیت بده و بالاخره طرح های ناتمام رو به پایان برسونه و مسوولین دلسوز و باکفایت در سمتهای اجرایی اون بگماره
نقل قول کردن
#4 دانشجو 1403-03-22 06:27
به نقل از لرستانی:
تاکنون لرستان از همه اعتبارات توسعه ای محروم و بی بهره بوده امیدوارم فردی رئیس جمهور بشه که به همه استانها مخصوصا استان‌های محروم مثل لرستان اهمیت بده و بالاخره طرح های ناتمام رو به پایان برسونه و مسوولین دلسوز و باکفایت در سمتهای اجرایی اون بگماره

دکتر مسعود پزشکیان همواره در مجلس مدافع حقوق مردمان مرزنشین و محروم بوده است
نقل قول کردن
#5 حسین 1403-03-22 16:02
حامیان پزشکیان در این صفحه همون حامیان روحانی هستند که کشور رو به خاک مذلت
نشوندن ، این کشور مدیر جهادی میخواد
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا