یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

از واژه‌هايي كه به تدريج جاي خود را در جهان و نيز ايران باز مي‌كند، مدارس سبز است. در طراحي اين مدارس به محيط زيست و ايجاد صفر؛ سهم لرستان از 72 مدرسه سبز در کشور!فضاي سالم براي دانش‌آموزان توجه زيادي مي‌شود.
در برخي از مدارسي كه به آن‌ها مدارس سبز اطلاق مي‌شود بام ساختمان مدرسه مملو از گل و گياه است. به عنوان مثال براي درست كردن باغچه‌اي بر روي بام مدرسه‌اي در شيكاگوي آمريكا از گياهان خودرو استفاده شده كه نيازي به آبياري ندارند. در اين مدرسه كلاس علوم در بام و ميان گل‌ها و گياهان برگزار مي‌شود و حتي دانش‌آموزان مي‌توانند لانه سازي كبوتران را نيز ببينند.
نحوه طراحي اين مدرسه به گونه‌اي است كه كاملاً با اصول صرفه‌جويي در مصرف انرژي و حفاظت از محيط زيست منطبق است. در اين مدرسه كم‌تر از حد معمول آب مصرف مي‌شود و انرژي برق از منابع قابل تجديد به دست مي‌آيد. به اين ترتيب دانش‌آموزان با زندگي گياهان آشنا مي‌شوند، نسبت به حفاظت از محيط زيست حساس مي‌شوند و با شيوه‌هاي صرفه‌جويي در مصرف انرژي آشنا مي‌شوند.
به هر صورت بسياري از آلودگي‌هاي زيست محيطي مثل آلودگي هوا، آلودگي آب‌ها و نيز مواردي نظير از بين رفتن جنگل‌ها و نابودي گونه‌هاي منحصر‌به‌فرد گياهي و جانوري ناشي از ناآگاهي افراد جامعه هستند. بنابراين آموزش در سطوح مختلف جامعه خواهد توانست جلوي بسياري از مشكلات زيست‌محيطي را بگيرد. در اين ميان مدارس با آموزش به كودكان و نوجوانان مي‌تواند در اين زمينه تأثيرات گسترده‌اي به جا بگذارند.
-----------------------------------------------------
اما نكته‌اي جالب توجه در اين خصوص بخوانيد در مورد راه‌اندازي مدارس سبز در كشورمان:
مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت‌: 72 مدرسه در سراسر کشور در مقطع ابتدایی برای تبدیل شدن به مدارس جامع محیط زیستی (جم) یا مدارس سبز شناسایی شده‌اند.
محمد درویش در گفتگو با خبرگزاری ایرنا افزود‌: از ابتدای مهر حدود 50 مدرسه محیط زیستی در برخی استان‌ها و شهرها از جمله‌ تهران، بوشهر، کرمانشاه، مشهد، رشت و بیرجند فعالیت خود را آغاز کرده‌اند که در صدد افزایش آن‌ها هستیم.
سيد محمد قاسميدر این میان استان لرستان که سومین استان کشور از لحاظ وسعت جنگل‌ها به شمار می‌آید از وجود این‌گونه مدارس محروم شده و در گزارش مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست نامی از استان لرستان برده نشده است.
 
سيد محمد قاسمی

منبع: روزنامه "همشهری" شماره 6643 تاریخ 6 مهر 94
 

دیدگاه‌ها  

#1 شهروند 1394-07-09 09:00
تنها دلیلش عدم پیگیری مسئولین محیط زیست استانه
نقل قول کردن
#2 معلم 1394-07-09 14:58
با تشکر از اقای هاشمی
علتش واضح است در مدارس لرستان مدیران، فقط و فقط با هدف تحقق برنامه های محوله ی روسا و حفظ جایگاه آنان گماشته شده اند. بندگان خدا با کدام خلاقیت مدرسه سبز را اداره کنند. حال و حوصله گزارش نویسی و بازدید و...رو هم ندارند. قرار نیست براشون کار در بیارن.
نقل قول کردن
#3 معلم 1394-07-09 17:12
اصلاح میکنم اقای قاسمی
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا