یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

آیا الحاق دوباره لرستان به خوزستان گرهی از مشکلات این استان خواهد گشود؟
این پرسشی است که این مطلب در پاسخ به آن نوشته می‌شود؛ سؤالی که با خواندن متنی با تیتر "لرستان را به خوزستان الحاق کنید" از آقای زیودار در پایگاه خبری یافته برایم پیش آمد و در این نوشتار برآنم که تا حد وسع به آن پاسخ گویم و نظر خویش را پیرامون آن مطرح کنم.
استان لرستان به شکل کنونی در سال ۱۳۵۲ و با انتزاع فرمانداری کل لرستان مشتمل بر شهرستان‌های خرم آباد، بروجرد و الیگودرز از استان خوزستان به مرکزیت شهر خرم آباد که از دیرباز مرکز لرستان به شمار می‌آمد، تشکیل شد و از همان زمان با همسایگان قدرتمندی مواجه شد که بهره‌مندی این استان نوپا از داشته‌ها و توانمندی‌های خویش را با مشکل روبه رو می‌ساختند و در بین آن‌ها خوزستان تعارض و در عین حال اشتراک منافع بیشتری با لرستان داشت، چرا که لرستان بالادست بود و خوزستان پائین دست، لرستان دروازه بود و خوزستان مقصد، خوزستان نفت خیز بود و لرستان شاهراه لوله‌های نفت، خوزستان صنعت داشت و لرستان کارگر؛ اما در این میان لرستان بود که حق‌اش نادیده گرفته شد، کما اینکه دیگر همسایگان خوزستان یعنی ایلام، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد نیز در سایه همسایه قدرتمند و توانمندشان به حاشیه رانده شدند و در این میان شاید بوشهر از سایرین خوش شانس‌تر بود که خود هم ساحل داشت، هم نفت و هم صنعت.
با وجود همه این‌ها، سهم واقعی خوزستان از توسعه نیافتن سایر همسایگانش چقدر بود؟ آیا شهرستان‌های خود این استان همگی به صلاح و فلاح رسیدند و فقط استان‌های همجوارش از توسعه بازمانند یا اینکه فقط برخی شهرستان‌ها توسعه یافتند و بقیه در سایه آن‌ها محو شدند و هرسال بیش از پارسال در دامن محرومیت فرو غلتیدند؟ آیا مسجد سلیمان، شهر نخستین‌های ایران، امروز وضع بهتری نسبت به عمده شهر‌های استان لرستان دارد؟ ایذه چطور؟ باغملک شهر محمّد تقی خان بختیاری چطور؟ آیا خرمشهر و آبادان دو عروس اروند و خلیج فارس همان رونق و رفاه پیش از جنگ‌شان را دارند؟
خوزستان که فقط دزفول، بهبهان، ‌امیدیه و اهواز نیست؛ خوزستان استان پهناوری است، از بندر امام خمینی در جنوب تا الوار گرمسیری در شمال، به راستی در خود خوزستان هم نابرابری و بهره‌گیری از اطراف به نفع مرکز وجود ندارد؟
بگذریم، بحث ما راجع به خوزستان نیست بلکه راجع به لرستان است، راجع به نگاه ویژه و تبعیض‌آمیز دولت مردان به این استان هم نیست که اظهر من الشمس است و هرکس، هرکس آن را انکار کند باید به یاد بیاورد که مهمترین مانع ساخت سد گاوشمار(مشهور به معشوره) دلفان که دشت تفیده و بین النهرین خشکیده لرستان یعنی کوهدشت را سیراب خواهد نمود، خوزستان است؛ باید به یاد بیاورد که آزادراه خرم زال گردشگری و خدمات جاده‌ای شهرستان‌های چگنی، معمولان و پلدختر را فدای کاهش مسافت، مصرف سوخت و زمان سفر به خوزستان کرد، باید به یاد بیاورد که آزادراه شهید بروجردی همین مشکل را برای بروجرد و بخش سیلاخور شهرستان دورود و زاغه خرم آباد به وجود خواهد آورد، اما آیا در دل همة این تهدید‌ها، فرصتی وجود نداشت؟ فرصت‌هایی که ایلام از آن استفاده کرد و ما از آن چشم پوشیدیم؟
آیا نمی‌دانیم که برای ساخت دریاچة سد سیمره چندین محوطة باستانی لرستان به زیر آب رفت و سهم ما از این سد که در جوار سه بخش درب گنبد، طرهان و کوهنانی شهرستان کوهدشت قرار گرفته تقریباً هیچ است؟ آیا انتقال آب از سیمره به کوهدشت، راحت‌تر و عملی‌تر از ساخت سد جدیدی بر روی رودخانة کشکان نیست؟ البته شاید از نظر هیدرولوژی و دیگر مطالعات مربوط به صنعت آب، انتقال از سد سیمره امکان‌پذیر نباشد یا جوابگوی نیاز شهرستان‌های کوهدشت و رومشگان نباشد که خود بحث دیگری است و آن را به متخصصان و اصحاب فن واگذار می‌کنیم و دنبالة کار خویش می‌گیریم.

بیشتر بخوانید: "لرستان را به خوزستان الحاق کنید"


آیا نمی‌توان از واقع شدن لرستان در مسیر ارتباطی خوزستان به کرمانشاه و شمالغرب کشور بهره برد و به اقتصاد کوهدشت، رومشگان و پلدختر رونقی داد؟ آیا نمی‌توان حذف بروجرد و پلدختر از مسیر به واسطة آزادراه را با تبلیغات بیشتر جبران نمود و لرستان را از گذر گردشگری به مقصد گردشگری تبدیل نمود؟ موضوعی که طرح آن در دولت قبل نیز وجود داشت و قطار گردشگری لرستان با همین منطق کارش را آغاز کرد؛ آیا نمی‌توان کشاورزی کم بازده لرستان را با احداث صنایع تبدیلی رونق بخشید؟ موضوعی که سال‌ها پیش به اهمیت آن در مورد انجیر‌های تنگ زیودار پلدختر در مطلبی در همین پایگاه خبری یافته اشاره کردم و حتی خبرگزاری ایرنا هم آن را باز نشر نمود، اما گویی گوش شنوایی و سینة دردمندی نبود تا آن را بنشود و هنوز که هنوز است گرهی از کار فروبسته انجیر‌های زیودار و انار‌های زیرتنگ سیاب باز نشده؛ آیا نمی‌توان هرچه زودتر تا سیل‌های هرساله همین چند پل تاریخی را هم مانند آن طاق پل کشکان و نیمی از پل قدیمی جادة خرم آباد- کوهدشت سست نکرده و نبرده، پرونده پل‌های تاریخی لرستان را به سرانجام رساند و همراه قلعه فلک الافلاک به ثبت جهانی رسانید؟ آیا این همه سال نمی‌دانستیم که نیمی و بلکه بیشتر پل گاومیشان در خاک لرستان قرار گرفته که تازه در دولت سابق به دنبال شریک شدن آن با ایلام رفتیم و هنوز هم همگان فکر می‌کنند این پل در ایلام قرار دارد؟ آیا ما که دنبال اثبات قرار‌گیری آبشار شوی در خاک لرستان هستیم، برای بیشه، افرینه، نوژیان و گریت کاری کرده‌ایم؟ آیا برای تنگ شیرز که قابلیت مطرح شدن به عنوان یک ژئو پارک را دارد، کاری کرده‌ایم؟ تبلیغی نموده‌ایم؟ راه دسترسی درستی ساخته‌ایم؟ به جز چند چشمه توالت امکانات دیگری ایجاد کرده‌ایم؟ از ورود دام و همچنین آلوده ساختن طبیعت توسط برخی گردشگران غیر مسئول جلوگیری به عمل آورده‌ایم؟ تعجب نکنید که این دو را به دنبال هم نوشتم، چون همانگونه که دام با چرای بی‌رویه به طبیعت آسیب می‌زند، انسان غیر مسئول هم با ریختن زباله، خاموش نکردن آتش، کوه نوردی غیر حرفه‌ای و نظایرهم آن را خراب می‌کند و به مزبله مبدل می‌سازد.
تا به حال چقدر برای تسریع در روند ساخت راه آهن دورود- بروجرد- خرم آباد-‌اندیمشک و انشعاب مسیری از خرم آباد به کوهدشت، ایلام و مهران و همچنین اتصالش از بروجرد به ملایر و همدان مطالبه‌گری کرده‌ایم؟
چقدر برای اتمام پروژه‌های نیمه کارة گردشگری و عمرانی خرم آباد، راه‌اندازی همان صنایع نصفه و نیمة‌اش مثل پارسیلون و یخچال‌سازی، توسعه و اضافه کردن مقاصد جدید به فرودگاه سوت و کورش تلاش کرده‌ایم؟
بله قطعاً آنچه به جایی نرسد فریاد است و هرچه بگوییم و بکوشیم کسی نخواهد شنید و صدای بلندتر خوزستان و سایر همسایگان و اختلافات درونی خودمان مانع از شنیده شدن صدای حق خواهی‌مان خواهد شد اما مگر نه اینکه« به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل/ اگر مراد نیابم به قدر وسع بکوشم. »؛ بله من هم مثل خیلی از مردم، ‌امیدم به حل شدن مشکلی از مشکلات لرستان را از دست داده‌ام، اما این را هم می‌دانم تا مادامی که بین بروجرد و خرم آباد، طوایف مختلف و حامیان نامزد‌های مجلس دعوا و درگیری باشد، کسی به داد خواهی ما گوش نخواهد کرد. تا زمانی که بروجردی فکر کند با احداث استانی جدید که حتی نام لرستان را هم برخود نداشته باشد مشکلش حل خواهد شد و خرم آبادی فکر کند بروجردی کمر به ربودن موقعیت‌اش بسته و در میان کوهدشتی‌ها بر سر حمایت از x یا y در انتخابات درگیری رخ بدهد، آنان که منافع‌شان در نادیده گرفتن لرستان است به کار خود ادامه خواهند داد و هرسال غمنامه جدیدی را به تماشا خواهیم نشست.
یکبار آب سرشاخه‌های دز را از الیگودرز به نام قمرود می‌برند برای استان‌های اصفهان و قم و روستا‌های سابقا پرآب الیگودرز را به کویر لوت بدل می‌کنند، البته ما نمی‌گوییم نبرید، بالاخره درست یا غلط قم در میانة کویر بدل به کلانشهری صنعتی گشته و آب هم چیزی نیست که انسان بخواهد از هم نوع خود دریغ کند، اما شما که می‌خواهی ببری، لااقل یک جرعه برای خودمان بگذار، آقای فتاح وزیر وقت نیرو باید پاسخ بدهد که چرا باقی نگذاشت و نمایندگان و استاندار وقت لرستان هم باید بگویند که برای جلوگیری از این وضع چه کردند؟ دفعة دیگر محوطه‌های باستانی کوهدشت زیر دریاچة سد سیمره غرق می‌شود و باز هم سهمی به لرستان نمی‌رسد؛ روز بعد آزادراه بدون در نظر گرفتن اقتصاد دو شهرستان خرم آباد و پلدختر در آن زمان و سه شهرستان چگنی، معمولان و پلدختر در امروز ساخته می‌شود و هیچ راه جبرانی برای مردم این منطقه در نظر گرفته نمی‌شود و نمونه‌های دیگری که گمان می‌کنم، اهالی هریک از شهرستان‌های استان بتوانند ذکر کنند و بنابراین از اشاره کردن به آن‌ها خود داری می‌کنم.
به هر روی، مقصود از نوشتن این وجیزه آن بود که هرچند در نگاه تبعیض‌آمیز دولت‌ها به استان‌های مختلف و در این مورد به خصوص خوزستان و لرستان و مربوط بودن بخشی از مشکلات استان به خارج از آن شکی نیست؛ اما نباید چشم را بر مسائل داخلی خودمان نیز ببندیم؛ ما می‌توانستیم از فرصت همسایگی خوزستان بهترین استفاده‌ها را بکنیم و نکردیم، می‌توانستیم از واقع شدن در مسیر مرکز کشور به مرز مهران استفاده کنیم و نکردیم، می‌توانستیم با ثبت و معرفی آثار باستانی و طبیعی خویش لرستان را به مقصد گردشگری تبدیل کنیم و نکردیم، می‌توانستیم از فرصت وجود جنگل‌های بلوط بهره‌ها ببریم ولی نبردیم که هیچ به تخریب هرچه بیشتر آن‌ها برای توسعه زمین‌های زراعی پرداختیم و حال مطمئن باشید با پیوستن دوباره به خوزستان نیز چیزی عایدمان نخواهد شد بلکه همین داشته‌هایمان و قدرت چانه زنی‌مان به عنوان استانی مستقل را هم از دست خواهیم داد و اگر مقصود از آن مطالبه، مطایبه بوده باشد هم من از جانب خود این اطمینان را می‌دهم که هیچگاه دولتمردان با عینکی که به خوزستان می‌نگرند، به لرستان نخواهند نگریست؛ پس بهتر آنکه به بازنگری عملکرد خود در پنجاه و یک سالی که از تأسیس استانداری لرستان گذشته بپردازیم و به این بیاندیشیم که خوزستان چگونه خوزستان شد و ما چگونه ما شدیم؟
گر برسد نالة سعدی به کوه
کوه بنالد به زبان صدا
 

یادداشت رسیده به قلم: محمد امین آزادبخت


توجه: هرگونه استفاده از مطلب با ذکر منبع و نام نویسنده، نشانه‌ی احترام شما به تلاش آن‌ها است.


 

توضیح: مطالب ارسالی، لزوماً دیدگاه پایگاه خبری یافته نیستند اما مطابق فلسفه‌ي رسانه‌های بی‌طرف، آمادگي داريم نوشته‌ها و دیدگاه‌های دیگران را نیز در خصوص این موضوع و موضوعات مختلف به‌شرط رعایت قوانین مطبوعات، منتشر نماییم.

دیدگاه‌ها  

#1 خادمی 1403-02-23 10:31
ضمن تشکر از نویسنده این مطلب خواندنی :
1. " تا مادامی که بین بروجرد و خرم آباد و ... درگیری باشد، کسی به داد خواهی ما گوش نخواهد کرد ... "
به عنوان یک بروجردی، هیچ تمایلی به این اختلافاتی که منشا آن مدیران استان هستند و با این شگردها ناکارآمدی شان را می پوشانند مافق نیستم، ولی چرا در بازدید معاون اجرائی رئیس جمهور هیچ خبری از بروجرد نیست؟
2. در همین خوزستان دانشگاه ها و دانشکده های متعدد پزشکی تاسیس شده ولی مدیران لرستان هیچ تمایلی به توسعه علوم پزشکی در لرستان ندارند، کافی است از بیمارستان 50 تختخواب که یادگار مرحوم دکتر نصرالهی است بازدیدی کنید تا ببینید فاجعه بهداشت و درمان بروجرد تا کجاست!
3. مجموع کارگران مشغول در صنایع بروجرد به 7 هزار نفر نمی رسد، این در حالی که چنان علیه بروجرد جوسازی شده که تصور برخی این است که این شهر صنعتی است.فقط تعداد کارگران سایپای کاشان یا فولاد شاهرود را ببینید !
4.
نقل قول کردن
#2 خادمی 1403-02-23 10:36
3. مجموع کارگران مشغول در صنایع بروجرد به 7 هزار نفر نمی رسد، این در حالی که چنان علیه بروجرد جوسازی شده که تصور برخی این است که این شهر صنعتی است.فقط تعداد کارگران سایپای کاشان یا فولاد شاهرود را ببینید !
4. در کلام مسئولان لرستان، دیگر هیچ خبری از راه آهن، فرودگاه، صنایع بروجرد و توسعه پزشکی در بروجرد نیست، حق مردم بروجرد، بیکاری، فقدان امکانات اولیه بهداشت درمان، مهاجرت و ... نیست!
راه نجات بروجرد چیست؟
نقل قول کردن
#3 شهروند 1403-02-23 15:17
برای پیشرفت و حل مشکلات، اول از همه نگاه و توجه دولت مهم است و اینکه بودجه بدهد دوم مطالبه‌گری خود مسئولان و مردم است. الان بودجه عمرانی‌وصنعتی لرستان فقط بیست‌وپنج صدم درصد است یعنی نصف نیم‌درصد است درحالی‌که جمعیت لرستان دو درصد است خب اول باید بودجه افزایش یابد بعد مدیران و فرمانداران بودجه را جذب کنند
نقل قول کردن
#4 آزادبخت 1403-02-23 17:59
به نقل از شهروند:
برای پیشرفت و حل مشکلات، اول از همه نگاه و توجه دولت مهم است و اینکه بودجه بدهد دوم مطالبه‌گری خود مسئولان و مردم است. الان بودجه عمرانی‌وصنعتی لرستان فقط بیست‌وپنج صدم درصد است یعنی نصف نیم‌درصد است درحالی‌که جمعیت لرستان دو درصد است خب اول باید بودجه افزایش یابد بعد مدیران و فرمانداران بودجه را جذب کنند

به نوشته ام در سال ۱۳۹۷ که همزمان با سفر نهاوندیان به لرستان در همین پایگاه خبری یافته منتشرشده، مراجعه بفرمائید، این مطلب تکمله آن مطلب و همچنین مکمل سخن شماست.
نقل قول کردن
#5 لرستانی 1403-02-23 18:53
در جواب آقای خادمی باید عرض کنم: هیچ مشکلی بین خرم‌آباد و بروجرد نیست و اتفاقا قدیمی های این دو شهر با هم همیشه در ارتباط بودند و وصلت کردند و اون کسانی‌که اواخر قاجار در بروجرد دست به ناامنی می‌زدند اصلا لُر زبان نبودند خواهشا دست بردارید از ایجاد ناراحتی. در عصر اتم و تکنولوژی شایسته نیست این‌قدر بدون حساب حرف بزنیم
نقل قول کردن
#6 خرم‌آبادی 1403-02-23 18:59
جناب خادمی گرامی
من به عنوان یک خرم‌آبادی از خدامه برای بروجرد و تک تک شهرهای استان و حتی کشور، فرودگاه بین‌المللی و دانشگاه های علوم صنعتی و علوم پزشکی و انواع و اقسام خدمات از قبیل راه‌آهن و مترو و منوریل و انواع کارخانجات بزرگ و کوچک را تاسیس کنند
کی بدش از پیشرفت میاد؟
آخه خداوکیلی این چه تفکری است که بین برخی شکل گرفته؟
دادن مجوز ساخت فرودگاه و راه‌آهن و دانشگاه و کارخانجات بزرگ صنعتی، اصلا در حیطه اختیارات مدیران استانی نیست
به والله قسم ساخت پروژه‌های کلان و ملی مثل راه‌آهن و فرودگاه و دانشگاه علوم‌صنعتی و پزشکی
باید وزارتخانه‌های دولت پس از تصویب مجلس برایش ردیف بودجه معین کنند
شما بجای این‌که یقه استان را بگیری
باید از دولت مطالبه‌خواهی کنید
از طرفی بروجرد فرمانداری ویژه دارد و دو تا نماینده در مجلس دارد و از طریق مجلس اول باید پیگیر شد
الان ۲۰ ساله سد معشوره کلنگ‌زنی شده ولی دولت بودجه‌ای که تکمیل شود را یکجا پرداخت نمی‌کند و چندین سال طول می‌کشد. لطفا پیامم را چاپ کنید شاید اطلاعات دوستان بالا برود
نقل قول کردن
#7 دانشجو 1403-02-23 19:15
به نقل از خادمی:
3. مجموع کارگران مشغول در صنایع بروجرد به 7 هزار نفر نمی رسد، این در حالی که چنان علیه بروجرد جوسازی شده که تصور برخی این است که این شهر صنعتی است.فقط تعداد کارگران سایپای کاشان یا فولاد شاهرود را ببینید !
4. در کلام مسئولان لرستان، دیگر هیچ خبری از راه آهن، فرودگاه، صنایع بروجرد و توسعه پزشکی در بروجرد نیست، حق مردم بروجرد، بیکاری، فقدان امکانات اولیه بهداشت درمان، مهاجرت و ... نیست!
راه نجات بروجرد چیست؟
منم یک‌زمانی مثل شما فکر میکردم، خیال میکردم گونی‌گونی پول میارن، درصورتی‌که تا مجلس و دولت تصویب نکنن و بودجه ندن هیچ کاری صورت نمیگیره بعدش طرح را از ۵ تا ۱۰ سال پیش‌بینی می‌کنند و قسط‌بندی می‌کنند که هربار مبلغي راتخصیص میدن و دیوان محاسبات اداری و سازمان بازرسی روی چگونگی خرج بودجه نظارت می‌کنند حالا شما خیال کردی به خواست منو شماست؟ خیر باید مجلس و دولت اراده کند
نقل قول کردن
#8 رسول 1403-02-23 19:19
در جواب خادمی باید بگم که بروجرد فرمانداری ویژه داره بودجه‌اش از تهران میاد و یکبار از شبکه افلاک سفر دکتر قالیباف رئیس مجلس به بروجرد را نشان داد و خانم دکتر مقصودی نماینده بروجرد به دکتر قالیباف گفت: زمانی که ما این کارخانه(کاشی)را ساختیم با دلار ۸۰۰ تومانی بوده الان دلار شده ۶۰‌هزار تومان و دولت با این گرونی دلار نمی‌تونه دوباره همچنین کارخانه‌ای را بسازد و مجلس باید تصویب کند تا این کارخانه بودجه بگیرد و دوباره به چرخه برگردد و سایت تسنیم هم نوشته که بیشترین کمک دولت به کارخانجات بروجرد بوده‌است
نقل قول کردن
#9 موسوی 1403-02-23 19:24
یک انسان با انصافی بیاد به من بگه دقیقا کدام کارخانه و طرح اشتغال‌زا برای خرم‌آباد به عنوان پرجمعیت‌ترین شهر استان که یک‌سوم مالیات استان را می‌دهد افتتاح شده؟ کل بودجه استان فقط ۲۵ صدم درصده و بعد از گذشت ۲۰ سال هنوز کارخانه سیمان خرم‌آباد یا راه‌آهن یا هتل پارک صخره‌ای درست نشده یا سد معشوره در شمال شهرستان چگنی که چند رییس‌جمهور از آن بازدید کردن و تمام مجوزها را گرفته هنوز درست نشده یا جاده پلدختر هنوز ترمیم نشده و تمام این طرح‌ها نیازمند تخصیص بودجه‌هستن و هر استانی که بزرگتر و پر نماینده‌تر باشد از مجلس اعتبارات بیشتری می‌گیرد مثلا استان تهران نزدیک ۲۰ میلیون جمعیت دارد و صنعتی‌ترین شهر ایرانه و بیشترین نمایندگان را دارد و ۶۵ درصد بودجه ایران را می‌گیرد بعد از اون استان خراسان و فارس و اصفهان و خوزستان که نمایندگان بیشتری طبق جمعیتشان دارند بودجه بیشتری هم میگیرند
نقل قول کردن
#10 خرم‌آبادی 1403-02-23 19:44
خرم‌آباد چنتا اداره دارد تشریف بیاورید حضوراً ببینید که اکثر کارمندان و پرسنل آن از شهرهای اطراف می‌آیند حالا اگر بدردتان می‌خورد بیایید به شهر خودتان منتقل کنید چون که مشکل بیکاری جوانان خرم‌آبادی را حل نکردند الان سه نفر از اعضای خانواده من که تحصیلات عالیه دانشگاهی دارند برای کار به تهران، قم و دزفول رفتند چون خرم‌آباد شهر صنعتی و شهر کارگری نیست از طرفی همان دولتی که شما فرمودی کارخانه سایپای کاشان یا فولاد شاهرود را ساخته قطعا می‌تواند در لرستان هم کارخانه بسازد.
نقل قول کردن
#11 خادمی 1403-02-23 21:11
پاسخ‌های برخی واقعاً آزار دهنده است.
۱. ابتدای مطلب در مورد بروجرد خرم آباد عیناً از متن یادداشت کپی شده است.
۲. مگر خرم آباد دو نماینده ندارد چرا باید معاون عمرانی استاندار مدیران استان فقط پیگیر راه آهن و سد های مرکز استان باشند باشند؟
۲. فرودگاه و راه آهن بروجرد مصوبه هیئت دولت دارد ولی اراده‌ای در مرکز استان وجود ندارد که بروجرد توسعه پیدا کند.
نقل قول کردن
#12 آزادبخت 1403-02-23 22:01
به نقل از خادمی:

راه نجات بروجرد چیست؟

خواهش می کنم، موضوعاتی که فرمودید خود نوشته جداگانه ای را می طلبد که امیدوارم آشنایان به مسائل حوزه آموزش عالی و بهداشت- درمان لرستان در مورد آن بنویسند و بگویند، هرچند که سایر شهرستان های استان لرستان هم کمابیش با همین مشکلات دست به گریبان اند، البته در مورد فرودگاه با توجه به فاصله نسبتا مناسب بروجرد تا خرم آباد و اراک نمی دانم چنین فرودگاهی در صورت احداث هم چقدر مسافر داشته باشد یا اصلا فعال باشد چرا که در برخی استانها که فاصله شهرهایشان از شهرهای لرستان بیشتر است، معمولا فرودگاههای شهرهای غیر مرکز استان یا غیر فعال اند یا نهایتا چند پرواز محدود و عمدتا به مقصد تهران دارند، ولی به هر روی در مورد سئوالی که مطرح کردید، فکر می کنم که باید کار مستقلی صورت بگیرد، چرا که بحث بسیار است و مجال کم
نقل قول کردن
#13 خادمی 1403-02-24 10:06
به نقل از آزادبخت:
[quote name="خادمی"]
راه نجات بروجرد چیست؟

خواهش می کنم، موضوعاتی که فرمودید خود نوشته جداگانه ای را می طلبد که امیدوارم آشنایان به مسائل حوزه آموزش عالی و بهداشت- درمان لرستان در مورد آن بنویسند و بگویند، البته در مورد فرودگاه با توجه به فاصله نسبتا مناسب بروجرد تا خرم آباد و اراک نمی دانم چنین فرودگاهی در صورت احداث هم چقدر مسافر داشته باشد
جناب آزاد بخت:

--------------
با توجه به تغییر رویکرد کشور از هواپیماهای بزرگ به هواپیماهای اقتصادی و کوچک، قطعا احداث فرودگاه در منطقه ویژه اقتصادی بروجرد ( هرچند که مثل همه پروژه های این شهر به سرانجام نرسیده) ولی باعث شکوفائی این منطقه می شود.
سئوالم از جنابعالی این است چرا با اینکه فرودگاه و راه آهن بروجرد مصوبه هیات دولت دارند هیچ اقدامی برای احداث آن برداشته نمی شود؟ چرا باید در مرکز استان عده ای مخالف توسعه سایر شهرهای استان باشند.
نقل قول کردن
#14 خادمی 1403-02-24 10:19
آیا می دانید که در استان خوزستان علاوه بر مرکز استان، شهرهای آبادان، آغاجاری، بهبهان، دزفول، ماهشهر و مسجد سلیمان فرودگاه دارند!
آیا می دانید علاوه بر اهواز، ابادان، دزفول، بهبهان و شوشتر دانشکده پزشکی دارند.
آیا می دانید دزفول، بهبهان، هویزه و آبادان ( دانشکده صنعت نفت) هم دانشگاه صنعتی دارند!
نقل قول کردن
#15 آزادبخت 1403-02-24 18:06
با توجه به تغییر رویکرد کشور از هواپیماهای بزرگ به هواپیماهای اقتصادی و کوچک، قطعا احداث فرودگاه در منطقه ویژه اقتصادی بروجرد ( هرچند که مثل همه پروژه های این شهر به سرانجام نرسیده) ولی باعث شکوفائی این منطقه می شود.
سئوالم از جنابعالی این است چرا با اینکه فرودگاه و راه آهن بروجرد مصوبه هیات دولت دارند هیچ اقدامی برای احداث آن برداشته نمی شود؟ چرا باید در مرکز استان عده ای مخالف توسعه سایر شهرهای استان باشند.
در مورد راه آهن که نوشتم و در متن بود که باید مطالبه شود نه فقط راه آهن دورود-بروجرد- خرم آباد- اندیمشک بلکه اتصال راه آهن در صورت احداث از بروجرد به ملایر و همدان و امتداد آن از خرم آباد به کوهدشت، ایلام و مهران و در این مورد هیچ شکی نیست که راه آهن نیاز بروجرد و لرستان به طور کلی است، اما در مورد نظر مرکز استان طبعا من پاسخگو نیستم، به نظر من بروجرد استحقاق دستیابی به وضعیتی به مراتب بهتر از امروز و قرارگیری در بین شهرهای درجه یک کشور را دارد و به اندازه استعدادش توسعه نیافته و باید از امکانات و زیرساخت های بیشتر و بهتری برخوردار گردد.
نقل قول کردن
#16 آزادبخت 1403-02-24 18:23
به نقل از خادمی:
مسجد سلیمان فرودگاه دارند!

اما در مورد بخش دوم فرمایش تان، از همین فرودگاههایی که نام بردید، فرودگاه های مسجد سلیمان غیرفعال است، آغاجاری و دزفول تنها به تهران پرواز دارند، وضعیت بهبهان مشخص نیست و تنها ماهشهر پرواز به مقصدی غیر از تهران دارد که با توّجه به نفتی و بندری بودن این شهر و نزدیکی اش به بندر امام خمینی عجیب نیست،آبادان هم وضعیتی شبیه به ماهشهر دارد.
اما اگر از این دوشهر که وضعیت ویژه ای دارند، بگذریم بیشتر فرودگاههای غیر مرکز استان نظیر سیرجان و رفسنجان در کرمان به رغم وجود صنایع متعدد و قرارگیری در دومین استان بزرگ کشور تنها به تهران پرواز دارند و البته برای مدت ها هم فعالیت خاصی نداشته اند، به هر روی من نه تنها با نفس ساخت فرودگاه برای بروجرد مخالف نیستم بلکه معتقدم که باید برای الیگودرز و کوهدشت هم ساخته شود ولی اولویت باید بهبود وضع بهداشتی، آموزشی، اشتغال زایی، توسعه صنعتی، کنترل بحران آب، تکمیل پروژه های نیمه تمام مانند راه آهن و... باشد و بعد به سراغ فرودگاه رفت. بحث بر سر اولویت هاست
نقل قول کردن
#17 شهروند 1403-02-24 19:31
به نقل از خادمی:
آیا می دانید که در استان خوزستان علاوه بر مرکز استان، شهرهای آبادان، آغاجاری، بهبهان، دزفول، ماهشهر و مسجد سلیمان فرودگاه دارند!
آیا می دانید علاوه بر اهواز، ابادان، دزفول، بهبهان و شوشتر دانشکده پزشکی دارند.
آیا می دانید دزفول، بهبهان، هویزه و آبادان ( دانشکده صنعت نفت) هم دانشگاه صنعتی دارند!

آیا میدانید خوزستان تولیدکننده نفت ایران است و طبق قانون مجلس ۲درصد بودجه نفت درمناطق نفت‌خیز اختصاص می‌یابد و بعداز تهران بیشترین بودجه را خوزستان میگیرد؟
آیا میدانید صدور مجوز تاسیس دانشگاه و فرودگاه و راه‌آهن در اختیار دولت و وزارتخانه‌های علوم و راه و ترابری است؟
آیا میدانید فرودگاه‌های خوزستان بخاطر تردد و رفت‌وآمد پرسنل وزارت نفت است؟
نقل قول کردن
#18 شهروند 1403-02-24 19:35
به نقل از خادمی:
پاسخ‌های برخی واقعاً آزار دهنده است.
۱. ابتدای مطلب در مورد بروجرد خرم آباد عیناً از متن یادداشت کپی شده است.
۲. مگر خرم آباد دو نماینده ندارد چرا باید معاون عمرانی استاندار مدیران استان فقط پیگیر راه آهن و سد های مرکز استان باشند باشند؟
۲. فرودگاه و راه آهن بروجرد مصوبه هیئت دولت دارد ولی اراده‌ای در مرکز استان وجود ندارد که بروجرد توسعه پیدا کند.
راه‌آهن دورود خرم‌آباد اندیمشک به‌عنوان خط جایگزین شمال به جنوب مصوبه قبل‌انقلاب است حتی شرکت فرانسوی سال‌۱۳۵۶ در این مسیر کار کرد ولی بخاطر جنگ طرح متوقف شد همچنين از سال ۱۳۸۹ تاکنون چندبار تعطیل شده و اینها طرح‌های ملی اند اصلا دراختیار استان نیستند مثل آزادراه، بعدش کدام سد خرم‌آباد؟ استان لرستان اصلا سد بزرگ ندارد بلکه آبگیر و حوضچه‌اند و سد واقعی فقط معشوره است که ۲۰ ساله منتظر بودجه برای ساخت است
نقل قول کردن
#19 شهروند 1403-02-24 19:40
به نقل از خرم‌آبادی:
خرم‌آباد چنتا اداره دارد تشریف بیاورید حضوراً ببینید که اکثر کارمندان و پرسنل آن از شهرهای اطراف می‌آیند حالا اگر بدردتان می‌خورد بیایید به شهر خودتان منتقل کنید چون که مشکل بیکاری جوانان خرم‌آبادی را حل نکردند الان سه نفر از اعضای خانواده من که تحصیلات عالیه دانشگاهی دارند برای کار به تهران، قم و دزفول رفتند چون خرم‌آباد شهر صنعتی و شهر کارگری نیست از طرفی همان دولتی که شما فرمودی کارخانه سایپای کاشان یا فولاد شاهرود را ساخته قطعا می‌تواند در لرستان هم کارخانه بسازد.
همین تنگ‌نظری‌ها باعث شده یک استان، دو نشود، حتی دکتراحمدی‌نژاد رییس‌جمهور
گذشته در سفر به لرستان گفت این رقابت نیست بلکه تنگ‌نظری است. اگر ببینند برای خرم‌آباد که پرجمعیت‌ترین شهر استانه قدمی بردارند سریعا موضع‌گیری می‌کنند، نمی‌دونم آيا دوستدار فقر و عقب‌ماندگی‌ زیرساختی هستند؟ اگر محرومیت فراگیر شود قطعا جمعیت بیکار و فقیر، سر ریز می‌شود به شهرهای اطراف و اتفاقا مشکلات اجتماعی بالا می‌رود. لذا تنگ‌نظری را کنار بگذارند. توسعه یک روند است نه یک رخداد و زمان می‌برد
نقل قول کردن
#20 خادمی 1403-02-24 22:38
به نقل از آزادبخت:

در مورد راه آهن که نوشتم و در متن بود که باید مطالبه شود نه فقط راه آهن دورود-بروجرد- خرم آباد- اندیمشک بلکه اتصال راه آهن در صورت احداث از بروجرد به ملایر و همدان و امتداد آن از خرم آباد به کوهدشت، ایلام و مهران و در این مورد هیچ شکی نیست که راه آهن نیاز بروجرد و لرستان به طور کلی است، اما در مورد نظر مرکز استان طبعا من پاسخگو نیستم، به نظر من بروجرد استحقاق دستیابی به وضعیتی به مراتب بهتر از امروز و قرارگیری در بین شهرهای درجه یک کشور را دارد و به اندازه استعدادش توسعه نیافته و باید از امکانات و زیرساخت های بیشتر و بهتری برخوردار گردد.
ممنون از حسن نظر و آزاد اندیشی جنابعالی
نقل قول کردن
#21 خادمی 1403-02-25 09:43
آیا میدانید خوزستان تولیدکننده نفت ایران است و طبق قانون مجلس ۲درصد بودجه نفت درمناطق نفت‌خیز اختصاص می‌یابد و بعداز تهران بیشترین بودجه را خوزستان میگیرد؟
آیا میدانید صدور مجوز تاسیس دانشگاه و فرودگاه و راه‌آهن در اختیار دولت و وزارتخانه‌های علوم و راه و ترابری است؟
آیا میدانید فرودگاه‌های خوزستان بخاطر تردد و رفت‌وآمد پرسنل وزارت نفت است؟
1. خوب با این توضیحات شما بهتر نیست، لرستان به خوزستان ملحق شود؟
2. هم فرودگاه و هم راه آهن بروجرد مصوبه هیات دولت دارد، ولی این مصوبه در شهرهای سقز، گناباد، تربت حیدریه به ثمر می رسد ولی در بروجرد به ثمر نمی رسد، چرا؟ چون مدیران استانهای کردستان و خراسان توسعه شهرهای استان را به مثابه توسعه مرکز استان می دانند.
نقل قول کردن
#22 شهروند 1403-02-28 19:42
به نقل از خادمی:
آیا میدانید خوزستان تولیدکننده نفت ایران است و طبق قانون مجلس ۲درصد بودجه نفت درمناطق نفت‌خیز اختصاص می‌یابد و بعداز تهران بیشترین بودجه را خوزستان میگیرد؟
آیا میدانید صدور مجوز تاسیس دانشگاه و فرودگاه و راه‌آهن در اختیار دولت و وزارتخانه‌های علوم و راه و ترابری است؟
آیا میدانید فرودگاه‌های خوزستان بخاطر تردد و رفت‌وآمد پرسنل وزارت نفت است؟

1. خوب با این توضیحات شما بهتر نیست، لرستان به خوزستان ملحق شود؟
2. هم فرودگاه و هم راه آهن بروجرد مصوبه هیات دولت دارد، ولی این مصوبه در شهرهای سقز، گناباد، تربت حیدریه به ثمر می رسد ولی در بروجرد به ثمر نمی رسد، چرا؟ چون مدیران استانهای کردستان و خراسان توسعه شهرهای استان را به مثابه توسعه مرکز استان می دانند.چون نمایندگان قوی دارند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا