یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

رودخانه خرم‌آباد (در گويش محلي معروف به گِلال) به عنوان یکی از رودخانه‌های خروشان و زنده کشور به شمار می‌رود که همچنان پس از گذشت سال‌ها با حیات خود موجب آبادانی منطقه شده است؛ اما گاهی اوقات به دلیل ناآگاهی برخی از افراد شاهد شست‌وشوی خودروها در کنار این رودخانه هستیم.
 بسیاری از کارشناسان معتقدند؛ با توجه به وجود موجودات زنده بسیار زیاد در این رودخانه و اهمیت آن برای کشاورزی منطقه، ورود مواد شوینده و آلودگی‌های ناشی از خودروها، باعث آلوده شدن آب این رودخانه می‌شود.
 البته مسئولان نیز این اقدام را تخلف می‌دانند و معتقدند در صورت مشاهده با افراد خاطی برخورد خواهد شد.
در کنار این رودخانه روستاهای زیادی ایجاد شدند و اراضی کشاورزی مختلفی آبیاری می‌شوند اما به دلیل ناآگاهی برخی از افراد شاهد آلودگی این رودخانه به شیوه‌های مختلف از جمله ریخته شدن حجم قابل توجهی زباله در این رودخانه یا شست‌وشوی خودروها در کنار آن هستیم. این اقدامات حیات جانداران بسیار زیادی را که در رودخانه خرم رود وجود دارند تهدید خواهد کرد.
 به همین دلیل انتظار می‌رود از شست و شوی خودرو درکنار رودخانه‌ها پرهیز کنیم چرا که طبیعت چرخه‌ای است که در پایان به خود انسان‌ها باز می‌گردد.

خرم‌رود خرم‌آباد كارواش نیست 
آلوده شدن رودخانه
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت از محیط‌زیست استان لرستان به همشهری می‌گوید: به جای این‌که بتوان از ظرفیت بالقوه رودخانه خرم‌آباد استفاده کرد، اکنون شاهد ورود حجم بسیار زیادی از زباله و فاضلاب به آن هستیم.
«نبی الله قائد رحمتی» بیان می‌کند: اکنون خرم‌رود به محل شست‌وشوی خودروها و پارکینگ تبدیل شده است.
وی می‌افزاید: شست‌وشوی خودروها در جوار این رودخانه باعث بروز آلودگی‌های زیست‌محیطی و خطرات زیادی برای این رودخانه و جانداران آن خواهد شد.
قائدرحمتی می‌گوید: انتظار می‌رود همشهریان از شست‌وشوی خودروهای خود در کنار رودخانه پرهیز کنند و درصورت لزوم برای تمیز کردن خودروها به کارواش‌ها مراجعه کنند.
این مسئول اضافه می‌کند: این مراکز به سیستم فاضلاب متصل است و پساب آن‌ها در تصفیه‌خانه‌ها، پایش شده و پس از آن به چرخه مصرف باز می‌گردد.
 
حیات جانداران در گرو شرایط خرم رود
قائد رحمتی در ادامه با اشاره به وجود جانداران مختلف در این رودخانه می‌گوید: رودخانه خرم‌آباد زیستگاه جانوران مختلفی همچون انواع ماهیان، سگ آبی، پرندگان مختلف و ده‌ها موجود دیگر است و هر گونه آلودگی این رودخانه حیات آن‌ها را تهدید می‌کند.
معاون محیط طبیعی اداره کل محیط‌زیست استان ادامه می‌دهد: این رودخانه در مسیر خود اراضی کشاورزی بسیاری را آبیاری می‌كند و حیات شهروندان به پاک بودن آب آن وابسته است.
قائدرحمتی بیان می‌کند: رودخانه خرم‌آباد به طول تقریبی 150 کیلومتر از ارتفاعات شمال شهر و از دامنه سفیدکوه و کوه کمره سیاه سرچشمه می‌گیرد.
وی در ادامه عنوان می‌کند: این رودخانه با تقسیم شهر خرم‌آباد به دو قسمت شرقی و غربی، حدود 10 کیلومتر نیز از محدوده شهری خرم‌آباد عبور می‌کند.
این مقام مسئول در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های ویژه خرم رود برای توسعه خرم‌آباد می‌گوید: با توجه به رویکرد مسئولان استان برای تبدیل خرم‌آباد به مقصد گردشگران، خرم رود می‌تواند یکی از عوامل اصلی جذب و ماندگاری گردشگر به شمار رود.
معاون محیط طبیعی محیط‌زیست استان می‌افزاید: البته در جلسه‌های مختلفی که در استان برگزارشد، مقرر شده تا پس از تهیه طرح مطالعاتی این رودخانه حدود 10 کیلومتر از آن در محدوده شهر خرم‌آباد ساماندهی شود.
قائدرحمتی بیان می‌کند: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته فاز اول این طرح با ساماندهی 3 کیلومتر رودخانه آغاز می‌شود.
وی می‌افزاید: البته انجام همه این اقدامات با در نظر گرفتن حفاظت هر چه بیشتر از این رودخانه در دستور کار قرار خواهد گرفت.
 
تأثیر مخرب شوینده‌ها بر آبزیان
یک فعال محیط‌زیست استان به همشهری می‌گوید: شوینده‌ها دارای اثرهای کشنده‌ای برای آبزیان هستند و در صورت ورود آن‌ها به رودخانه‌ها می‌توانند علاوه بر ایجاد مشکلات زیست‌محیطی حتی باعث کاهش جمعیت آبزیان نیز شوند.
«شاپور فرهمند» ادامه می‌دهد: کاهش جمعیت آبزیان رودخانه‌ها نیز تأثیر مستقیمی بر حیات سایر جانداران و پرندگان خواهد داشت و در نتیجه چرخه طبیعت با مشکل روبرو می‌شود.
وی می‌افزاید: زلال بودن آب رودخانه‌ها تأثیر مستقیمی بر حیات آبزیان دارد و به همین دلیل نباید اجازه ورود مواد آلاینده ناشی از شست‌وشوی خودروها را به رودخانه خرم‌آباد داد. این فعال محیط‌زیست در ادامه می‌گوید: اکنون انواع جانداران از جمله انواع ماهی، خرچنگ، پلانگتون ها، فیتوپلانگتون‌ها و انواع پرندگان ماهی‌خوار همچون اردک‌ها، سگ آبی و گونه‌های مختلف دیگر در رودخانه خرم‌آباد وجود دارند.
فرهمند بیان می‌کند: حیات گونه‌های مختلف ارتباط مستقیمی با شرایط رودخانه خرم‌آباد دارد و به همین دلیل نباید مسبب آلودگی این رودخانه شد.
وی ادامه می‌دهد: از سوی دیگر بسیاری از حیوانات دیگر به صورت غیرمستقیم با این رودخانه در ارتباط هستند، به عنوان نمونه موجوداتی همچون شغال، روباه و گراز از آب این رودخانه استفاده می‌كنند و تأثیرپذیری زیادی از این رودخانه دارند.
 
نقش ویژه مردم برای حفظ محیط‌زیست
این فعال محیط‌زیست بیان می‌کند: انتظار داریم مردم به هیچ عنوان خودروهای خود را در رودخانه خرم‌آباد نشویند، زیرا این رودخانه چند صد هزار سال است که میزبان مناسبی برای جانداران است و باید همه مردم برای داشتن محیط‌زیستی سالم از آلوده کردن آن پرهیز کنند.
فرهمند می‌گوید: می‌توان خودروهای خود را با هزینه بسیار ناچیزی در کارواش‌ها یا محیط‌های تعیین شده شست. وی اضافه می‌کند: امیدواریم که افرادی که به صورت ناآگاهانه به شستن خودروهای خود در رودخانه اقدام می‌کنند، برای حفظ محیط‌زیست گام‌های جدی‌تری بردارند.
 
برخورد با متخلفان
رئیس اداره نظارت و پایش محیط‌زیست استان می‌گوید: هرگونه شست‌وشوی خودرو در کنار رودخانه‌ها همچون رودخانه خرم‌آباد که بخشی از آن از درون شهر می‌گذرد، ممنوع است و با متخلفان برخورد می‌شود. «علی سالاروند» با اشاره به مضرات شست‌وشوی خودروها در کنار خرم رود، بیان می‌کند: هنگام شست شوی خودروها در کنار رودخانه مواد شوینده، نفتی، روغنی و آلودگی خودروها وارد رودخانه شده و باعث آلودگی مستقیم آب خواهند شد.
این مقام مسئول ادامه می‌دهد: این مواد ماندگاری بیشتری در آب دارند و باید در نظر داشت که گونه‌های آبزی به این‌گونه آلودگی‌ها و گل‌آلود شدن آب حساس هستند و با مشکلات تنفسی مواجه خواهند شد. رئیس اداره نظارت و پایش محیط‌زیست استان عنوان می‌کند: باید شهروندان خودروهای خود را در مکان‌هایی همچون کارواش‌ها یا حیاط خانه‌ها که به سیستم فاضلاب مجهز هستند، بشویند تا از آلودگی محیط زیست جلوگیری به عمل آید.
علی کامیاب‌/ خبرنگار همشهری

خرم‌رود خرم‌آباد تبديل به منطقه گردشگری می‌شود

دیدگاه‌ها  

#1 کوروش 1395-02-26 13:37
نمی دانم چه اصراری دارید که بجای نام زیبا و جا افتاده و تاریخی گلال از واژه مجعول و نازیبای خرم رود استفاده کنید ؟!!!
نقل قول کردن
#2 چگنی 1395-02-26 13:41
دوست عزیز اب که داره میره برا خوزستان و ما هیچ امتیازی نسبت به این اب نمیگیریم حالا توی این شهر 5 تا ماشین رو با اب رودخونه شستن این شده مشکل شهر و ضرر به اب پاک ..
نقل قول کردن
#3 سروش 1395-02-27 00:49
به نقل از کوروش:
نمی دانم چه اصراری دارید که بجای نام زیبا و جا افتاده و تاریخی گلال از واژه مجعول و نازیبای خرم رود استفاده کنید ؟!!!

حالا شما نگران اسم آن هستی ...مهم نگهداری از آن است چرا همشهری های ما به فرع همیشه توجه دارند !!!البته با عرض پوزش
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا