یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

رییس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی خرم‌آباد گفت: پردرآمدترین بار شوتی‌ها در استان، چوب درختان جنگل‌های بلوط لرستان است.
به گزارش یافته، مجید دریکوند در بیست و هفتمین جلسه شورای شهر که عصر یکشنبه ۱۴ آذرماه در ساختمان شورای شهر برگزار شد، اظهار داشت: از وقتی برداشت از جنگل‌های شمال ممنوع شد توجه خیل عظیم قاچاقیان چوب متوجه جنگل‌های بلوط زاگرس شد.
 او اظهار کرد: حمله بی رحمانیه‌ای به جنگل‌های زاگرس صورت گرفته است.
 



نبود طرح‌های آبخیزداری و سیل
یونس امرایی عضو شورای شهر در این جلسه گفت: حریم شهر وجه مشترک شهرداری و منابع طبیعی است. وی ادامه داد: در بحث درختکاری و به‌خصوص ایجاد کمربند سبز منابع طبیعی و شهرداری می‌توانند همکاری مناسبی با هم داشته باشند و شهرداری می‌تواند از نهال‌های کشت‌شده توسط منابع طبیعی استفاده کند.
او گفت: چنان چه طرح‌های آبخیزداری و سیل بندها اجرا می‌شد در سیل‌های سال‌های گذشته تا این حد آسیب به شهر و مردم وارد نمی‌شد.
وی افزود: دست شهرداری در برخورد با ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حریم شهر کوتاه است و از منابع طبیعی خواستار پیگیری این موضوع هستیم.
 
قاچاق زغال
امرایی به مسئله تولید و فروش زغال اشاره کرد و گفت: حمل زغال در خارج از محدوده شهر قاچاق است و در صورت مشاهده به دادگاه انقلاب ارجاع داده می‌شود این در حالی است که درصورتی‌که در خارج شهر بار زغال مشاهده شود قاچاق محسوب نمی‌شود.
او ادامه داد: چنان چه منابع طبیعی ترتیبی دهد که کارخانه تولید زغال در استان احداث شود کمک زیادی به حل این مشکل می‌شود.
 
ساخت‌وساز بی‌رویه در دامنه کوه
حجت اله احمدی پور دیگر عضو شورای شهر گفت: ساخت‌وسازهای بی‌رویه در دامنه کوه در قاضی آباد و پشته حسین‌آباد و دره گرم و...بسیار زیاد است.
او افزود: کارخانه جات شن و ماسه سرمایه مردم را به یغما برده‌اند و با استفاده بی‌رویه از شن و ماسه در بستر رودخانه‌ها زمینه نابودی محیط‌زیست را فراهم کرده‌اند.
وی با انتقاد از مشخص نبودن حریم شهر گفت: باید ایجاد کمربند سبز در اولویت کاری قرار گیرد.
 
شخم زدن پارک پشته حسین‌آباد
 کرم نعمتی عضو شورای اسلامی خرم‌آباد گفت: قرار بود در پشته حسین‌آباد پارک جنگلی ایجاد شود که هنوز اقدامی در آن صورت نگرفته است.
وی افزود: در روزهای گذشته شاهد شخم خوردن و کشت گندم و جو در این منطقه بودیم که توسط شهردار و دادستانی پیگیری شد.
 
کمربند فضای سبز ۱۰۰ هکتار کم دارد
شهردار گفت: در حال حاضر کمربند فضای سبز خرم‌آباد ۱۵۰ هکتار است که باید به ۲۵۰ هکتار برسد.
وی با تشکر از سعید رازانی بازرس کل استان و مظفر افشار فعال زیست‌محیطی اظهار کرد: هرگونه درختی که در کمربند سبز کاشته شده ردپای این دو نفر در میان است.
 
۵ ایستگاه آتش‌نشانی کم داریم
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی خرم‌آباد گفت: در حال حاضر ۷ ایستگاه آتش‌نشانی در مرکز استان داریم. مهرداد علی‌پناه افزود: باید به ازای هر ۵۰ هزار نفر یک ایستگاه احداث شود که در شرایط فعلی ۵ ایستگاه کم داریم.
 
نرخ فرسایش خاک در لرستان ۵ برابر نرم کشوری
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان که در جلسه شورای اسلامی شهر حاضر بود، گفت: نرخ فرسایش خاک در لرستان ۵ برابر نرم کشوری است.
شیرزاد نجفی اظهار کرد: ۲ میلیون و سیصد هزار وسعت لرستان است که ۷۵ درصد آن منابع ملی است.
او افزود: ۲۰ میلیون و ۲۱۷ هزار هکتار جنگل‌های بلوط در ناحیه پوششی زاگرس به لرستان تعلق دارد و استان ما رتبه یک را در این باره دارد.
 
کمبود نیرو
نجفی گفت: این اداره کل باید ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار را مدیریت کند که با این کمبود نیرو و ادوات امکان‌پذیر نیست.
او ادامه داد: در کشورهای اروپایی به ازای هر هزار نفر یک نیروی حفاظت وجود دارد این در حالی است که در لرستان این میزان نیرو برای محافظت از ۶۰ هزار هکتار جنگل است.
این مقام مسئول گفت: در سال ۹۷_۹۸ بیش از ۵۰ میلیارد تومان در حوزه‌های آبریز خرم‌آباد ازجمله فلک الدین، سرمرخ، ریمله و...طرح آبخیزداری انجام شد.
وی ادامه داد: پیش از این چنان چه میزان بارندگی در شهر خرم‌آباد در ۲۴ ساعت بیش از ۵۰ میلی‌متر می‌شد روان آب‌ها در خرم رود جریان می‌یافتند این در حالی است که در سال گذشته تا ۷۰ میلی‌متر بارندگی داشتیم و این اتفاق نیفتاد.
 
۳ هزار نهال آماده واگذاری به شهرداری
نجفی گفت: در حال حاضر سه هزار نهال از انواع مختلف آماده واگذاری به شهرداری است.
وی اظهار کرد: سهم منابع طبیعی از ایجاد کمربند سبز شهر و پارک جنگلی در پشته حسین‌آباد و ۶۰ متری از آبشار طلایی تا دانشگاه آزاد تامین نهال است.
او ادامه داد: منابع طبیعی وظیفه‌ای در قبال محافظت از فضای سبز داخل شهر ندارد.
 
بام به حال خود رها نشده
نجفی با اعلام این که بام به حال خود رها نشده است اما محافظت از ۷ هزار هکتار فضای سبز در جایی که زیرساخت‌هایش فراهم نیست کار دشواری است، افزود: منابع طبیعی حاضر است که بام به شهرداری یا بخش خصوصی واگذار کند.
وی گفت: بزرگ‌ترین مرکز نگهداری نهال در غرب کشور در بام وجود دارد.
 
به کباب‌ها اجاق کباب‌پز می‌دهیم
او گفت: نیازمند همکاری شهرداری برای جمع‌کردن منقل‌های زغالی از کبابی‌های سطح شهر هستیم.
وی اظهار کرد: لازم است مجوز کبابی‌های که با زغال کار می‌کنند باطل شود.
او افزود: منابع طبیعی استان حاضر است اجاق کباب‌پز را به‌صورت رایگان در اختیار این صنف قرار دهد.
در این جلسه شورای اسلامی خرم‌آباد از رییس منابع طبیعی خواست که ملکی را که به‌عنوان نقلیه این اداره کل در کوی فلسطین در دست دارد به شهرداری برگرداند تا از آن به عنوان یک ایستگاه آتش‌نشانی استفاده شود و در ازای آن یک زمین مناسب به منابع طبیعی واگذار شود که نجفی با مخالفت با این طرح، از شهرداری خواست که زمینی که در کنار پاسگاه شماره ۱۳ واقع در دامنه بام، برای این ایستگاه استفاده شود که شورا با آوردن دلایل علمی این پیشنهاد را رد کرد.

 


گزارش/ فاطمه دارابی- پایگاه خبری یافته

دیدگاه‌ها  

#1 جنگلبان 1400-09-15 12:05
حفاظت از منابع طبیعی نیاز عزم ملی دارد . حفاظت از این سرمایه ملی ومتعلق به نسل آینده نیاز به حمایت آحاد مردم و بهره برداران را می طلبد
نقل قول کردن
#2 علی 1400-09-15 17:56
کشت و صنعت خیلی از درخت های منطقه رو به بهانه هرس کردن قطع کرد، به کجا رسید کارش؟هیچ‌ چون ...
نقل قول کردن
#3 کشوری 1400-09-18 20:20
اقاجان پل ماسور خرم‌آباد را بعد از سه سال تکمیل کنید
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا