یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

شنیده بودم که ساکنان شهر لوشان در استان گیلان از هم تباران لر هستند، لذا تصمیم بر آن بود که سری به این شهر لرنشین بزنم.
خوشبختانه چندی پیش در سفر به شمال کشور، این فرصت دست داد و موفق شدم سفری چندساعته به این منطقه داشته باشم. در بدو ورود به شهر حس عجیبی داشتم، ساکنان این شهر، لری را با لهجه خرم‌آبادی صحبت می‌کنند، انگار که در محله پشت بازار یا سبزه‌میدان خرم‌آباد قدم می‌زدم، بُغض گلویم را می‌فشرد، مردم خونگرم این شهر علی‌رغم این که قرن‌هاست از سرزمین مادری جدا گشته‌اند، اما بیشتر آداب‌ورسوم و آیین‌های گذشتگان خود را حفظ کرده‌اند.
اما برعکس اکثر هم استانی‌ها که با فرزندان خود با زبان مادری صحبت نمی‌کنند، پدر و مادرها در این شهر با زبان شیرین لری با بچه‌هایشان حرف می‌زنند.
یکی از شهروندان لوشانی در این باره به نگارنده گفت:"ما با بچه‌هایمان نه فارسی، نه گیلکی بلکه لری صحبت می‌کنیم.»

موضوع دیگری که جلب‌توجه می‌کرد، این که ساکنان لرتبار لوشان، خرم‌آباد و لرستان را کعبه آمال خود می‌دانند و به این سرزمین عشق می‌ورزند.
این در حالی است که خیلی از هم استانی‌ها از وجود این هم تباران در شمال کشور بی‌خبرند!
 نتوانستم آماری از جمعیت این شهر بر اساس آخرین سرشماری سال 1395 به دست بیاورم؛ با این حال جمعیت این شهر در سال 1390 حدود 29 هزار نفر برآورد شده که اگر این آمار را مبنا قرار دهیم، پس از گذشت 5 سال، به‌احتمال زیاد، جمعیت این شهر از مرز 35 هزار نفر گذشته است.
شهر لوشان در میانه راه قزوین به رشت قرار دارد و برخلاف سایر نقاط استان گیلان، دارای آب و هوای گرم و خشک است.
این شهر از دیرباز جزء بخش طارم سفلی قزوین بوده که به دلایل سیاسی از این استان منتزع شده و به استان گیلان الحاق می‌شود، به همین سبب ساکنان شهر لوشان خواستار الحاق دوباره به استان قزوین و تبدیل‌شدن به شهرستان هستند؛ که این خواسته تاکنون محقق نشده است.
متأسفانه با هدف جلوگیری از ایجاد مرکزیت جمعیتی، بر اساس تقسیمات کشوری، لرهای تبعیدی بین چهار استان قزوین، البرز، گیلان و زنجان تقسیم شده‌اند.
همین عامل سبب شده که استعداد و نیروی انسانی این مردمان که به دلیل قرن‌ها جدایی و گسست از سرزمین مادری‌شان لرستان، دچار مشکلات و معضلات اساسی شده‌اند، پراکنده‌شده و از تجمیع ظرفیت این قوم در مناسبات اجتماعی و سیاسی استفاده بهینه نشود.



" پس از زمین‌لرزه سال 1369، با ورود مهاجران جویای کار از سایر نقاط به لوشان و منجیل، ترکیب جمعیتی این منطقه دستخوش تغییر شده است."(1)
البته هم چنان اکثریت غالب جمعیت این مناطق، لرتبار بوده ولی تاثیر سیاست‌های جمعیتی در سال‌های آینده آشکارتر خواهد شد.
مردم لوشان سال‌هاست که حسرت دیدن یک برنامه با زبان و لهجه لری از صداوسیمای مرکز گیلان را دارند.
متأسفانه رسانه‌های مکتوب، دیداری و شنیداری استان گیلان هیچ اشاره‌ای به وجود مردم لرتبار در این استان نمی‌کنند و این مردم در انزوای رسانه‌ای و فرهنگی قرار گرفته‌اند.
پیشنهاد می‌شود به‌منظور تعامل و ارتباط بیشتر مردم لوشان با سرزمین مادری خود (لرستان) مسئولان و متولیان برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در استان، از این پس یک
یا چند غرفه از نمایشگاه‌های درون یا برون‌استانی را به شهر لوشان اختصاص دهند.
شایسته است هنرمندان و خوانندگان هم استانی نیز در اجرای برنامه‌ها و برگزاری کنسرت‌ها، اجرای برنامه در شهر لوشان را در برنامه کاری خود قرار دهند.(برای آخرین بار، در دی ماه 93  "گروه طنز سی‌قاف" خرم‌آباد با هنرنمایی سید نوری موسوی (ممه‌جو) و خوانندگی غلام‌رضا سبزعلی و امیررحمان خسروی در میان استقبال کم‌نظیر لرنشینان لوشان گيلان برای مدت 4 شب برنامه اجر کردند.)

دعوت از ورزشکاران، هنرمندان و نخبگان شهر لوشان در همایش‌ها و هم‌اندیشی‌های مختلف در ایجاد این تعامل و ارتباط دوسویه می‌تواند مفید باشد.
ضمن این که شهر لوشان و مردم این شهر لرنشین، بهترین سوژه و موضوع برای ثبت خاطرات و تهیه مستندهای اجتماعی هستند؛ سینه کهن‌سالان این دیار مملو از خاطراتِ سیاست‌های مصلحت اندیشانه صفویه و زندیه تا کوچ‌های اجباری و ظلم رضاخانی است.
فیلم‌سازان و مستندسازان و اهل‌قلم هم استانی را توصیه می‌کنم سری به لوشان بزنند؛ " لوشان، لرستانی در دل استان گیلان".
این مردم سخت به دنبال گم‌شده خود هستند؛ گم‌شده آن‌ها گذشته، هویت و سرزمین آبا و اجدادی‌شان است.
به فرموده حضرت مولانا؛ هر کسی کو دور ماند از اصل خویش باز جوید روزگار وصل خویش
این روزها فصل گل و صنوبر است و بهار از نو رسیده؛ به همین مناسبت در پایان، شعری با نام "بهار" سروده "احد چگینی" از لرتباران ساکن استان قزوین تقدیم مخاطبان فرهیخته پایگاه خبری "یافته" می‌کنم.
 
"بهار سی چنمه؟
وقتی تو وا پاپوش لریت
اردیبهشته
هی میکی
سمت حونه ایما
 
وقتی تو
تمام اوریای آسمونه
هول مه ایی
ته تنهایی مه
 
وقتی تو
مینه دسیات
یه عالمه
نرگس و شکوفه داری
 
بهار سی چنمه؟
تو خوت
هزار تا بهاری
 
وختی هزار بهار ها مینه حونه مو
بهار سی چنمه؟"





مصطفی رباطی

دیدگاه‌ها  

#1 بچه لر 1396-01-10 08:49
دوست عزیز شما چطور استان خودت را نمی بینی آیا به نظر شما مرم شهری مانند الیگودرز که بختیاری نشین هستند در رسانه های لرستان جایی دارند. کدامیک از برنامه های صدا و سیمای لرستان به مردم الیگودرز ارتباط پیدا می کند. غالب برنامه ها به زبان لکی و خرم آبادی است. ما در یک استان هستیم و همگی داعیه لر بودن داریم آنگاه شما ما را اصلا به حساب نمی آورید حال طلبکارانه از استانی صحبت می کنید که جمعیت بسیار ناچیزی لرتبار آنهم مربوط به قرون گذشته دارد؟
بهتر است آدم اول یک سوزن به خودش بزند بعد یک جوال دوز به مردم.
چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.
نقل قول کردن
#2 احسان سیفی 1396-01-10 09:47
مرم خونگرم شهر لوشان از طایفه اصیل چگنی(نام فامیل اکثریت ساکنین نیز "چگینی" است) بوده و به زبان لری و اهالی لرستان عرق خاصی دارند. پوشش این مردمان ترکیبی از گلونی (سربند یا روسری زنان لرستان) و دامن های چین دار و بلند زنان گیلکی بوده و حس مهمان نوازی و خونگرمی در ایشان بوضوح قابل لمس می باشد
نقل قول کردن
#3 عزت درگاهی 1396-01-10 09:53
درودبرجناب رباطی عزیز.بنده درسال93درمعیت عزیزان هنرمندمیهمان مردم خوب لوشان بودم وهمانطورکه شماهم فرمودین بسیارتعجب کردم هم ازبرخوردگرم وصمیمانه شان(وقتی بچه هابرای خریدبه مغازه هایشان می رفتندپول نمی گرفتندومارابالح ن برارصدامی زدند) هم لری حرف زدن اصیلشان،به مامی گفتند چرالری حرف زدن شمااینقدتغییرکر ده وبه سمت فارسی رفته باوجوداین همه سال بازهم اصالتشان راحفظ کردند،ولی متاسفانه باوجودقرارگرفتن دربین دواستان گیلان وقزوین هنوزازخیلی ازامکانات معمول محرومند،شایدگنا هشان لربودن است .
نقل قول کردن
#4 سلام 1396-01-10 10:17
مردم لر تبار شمال به زبان لری(چگینی) و لکی( غیاثوند، کاکاکاوند، شمسین) صحبت میکنند. متاسفانه به لک های شمال «کرد» میگویند گرچه خود انها خود را لک می دانند. از طوایف دیگر لر هم در این مناطق زندگی می‌کنند ولی عمدتا از طوایف ذکر شده بالا هستند
نقل قول کردن
#5 اکبر-ظ 1396-01-10 13:40
افرین اقای رباطی مقاله خیلی خوبی بود .در نواحی مرزی خراسان شمالی هم لر زیاده .
نقل قول کردن
#6 همشهری 1396-01-10 14:44
اگه تشریف ببرید اطراف خراسان شمالی شهر آشخانه اونجا هم از لر های تبعیدی هست که بسیار خونگرم ولی محروم هستن
نقل قول کردن
#7 صمد 1396-01-10 14:47
شبکه استانی فقط به زبان لکی و لری برنامه پخش میکنه، در حالی که این استان شهر ها و قوم هايي ديگه ام داره که اکثرا به لرستانی بودن افتخار میکنن.
نقل قول کردن
#8 اکبر-ظ 1396-01-10 17:51
به نقل از بچه لر:
دوست عزیز شما چطور استان خودت را نمی بینی آیا به نظر شما مرم شهری مانند الیگودرز که بختیاری نشین هستند در رسانه های لرستان جایی دارند. کدامیک از برنامه های صدا و سیمای لرستان به مردم الیگودرز ارتباط پیدا می کند. غالب برنامه ها به زبان لکی و خرم آبادی است. ما در یک استان هستیم و همگی داعیه لر بودن داریم آنگاه شما ما را اصلا به حساب نمی آورید حال طلبکارانه از استانی صحبت می کنید که جمعیت بسیار ناچیزی لرتبار آنهم مربوط به قرون گذشته دارد؟
بهتر است آدم اول یک سوزن به خودش بزند بعد یک جوال دوز به مردم.
چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.


دوست عزیز لرها در هر کجا که باشند عزیزند یا در الیگودرز یا لوشان یا هر کجای دنیا .
نقل قول کردن
#9 غلامرضا مهرآموز 1396-01-10 18:07
سلام و با تبریک سال نو
گزارش بسیار زیبایی بود

آفرین بر این لرهای راستین
سپاسگزاریم
نقل قول کردن
#10 ناشناس 1396-01-10 20:08
لرهای گیلان دوستتون داریم...لوششان جزیی از لرستانه❤❤❤❤❤
نقل قول کردن
#11 عباس 1396-01-10 22:36
به نقل از همشهری:
اگه تشریف ببرید اطراف خراسان شمالی شهر آشخانه اونجا هم از لر های تبعیدی هست که بسیار خونگرم ولی محروم هستن

ببخشید شما از لرهای تعبیدی اشخانه اطلاعاتی دارید؟ من دنبال اطلاعاتی از اونها هستم اگه امکانش هست کمک کنید.ممنونم.
نقل قول کردن
#12 میلاد 1396-01-10 22:39
کلا ایل بختیاری با سه چهار میلیون نفر جمعیت حتی یک شبکه استانی ندارد اکثر جمعیت بختیاری ها در استان خوزستان هستند که شبکه استانی شان عربی است امیدوارم لر ها با ده میلیون نفر جمعیت یک شبکه ملی داشته باشند چون که بجز کسانیکه در گذشته تبعید شده اند امروز هم تبعید شدگانی داریم که برای کار در سی استان دیگر پخش شده اند
نقل قول کردن
#13 بچه ی لوشان 1396-06-24 02:31
شما چرا اطلاعات اشتباه میدید . مردم لوشان لک اند و لکی حرف می زنند و بیشتر رگ و ریشه شان از کرد هاست . تازه بزرگتر ها فقط بین خودشان لکی حرف می زنند و با بچه هایشان فارسی حرف می زنند . من خودم خونه ی پدر بزرگ و مادر بزرگم اونجاست و یکی از خانواده های اصیل اونجاییم . و تازه نگفتید که یکی از مراکز بزرگ زیتون گیلان است
نقل قول کردن
#14 بچه ی لوشان 1396-06-25 23:38
آقای احسان سیفی فامیلی ۲۰ درصد مردم لوشان چگینی است . لازم به ذکر است که لوشان به دو بخش تقسیم می شود ، لوشان بالا و لوشان پایین که لوشان بالا منطقه ای سرسبز و روستایی است که تنها مردم اون منطقه از لباس های محلی استفاده می کنند و لوشان پایین با گذشت زمان تبدیل به منطقه ای شهری شده و منطقه ای به روز است و مردم لباس های محلی نمی پوشند و عکسی هم که گذاشته شده مربوط به لوشان پایین است
نقل قول کردن
#15 سعید 1396-07-07 02:15
باسلام خخدمت مردم عزیز و خونگرم لوشان ایمه لکل از طوایف و ایلل لـرستانیم و افتخاره مهیم و لـرستانی بینمون انشالا شما هم به حقو حقوقتون میرسد، ،
نقل قول کردن
#16 مسعود 1396-08-01 08:26
آقامگه جنگه.این حرفا چیه شبکه ملی نداریم.خواهان الحاق به قزوین هستند.فارسی صحبت نمی کنندلری صحبت می کنندو....
زبان فارسی گویش های مختلفی داره که یکیش لریه.لری زبان نیست،نژادنیستلر ها فارس هستندواتفاقاًاص یل هم هستند.لرها بازمانده قوم پارت هستندوبا گویش لری صحبت می کنند.هرکجا هم که باشندایرانی هستند.ترک ولروکردهمه ایرانی هستند.لطفاًبا این مطالب آبدوغ خیاری مردم روتحریک نکنید.
نقل قول کردن
#17 لوشانی 1396-08-11 00:12
پرتال شهر لوشان
lowshan.ir
نقل قول کردن
#18 گیله مرد 1396-09-27 15:26
به نقل از ناشناس:
لرهای گیلان دوستتون داریم...لوششان جزیی از لرستانه❤❤❤❤❤

خواب دیدی خوش باشه لوشان خاک پاک دیلمان بزرگه تا طالقان البته
نقل قول کردن
#19 میلان 1396-10-05 02:23
من کورد ارومیه هستم، واقعا جای افتخار داره که لرا ایرانی بودنشونو در هرکجا حفظ میکنن
لرو کورد اشتراکات زیادی دارن،
دوستتون دارم لرای بامرام و باصفا
نقل قول کردن
#20 ج ع از شهر لوشان 1396-10-07 20:26
سلام هم اسانیهای عزیز خدارا شاکر باشیم که درکشوری زندگی میکنیم که اقوام مختلف بازبانهای متفاوت درهر استانی وشهری و....درکنارهم درشادیها ومصیبتها درکنارهم هستیم .ترک ولر گیلک فارس تالش هیچ فرقی باهم ندارند .مگر در تقوی
نقل قول کردن
#21 ج ع از شهر لوشان 1396-10-07 20:28
ج ع از لوشان
نقل قول کردن
#22 مجید از قزوین 1396-11-03 14:23
با سلام
من اهل قزوین هستم. توی استان قزوین لرها و کردهای زیادی زندگی می کنند. متاسفانه به مرور زمان تعداد زیاد از این عزیزان زبان و فرهنگ خودشون را از دست دادند. و بعضا ترکی و فارسی صحبت میکنند. تعدادی هم برای پاک کردن گذشته شون حتی فامیلی شون رو تغییر دادند و انکار میکنند که لر یا کرد هستند.
نقل قول کردن
#23 مهدی ابراهیمی 1396-11-03 16:02
عالی بود برادر درسته لر زبان و خرم آبادی هستن من خودم لوشانی ام الان اومدم خرم اباد
نقل قول کردن
#24 مهدی ابراهیمی 1396-11-03 16:03
سلام باتشکر درسته اکثرا لر هستن من خودم لوشانی ام الان اومدم لرستان
نقل قول کردن
#25 حسین عبدی 1396-11-05 00:08
باسلام
من اهل خرم آبادلرستانم برای سفرکاری به مشهدمقدس رفتم هم اتاقیم اهل لوشان بودمیگفت لوشانیها به زبان لری ولکی صحبت میکنند تعجب کردم با وجودگذشت چندصدسال هنوزاصالت خودراحفظ کرده وبه زبان مادری صحبت میکنند نیت وقصدکردم دراولین فرصت خدمت مردمان عزیز لوشان برسم وآنان راازنزدیک زیارت کنم انشاءالله
نقل قول کردن
#26 علیرضا ترکاشوند 1396-11-06 09:39
با سلام لوشان شهر خوبی ومهربانی است اقوام مختلف با صمیمیت در کنار هم زندگی وتلاش می کنند زبان لری ولکی اصیل دران حفظ شده وفرهنگ بسیار غنی لری وکردی در ان وجود دارد مسافرت به لوشان برای خرم ابادیها بسیار جالب وخاطره انگیز خواهد بود
نقل قول کردن
#27 غیاثوند 1396-11-17 00:45
انگار ما هنوز ازفقر تبعیض درس عبرت نگرفته ایم باتوجه به شرایط مناسب شهری لوشان درمسیر روستاهای استان قزوین قراردارد حال اینکه این شهر شرایط مناسب برای قزوین می باشد لذا استان گیلا ن تواناییی مدیرت وارتباط لازم گویش را بالرهای شهر انجام بدهد
نقل قول کردن
#28 مهران رمضانی 1396-11-21 15:45
درود بر غیرت لرستانیهای با غیرت واصیل لوشان. به امدلیل دیدار وزیارت شما عزیزان
نقل قول کردن
#29 مهران رمضانی 1396-11-21 15:46
#28سلام بر همه لرتباران لوشان. بنازم غیرت و بزرگیتان
نقل قول کردن
#30 سالی 1396-12-18 22:33
لوشان رودبار الموت تا گلستان سرزمین دیلمان ودیلمی نشین هستند که به زبان تاتی گیلکی گرامی صحبت می کنن لرها هم آمدن در سرزمین ما زندگی میکنند قدمشون روچشم اما نمی تونن خاک گیلان رو جدا کنن دم از جدایی از گیلان بزنن
نقل قول کردن
#31 علی برند 1397-01-03 00:59
باسلام.خدمت تمامی عزیزان. بنده به عنوان یک شهروند لوشانی لازم است چند موضوع رایادآوری کنم این اطلاعات نیمه است. مثلا راجع به اقوام لوشان. لوشان لر و لک و مقداری نیز ترک دارد. متاسفانه سیاستمداران گیلانی هیچ توجهی به شهر لوشان نمی کنند. لوشان از کمترین امکانات آموزشی پزشکی برخوردار است. لوشان با حدود۳۵هزار جمعیت یک بیمارستان ندارد. درد ما لوشانی ها خیلی زیاد است.
نقل قول کردن
#32 حسین 1397-01-24 00:57
به نقل از بچه لر:
دوست عزیز شما چطور استان خودت را نمی بینی آیا به نظر شما مرم شهری مانند الیگودرز که بختیاری نشین هستند در رسانه های لرستان جایی دارند. کدامیک از برنامه های صدا و سیمای لرستان به مردم الیگودرز ارتباط پیدا می کند. غالب برنامه ها به زبان لکی و خرم آبادی است. ما در یک استان هستیم و همگی داعیه لر بودن داریم آنگاه شما ما را اصلا به حساب نمی آورید حال طلبکارانه از استانی صحبت می کنید که جمعیت بسیار ناچیزی لرتبار آنهم مربوط به قرون گذشته دارد؟
بهتر است آدم اول یک سوزن به خودش بزند بعد یک جوال دوز به مردم.
چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.

این لحن یک بچه لر نیست! از یک طرف ما لرها می گیم همه برادریم ولی به خاطر عملکرد یک رسانه برادریمان را زیر سوال می بریم شما یک سر به خرم آباد بزن ببین چطور مردمش روی خاک و مردم بقیه شهرها تعصب دارند!
نقل قول کردن
#33 لر همدان 1397-01-25 21:41
چه جالب! نمیدونستم استان گیلان هم لر داره، درود بر همه ایرانیان به خصوص لرتباران بزرگوار. البته ما هم یه جورایی از وطن دور افتادیم، شهرستان ما (اسدآباد) فقط چند روستای لر زبان داره و نزدیک ترین شهر لر نشین حدود 70کیلومتر با ما فاصله داره
نقل قول کردن
#34 لوشان 1397-02-09 16:20
اقوام ساکن لوشان:
۶۰٪ لر
۱۵٪ لک
۱۰٪ ترک
۱۵٪ سایر اقوام
هر آماری جز این کاملا اشتباه و متعصبانه میباشد!
به نسبت شهر های شمالی جزو محرومترین میباشد!
نقل قول کردن
#35 یک الموتی 1397-02-18 08:51
زنجان و قزوین خودشان در تقسیم بندی های اولیه تابع گیلان بودند

حالا جالبه که در این متن نوشته شده لوشان تابع قزوین بوده و به دلایل سیاسی جدا شده !!!!!

بروید مراجعه کنید به تقسیم بندی های زمان رضا شاه

قزوین همواره تلاش کرده لوشان و حتی منجیل را تصاحب کند که هیچ وقت به این هدف نرسید
نقل قول کردن
#36 کامران 1397-02-27 09:35
سلام به هم وطنان عزیز
تعداد پنج روستا در شهرستان ابهر واقع در استان زنجان هم وجود دارد که به زبان لری تکلم میکنند و به نظر میرسد که از اقوام کوچانده شده توسط اقا محمد خان قاجار باشند و فامیلی انها بیشتر قدیمی ، عزیزخانی ، دودانگه و رجبی و طاهری میباشد اگه از دوستان کسی اطلاعاتی در باره کوچ این اقوام داره ممنون میشم انتقال بده
نقل قول کردن
#37 چکینی .ح 1397-03-21 14:39
با سلان خدمت لر زبانان و لوشانی های عزیزم .کسانی که میگن ما دیلمان نشین شدیم و جز رودبار هستیم اجازه نمیدن لوشان رو از رودبار جدا کنیم .بهتره برن از لوشانی ها بپرسن الان کدونشون دوست دارن جز رودبار باشند از صد درصد 2 درصد رودبار انتخاب میکنن .ما هیج علاقه ای به رودبار نداریم فقط مجبوریم چون زور سیاسی مداریم .لوشان خودش یک شهرستات بزرگه از نظر درامد مالیاتی و عوارضی گرفتار این بکش مکش هاست .پس خواهش هر کسی نظر میده رودباری ها نظر بیخود ندن
نقل قول کردن
#38 چگینی ح 1397-03-21 14:41
زنده باد لوشان بزرگ .دست همه لر ها و لک ها رو میبوسم .
نقل قول کردن
#39 رضا باروزه 1397-03-25 09:56
سلام ی کبابی تو محلمون هس ک فامیلشم کیماسی سلخوریه ک رفتم تو مغازه اش لکی حرف میزد گفتم کوهدشتی گفت ن ما لوشانی هستیم قرن ها پیش تبعید شدیم خدا شاهده هر موقع میرم مغازه اش خرید کنم لکی صحبت میکنه حال میکنم اصالت خودشون رو فراموش نکردن زنده باد لر و لک
نقل قول کردن
#40 داریوش 1397-04-07 19:33
اقوام لر بختیاری بهمنی بویری ممسنی لک چگینی زندی دشمن زیاری دشتی مینجایی کلهر و......همیشه سربلند وسرافراز پشت وپناه ایران باشید.
نقل قول کردن
#41 چگینی. پیر مردوند 1397-04-15 16:59
درود دوستان بنده با افتخار اول لر لرستانی و بعد لوشانی هستم در لوشان اکثریت جمعیت لر هستند در مجموع پنجا و چهار روستا لر نشین داریم اینجا که تقریبا نود درصد به بالا هم همدیگر رو میشناسن هم لری صحبت میکنن تعداد اندکی پیدا میشه لری بلد نباشن اونم بخاطر شرایط زندگی ولی همگی با نام لرستان اشک از چشمانمان جاری و قلبمون برای دیار اجدادی میتپد
نقل قول کردن
#42 چگینی. پیر مردوند 1397-04-15 17:04
تعدا کسانی که این اقا میگه فامیلی عوض کردن شاید به تعداد انگشتان دست هم نمیرسه اوناکه بدی میگن متاسفانه چوب چگینیا به تنشون خورده بخاطر اون زورشون میاد تو شهر خودشون هم مث ما اتحاد ندارن پشت هم نیستن
نقل قول کردن
#43 چگینی 1397-04-28 12:46
بیش از ۶۰ درصد مردم لوشان لر چگینی هستند ...
طایفه های چگینی در لوشان:
گودرزوند چگینی. بهادیوندچگینی.ن ظامی وندچگینی.کوگیرچ گینی.پیرمردوندچ گینی. کلهرچگینی.میرخو ندچگینی.سردیوند چگینی.بابایی چگینی. مالمیرچگینی.جود کی چگینی.چگینی. چگینی شاد.چگینی زاده.چگینی قزوینی پور.و...
نقل قول کردن
#44 مهرداد میهن دوست 1397-05-27 15:06
با سلام
حدود هشت ساله برای کار به استان گیلان مهاجرت کردم. چندی پیش با اهل خانواده رفتیم منجیل که زیتون بخریم.در کمال تعجب نام یکی از روستاها جودکی هست! اول فکر کردم تشابه اسمی باشه. بعد متوجه شدم اهالی به زبان شیرین لری صحبت میکنند! خیلی هم خونگرم بودند خیلی هم تخفیف دادند هنوز هم یاد اون روز میفتم چشمم پر از اشک میشود
نقل قول کردن
#45 بهادیوندچگینی 1397-06-03 04:48
به خودم افتخار میکنم که یک لر هستم
ولی از این ناراحتم که عضوی از استان گیلان
هستم چون دارن در حق ما کم لطفی میکنن
و به شهر لوشان بی توجهی میشه
نقل قول کردن
#46 محمد 1397-06-04 10:30
با سلام واحترام بنده مادرم لراست وبه خود می بالم انها دررودبار از گذشته ساکن شدند به دلیل وطن دوستی وجنگاوری وبرای حفاظت از هجوم دشمنان از شمال ایران به مرکز ایران ما نه به لرستان بلکه به ایران عزیز از افریقا تا یونان وشمال دریای ایران وهندوستان واوقیانوس هند می بالیم که انشالله روزی دوباره به ان میرسیم وبه خود بیایید خانه وهمه چیز ما امپراطوری بزرگ ایران است که کوروش بنیاد گذاشت .پاینده باد ایران اریایی با هر دین وزبان .
نقل قول کردن
#47 محمد 1397-06-10 22:15
لرهای عزیز تو قزوین و زنجان هم برنامه ای به زبان لری برای لرهای تبعیدی پخش نمیشه چرا بجای اینکه هویت استانهایی رو که به اجبار پادشان وقت بهشون تبعید شدید تغییر بدید برنمیگردید به استان خودتون الان که از طرف دولت کسی مجبورتون نکرده در تبعید به سر ببرید اولین باری که میبینم مردمی که تبعید شدند به جایی ضمن ادعای حفظ زبان و آداب و رسومشون تا این حد از برگشت به سرزمین مادریشون گریزان باشن سرزمین شما نه لوشان گیلانِ نه داهاتهای اطراف قزوین و داهاتهای ابهر زنجان ، سرزمین مادری شما لرستانِ ، مردم گیلان و قزوین و زنجان که نقشی در تبعید شما به استانهاشون نداشتند یه دوره ای شاهان وقت از ۱۰۰۰ کیلومتر اونورتر از استان خودتون تبعیدتون کردند به قزوین و گیلان و زنجان الان که زوری بالاسرتون نیست خب برگردید به استان خودتون، لرستان با قزوین و گیلان و زنجان حداقل ۱۰۰۰ کیلومتر فاصله داره از ۱۰۰۰ کیلومتر اونورتر تبعیدتون کردن حالا میخواید لوشان و از گیلان مناطق لرنشین قزوین و زنجان و از قزوین و زنجان جدا کنید ؟ خودتون سر جدایی دو شهر از کازرون چه جنجالی به پا کردید امسال یادتون رفته
نقل قول کردن
#48 فرامرز 1397-06-19 12:26
ما لرها هر کجا باشیم اصالتمونو حفظ میکنیم.لرهای گیلان از جمله لرهای هستند که پس از فروپاشی سلسله زندیه به همراه دیگر طوایف لر به نواحی قزوین و لوشان گیلان کوچانده شدند.علاوه بر این دسته از لرها، در شهر ابهر از توابع زنجان هم 5 روستا به زبان لری وجود دارد که با گویش دودانگه صحبت میکنند و از اعقاب لرهای تبعید شده تاکستان قزوین هستند که حدود 300 سال پیش در تاکستان قزوین و ابهر زنجان و شهرهای ضیائ آباد و بویین زهرا ساکن بوده اند.البته این دسته از لرها ریشه بختیاری دارند ولی شبیه بختیاریها تکلم نمیکنند و لهجه آنها مشابه با لری ثلاثی مردم نهاوند و ملایر و تویسرکان و جنوب استان مرکزی هست که به گویش دودانگه معروف شده است.برخی از افعال در این گویش:افتادن:افت اسن-فرو ریختن:رمستن(رمس ن)-نگاه کردن:سی کردن(کسره روی حرف س)-بلند شدن:ورستاسن،بلن د شو:ووری-خوابیدن :هوفتین-رفتن:رت ن-آمدن:آماسن-اف تادن:افتاسن-حرف زدن:گف زاسن و...برخی از واژگان این گویش:دماغ:پت-اب رو:قاش-چشم:چیش- لب:لوچ-انگشت:کی لیک-کوچه:کیچه-ا نگور:انگیر-زمین :زیمین-مو:می و...
نقل قول کردن
#49 مهدی گودرزوندچگینی 1397-07-13 00:57
لوشان،قزوین،زیب اشهر، پاچنار، لرستان،منجیل
نقل قول کردن
#50 امیرحسین چگینی معروف ب امیرلره 1397-07-25 13:02
خیلی افتخارمیکنم که لرم عشق لربودن خداییه بنازم هرچی لوشانی وخرم آبادیه پرچم بالا همتون دوستدارم
نقل قول کردن
#51 مهران گودرزوند چگینی 1397-08-27 15:56
به نام خالق لر و لک
در شهر ما لوشان هم طایفه های لر و لک هست و باید به وجود چنین طایفه هایی افتخار کنیم درسته که جمعیت لر ها چندین برابر جمعیت لک ها هست اما نباید از وجود این قوم و طایفه غافل شویم،درود بر تمام چگینی(لر ها) و غیاثوند( لک ها)
اما این مردمان خوب و خونگرم در استانی به نام گیلان قرار دارند و چون لوشانی ها مثل دیگر شهر ها گیلک ندارند بهشون ظلم میشه... لطفا رسیدگی بشه
درود بر لرستان و کرمانشاه
یا علی
نقل قول کردن
#52 sasan 1397-09-08 16:54
لوشان همه شون لر نیستند.من خودم از کرمانج های لوشان هستم.یادآور می‌شوم علاوه بر لرها اقوام گیلک ، تات ، کرمانج.فیلی . آذری واقلیت ارمنی و آشوری هم می‌باشند .
نقل قول کردن
#53 چگینی 1397-09-25 12:14
منجیل و تمام خاک لوشان چگنی ست * قزوین و اراک تا خراسان چگنی ست*خنداب و سراب دوره تا اندیمشک * من معتقدم که نصف ایران چگنی ست* تقدیم به هر چی چگینی و لر ه
نقل قول کردن
#54 چگینی 1397-09-25 12:17
لرها و لک های لوشان همه از لرستان هستند و پسوند وند برای طوایف های لرستان میباشد .....چگنی برای لرستان .غیاثوند برای لرستان ودرویشوند از ایل بزرگ پاپی لرستان میباشد
نقل قول کردن
#55 گرامی 1397-09-27 19:10
سلام
اهالی کُرد،لر و لک لوشان انسان های مهمان نواز و با صفایی هستند، تبعیض هایی که در مورد این طوایف در طول تاریخ قبل و بعد از انقلاب صورت گرفته اونهارو به حاشیه کشانده و دیده نمیشن، در حالیکه در بین اونها افراد روشنفکر و فعال و با استعداد زیاد هست
یه دلیل دیگه بی توجهی مسئولان، بینظمی و بی قانونی تعدادی از افراد این طوایف هست که باعث شده همه جمعیت به یک چشم دیده بشن و مردم گیلان و مسئولین توجهی به خواسته های اونها نکنن

اما گیلک ها خونگرمی و مهربونی لوشانی ها رو ندارن و فقط زبان و برخورد چرب و نرمی دارن و در کارهاشون جدی و منضبط هستن
البته چند سالی هست که با گسترش شبکه های اجتماعی جمعیت این شهر هم به روز شدن
متاسفانه روستاهای کرد و لر نشین اطراف لوشان هم از این تبعیض به دور نبودن
از مرام خوب این مردم هم اینه که زیر بار حرف زور نمیرن که تهصین برانگیز هست
من از روستاهای آذری نشین اطراف لوشان هستم و از نزدیک این مسائل رو دیدم و لمس کردم
نقل قول کردن
#56 لر نهاوند فارسبو 1397-09-28 00:11
درود به همه ی لر ها من خودم لر نهاوند هستم از اینکه شنیدم اونجا لر داره خیلی خوشحالم سلام گرم ایل کولیوند به لر و لک های اون ور آب
نقل قول کردن
#57 الله اشکوری 1397-09-29 13:01
به نظر میرسه همه اقوام ناراضی هستند البته خود گیلان یکی از محروم ترین استانهای ایرانه در واقع در شبکه استانی حتی به گیلکی شرق گیلان تالشی تاتی هم داره اجهاف میشه وکلا گیلگی در حال نابودی اونوقت چطور میتونه پاسدار لری لوشان باشه و همینطور کرمانج ها باشه باید قبول کرد لوشان و منحیل از مناطق کوهستانی هستند وتوسعه اونها یه مقدار سخته البته توسعه شهر لوشان نسبت به سایر مناطق کوهستانی دور بر سریع تر انجام شده در مقابل عمارلو دیلمان اشکور الموت
با این حال مسولین کم کاری میکنن
درباره تاریخ منطقه باید بگم سرتا سر این مناطق قلمرو دیالمه بوده از ارتفاعات مرکزی مازندران شمال تهران نیمی از قزوین شمال کرج شمال زنجان نیمی از گیلان منجمله که پایتخت اولیه اونها رودبار بوده که از این مناطق بر اکثریت ایران حکم رانی کردند و حتی عراق عرب رو هم فتح کردند واز اونها به قوی ترین پیاده نظام خاور میانه یاد میشه
نقل قول کردن
#58 الله اشکوری 1397-09-29 13:02
اون اقای که گفت گیلکها خون گرم نیستند واین حرفها باید بگم مرمان کوهستان به تابعیت ازاقلیم کوهستان که سخت و عبور ناپذیره ادم های منظم و سخت گیری هستند
اما مردمان دشت و جلگه بر عکس اینها هستند
نقل قول کردن
#59 احمد لرستانی 1397-10-02 01:51
گفتمش نقاش را یک نقش ایلامی بکش نقش لر راروی قلب نقشه ایران کشبد .گفتمش اگر در این نقشه لرها نبود.با قلم یک جنگل تاریک وبی سلطان کشبد
نقل قول کردن
#60 احمد لرستانی 1397-10-02 01:52
لرها چاپلوس نیستن
نقل قول کردن
#61 احمد لرستانی 1397-10-02 01:55
گفتمش نقاش نقش ایلامی بکش نقش لر بر قلب نقشه ایران کشبد
نقل قول کردن
#62 احمد لرستانی 1397-10-02 02:02
من مسافرتی داشتم به کاشمر روستای اسماعیل اباد اونجا هم لر های تبعیدی بودن با دبدن بنده خیلی خوشحال شدن وبسیار خونگرم
نقل قول کردن
#63 احمد لرستانی 1397-10-02 02:03
در تربت حیدریه خراسان رضوی هم روستایی وجود داره که همشون از طایفه سگوند ها هستن و تبعبداند
نقل قول کردن
#64 پیمان چگینی 1397-10-06 21:44
سلام
وقت بخیر مردم لوشان لر نشین گیلان نیست
شهر منجیل شهرک باباییان هم مردم
خون گرم که اونا هم لر چگینی و
مهنواز و خون گرمند
نقل قول کردن
#65 اریو 1397-11-20 18:30
پس اون موقع کل دنیارو ترکها گرفتن یک حزب تشکیل بدن و با یک دیگر در ارتباط باشند نژاد پرستی محسوب میشه لر فارس تورک نداریم همه ما انسان هستیم
نقل قول کردن
#66 محمد از بروجرد 1398-01-02 20:28
خیلی جالب بود اولین بار که میبینم که لردر لوشان هست
نقل قول کردن
#67 کورمانج 1398-03-08 12:24
هر بژی کوردی لوشان
نقل قول کردن
#68 پاپی حسین نظری قیاسوند 1398-03-14 23:40
ما بوجود لرها در هر جای ایران که باشند افتخار میکنیم. قیاسوندهای لک زبان چکیده قوم بزرگ لر هستند که در زمان قاجاریه توسط حکومت از سرزمین مادریشان سیمره به لوشان و قزوین و رودبار و منجیل وحتی درگز و گرگان تبعید میشوند.شما غیاثوندها برادران و خواهران خونی ما هستید که به شما افتخار کرده و در صورت تمایل به زندگی کردن در لرستان با دل و جان پذیرای وجود نازنینتان هستیم.دوستتان داریم و بشما عشق میورزیم.زنده باد لرستان
هر کجا لر بچیه شیرین زبونه
نقل قول کردن
#69 پاپی حسین نظری قیاسوند 1398-03-14 23:44
درود بر لرستانیهای لوشان و قزوین و زنجان
قیاسوندهای لوشان برادران و خواهران ما هستند که در دوران قاجار از سرزمین مادری خود بنام سیمره به لوشان و قزوین تبعید میشوند و الان نیز با کمال وجود در صورت زندگی در لرستان با آغوش باز پذیرای وجود نازنینشان هستیم.
هر کجا لر بچیه شیرین زوونه
نقل قول کردن
#70 شعبانعلی اکبری 1398-04-05 00:25
سلام در هر صورت ایران با اقوامش زیباست اقوام همچون گلهای رنگا رنگی هستند در گلخانه ای به نام ایران چو ایران نباشد تن من مباد بنی آدم اعضای ایرانند وبس درود بر تمام اقوام ایرانی که در دنیا تکند شعبانعلی اکبری از مرکز ایران
نقل قول کردن
#71 عاشق تویسرکان 1398-04-06 01:19
خیلی خوشحالم که لر ها در شمال هم هستند وبه لر بودنم افتخار میکنم.
نقل قول کردن
#72 ایرانی 1398-04-20 14:10
به نقل از مسعود:
آقامگه جنگه.این حرفا چیه شبکه ملی نداریم.خواهان الحاق به قزوین هستند.فارسی صحبت نمی کنندلری صحبت می کنندو....
زبان فارسی گویش های مختلفی داره که یکیش لریه.لری زبان نیست،نژادنیستلرها فارس هستندواتفاقاًاصیل هم هستند.لرها بازمانده قوم پارت هستندوبا گویش لری صحبت می کنند.هرکجا هم که باشندایرانی هستند.ترک ولروکردهمه ایرانی هستند.لطفاًبا این مطالب آبدوغ خیاری مردم روتحریک نکنید.

کاملا موافقم طوری مطلب زدند سرزمین مادری که انکار جدایی طلب هستند متاسفم همه جای ایران ایرانیان با لهجه های گوناگون حضور دارند فقط تمرکز برخی بیشتر است اگر به ایران علاقه ندارید راه باز هست تشریف ببرید به سرزمین آرزوهایتان البته با کمال احترام. در ضمن در دوران خدمت از همه مناطق دوستان عزیزی داشتم ولی انقدر با غرب کشور رفیق تر بودم که وقتی می امدم مرخصی میگفتند لهجه داری بنابراین با این حرفها حداقل افرادی مثل من را که به هموطنانشان عشق میورزند را نمیتوانید علیه دیگران تحریک کنید البته فکر نمیکنم چنین قصدی هم داشته باشید
نقل قول کردن
#73 مهدی 1398-05-14 22:35
واقعا صدا سیما لرستان خرابه به نقل از بچه لر:
دوست عزیز شما چطور استان خودت را نمی بینی آیا به نظر شما مرم شهری مانند الیگودرز که بختیاری نشین هستند در رسانه های لرستان جایی دارند. کدامیک از برنامه های صدا و سیمای لرستان به مردم الیگودرز ارتباط پیدا می کند. غالب برنامه ها به زبان لکی و خرم آبادی است. ما در یک استان هستیم و همگی داعیه لر بودن داریم آنگاه شما ما را اصلا به حساب نمی آورید حال طلبکارانه از استانی صحبت می کنید که جمعیت بسیار ناچیزی لرتبار آنهم مربوط به قرون گذشته دارد؟
بهتر است آدم اول یک سوزن به خودش بزند بعد یک جوال دوز به مردم.
چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.

حق با شماست برادر درسته متاسفانه شبکه استانی لرستان حتی زبان لری خرم آبادی را به شکل اصیلش عرضه نمیکند. یک لهجه که تنها یک فعل لری درش بکار میبرند. بنده به شما حق میدم ولی باید دید که آیا واقعا به لری خرم آبادی هم بها داده میشود یا نه ؟ که جواب منفیه
نقل قول کردن
#74 رضا 1398-05-27 16:13
سلام بر لر زبانها هر جای ایران که باشند
نقل قول کردن
#75 ناهید گودرزوند چگینی 1398-06-02 01:04
سلام و درود بر همه لر زبانهای با معرفت و با مرام و خونگرم و مهربان ' من از لرهای مقیم و ساکن رشت هستم . پدرم از طایفه گودرزوند چگینی و مادرم از طایفه میرخوند چگینی است . همیشه به لر بودن خودم و فرهنگ اون افتخار میکنم . لرهای زیادی در لوشان و شهر رشت زندگی میکنند و خیلی هاشون در ادارات دولتی و بیمارستانها و دانشگاهها و اموزش و پرورش دارای سمت های مهمی اند و همیشه هوای همو دارن و متاسفانه تا بحال در گیلان اجازه ندادند یک لر زبان به عنوان نماینده مجلس انتخاب بشه . تا بحال مرکز صدا و سیمای گیلان که از تمام روستاهای دور و نزدیک گیلان برنامه پخش میکنه . هیچوقت از شهر لوشان و مردمانش صحبت نکرده و به مشکلات این شهر کمتر رسیدگی میشه . به نوعی ما رو غریبه فرض میکنن . به امید روزی که تبعیضات برداشته بشه و ما لرهای مقیم گیلان بتونیم با وحدت و همدلی و همبستگی یک نماینده از بین خودمون به مجلس بفرستیم .
نقل قول کردن
#76 ارمان اندیمشک 1398-06-24 14:46
درود و سلام بر تمامی ملت ایران مخصوصا قوم بزرگ لر که از کرانه های نیلگون خلیج فارس استان بوشهر تا شمال ایران حضور دارند
لرها اصالتا از قوم عیلامی باستان هستند و مذهب فعلی همگی شیعه است
در طول تاریخ وطن پرست و ایران دوست بودند و خواهند بود
نقل قول کردن
#77 Aydın 1398-07-19 02:58
منجیل لر نیست و ترک هستن.
نقل قول کردن
#78 رسول صالحپور بختیاری 1398-10-17 17:40
سلام برادران ایرانی ما همه برادریم لر و ترک و و بختیاری و گیلکی و بلوچ و کرد و ترکمن همه برادریم و ایرانی به این باید افتخار کنیم تو مپندار که بختیاری کرد * حق مدد کرد و بخت یاری کرد * نادر دوران و شاه ایران زمین * خاک بر فرق قندهاری کرد * فتح افغانستان و قندهار و شکست محمود محمود افغان توسط سوارنظام سپاه بختیاری چون پایتخت را اشغال کرده بود وی را اسیر کردند و به اصفهان اوردند
نقل قول کردن
#79 ح 1398-10-26 20:56
من هم از لر های خراسان تربت حیدریه هستم خونم جانم رگم قلبم هنوز علیرغم اینکه پدر و مادر بزرگم لر بوده اند سخت می تپد اوای درد ناک مادر بزرگم هرزمان یاد می کنم می سوزم از غریبی
نقل قول کردن
#80 ح 1398-10-26 21:00
:lol:
نقل قول کردن
#81 علی اسدی آسترکی 1398-11-24 19:46
درود می فرستم به همه لرها در دانشگاه یک همکلاسی داشتم لر لوشان بود این قدر به هم عشق می ورزیدیم که او انگار هویت خودشو بعد سالها پیدا کرده بود
نقل قول کردن
#82 گیلانی 1398-12-06 22:20
سلام بابا بس کنید این حرفها رو استان گیلان رو به تاراج دارید میبرید رامسر که جزء مازندران شد.الان شما لوشانی ها میخواید جزء قزوین بشید آستارا میخواد جزء اردبیل بشه.زمینهای روستاها را هم که اقوام مختلف اومدن خریداری و ساخت و ساز کردن پس چی برای گیلان گذاشتید؟؟؟
نقل قول کردن
#83 سید مصطفی میرعالی کرج 1398-12-27 10:47
درود بر تمام اقوام اصیل ایرانی بالاخص لرهای خونگرم و شجاع
جای بسی خوشحالی داره که همه جا احساس پشت گرمی داریم.....
(هام د حول همتو)
نقل قول کردن
#84 بهزاد 1399-02-12 21:21
به نقل از بچه ی لوشان:
شما چرا اطلاعات اشتباه میدید . مردم لوشان لک اند و لکی حرف می زنند و بیشتر رگ و ریشه شان از کرد هاست . تازه بزرگتر ها فقط بین خودشان لکی حرف می زنند و با بچه هایشان فارسی حرف می زنند . من خودم خونه ی پدر بزرگ و مادر بزرگم اونجاست و یکی از خانواده های اصیل اونجاییم . و تازه نگفتید که یکی از مراکز بزرگ زیتون گیلان است

دقیقاهمینطوره مردم لوشان که دوستان زیادی اونجادارم مثل طایفه ی محمدخانی هاهمه لک زبان هستن
نقل قول کردن
#85 بهزاد 1399-02-12 21:25
چوایران مباشدتن من مبادملیت برای ماایرانی هابایدمهمترازهر چیزدیگری باشه اگه میخواییم کشورمون ازفتنه های اخرالزمان وحسادت ودشمنی خناسان بدورباشه وبلای افغانستان وعراق سرکشورمون نیادبه کودکانمون ایران دوستی رویادبدیم وعشق به ایران
نقل قول کردن
#86 لوشان 1399-02-13 05:37
با عرض سلام خسته نباشید خدمت آقای رباطی عزیز
با عرض تشکر و خسته نباشید بابت جمع آوری اطلاعات شما در خصوص لوشان البته با کمی غلط.خدمت شما عرض کنم در خصوص متنی که نوشتید یه سری جملات ضد نقیض و نژاد پرستانه به کار بردید..اولا که ما لوشانیا افتخار میکنیم که لک و لر هستیم دوما در طول مدت تبعید ما هیچگونه بی احترامی از سوی مسعولین گیلان به ما تحمیل نشده و ما افتخار میکنیم که در استانی با مردم خونگرم و مهمان نوازی همچون گیلانیا ساکن هستیم و اینکه از شما جناب آقای رباطی انتظارات بیشتری در مورد همبستگی مردم ایران میره و اتون خواهش میکنم از الفاظ نژادپرستانه استفاده نکنید چون همه ما ایرانی هستیم
با تشکر
نقل قول کردن
#87 اکبر 1399-02-18 19:46
لوشان قبایل تبعیدی هستند که بیشتر از روستاهای کرد نشین اطراف به این شهر مهاجرت و یکجا نشین شده اند که تبعید گاه انان از گردنه کوهین تا رستم اباد وسعت و از نزدیک ابهر تا حاشه الموت کشیده شده است
نقل قول کردن
#88 کُرِ بختیاری 1399-02-23 04:04
به نقل از میلاد:
کلا ایل بختیاری با سه چهار میلیون نفر جمعیت حتی یک شبکه استانی ندارد اکثر جمعیت بختیاری ها در استان خوزستان هستند که شبکه استانی شان عربی است امیدوارم لر ها با ده میلیون نفر جمعیت یک شبکه ملی داشته باشند چون که بجز کسانیکه در گذشته تبعید شده اند امروز هم تبعید شدگانی داریم که برای کار در سی استان دیگر پخش شده اند

عزیز من خودم بختیاری هستم، زیاد هم تعصب ندارم ولی این ثابت شده که قبل و بعد از انقلاب مشروطه که ما رقم زدیم این مملکت بیش از اینا مدیون این قوم هستش، البته درسته که همیشه ما هم مثل قوم عزیز بلوچ مورد ستم قرار میگیرم، ولی چه چاره...
نقل قول کردن
#89 امیرحسین گودرزوندچگینی 1399-02-26 13:13
سلام‌دوستان من‌افتخارمیکنم‌ که لرم عشق لربودن خداییه نمیره هرچی لرلوشان.خرم اباد .شهرکرد
آرزوم‌ این بودساکن خرم آباد باشم امامتاسفانه نشد ک بشد بنازم هرچی لر۱۸چرخ خرم اباد هام ده هولت
نقل قول کردن
#90 امیرحسین گودرزوندچگینی 1399-02-26 13:15
لربودن به وندبودنش هست متاسفم برای اون کسی ک لربودنشونو اصالت رگ ریششو فراموش میکنه بنده افتخارمیکنم‌لره ستم‌عشق است لوشان خرم‌اباد لرستان
نقل قول کردن
#91 تارش 1399-03-05 09:41
لوشان اقوام دیگری هم دا د دیلمی، تات گالشی، وگیلاش. لوشان جز گیلان خواهد ماند حتی را میان وسیر آن قزوین بهتر به گیلان بپیوندند. گیلک ها در راز میان وحتی قزوین زیادند. قزوین شکسته شده کاسبین است. وتعداد زیادی تات دارد. لوشان ازگیل جدا نمی شود.
، لوشان همیشه جزئی از گیلان می ماند.
نقل قول کردن
#92 تارش 1399-03-05 22:10
گیلان، خیلی به لوشان رسیده. لوشان بافت فرسوده ندا د. اما درمقایسه اون با خرم آباد که همه لرن می‌بینیم، محله های شمشیر آباد اسد آبادی، پشت بازار، گل اسبیه، پشته و... هنوز بافت فرسوده اند. وتقریبا 150 هزار نفر رو تو دلش جا داده. لوشان شهری از خاک گیلان، سبز، مهمان نواز، زیبا، غیرت مند، کهن، باتمدن77هزاساله می باشد، وهمیشه جزئی از گیلان می ماند.
نقل قول کردن
#93 amiri 1399-03-09 01:52
با سلام و درود فراوان به مردم دوست داشتنی لوشان
لوشان بخشی جداناپذیر از استان گیلان است
خود قزوین و طارم و زنجان هم در گذشته بخشی از خاک گیلان بودن که متاسفانه بنا به دلایل مختلف از سرزمین اصلیشان جدا شدن و ادعای جدا کردن لوشان از گیلان خواب و خیالی بیش نیست و بهتر است برخی دوستان به جای زدن حرف های غیر کارشناسانه و غیرمنطقی بر اتحاد مردم منطقه گیلان تاکید کنن که همواره مورد کم لطفی قرار گرفته اند
نقل قول کردن
#94 بهروزکاظمی از نهاوند 1399-04-18 10:23
با سلام بنده در تیرماه 69در زلزله گیلان که نوجوان بودم بعنوان امدادگر هلال احمربه لوشان رفتم وروستای بیورزین چون خودم لر بودم به مردمان لر نشین آنجا که آشنا شدم خدمت به آنها برایم افتخار بودازآن موقع 30سال گذشت در آن زلزله خیلی از هموطنان لرزبان متاسفانه فوت نمودند یاد تمام فوت شده گان زلزله گرامی باد به خصوص لرهای منطقه لوشان
نقل قول کردن
#95 محمد جواد 1399-05-08 23:16
به نقل از میلاد:
کلا ایل بختیاری با سه چهار میلیون نفر جمعیت حتی یک شبکه استانی ندارد اکثر جمعیت بختیاری ها در استان خوزستان هستند که شبکه استانی شان عربی است امیدوارم لر ها با ده میلیون نفر جمعیت یک شبکه ملی داشته باشند چون که بجز کسانیکه در گذشته تبعید شده اند امروز هم تبعید شدگانی داریم که برای کار در سی استان دیگر پخش شده اند

درود به شرفت ای کاش بختیاریهای با تعصب و باغیرت هم یه شبکه استانی مجزا داشتن، لرهای بختیاری که لربزرگ رو تشکیل میدن استحقاق شون بیشتره به خدا.منم بختیاریم ودر تهران زندگی میکنم زنده باد ایالت بزرگ بختیاری از خوزستان والیگودرز و تهران واصفهان و چهار محال ومرکزی وشیراز وبوشهر :sad:
نقل قول کردن
#96 علی 1399-06-31 14:07
دردود به همگی من هم لر زبان در منطقه ماهیدشت کرمانشاه افتخار میکنم به همگی دوست دارم یه روز بیام شمال کنار هموطنانم
نقل قول کردن
#97 چگینی 1399-07-19 15:27
سلام ودرودبه همه لرنشینان عزیزدرهمه جای وطنم ایران من خودم یه لوشانی ولر هستم بابت جمعیت لوشان بایدبگم که که لر،کرد،لک،گیلان ی،و... ساکنان این شهرند اما لرها بیشتر ازبقیه اقوام عزیزبیشتر هستند واینکه در شهر منجیل هم شهرکی به نام باباییان وجودداره که همه بابایی چگینی هستند وبقیه ساکنان دیگر منجیلین باید بگم روستاهایی هستند در قزوین که انها هم لر هستند واینکه همه ی اقوام ایران برادرن ونژاد پرستی یه گناهه والبته کاری ناپسنده،از اینکه در کامنت ها حرف جدایی از گیلان وپیوستن به قزوین بود باید بگم ما خواستارجدایی نستیم ما میخوایم که به شهر ومردم ما توجه بشه چون شهر ما شهری با منابع وذخایر خوبی هست مثلن معدن ، باغ های زیتون، دوتا کارخونه سیمان، نیروگاه، شهرک صنعتی و.... اما امکان خدماتی در شهر ما وجود نداره وبرای کارهای بسیار کوچک به شهر دیگه مراجعه کنیم واینکه ما گیلان و مردم خونگرمشو دوست داریم ومن قصد توهین به هیچ قوم وگروهی رو نداشتم ممنون از خوندن این کامنت
نقل قول کردن
#98 چگینی 1399-09-03 22:57
من چگینی هستم لوشان یه جای زیبا است که یک پل تاریخی دارد آب و هوای لوشان گرم و خشک است :-) :-)
نقل قول کردن
#99 لربختیاری دورود لرستان 1399-09-18 23:14
به نقل از لوشان:
اقوام ساکن لوشان:
۶۰٪ لر
۱۵٪ لک
۱۰٪ ترک
۱۵٪ سایر اقوام
هر آماری جز این کاملا اشتباه و متعصبانه میباشد!
به نسبت شهر های شمالی جزو محرومترین میباشد!

لک لر است قوم لور
نقل قول کردن
#100 علی فرهادی نیا 1399-09-27 10:56
من بچه خرم اباد هستم حدود ۲۵ ساله تهرانم تمام لر زبانان هر جای ایران وخارج را دوست دارم امید است که هر کجا که هستید پیروز وسر بلند باشید اهل سفر هستم ودوست دارم که مناطق لر نشینایران را از نزدیک زیارت بکم
نقل قول کردن
#101 علی فرهادی نیا 1399-09-27 10:58
همتون دوست دارم
نقل قول کردن
#102 سامان رضایی میر قائد 1399-10-05 02:45
من هم بختیاری هستم و خوشحالم از آشنایی با لرهای لوشان کاش میشد به زادگاهتون لرستون برگردین چون این طوری آداب رسومتون کم کم یادتون میره خیلی
حواستون جمع باشه به سنت و زبان اصیل لری در زنجان هم در ابهر روستای درسجین از بختیاری های تبعیدی هستن که آنها هم در معرض فراموشی زبان خود هستن دم همه لرهای با اصالت گرم
نقل قول کردن
#103 آرش 1399-12-11 13:27
سلام دوستان ، اول از همه باید بگم وقتی این تعداد پیام رو دیدم فهمیدم که لر ها برا هم دیگه چقدر مهم هستن و واقعا همین هست
دوم اینکه چقدر آدم کیف می‌کنه که میبینن هم زبونش تو استانی دیگه داره به زبان لری حرف میزنند لر های زیادی به خاطر تبعید پراکنده شدن به استان های مانند گیلان ، قزوین ، زنجان ، شیراز ، مشهد (قوچان )،خراسان شمالی، و حتی جالبه بدونید که تعداد خیلی زیادی از لر ها که اصالتا چگنی هم هستن مانند مردم لوشان در قسمت کردستان عراق هستن
ولی در کل ما لر ها باید همیشه با هم یکی باشیم فرق نمیکنه چه لر ، بختیار ، لک یا اونایی که تبعید شدن
البته که قسمت شمال خوزستان اونا چند شهر دارن که بختیار هستن جنوب همدان لر های خیلی اصیل داریم
در کل لر های با مرام همتون رو دوست دارم
وقتی دیدم این همه پیام گذاشتین اینجا و با هم درد و دل میکنید حیفم اومد منم پیام ندم
امید وارم همیشه سلامت باشین
نقل قول کردن
#104 کریم ازخرم آباد 1400-01-03 20:42
سلام خدمت برادروخواهران خودم ساکن در لوشان

خیلی خوشحال شدم از افتخار لربودنم من به شما افتخار میکنم که بعد از سال ها هنوز اصلت رااز دست نداید
نقل قول کردن
#105 مجید درویشوند 1400-01-09 18:36
با سلام
تشکر از نویسنده محترم
مردم لوشان بسیار تعصب نصبت به نژاد و فرهنگ واصالت خود ولی متاسفانه از شهر و منطقه ابا اجدادی خود که از لرستان و وعده ای نیز از ایلام بوده اند
ب دلایل سیاسی آن زمان دور شده اند و متاسفانه استاندار گیلک خود بین بوده و به مردمان غیور این منطقه توجه ای که شایسته این مردمان غیور میباشد نمکنند
نقل قول کردن
#106 مجید درویشوند 1400-01-09 18:44
سلام چه میشود گفت که دور از سرزمین پدر ومادری خود باشی و اینکه از مسئولان گیلان گله که توجهی شایشته نسبت به این مردمان مهمان نواز و غیور لر و لک که در این منطقه که بمدت حدودا 300 سال هستند نمیشود مجید از کرج
نقل قول کردن
#107 عباس گیلک 1400-01-26 01:33
زیاد خودتون رو درگیر نکنید عزیزان، زبان گیلکی و لر خیلی شبیه هم هست و من خودم فامیلمان لر هست و با ما گیلکی حرف میزنه
نقل قول کردن
#108 مهدی 1400-02-03 12:36
سلام دوستان شاید این حرفی که من میزنم هموطن های لور خوششون نیاد(ضمن احترامی که برای این دوستان قائلم) دوستان حضور لور مربوط به قبل از زلزله هستش و در حال حاضر مردم منطقه به زبان گیلکی رودباری و ترکی تکلم میکنند
نقل قول کردن
#109 مهدی 1400-02-03 12:45
آقای مقاله نویس

کل لوشان ۱۳ هزار نفر جمعیت داره مومن چطور نوشتی ۳۵ هزار
دوما رشد جمعیت گیلان نیم درصد هست چطور از ۳۰ هزار در چند سال رسیده به ۳۵ هزار
نقل قول کردن
#110 م امیدی 1400-02-04 23:30
لوشان ومنجیل و رودبار توی خون و رگ. گیلان جا داره .رودبارو منجیل و لوشان نگینی زیبا در خطه سر سبزه گیلانه به
نقل قول کردن
#111 حسن 1400-02-07 01:06
لرهای لوشان

۱چگنی ها

۲غیاثوندها ازایل سلسله

۳درویش وندها از ایل پاپی


امیدوارم این سه گروه لر باهم خوب باشند ودحساس همزیستی وبرادری باهم داشته باشند
نقل قول کردن
#112 علی 1400-02-23 20:10
[quote name="مجید درویشوند"]با سلام
تشکر از نویسنده محترم
مردم لوشان بسیار تعصب نصبت به نژاد و فرهنگ واصالت خود ولی متاسفانه از شهر و منطقه
آقای درویشوند اگه واقعا ساکن گیلان بودی میدونستی که استاندار گیلان اصلا گیلانی نیست بوشهریه تو از ترکهای مهاجر به گیلانی که به نام درویشوند کامنت گذاشتی فقط سوالم اینه لرها رو گیلانیها تبعید نکردن قاجار (ترکها) و پهلوی(مازندرانی ها) تبعید کردند الان هم جمعیت لرهای تبعیدی به قزوین و زنجان و مازندران و خراسان بیشتر از جمعیت لرهای تبعیدی به گیلانه چرا تو زنجان برای جمعیت بیشتر لرهای تبعیدی برنامه ای به زبان لری پخش نمیشه که تازه خود ترکها عامل تبعید لرها بودن ؟ در قزوین هم برنامه ای به زبان لری پخش نمیشه برنامه ها همه فارسیه ، استان گیلان خودش استان محرومیه که حتی استاندارش برخلاف ادعای دروغین تو گیلانی نیست بوشهریه البته تو که نیتت ایجاد اختلاف بین مردم گیلان و لرها بود ولی بدون تو قزوین و زنجان و مازندران و خراسان هم برنامه ای به زبان لری پخش نمیکنن ضمن اینکه جمعیت لرهای تبعیدی به اونجاها بیشتر از جمعیت لرهای تبعیدی به گیلانه
نقل قول کردن
#113 Javidan 1400-02-27 14:49
به نقل از ارمان اندیمشک:
درود و سلام بر تمامی ملت ایران مخصوصا قوم بزرگ لر که از کرانه های نیلگون خلیج فارس استان بوشهر تا شمال ایران حضور دارند
لرها اصالتا از قوم عیلامی باستان هستند و مذهب فعلی همگی شیعه است
در طول تاریخ وطن پرست و ایران دوست بودند و خواهند بود

این دیدگاه اشتباس چون شما سنگ نگاره موزه لوور فرانسه رو نگاه کنید ایلامیان کلن سیاه پوست بودن به سرنگیتیهای آفریقا برمیگردن نه سپید رو و اکثر لرها سپیدن جز تعدادی در کنار اینا قبایل پارسی ماسپیان مارافیان در زندگی میگردن و گویش لری همون بازمانده پارسی میانس و خوزها در خوزستان بازمانده ایلامیانن به طور مشخص از نظر زبانی و فرهنگی که برخی از آنها در طی ساله همزیستی طبیعتا ببا بختیاریان ترکیب شدن ممکنه در نتیجه این مراودات فرهنگ پوشش هم منتقل شده برخی ادعا دارن که زبان تغییر میکنه درست ولی رنگ پوست و ژن که تغییر نمیکنه!آریاییان از نژاد سفید و بور بودن نه آفریقاییها همچینین امروزه در میان خوزها هم ممکنه روشن پیدا شه در نتیجه ترکیب اما ما قدیمی ترین سنگ نگاره رو در نظر میگیریم که سیاه بودن
نقل قول کردن
#114 Javidan 1400-02-27 15:13
به نقل از رسول صالحپور بختیاری:
سلام برادران ایرانی ما همه برادریم لر و ترک و و بختیاری و گیلکی و بلوچ و کرد و ترکمن همه برادریم و ایرانی به این باید افتخار کنیم تو مپندار که بختیاری کرد * حق مدد کرد و بخت یاری کرد * نادر دوران و شاه ایران زمین * خاک بر فرق قندهاری کرد * فتح افغانستان و قندهار و شکست محمود محمود افغان توسط سوارنظام سپاه بختیاری چون پایتخت را اشغال کرده بود وی را اسیر کردند و به اصفهان اوردند

برادر یا تاریخو چپه خوندی یا چی نمیدونم ولی محمود افغان (هوتکی)توسط پسر عموش کشته شد اشرف افغان ،اشرف افغان رو نادر شاه کشت حتی زمان به قدرت رسیدن نادرشاه چقد همین مردم آزار رساندن بهش که چرا قدرتو نمیدی دست شاهزاده طهماسب صفوی که عرضه حکومت داریم نداشت و کمی درباره صفویه هم بخون که سر داستان شیعه در ایران چقد آدم کشت و محمود هوتکی بخاطر چی شورش کرد آیا واقعا همه چیز اون مسائلیه که به خورد ما میدن متاسفانه در قرن ۲۱ هستیم هنوز قبیله گرایی بیداد میکنه ملتی که ادعای تمدن داره نباید تاریخ رو به گونه خودش برگرداند
نقل قول کردن
#115 نوروزی 1400-03-06 22:22
در جواب برادری که درویشوند را از ایل پاپی خطاب کرد درویشوند یا دوریش به زبان لکی یکی از طایفه های ایل ایوتوند نورآباد هستند که به این علت به آنها درویش می گویند که از خدام بابابزرگ دلفان یا همان شاه ابراهیم ایتیوند هستند در ضمن طی سده های گذشته های تیره های از دوریشهای ایتیوند به کرمانشاه قزوین و نهاوند و بالاگریوه کوچیده اند و دارای شخصیتهای مهمی و اسم داری هستند
نقل قول کردن
#116 طاها کوگیر چگینی 1400-03-20 01:09
به نقل از مهدی:
سلام دوستان شاید این حرفی که من میزنم هموطن های لور خوششون نیاد(ضمن احترامی که برای این دوستان قائلم) دوستان حضور لور مربوط به قبل از زلزله هستش و در حال حاضر مردم منطقه به زبان گیلکی رودباری و ترکی تکلم میکنند

سلام اصلا اینجور نیست من خودم از لر های ساکن لوشان هستم وجمعی لر های لوشان از همه طوایف لوشان بیشتر هست ودر ضمن شما هم کمی تحقیق کنید وبعدنظر بدهید در ضمن در شهر لوشان لرها ولکها هوای همدیگه رو خیلی دارند وبرادران در کنار هم زندگی می‌کنند. اون هایی هم که میگن لوشان لر نداره حتما باید چوب چگینی های لوشان رو بخورن تا بفهمن لوشان لر داره ولی غیرت داره.ممنون
نقل قول کردن
#117 شلووند 1400-03-20 15:59
سلام
اصلیت ما شلووندیم
یکی از تیره های لر بالاگریوه
شلو دارای سه پسر بنامهای علی رضا وکرمرضا وغلام رضا بوده است
ماتوانسته ایم علی رضا وکرمرضا را پیدا کنیم هنوز خبری از فرزندان غلام رضا در دست نیست گویا چند خانوار شلووند درلوشان وجود دارد شاید آنها از پسر عموهای ما باشند که چند صدسال پیش از هم جدا شده اند چنانچه اطلاعاتی در این ز مینه داشتید اطلاع دهید
نقل قول کردن
#118 شلووند 1400-03-20 16:00
09163632014 کوشکی
نقل قول کردن
#119 لیلا اسفندیاری 1400-03-28 13:52
استان کنونی گیلان رنگین کمان اقوام و ادیان هم از ترک و تالش و لر و کرمانج و لک و تات و گیلک و ارمنی و روس و کولی و شیعه و سنی و مسیحی هست و همه اهالی از این استان حق دارند. استان گیلان بیشترین جمعیت لر و لک در منطقه شمال کشور را در خود جای داده که حدود ۳۰،۰۰۰ نفر لر ، ۴۰،۰۰۰ نفر لک و ۱۰۰،۰۰۰ نفر کرمانج در این استان ساکنند و از حقوق خود یعنی پخش برنامه به زبان مادری محروم هستند متأسفانه.
نقل قول کردن
#120 محمد 1400-05-09 09:00
سرزمین لر بختیاری توسط رضا شاه بین چند استان تقسیم شد تا مرکزیت نداشته باشن .ضمنا به اون اقایی که میگه لری زبان نیست باید لری دستور زبان داره و افعالش قابل صرف هستن اشکال کار اینجاست که ما زبانمون را نوشتاری نکردیم و در اخر قوم لر ربطی به پارت نداره ما از ساکنین اولیه سرزمین خود هستیم این از چهره های سنگ نگاره ها و زبان ما پیداست کلمات زیادی از زبان عیلامی در زبان ماست حتی نوشتارهای گی هخامنشی هم به زبان ما خیلی نزدیکهست
نقل قول کردن
#121 گودرزوند چگینی 1400-05-10 18:54
من خودم اهل لوشانم یکی اینکه افتخار میکنم به لر بودنم دوم اینکه شهر ما عاااالیه اما کاش یکم بیشتر از خوبیاش میگفتین مثلا در مورد پل خشتی،رودخونه ی سپید رود،باغ های زیبای زیتون و ......
نقل قول کردن
#122 گودرزوند چگینی 1400-05-10 19:09
به نقل از بچه ی لوشان:
شما چرا اطلاعات اشتباه میدید . مردم لوشان لک اند و لکی حرف می زنند و بیشتر رگ و ریشه شان از کرد هاست . تازه بزرگتر ها فقط بین خودشان لکی حرف می زنند و با بچه هایشان فارسی حرف می زنند . من خودم خونه ی پدر بزرگ و مادر بزرگم اونجاست و یکی از خانواده های اصیل اونجاییم . و تازه نگفتید که یکی از مراکز بزرگ زیتون گیلان است

گاطلاعاتش کاملا راست بود چرا ک اون عکس دخترا با لباس محلی برا لوشان پایین بود و همکلاسی هامن
دومن اینکه زن های سن بالا لباس محلی میپوشن تو شهر سومن بیشتر لوشان لر هستن یه دره هست ک فقط لک ها اونجان فقط یه دره بیشتر نه اما بقیه ی شهر لر هستن البته ترک هم هست تعدادکمی
نقل قول کردن
#123 ابوالفضل 1400-06-25 02:29
سلام و عرض ادب به ایران و ایرانی،دوستان من بیشتر مطالب را خوندم،خیلی لذت بردم از اینکه مملکت به این باعظمتی دارم،،لرهای عزیز لوشان،از حق نگذریم که لوشان جز استان گیلانه حالا در آن زمان به هر دلیلی اجداد شما را از لرستان تبعیید کردند،الان حاکمان این زمان محدودیتی برای شما نگذاشته اند،وقتی همه شما ابراز میکنید که وقتی اسم لرستان میاد اشک از چشمانمان جاری میشود،خب برادر من لرستان که کشور خارجی نیست به شما اقامت ندهند،سفر کنید به سرزمین آبا و اجدادتان.
نقل قول کردن
#124 ایرج 1400-07-23 12:50
کل لوشان ۱۳ هزار نفر جمعیت داره مومن چطور نوشتی ۳۵ هزار
دوما رشد جمعیت گیلان نیم درصد هست چطور از ۳۰ هزار در چند سال رسیده به ۳۵ هزار
نه سال ۹۵ جمعیت لوشان ۲۸۰۰۰ نفر بوده. فقط تیتر ویکیپدیا رو نیگا کردی. برو پایین تر نوشته ۲۸۰۰۰نفر.
نقل قول کردن
#125 ایرج 1400-07-23 12:58
به نقل از محمد جواد:
به نقل از میلاد:
کلا ایل بختیاری با سه چهار میلیون نفر جمعیت حتی یک شبکه استانی ندارد اکثر جمعیت بختیاری ها در استان خوزستان هستند که شبکه استانی شان عربی است امیدوارم لر ها با ده میلیون نفر جمعیت یک شبکه ملی داشته باشند چون که بجز کسانیکه در گذشته تبعید شده اند امروز هم تبعید شدگانی داریم که برای کار در سی استان دیگر پخش شده اند

درود به شرفت ای کاش بختیاریهای با تعصب و باغیرت هم یه شبکه استانی مجزا داشتن، لرهای بختیاری که لربزرگ رو تشکیل میدن استحقاق شون بیشتره به خدا.منم بختیاریم ودر تهران زندگی میکنم زنده باد ایالت بزرگ بختیاری از خوزستان والیگودرز و تهران واصفهان و چهار محال ومرکزی وشیراز وبوشهر :sad:

دو استان بختیاری نشین ( چهارمحال بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد ) شبکه استانی دارن دیگه...
نقل قول کردن
#126 ایرج 1400-07-23 13:10
جالبه که لرهای لوشان به پل میگن کُرپی ولی متاسفانه در لرستان این واژه به ندرت استفاده میشه.
نقل قول کردن
#127 محمدرضا لرزمانی 1400-08-07 04:49
سلام بر همه همتباریهای عزیزم عالی بود ما هم از تبعیدیهای خرم آباد لرستان به مازندران مرزن اباد و کلاردشت هستیم . تعدادی از لرها ولک ها که در زمان قاجار به مازندران تبعید شده بودند در این زمان و هم زمان با تقاضای سایر تبعیدیان به دریافت تسهیلات واذوغه و جا و مکان کردند
در زمان گرفتن شناسنامه نام خانوادگی لرزمانی را برگزیدند در زمان گرفتن شناسنامه لرهای تبعیدی مجبور بودند پسونده ایلی خود را نگاه دارند که از واگرایی این افراد در تبعیدگاه از مردم محلی منجر میشد. از همتباریهای عزیزم درخواست دارم که اگر کسی از این طایفه در خرم آباد خبری داره به من اطلاع بده که اگر خدا بخواد طایفه ام رو پیدا کنم ممنون میشم پاینده باد لرستان
نقل قول کردن
#128 شاید خیلی چیز ها را ندانید !!! 1400-12-12 18:15
عرض سلام و خسته نباشید مطالب همه حقیقت هستش واقعا خیلی این بده که‌ هیچ جای لوشان امکانات خاصی نداره و برای کوچک ترین چیز ها باید به شهری دیگر بروند حتی دانشگاه هم ندارد و... :)
بچه ها و کسایی ک میخواند دانشگاه بروند باید به یک شهر دیگر بروند .. اما یک چیز دیگر
#من یک لر هستم اما خیلی چیز ها باعث میشود ک بگویی‌ کاش نبودم هه .. شاید این از چیز هایی هستش ک ...
یک چیز دیگر انقدر نگویید لر بخاطر همین غیرت‌ بی جا تو مدارس برای ثبت نام نمی گذارند برای اینکه لر هستی برای اینکه اسمشان بد در رفته !
کاش کمی روی این مسائل دقت کنید عزیزان !
لوشان جای خیلی قشنگی هست اما هیچ امکاناتی ندارد‌ با اینکه اولین شهر استان گیلان محسوب میشود !
نقل قول کردن
#129 لک تبعیدی قزوین 1401-02-16 05:07
باسلام به مردم وهم خون لرستان مالرولکها خودمان رااز یشه لرستان می‌دانیم که به اجبارکوچانده شده ایم
ولی هنوز بان ورسم رسوم همان اصیل لرستان است
باسپاس.باجلان
نقل قول کردن
#130 قباد 1401-04-16 14:55
درود بر مردم لوشان اگر فرصت شد لوشان با سر زمینش میاریم لرستان
نقل قول کردن
#131 خانلر 1401-05-06 12:16
با عرض سلام، ممنون از نوعدوستیتون، همه اقوام و مذاهب ایرانی از اعضای هم و گلهای معطر و خوشرنگ گلزار ایران هستند امیدوارم،فرهنگ و اندیشه خودمان را بالاتر ببریم و مثل چگینهای گذشته زمان صفویه خطه شمال بی فرهنگ و آدمخوار نباشیم
نقل قول کردن
#132 تارش 1401-06-03 15:29
بافت جمعیتی لوشان،
تقریبی.
الف :گالش 25 درصد، از دیر باز چراگاه
گالش بوده‌ است.
ب:دیلمی 25 درصد، جز منطقه دیلم ودیل
دیلمان بوده‌ است.
ج :گیل5 درصد.
ح:تالش 5درصد.
خ:تات5درصد.
و:لک وکرمانج5درصد.
ی:ترک 5درصد.
م:فارس، وسایر اقوام 5درصد.
گ:لر20درصد.
درضمن شهرستان رودبار 94000نفر
جمعیت رادر سال 96 13داشته،
که شامل 8بخش به ترتیب
1_رودبار،بخش مرکزی 27هزارنفر.
2_رستم آباد، 18هزارنفر.
3_لوشان،13هزارنفر.
4_منجیل 13هزا نفر.
5_بره سر10هزارنفر.
6_عمارلو7هزارنفر.
7_توتکابن4هزارنفر.
8_جیرنده2هزارنفر.
چطور لوشان درسال 1390، 29هزار
تا 35هزار جمعیت دارد!
نقل قول کردن
#133 سبحان لر 1401-09-18 14:20
به نقل از بچه لر:
دوست عزیز شما چطور استان خودت را نمی بینی آیا به نظر شما مرم شهری مانند الیگودرز که بختیاری نشین هستند در رسانه های لرستان جایی دارند. کدامیک از برنامه های صدا و سیمای لرستان به مردم الیگودرز ارتباط پیدا می کند. غالب برنامه ها به زبان لکی و خرم آبادی است. ما در یک استان هستیم و همگی داعیه لر بودن داریم آنگاه شما ما را اصلا به حساب نمی آورید حال طلبکارانه از استانی صحبت می کنید که جمعیت بسیار ناچیزی لرتبار آنهم مربوط به قرون گذشته دارد؟
بهتر است آدم اول یک سوزن به خودش بزند بعد یک جوال دوز به مردم.
چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.

مردم لر ثلاث مثل نهوندو ملایرو شازند خودشون لر اند ولی چون که خرم آبادی ها و لکی ها غلیظ حرف میزنند میگن ما لر نیستیم
نقل قول کردن
#134 امیر 1401-10-13 01:11
به نقل از نوروزی:
در جواب برادری که درویشوند را از ایل پاپی خطاب کرد درویشوند یا دوریش به زبان لکی یکی از طایفه های ایل ایوتوند نورآباد هستند که به این علت به آنها درویش می گویند که از خدام بابابزرگ دلفان یا همان شاه ابراهیم ایتیوند هستند در ضمن طی سده های گذشته های تیره های از دوریشهای ایتیوند به کرمانشاه قزوین و نهاوند و بالاگریوه کوچیده اند و دارای شخصیتهای مهمی و اسم داری هستند



والا آقای نوروزی خجالت داره که بیایی و طایفه ای رو به نام خود ثبت کنی در منابع قدیمی و حتی اسناد خرید املاک درویشوند های قزوین و همچنین کتب تاریخی کرد زبان ها و ... گواه بر پاپی بودن درویشوند های قزوین داره تازه خودشونم قبول دارن اگر چه زبانشون مایل به لکی شده ولی دلیل نمیشه پاپی نباشن
شجره طایفه درویشوند معلوم بوده و هیچ ابهام و شبهه ای در مورد تبار پاپی این طایفه وجود ندارد لطفا به جای این حرف ها کمی پرس و جو و مطالعه کنید
نقل قول کردن
#135 سجاد کوگیر چگینی#کرج 1401-10-19 18:22
به نقل از تارش:
لوشان اقوام دیگری هم دا د دیلمی، تات گالشی، وگیلاش. لوشان جز گیلان خواهد ماند حتی را میان وسیر آن قزوین بهتر به گیلان بپیوندند. گیلک ها در راز میان وحتی قزوین زیادند. قزوین شکسته شده کاسبین است. وتعداد زیادی تات دارد. لوشان ازگیل جدا نمی شود.
، لوشان همیشه جزئی از گیلان می ماند.

:lol: زیاد بلند پروازی نکن کسگم بیا پایین # چگینی
نقل قول کردن
#136 احمد 1402-02-09 14:14
دورود به هر چی لره مخصوصا چگینیهای لوشان از طرف احمد از طایفه زهراکار چگینی دوره
نقل قول کردن
#137 میرزا 1402-03-09 03:09
به نقل از چکینی .ح:
با سلان خدمت لر زبانان و لوشانی های عزیزم .کسانی که میگن ما دیلمان نشین شدیم و جز رودبار هستیم اجازه نمیدن لوشان رو از رودبار جدا کنیم .بهتره برن از لوشانی ها بپرسن الان کدونشون دوست دارن جز رودبار باشند از صد درصد 2 درصد رودبار انتخاب میکنن .ما هیج علاقه ای به رودبار نداریم فقط مجبوریم چون زور سیاسی مداریم .لوشان خودش یک شهرستات بزرگه از نظر درامد مالیاتی و عوارضی گرفتار این بکش مکش هاست .پس خواهش هر کسی نظر میده رودباری ها نظر بیخود ندن

دوست عزیز شما ساکنان اولیه این استان نیستید پس چطور ادعای جدایی از گیلان رو دارید؟ اگه با همین منوال جلو بریم با وجود این همه دوستان ترک زبان و تهرانی که در گیلان ساکن هستن باید دو دستی سرزمینمون رو به شما تقدیم کنیم و کل گیلکها ساکن بیابونهای مرکز کشور بشن
نقل قول کردن
#138 درویشوند اکبر 1402-03-15 13:48
سلام مردم لوشان اکثرا به زبان لکی و گویش لری خرم آبادی صحبت میکنند و زبان های آذری و کرمانجی هم رایج است در مورد تاریخ حضور طوایف منطقه میتوان گفت در اواخر دوران حکومت زندیه شاه زند برای تثبیت قدرت این اقوام را در منطقه قاقازان قزوین ونواحی جنوبی گیلان مستقر نمود در سفرنامه ناصرالدین شاه از این اقوام به عنوان اکراد(کردها) یاد شده
نقل قول کردن
#139 احمد خسروی از استان مرکزی خمین 1402-03-31 04:02
به نقل از محمد جواد:
به نقل از میلاد:
کلا ایل بختیاری با سه چهار میلیون نفر جمعیت حتی یک شبکه استانی ندارد اکثر جمعیت بختیاری ها در استان خوزستان هستند که شبکه استانی شان عربی است امیدوارم لر ها با ده میلیون نفر جمعیت یک شبکه ملی داشته باشند چون که بجز کسانیکه در گذشته تبعید شده اند امروز هم تبعید شدگانی داریم که برای کار در سی استان دیگر پخش شده اند

درود به شرفت ای کاش بختیاریهای با تعصب و باغیرت هم یه شبکه استانی مجزا داشتن، لرهای بختیاری که لربزرگ رو تشکیل میدن استحقاق شون بیشتره به خدا.منم بختیاریم ودر تهران زندگی میکنم زنده باد ایالت بزرگ بختیاری از خوزستان والیگودرز و تهران واصفهان و چهار محال ومرکزی وشیراز وبوشهر :sad:


نچچایی یه وقت اینهمه استان داری. کی گفته که این استان ها لر هستند؟ حالا اگر به لرها کار و اقامت در این استان ها دادند یعنی استان ها مال شماست. آقای لر حریمت رو حفظ کن. هر استانی هویت خودش رو داره. خوشم نمیاد با حرفهای توهمی استان های دیگر رو مورد تمسخر قرار بدی
نقل قول کردن
#140 هیرمان 1402-10-04 13:20
به نقل از بچه ی لوشان:
شما چرا اطلاعات اشتباه میدید . مردم لوشان لک اند و لکی حرف می زنند و بیشتر رگ و ریشه شان از کرد هاست . تازه بزرگتر ها فقط بین خودشان لکی حرف می زنند و با بچه هایشان فارسی حرف می زنند . من خودم خونه ی پدر بزرگ و مادر بزرگم اونجاست و یکی از خانواده های اصیل اونجاییم . و تازه نگفتید که یکی از مراکز بزرگ زیتون گیلان است

دوست عزیز لوشان هم لر زبان داره هم لک زبان هم اقوام دیگر. تا به حال به لوشان نرفتم اما در خدمت یک دوست چگینی از لوشان داشتم و به لر بودن خودش افتخار میکرد.
هرجا هستین سلامت باشین لوشانی های عزیز :roll:
نقل قول کردن
#141 بردیاعزیزخانی 1402-12-15 17:18
درود به هم تباری ها
من لر درسجین ابهر هستم ، از اینکه می بینیم گیلان هم لر داره تعجب کردم!! فک میکردم فقط ما تبعید شدیم آغا محمدخان قاجار دروغ میگن از ما کینه نداشت بلکه ترس داشت که تبعیدمون کرد
شده تا سیبری هم کوچانده بشیم هویتمون رو حفظ میکنیم
نقل قول کردن
#142 پیمان شیراوند ازسراب دوره 1402-12-21 22:51
عاشقتونم چگنی های لوشان
نقل قول کردن
#143 جعفر 1403-01-03 21:00
به نقل از بچه ی لوشان:
شما چرا اطلاعات اشتباه میدید . مردم لوشان لک اند و لکی حرف می زنند و بیشتر رگ و ریشه شان از کرد هاست . تازه بزرگتر ها فقط بین خودشان لکی حرف می زنند و با بچه هایشان فارسی حرف می زنند . من خودم خونه ی پدر بزرگ و مادر بزرگم اونجاست و یکی از خانواده های اصیل اونجاییم . و تازه نگفتید که یکی از مراکز بزرگ زیتون گیلان است

نمیدونم چه کسی این و نوشته .داداش لوشان خودشون میگن لک هست اینا نوشتن کرد و لر
نقل قول کردن
#144 جعفر 1403-01-03 21:02
به خدا من موندم چطور و به چه دلیل این مطالب اشتباه رو می‌نويسن. آقایان لوشان لک هستن چرا میگید کرد و لر هر مطلبی می‌نويسن خواهشا دقیق و با علم و آگاهی بنویسید مردم و گمراه نکنین.مردم لوشان خودشونم میگن ما لکیم
نقل قول کردن
#145 جواد چگینی 1403-01-19 23:32
سلام بر برادران لر زبانم من تازه متوجه شدم که سهر لوشان لر خرم آبادی و از طایفه چگینی هستند بسیار خوشحال هستم و به زودی به این شهر سفر خواهم کرد من در روستای علی آباد از توابع اراک سکونت دارم تمام اهالی روستای ما چگینی هستند و به زبان لری صحبت می کنند چگینی های روستای ما از نوادگان گودز تبعیدی از خرم آباد هستند زنده باد لرستان
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا