چنانچه در حال حاضر شهردار هستید و ویژگیها یا رویکردهایی را که در ادامه این یادداشت به آنها اشاره خواهم کرد ندارید، بدانید که یک مدیر شهری کاملا معمولی و پستهای سربسته خواهید بود و اعضای شورای شهر باید در انتخاب خود تجدید نظر کنند.
![](/images/1400/1400-10/793336.jpg)
۵ویژگی یک شهردار خوب
۱. رویکرد زیباسازی فضاهای شهری
با توجه به تخریب روز افزون جنگل ها، مراتع و فضاهای سبز در شهرها و پیرامون آنها به دلایل مختلف ناشی از سوء مدیریت، رفتارهای غیر مسئولانه برخی شهروندان، بلایای طبیعی و… و به موازات آن افزایش خودرو و وسایل نقلیه شهری، ترافیک و افزایش آلودگیهای زیست محیطی، عملا زندگی شهروندان در شهرها دچار چالشهای فراوانی شده و در بسیاری از این سکونتگاهها حداقل سرانه فضای سبز نیز برای شهروندان مهیا نیست. لذا یک مدیر شهری خلاق، مسئول و دلسوز باید توسعه فضای سبز و افزایش سرانه آن در بین شهروندان، زیباسازی شهربه ویژه ورودی شهر که توجه هر گردشگر را در بدو ورود به سوی خود جلب مینماید و همچنین راه اندازی کمپین اجتماعی درختکاری و برنامه ریزی برای کاشت حداقل یک اصله نهال به ازای هر شهروند در طول دوره مدیریت شهری مجور برنامهها و اقدامات اجرایی خود قرار دهد. این اقدام و رویکرد ارزشمند میتواند شهرداران را از یکدیگر متمایز و رضایت شهروندان را به ارمغان آورد.
۲. رویکرد گردشگری
امروزه کمتر شهری را میتوان بدون رویکرد و نگرش توسعه گردشگری مدیریت کرد. رویکرد گردشگری و توجه ویژه به آن توسط شهرداران، باعث میشود شهری زیبا، جذاب، سرزنده و پویا داشته باشیم و شهر همچون مغناطیسی گردشگران، سرمایه گذاران را به سوی خود خواهد کشاند. لذا تحول شهری و متعاقب آن تحول اقتصادی و فرهنگی، اجتماعی در شهرها بدون توجه به مقوله ارزشمند و مهم گردشگری امری نشدنی است.
۳. رویکرد برندسازی شهری
چنانچه به عنوان کاندیدای شهرداری برنامه عملیاتی را به منظور برندسازی شهری با رویکرد گردشگری به اعضای شورای شهر ارائه ننمودهاید و در حال حاضر هم که مدیر شهری هستید بدان توجهی نکرده و آن را ملاک عمل در حوزه مدیریت شهر قرار نمیدهید، بدانید که صرفا تکرار مکررات کرده و مشغول انجام کارهای تکراری سایر مدیران شهری خواهید بود. برنامه عملیاتی برندینگ شهری با رویکرد و با استفاده از ظرفیتهای گردشگری شهر، باعث بهتر دیده شده شهر، اشتهار، جذب گردشگران و درآمدهای اقتصادی پایدار و پویایی خواهد شد و کمک میکند تا شهرتان یادگاری ماندگار برای مراجعه کنندگان داشته باشد و تصویر ذهنی مثبتی را در ایشان ایجاد کند. شهر تحت مدیریت شما باید حرفی برای گفتن داشته و به یک صفت و یا ویژگی ممتاز از آن یاد شود.
۴. رویکرد سرمایهگذاری
کسب درآمد از طریق صدور پروانه ساختمانی، پایانکار، عوارض و سایر روش ها، جزو راهکارهای جاری، معمول و پیش پا افتاده مدیران شهری برای کسب درآمد بوده و فاقد هرگونه خلاقیت مدیریتی است. شما باید یک شهردار خلاق با نگرش توسعهای باشید و با استفاده از ظرفیت و توان تیمهای متخصص، مجرب و خلاق و هم افزایی با سایر دستگاههای اجرایی ذیربط نسبت به احصای فرصتها و بستههای سرمایهگذاری در بخشهای مختلف اقدام و از طریق ارتباطات گسترده، دوسویه و مثبت داخلی و خارجی و حضور در رویدادهای ملی و بین المللی، سرمایه گذاران توانمند را جهت سرمایهگذاری در این فرصتها و بستهها جذب نمایید تا سرمایه به سمت و سوی شهر تحت مدیریت شما هدایت و فرصتهای کارآفرینی و اشتغالزایی نیز مهیا گردد. در آن صورت شاهد شهری پویا، زنده و دارای اقتصادی قوی خواهیم بود و البته شهرداری متفاوت و متمایز.
۵. رویکرد رویدادی
رویدادهای مختلفی همچون گردهم آیی ها، نشستهای تخصصی، سمینارها، همایش ها، کنفرانس ها، نمایشگاهها و جشنوارهها آبستن و بستر روابط دوسویه، تعاملات اداری، اجرایی و بازاریابی، معرفی ظرفیتهای شهری و… هستند و یک مدیر شهری هوشمند و خلاق همواره باید از تخصص و تجارب خویش در این زمینه و یا تیمها و مجموعههای فعال در زمینه طراحی و اجرای رویدادها بهره برده و نسبت به تهیه تقویم رویدادهای شهر در یک افق حداقل چهارساله اقدام و این رویدادها را با استفاده از ظرفیتهای بخش خصوصی، تشکلهای مردم نهاد، رسانهها و شهروندان طبق یک برنامه اجرایی و عملیاتی مشخص برگزار کند. حضور در رویدادهای سایر شهرهای کشور و خارج از کشور نیز بسیار مهم بوده و نقش بسزایی در بهره برداری بهینه از رویدادها دارد.
ذکر این نکته ضروری است که در کلیه رویکردهای فوق، استفاده حداکثری از قدرت و ظرفیت رسانههای محلی، منطقهای و ملی، کمک شایانی به تحقق اهداف از پیش برنامه ریزی و تعیین شده مدیران شهری دارد.
لذا انجام کارهای تکراری و دچار روزمرگی شدن، صفت مدیران شهری بیاثر و بیخاصیت است و شما باید شهرداری خلاق، خاص و غیرقابل جایگزین باشید و همواره اثر و یادگاری ماندگار از دوره مدیریت شهری خود بر جای بگذارید، چنانکه تمام موجودات آسمانی و زمینی مکثی کنند و بگویند، اینجا شهرداری کار میکرد که کارش را خوب انجام میداد.
احمد دیناری
دیدگاهها