یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

یک متخصص طب ایرانی با اشاره به درمانگری و تجویز نابجای دارو در برخی عطاری‌ها، عدم مدیریت صحیح و نظارت مناسب بر این صنف را مانعی بزرگ در مسیر شناخت و پیشرفت طب ایرانی دانست.
به گزارش یافته، دکتر «مهدی یسلیانی»، پزشک و متخصص طب ایرانی با اشاره به رشد فزاینده عطاری‌ها در مناطق مختلف شهری، گفت: اقبال مردم به عطاری‌ها و دارو‌های گیاهی را باید از دو جنبه مثبت و منفی دید؛ جنبه مثبت این قضیه به اقبال عمومی مردم به طب سنتی برمی‌گردد و جنبه منفی آن سوق پیدا کردن افراد به سمت مجاری غیرتخصصی است که به دلیل نبودن راهکار‌های مناسب و همچنین تعداد کم متخصصین طب ایرانی به وجود آمده و سبب شده تا تقاضا از مجاری غیر صحیح پاسخ داده شود.
دکتر یسلیانی با بیان این‌که باید به چشم یک فرصت به عطاری‌ها نگاه کرد اما فرصتی که در حال حاضر به تهدید تبدیل شده است، گفت: این درست نیست که کلاً عطاری‌ها را کنار بگذاریم؛ قطعاً می‌توان با نظارت صحیح و هدفمند کردن فعالیت‌های این صنف، از ظرفیتی که دارند و درگذشته نیز داشتند در توسعه همه جانبه طب ایرانی استفاده کرد.
وی افزود: امروز اصلی‌ترین علت رشد فزاینده عطاری‌ها و افزایش مراجعه مردم به آن‌ها؛ ساده‌انگاری طب سنتی است به طوری‌که برخی تصور می‌کنند که روند درمان در طب سنتی قاعده خاصی نداشته و خوددرمانی با گیاهان دارویی هیچ گونه ضرری برای فرد ایجاد نمی‌کند، لذا برای درمان بیماری خود بجای طی کردن روال پزشکی و مراجعه به متخصصین، اقدام به مصرف خودسرانه گیاهان دارویی می‌کنند؛ درحالی‌که این تصور درست نیست و در صورت استفاده نادرست و بیش از اندازه قطعاً فرد متضرر خواهد شد.
دکتر یسلیانی در دسترس نبودن متخصصین طب ایرانی برای عموم مردم وعدم نظارت کافی بر عطاری‌ها را از دیگر عوامل گرایش مردم به سمت عطاری‌ها دانست و تصریح کرد: متولیان طب سنتی اگر نتوانند متناسب با تقاضای ایجاد شده اقدام به گسترش سلامتکده‌ها، دانشکده‌ها و داروخانه‌های طب سنتی کنند، قطعاً باید منتظر افزایش آسیب‌ها در نظام سلامت باشیم.
این پزشک و متخصص طب ایرانی با بیان این‌که نظارت‌ها کافی نیست در حالی‌که تجویز دارو توسط برخی از عطاری‌ها مسأله‌ای روشن است؛ اظهار داشت: درمانگری توسط برخی عطاری‌ها تبعات بسیاری دارد که یکی از آن‌ها بعد اجتماعی قضیه است، برخی از پزشکان طب رایج در حال حاضر عطاری‌ها را به‌عنوان متولیان طب سنتی می‌شناسند و اشتباهات این صنف را به پای طب سنتی می‌نویسند و لذا یک عطار با یک تجویز نابجا می‌تواند کل جریان طب ایرانی را در دید عموم مردم خراب کند.
وی تأکید کرد: ممکن است تبعات منفی این‌گونه مسائل تا سال‌ها باقی بماند و موجب وهن طب سنتی و جلوگیری از توسعه این علم شود و در واقع نبود مدیریت در این عرصه تیشه‌ای است که در درازمدت به ریشه طب سنتی‌زده می‌شود و وجهه‌ی آن را ابتدا در اذهان پزشکان طب مدرن و پس از مدتی در اذهان مردم خراب خواهد کرد.
دکتر یسلیانی با اشاره به ضرورت آموزش عطاران، به‌عدم تمایل برخی از آن‌ها برای شرکت در دوره‌های آموزشی اشاره کرد و گفت: عطاری‌ها درگذشته متناسب با اقتضائات آن زمان به‌نوعی طبیب محله بودند اما رفته رفته با رشد جمعیت و پیشرفت طب، این جایگاه تنزل پیدا کرد و به سمت فروشندگی پیش رفت، به همین دلیل افرادی که مجوز عطاری می‌گیرند؛ خیلی احساس نیاز به یادگیری و تسلط بر مبانی طب سنتی نمی‌کنند و صرفاً به شرکت در دوره‌های ساده اکتفا کرده و پس از آن اقدام به تجویز دارو می‌کنند.
وی افزود: استفاده درست از ظرفیت عطاری‌ها نیازمند به یک برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح می‌باشد، به این صورت که باید آن‌ها را زیر پرچم طب سنتی بیاوریم و برایشان جایگاهی تعریف کنیم و صاحبان این مشاغل را ملزم کنیم تا طبق جایگاهی که برایشان تعریف شده عمل کنند تا از این طریق فعالیتشان در جهت گسترش طب ایرانی صورت بگیرد.
وی همچنین ادامه داد: این تمهیدات سبب می‌شود تا گذراندن این چند مرحله برای هرکسی آسان نباشد و هرکسی متمایل به باز کردن یک عطاری و پیچیدن نسخه نباشد، اما قطعاً اجرایی شدن این قانون منوط به این است که به شکل قاطع با افرادی که خارج از این دایره هستند و یا شرایط اولیه را ندارند برخورد شود./ وبدا

دیدگاه‌ها  

#1 رضا 1400-09-24 09:52
باید بعرض برسونم که این فروشگاه های به اصطلاح عطاری علاوه بر اینکه هیچگونه مجوزی از هیچ صنفی نداردن، اکثر آنها جدای از تبلیغ،تجویز و فروش برنامه های درمانی- رژیمی و .... متاسفانه اقدام به فروش قرص -شربت مخدر و .. در کنار چهار تا شیشه گلاب و و(کلکنه و ازبوعه(آویشن)) مینمایند و هیچگونه نظارت و کنترلی مشاهده نمی گردد و سالیان زیادی است که این تخلفات به چشم می خورد
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا