یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

شهرام شرفی/ یافته: متأسفانه در شامگاه یکشنبه، 21 شهریورماه، شاهد وقوع یک سرقت مسلحانه از یک طلافروشی در خیابان امام خمینی (ره) شهر نورآباد (شهرستان دلفان استان لرستان) بودیم که شوربختانه، یک شهروند بی‌گناه هم به علت تیراندازی سارقان مسلح، جانش را از دست داد و یک شهروند دیگر، مجروح شد.
چندی پیش نیز در ساعات روز در یکی از خیابان‌های شهر پلدختر، شاهد یک سرقت مسلحانه بودیم که البته بعد از چند روز با پیگیری و دستورات ویژه فرمانده پلیس استان لرستان، سردار سرتیپ دوم یحیی الهی و کوشش پرسنل پلیس، باند سارقان مسلح شهرهای پلدختر و خرم‌آباد بازداشت شدند و مردم هم منتظر اجرای سریع حداکثر مجازات حداکثری قانونی برای این مجرمان توسط قوه قضاییه هستند.
وقوع سرقت مسلحانه در یک خیابان اصلی، نیاز به بررسی و تحقیق بیشتر ابعاد ماجرا دارد و البته نگران‌کننده است؛ زیرا تفاوت هست بین کوچه‌ی فرعی با خیابان اصلی یک شهر و آن هنگام که در سطح یک خیابان، سرقت آن هم از نوع مسلحانه و آن هم همراه با تیراندازی صورت می‌گیرد به این معنی است که فرماندار آن شهرستان که از منظر قانونی و اداری ریاست شورای تأمین امنیت شهرستان را برعهده دارد می‌بایست موضوع را به صورت ویژه پیگیری کرده و درباره‌ی این موضوع تحقیق کند که تدابیر انتظامی پیشگیرانه در خیابان‌ها به‌ویژه خیابانی که سرقت مسلحانه در آن حادث شده است در چه سطحی از آمادگی بوده است؟
در این نوشتار نیز من از منظر پایبندی به همان قاعده‌ی مشهور که می‌گوید پیشگیری، بهتر از درمان است، به موضوع نگاه می‌کنم.
بدین روی، هم از فرمانده پلیس استان لرستان، سردار الهی که از فرماندهان پیگیر، منضبط، پاسخگو، عملیاتی و پای کار است و هم از فرماندار محترم شهرستان دلفان، جناب آقای درمنان به عنوان رئیس شورای تأمین امنیت شهرستان تقاضا دارم در این زمینه، بررسی و تحقیق کنند که اقدامات انتظامی و حفاظتی پیشگیرانه در خیابان مذکور از سوی کلانتری محل و کسب و کارهای خیابان، در چه سطحی از آمادگی به این‌گونه وقایع و رویدادهای تلخ بوده است؟
آنچه متوجه شده‌ایم و برخی فیلم‌های منتشر شده در فضای مجازی استان هم نشان می‌دهد آن است که تیراندازی سارقان مسلح، بیرون از مغازه‌ی طلافروشی در شهر نورآباد صورت گرفته است و متأسفانه باعث مرگ یک شهروند بی‌گناه که نزدیک به طلافروشی در پیاده‌رو بوده است شده.
بدین روی، تیراندازی در محل خیابان و پیاده‌رو صورت گرفته است که یک محیط و مکان عمومی است.
این نکته بدیهی است که حضور ثابت و محسوس پلیس پیشگیری و حضور نامحسوس پلیس یا همان «پلیس مخفی» در خیابان‌های اصلی شهرها به‌ویژه مکان‌هایی که وسوسه‌کننده برای سارقان است می‌بایست گسترش یابد به‌گونه‌ای که سارقان مسلح به خود اجازه ندهند در یک خیابان اصلی شهر، اقدام به تیراندازی، قتل یک شهروند، زخمی کردن یک شهروند دیگر، ایجاد ترس و وحشت عمومی و سرقت کالای مورد نظر کنند و بعد هم با خودروی بدون پلاک و با سرعت بالا از همان خیابان، فرار کنند!
از این روست که از فرمانده محترم پلیس استان لرستان، سردار الهی که وی را همواره مدیری و فرمانده‌ای پاسخگو و مردمی می‌دانم و همه‌ی فرمانداران شهرستان‌های استان به عنوان رؤسای شوراهای تأمین امنیت شهرستان‌ها تقاضا دارم با رویکردهای مدیریتی از نوع پیشگیری، اقدامات انتظامی و حفاظتی مدنظر به‌ویژه برای ارتقای امنیت عمومی بازار، کسب و کارها و اصناف مختلف را با همیاری، همکاری و مشارکت جامعه‌ی اصناف استان، تقویت کرده و گسترش دهند.
همچنین، کوشش شود سیستم هشداردهی و آژیرهای خطر به‌ویژه در مراکزی همچون بانک‌ها، طلافروشی‌ها به‌گونه‌ای تقویت شوند که در کمترین زمان ممکن، نیروهای پلیس، «واکنش سریع و قاطع» در محل جرم داشته و مجرمان را در همان محل انجام جرم و حین انجام جرم، زمین‌‌گیر و بازداشت کنند به‌گونه‌ای که مجرمان و مختل‌کنندگان نظم و امنیت عمومی، فرصت و مجال پیدا نکنند که از صحنه‌ی جرم، فرار کنند. 
این‌ها موضوعاتی است که به عنوان یک شهروند از فرمانده محترم پلیس استان لرستان و فرمانداران شهرستان‌های استان، توقع می‌رود مورد تحقیق و البته تقویت با نگاه «پیشگیری» و مدیریت پیشاحادثه، قرار دهند.
به دیگر سخن، تحقیق شود درباره‌ی اینکه کدام خیابان‌ها و کدام مکان‌های مستعد برای سرقت به‌ویژه سرقت مسلحانه، نیازمند گسترش اقدامات انتظامی پیشگیرانه یا بازتعریف این اقدامات و به‌کارگیری اقدامات تقویتی انتظامی جدید هستند؟
مقوله‌ی امنیت عمومی، یک زیرساخت برای حیات جامعه است که نباید اجازه داد مخدوش شود و آسیب ببیند.  بازتاب وقوع یک سرقت مسلحانه در شهر و استان به‌ویژه اگر همراه با قتل و تیراندازی در سطح خیابان هم باشد یک بازتاب منفی اجتماعی و آسیب‌زننده به احساس امنیت شهروندان است.
در این موضوع مهم نیز می‌بایست رویکرد‌های انتظامی و حفاظتی، بیشتر روی پیشگیری از وقوع اینگونه جرم‌ها باشد تا در آینده شاهد تکرار این‌گونه جرائم آن هم در سطح یک خیابان اصلی شهر نباشیم.
تقویت نیروی واکنش سریع پلیس، ارتقای سیستم‌های حفاظتی و هشداری در مورد کسب و کارها، اصناف و بازار، افزایش حضور گشت‌های ثابت پلیس در مکان‌های استراتژیک به ویژه خیابان‌های اصلی شهرها، افزایش حضور گشت‌های ثابت پلیس نامحسوس یا همان پلیس مخفی در موقعیت‌های استراتژیک یا شلوغ شهری، انجام مانورهای پیش‌بینی ناپذیر و از قبل اعلام نشده توسط کلانتری‌ها با رویکرد مدیریت سریع ورودی و خروجی‌های شهرها، استفاده از ظرفیت شرکت‌های حفاظتی دارای مجوزهای قانونی با مشارکت اصناف و کسب و کارها، انجام مستمر مانورهای اعلام هشدار سریع و آژیرهای خطر برای کلانتری‌ها، تقویت و ارتقای سیستم دوربین‌های انتظامی در سطح شهرها و ... از جمله تدابیری است که می‌بایست توسط پلیس و فرمانداران شهرستان‌های استان، انجام شود تا امنیت عمومی، تقویت شود.

دیدگاه‌ها  

#1 مهدی منصوری 1400-06-22 19:59
الان اگه این سارقین مسلحانه رو بگیرن و بخوان اعدام کنن،اونوقت یه عده مثلا روشنفکر هشتک نه به اعدام میزارن و جار و جنجال فضای مجازی رو پر میکنن...
نقل قول کردن
#2 شهروند 1400-06-23 08:39
فقط اشد مجازات واقعا امنیت نیست...تورابه خدا فکری به حال ملت بکنید.
نقل قول کردن
#3 سالاروند 1400-06-24 16:00
سرقت مسلحانه و دزدی و خشونت در واقع سزایی بجز اعدام ندارند. پلیس با شدت برخورد کند
نقل قول کردن
#4 محمد 1400-07-13 18:35
در سرقت طلا فروشی شهر نوراباد لرستان یک فرد بی گناه به قتل رسید سلمان حیدری صاحب کفش فروشی همسایه طلا فروشی خانم این مرحومه باردار هستن ودر روزهای اول خاکسپاری این مرحوم فرزند مرحوم سلمان حیدری متولد شد.این بچه چه گناهی کرده که باید بدون نعمت پدر بزرگ بشه.فقط اشد مجازات میتونه مردم شهر وطایفه این مرحوم را راضی کنه چون بی گناه کشته شد
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا