یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

در هر منطقه یا کشور که نیاز حداکثری به‌منظور رسیدن به توسعه و پیشرفت دارد، ابتدا بايد پتانسيل‌هاي آن شناسایی شود. راه‌های متعددی براي شناسايی پتانسيل‌های هر منطقه وجود دارد اما بهترين راه را مي‌توان در دانش ارزيابی محیط‌زیست جستجو كرد چراكه اين دانش با كمك نقشه‌های مختلف و تلفيق آن‌ها می‌تواند ظرفيت‌های موجود در يك محدوده اعم از جنگل، مرتع، بيابان، كوهستان، مناطق مسكوني و غيره را معرفی کند.
 
چنانچه از تعريف اين علم بر می‌آيد ارزيابي محيط زيست (توان اكولوژيك و اقتصادی اجتماعی آن) شامل برآورد استفاده ممكن انسان از سرزمين براي كاربري‌های كشاورزی، مرتع‌داری، جنگل‌داری، پارك‌داری (حفاظت و توريسم)، آبرزی‌پروری، امور نظامی، مهندسی و توسعه شهری، صنعتی و روستایی در چارچوب استفاده‌های كشاورزی، صنعت، خدمات و بازرگانی است.
 
 آمايش سرزمين ضمن شناخت ويژگي‌های سرزمينی براي ايجاد تعادل بين سه عنصر انسان، فضا و فعاليت تعريف شده كه تلفيقی از دانش‌های گوناگون مانند مهندسی، اقتصاد، جغرافيا، جامعه‌شناسی و... است. همچنین با هدف بهره‌وری از منابع و ظرفيت‌های اقتصادی، اجتماعی و محيطی سرزمين شامل اقدامات ساماندهی و نظام‌بخش به فضای طبيعی، اجتماعی و اقتصادی در سطوح ملی و منطقه‌ای با ديدگاه‌های جامع‌نگر، درون‌نگر و راهبردی است.
 
هفته گذشته طی جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، دکتر خادمی استاندار لرستان گفت: عمده طرح‎های آمایشی در استان معطوف به گذشته هستند که در کنار آن باید این طرح‌ها به سمت آینده‌نگری نیز سوق داده شوند.
 
وی در ادامه افزود: برای شرایط خاص امروز باید برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تر و کارشناسی شده‌تری صورت پذیرد لذا می‎بایست با جدیت بیشتری نسبت به این مسئله پرداخته شود.
 
در همین راستا باید گفت برنامه‌ریزی استانی اگر کامل و درست انجام گیرد و با الهام از راهبردهای ملی مانند سند ملی آمایش تهیه شود می‌تواند از جدایی برنامه‌های بخشی و منطقه‌ای جلوگیری کند و در عین حال باعث توسعه و پیشرفت منطقه کند.
 
 آینده‌نگری و نوآوری به عنوان ابزارهای مهمی برای برنامه‌ریزی و مدیریت استراتژیک می‌توانند کمک قابل‌توجهی برای توسعه بیشتر و بهتر منطقه به شمار آیند. در این صورت استان‌های کمتر توسعه‌یافته قادر خواهند بود با آگاهی از اتفاقاتی که احتمال دارد در آینده رخ دهد؛ ضمن سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی مناسب، شکاف بزرگ موجود خود با استان‌های توسعه‌یافته را کاهش داده و به استانداردهای توسعه دست یابند.
 
اولویت‌بندی بین طرح‌ها و پروژه‌ها و نیز استفاده از علم و فن‌آوری و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند نقش بسزایی در توسعه پایدار و ایجاد توازن منطقه‌ای کشور و به‌طور خاص استان لرستان ایفا کند.

محمدرضا گودرزی

توسعه پایدار لرستان در گروی آینده‌نگری

دیدگاه‌ها  

#1 دریکوند 1398-10-01 13:08
از تابستان تا الآن شرکت آب وفاضلاب از شریعتی تا کرگانه را حفاری کرده ولی هنوز لکه گیری و آسفالت نشده! ورودی شهر چرا باید اینگونه باشد؟
نقل قول کردن
#2 چگنی 1398-10-01 13:10
10 ماه از سیل گذشته اما پل کمالوند خرم آباد که در ورودی شهر است هنوز ترمیم نشده است این پل هیچ مشکلی ندارد چرا این همه طولش میدهند؟ چرا مردم به مسئولان شهر مشکلات را گوشزد نمیکنند؟ بخدا قسم همین بی تفاوتی و بیخیالی مردم موجبات عقب ماندن شهر ما از امکانات شده!!! یافته تو رو خدا چاپ کن
نقل قول کردن
#3 امانت 1398-10-01 13:26
توسعه لرستان و ایران زمانی به مرحله اقدام و عمل می رسد که مدیران ،وزرا ،معاونین رییس جمهور و شخص رییس جمهور تفکر شهید باکری ها را داشته باشند .خالصانه و مخلصانه هست و نیست خودرا به خاطر دفاع از آب و خاک و ملت تقدیم کردند.ای مقامات غافل و بی خبر از خداوند اگه از خداوند منان خجالت نمی کشید حداقل از خانواده شهدا و شهدا خجالت بکشید.خون شهدا نظام را حفظ کرد.حال پس از چند دهه شما برای اقتصاد ایران چه برنامه و راهکارهایی را فراهم و عملی نموده اید.بیایید رابطه و باند بازی را کنار بگذارید .بیایید در فکر ملت ایران و اشتغال این همه جوان بیکار باشد.روحت شاد ای سردار سرلشگر باکری
نقل قول کردن
#4 محمد 1398-10-01 14:31
با سلام به دست اندرکاران یافته که حقیقتا پرتلاش و دلسوز هستند ولی گویا جناب گودرزی از شرایط موجود در کشور بی اطلاع محض هستند در آن زمان که دولت بشکه ای صدو پنجاه دلار می فروخت و نمایندگان مجلس به دنبال حمایت از فلان مقام و مسول بودند خیری از آن همه درآمد نصیب لرستان نگردید حال در این وضعیت اقتصادی که بودجه مقاومتی و تحریمی تدوین می شود دم از توسعه و توجه به زیرساخت های موجود در استان می زنند اندکی واقع بین باشیم و نوشته ها و مطالب بر پایه واقعیت باشد خیلی بهتر و مورد توجه واقع خواهد شد
نقل قول کردن
#5 محمدقلب ایران 1398-10-02 07:45
پروژه ها نیمه تمام رو تمام کنید توسعه پایدار می شود....
نقل قول کردن
#6 رضا-س 1398-10-02 07:50
با این شرایط اقتصادی مملکت ، اگر مسئولین پیگیری کنند طرح های نیمه تمام نظیر راه آهن دورود خرم آباد و بروجرد ، آزادراه خرم آباد اراک و سدها و نیروگاهها و... به بهره برداری برسند تحولی اساسی در شرایط استان به وجود می آید.در فاز بعدی پروژه های جدید را براساس نیازمندی های استان تعریف کنند.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا