یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

متأسفانه به دلایل مختلفی در سال‌های گذشته شاهد افزایش آفات درختان بلوط هستیم به‌بیان‌دیگر عواملی همچون کاهش بارندگی‌ها و ریز گردها باعث شده‌اند که بلوط‌ها نتوانند همچون گذشته در مقابل بیماری‌های مختلف مقاومت لازم را از خود نشان دهند.
حال بلوط‌های لرستان خوب نیست
در ادامه این مطلب آمده است: متأسفانه امسال به دلیل اینکه در پاییز و زمستان پارسال شاهد کاهش بارندگی‌ها و افزایش دما بودیم فرصت برای گسترش کرم برگ‌خوار درختان بلوط پیدا شد تا به دلیل مشکلات اشاره‌شده در سطح قابل‌توجهی از جنگل‌های زاگرس گسترش یابد.
به‌نحوی‌که اکنون در استان لرستان نیز این موضوع به‌وضوح دیده می‌شود. متأسفانه درختان بلوط آماج حمله کرم‌های بلوط خوار قرارگرفته‌اند و درصورتی‌که هفته گذشته تاکنون نبودیم مطمئناً این آفت خسارات جبران‌ناپذیری را به جنگل‌های زاگرس وارد می‌کرد.
در لرستان حدود یک‌میلیون و 200 هزار هکتار جنگل وجود دارد درنتیجه به‌وضوح میتئان گستردگی اراضی جنگلی این دیار را مشاهده کرد به همین دلیل سطح انجام اقداماتمان باید بر اساس گستردگی این جنگل‌ها باشد.
اکنون مسئولان برای مقابله با کرم برگ‌خوار بلوط فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و با خودروهای سم‌پاش در برخی از مناطق اقداماتی در دستور کار قرارگرفته است.
حال سؤال اینجاست که آیا با توجه به وجود بیش از یک‌میلیون و 200 هزار هکتار اراضی جنگلی در لرستان می‌توان با یک یا چند خودروی سم‌پاش به مقابله با این آفت بسیار خطرناک و بلای جان درختان بلوط رفت؟
پاسخ منفی است. مطمئناً این اقدام نمی‌تواند چاره‌ساز باشد و بایست اقدامات بسیار جدی‌تری توسط مسئولان و دستگاه‌های مختلف در دستور کار قرار گیرد.
در این راستا سم‌پاشی سموم بیولوژیک توسط بالگرد اقدامی بوده که تاکنون انجام‌گرفته نشده و این در حالی است که در سایر استان‌ها این موضوع به‌طور جد در دستور کار قرارگرفته است. نمونه بارز آن را باید لردگان دانست اما در استانی همچون لرستان با این وسعت جنگل هنوز مسئولان اقدام مهمی انجام نداده‌اند.
بدانیم نه‌تنها با یک خودرو بلکه با چند صد خودروی سم‌پاش نیز نمی‌توان به مقابله مناسب با آفت درختان بلوط رفت. انتظار می‌رود مسئولان نگاه خود را تغییر داده و با بهره‌گیری از تجهیزات و امکانات مناسب و به‌روز دنیا همچون بالگردها به مقابله با این آفت بپردازند.
جنگل‌های زاگرس اکنون در معرض تهدید جدی قرارگرفته‌اند و درصورتی‌که درختان زاگرس از بین بروند مطمئناً ریه کشور نیز نابود خواهد شد بدانیم که حفاظت و حراست از منابع طبیعی بیش از هر چیزی خودمان را از حوادث مختلف مصون می‌دارد.
پس باید نگاه‌ها نسبت به جنگل‌های بلوط زاگرس تغییر کند. دولت در این راستا باید اعتبارات خاصی قرار دهد تا بتوان به‌صورت عملی به مقابله با آفت‌ها پرداخت.
انتظار می‌رود که مدیریت ارشد استان در راستای حفاظت از این جنگل‌ها وارد عمل شده و با بسیج کردن همه امکانات به مقابله با آفت بلوط خوار بپردازد چراکه با ادامه یافتن روند کنونی راه به‌جایی نخواهیم یافت.
مطمئناً بلوط‌های زاگرس درصورتی‌که دولتت به‌صورت واقعی به دنبال حراست از آن‌ها نباشد در آینده نزدیک با چالش‌های بیشتری روبرو خواهند شد.
نمی‌توان قیمت مادی برای درختان بلوط گذاشت درنتیجه انتظار داریم که دستگاه‌های متولی از تمام ظرفیت خود و با بهره‌گیری از امکانات به‌روز دنیا در جهت صیانت از این میراث گران‌بهای خدادادی گام بردارند.
جنگل‌های بلوط میراث گذشتگان است که باید آن‌ها را برای آیندگان به امانت بگذاریم اما متأسفانه امانت‌دار خوبی نبوده‌ایم.
منبع: ماهنامه جهش نو


دیدگاه‌ها  

#1 همشهری 1397-03-07 19:41
حال جنگلها کی خوب بوده که حالا خوب نیست
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا