یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

نمایندگان مجلس میزان سنوات خدمت برای افزایش رتبه معلمان را مشخص کردند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 24 آذرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان، با ماده 5 این لایحه با 187 رأی موافق، 5 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 232 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
در ماده 5 آمده است: کسب رتبه های بالاتر مستلزم حداقل پنج سال خدمت در هر یک از رتبه ها و کسب سایر شرایط لازم تعیین شده در آیین نامه اجرایی این قانون خواهد بود.
بر اساس تبصره 1 این ماده؛ دوره خدمت در هر رتبه برای معلمان شاغل در دوره ابتدایی، مدارس استثنایی و مناطق محروم، مرزی و عشایری، به ازای هر سال خدمت 3 ماه از سقف رتبه کاهش می یابد.
بر اساس تبصره ۲ این ماده؛ دوره خدمت در هر رتبه برای نخبگان موضوع آیین نامه احراز استعدادهای برتر و نخبگی مصوب 1385/6/14شورای عالی انقلاب فرهنگی، صرفاً برای یکبار حداقل سه سال می باشد.
بر اساس تبصره ۳ این ماده؛ حداقل سابقه خدمت معلمی برای کسب رتبه های دانشیار معلم و استاد معلم به ترتیب(15) و(21) سال است و ارفاقات مذکور در تبصره های (1) و (2) این ماده، از این مدت کسر می شود.
سیدمحمد مولوی در جریان بررسی این ماده در بیان پیشنهاد خود برای اصلاح تبصره یک، گفت: 10 سال است که رتبه بندی معلمان در اثر محاسبات غلط به بایگانی سپرده می شود، در بودجه  1401 رقم 111 هزار میلیارد تومان برای هوشمندسازی آموزش و پرورش پیش بینی شده است همچنین 93 میلیارد تومان برای سازمان برنامه و بودجه و 74 میلیارد تومان برای سازمان امور استخدامی در نظر گرفته شده است در حالی که وزارت آموزش و پرورش 15 میلیون دانش آموز و یک میلیون معلم و تعداد زیادی سامانه در اختیار دارد و چگونه می خواهد با این مبالغ آموزش و پرورش را اداره کنید.
وی ادامه داد: در بودجه 1400 مبلغ 25 هزار میلیارد تومان برای اجرای رتبه بندی معلمان پیش بینی شده بود که به 12.5 هزار میلیارد تومان کاهش یافت، فردی که بودجه را محاسبه کرده فراموش کرده است که با افزایش سنواتی، تاثیر فوق العاده ها، افزایش 25 هزار معلم در مهرماه، افزایش 2 ساله سن بازنشستگان را چگونه می خواهد با این مبلغ پرداخت کند و مجددا همین 25 هزار میلیارد تومان را برای سال آتی در نظر گرفته است. سازمان برنامه و بودجه هیچ برنامه ای ندارد. بنده پیشنهادم این بود که دوره خدمت در هر رتبه برای معلمان شاغل در دوره ابتدایی، مدارس استثنائی، مناطق محروم و مرزی و عشایری از 5 سال برای افزایش انگیزه و ماندگاری به 4 سال کاهش یافته است و بنده پیشنهاد کرده ام این کاهش به این صورت باشد که به ازای هر سال حضور تمام وقت 3 ماه کاهش داشته باشیم.
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز گفت: در بحث رتبه بندی معلمان قبلا هم توضیح داده شده است. در سال 1400 اگر 12.5 هزار میلیارد تومان گفته می شود به این دلیل است که احکام از 31 شهریور 1400 بوده، به همین دلیل نصف شده است. در لایحه بودجه 1401  برای اجرای رتبه بندی معلمان 25 هزار میلیارد تومان دیده شده و این به معنای این است که بار مالی آن پیش بینی شده است. افزایش حقوق برای همه کارکنان طبق قانون خدمات کشوری بوده و این میزان علاوه بر قانون رتبه بندی است و این کاملا شفاف است.

 تعیین شاخص‌ها و امتیازات موثر در فرآیند رتبه‌بندی معلمان

نمایندگان مجلس ضمن تعیین شاخص‌ها و امتیازات در فرآیند رتبه‌بندی معلمان، مقرر کردند که دوره های ضمن خدمت تربیت دبیر، سنوات تحصیلی، مدیریتی و دانشگاه های تربیت دبیر و معلم نیز جزء این شاخص ها باشد.

بر اساس ماده 4 این لایحه؛ فرآیند رتبه بندی برای کلیه معلمان بر مبنای امتیازات ناشی از دوره های ضمن خدمت، سنوات تحصیلی در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر و شهید رجایی، شایستگی های عمومی، تخصصی و حرفه ای، عملکرد رقابتی، دانش تخصصی- تربیتی، پژوهشی، خلاقیت و نوآوری، سنوات تجربه معلمی، سوابق مدیریتی در آموزش و پرورش، آخرین مدرک تحصیلی و کسب امتیازات لازم در نظام رتبه بندی معلمان در یکی از رتبه های ماده (3) این قانون و مطابق آیین نامه اجرایی این قانون، حداکثر تا پایان سال 1400 انجام می شود.

براساس تبصره این ماده افرادی که با عناوین شغلی مندرج در بند (1) ماده (2) این قانون، در پست های اداری وزارت آموزش و پرورش اشتغال دارند، کماکان معلم هستند.

سلیمی به عنوان پیشنهاد دهنده رفع ابهام ماده 4 این لایحه گفت: قانون باید صریح و مشخص باشد، افرادی که از رتبه بندی انتفاع می برند معلوم باشد، و اینکه افرادی که امروز خارج از نظام آموزش و پرورش هستند و روزی با عنوان معلم استخدام شدند، آیا مشمول رتبه بندی می شوند یا خیر نیز مورد بحث است.

علی کریمی فیروزجایی درخصوص پیشنهاد رفع ابهام اظهار داشت: نمی شود مدیر مدرسه را مجبور کرد به کلاس برود، اما ما در آموزش و پرورش شاهدیم کسی با عنوان شغلی معلمی استخدام شده ولی پس از مدتی در بخش دیگری در همان دستگاه به کار گرفته شده است و یا در بدنه اداری آموزش و پرورش در شغلی نظیر رئیس اداره و یا مدیر یک بخش مشغول فعالیت است. لذا باید این موضوع را مدنظر قرار داد، کسانی که در خود آموزش و پرورش هستند شامل رتبه بندی بشوند اما کسانی که از آموزش و پرورش خارج شده اند و زمانی با رتبه معلمی استخدام شده اند، مشمول این مسئله نشوند.

رحمت الله نوروزی نیز تصریح کرد: آموزش و پرورش وزارتی است دانایی محور و نمی شود یک بخش در این وزارتخانه رشد کند و از بخش دیگر غافل شویم و اگر تنها به معلمان رسیدگی شود و از بخش های دیگر آموزش و پرورش غفلت کنیم، با این شرایط دیگر شاهد نخواهیم بود که افراد نخبه، برنامه ریز و توانمند در بدنه آموزش و پرورش ورود کنند، در حالی که برای توسعه آموزش و پرورش باید همه این سیستم به یک میزان رشد کنند؛ از مدیرکل تا سرایدار باید مورد توجه قرار گیرند.

 

 جزئیات اعمال رتبه بندی معلمان در آئین نامه اجرایی دولت مشخص می شود

محمدرضا پورابراهیمی در تذکر آئین نامه ای به استناد ماده 141 و 142 آئین نامه داخلی، آئین نامه ای ضمن تشکر از رئیس مجلس ، هیات رئیسه و کمیسیون آموزش که لایحه رتبه بندی را به عنوان یکی از موضوعات مهم کشور در دستور قرار دادند، گفت: براساس این مواد رتبه بندی باید برای معلمی باشد که واژه معلمی بر وی صدق کند یعنی سرکلاس برود، درس دهد و کار آموزش انجام دهد. در نظام اجرایی فعلی به این شکل است که فردی که به عنوان مسئول آموزش و پرورش انتخاب می شود و حکم معلمی هم دارد، به جای 24 ساعت تدریس، 12 ساعت تدریس می کند یعنی یک دوم از تعهدات اصلی را انجام می دهد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: در جریان رفع ابهام ماده 4 لایحه رتبه بندی باید مشخص شود که 12 ساعت تدریس مبنای رتبه بندی کامل قرار می گیرد یا تاکید بر مبنا قرار گرفتن 24 ساعت کار تدریس است، در حوزه دانشگاه بخشی از این زمان به عنوان حق مسئولیت جایگزین می شود.

وی ادامه داد: اگر کسی که حکم معلمی دارد کار معلمی هم می کند اما به واسطه مسئولیت اش کار تدریس وی کاهش پیدا می کند آیا رتبه بندی کامل یا به نسبت در مورد او اعمال می شود؟ روح حاکم بر رتبه بندی ارتقای معلمی است که سر کلاس تدریس می کند اما این موضوع باید مشخص شود.

دکترقالیباف در پاسخ به تذکر این نماینده، گفت: برخی از جزئیات مرتبط با این موضوع در آئین نامه اجرایی دولت مشخص خواهد شد و سپس در هیات تطبیق مصوبات تعیین تکلیف می شود. رتبه بندی برای کسانی است که حکم معلمی دارند و معلم شناخته می شوند اما جزئیات آن را در آئین نامه اجرایی باید مشخص کرد.


حذف سقف تخصیص رتبه‌های پنج‌گانه

نمایندگان مردم در خانه ملت با حذف سقف تخصیص رتبه‌های پنج‌گانه معلمان موافقت کردند.

در جلسه علنی امروز (چهارشنبه 24 آذرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه رتبه‌بندی معلمان با ماده 7 این لایحه پیرامون تعیین سقف تخصیص رتبه‌های پنج‌گانه به فرهنگیان با 174 رأی موافق، 26 رأی مخالف، 6 رأی ممتنع از مجموع 239 نماینده حاضر مخالفت کردند.

محمد وحیدی نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه، راز و جرگلان در مجلس با تشریح پیشنهاد حذف کل ماده 7 گفت: در محیط دانشگاه کسانی که به رتبه استاد تمامی دست پیدا می‌کنند شاید حدود 5 درصد باشند اما محدودیتی برای سایرین جهت رسیدن به این رتبه وجود ندارد. تعیین سقف و ایجاد محدودیت برای ارتقاء رتبه معلمان با روح حاکم بر این قانون مغایرت دارد. رتبه‌بندی باید ایجاد رقابت انگیزشی بین معلمان کند.

محمدرضا احمدی عضو کمیسیون آموزش مجلس در مخالفت با این پیشنهاد گفت: بسیاری از معلمان به حداقل رتبه هم دست پیدا نمی‌کنند اما ایجاد سقف تخصیص رتبه موجب تلاش و انگیزش آنها برای دستیابی به آن می‌شود. مجلس قطعا دنبال افزایش سواد و انگیزش معلمان است.

در ادامه مهدی اسماعیلی در موافقت با پیشنهاد مذکور گفت: در مواد قبل گفته شد معلمان بر اساس شایستگی عمومی و تخصصی رتبه‌های پنج‌گانه دریافت کنند و در ادامه نیز مصوب شد که بر مبنای امتیازات دوره‌های ضمن خدمت، سنوات و ... فرآیند رتبه‌بندی را طی کنند اما محدود کردن معلمان با تعیین درصدها و محروم کردن آنها از حقوقشان درست نیست.

ماده 7 حذف شده از این لایحه عبارت است از: برای رتبه های موضوع این قانون، فوقالعاده رتبه بندی در احکام کارگزینی معلمان تعیین می شود. فوق العاده مذکور درصدی از مجموع حقوق ثابت و فوق العاده های مستمر آنان است که به طور میانگین (25%) بیشتر از میانگین حقوق و فوق‌العاده‌های مستمر مشمولین قانون مدیریت خدمات کشوری در نظر گرفته می شود. این فوقالعاده به صورت مستمر و مشمول کسور بازنشستگی است. درصدهای فوق العاده هریک از رتبه های موضوع این قانون در آیین نامه اجرایی تعیین خواهد شد.

تبصره حذف شده ماده مذکور عبارت است از معلمانی که قبل از تصویب این قانون بازنشسته شده اند، مشمول این ماده نخواهند بود و مانند سایر کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری، تابع احکام قانون مذکور خواهند بود.



تکمیلی: «رتبه‌بندی معلمان» در مجلس تصویب شد

لایحه رتبه‌بندی معلمان به صورت کامل امروز (چهارشنبه ۱۴۰۰/۰۹/۲۴) در صحن علنی مجلس تصویب شد.

امروز در جلسه علنی مجلس، بررسی بندهای باقی‌مانده از لایحه رتبه‌بندی معلمان به پایان رسید و این لایحه در نهایت با ۱۹۶ رأی موافق و ۲ رأی مخالف در مجلس تصویب شد.

دیدگاه‌ها  

#1 کردعلیوند 1400-09-28 12:54
معلمها بهترین شغل را دارند 6 ماه از سال در خونه هستند و هفته‌ای دو بار میرن مدرسه خوشبحالشون
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا