یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

وزیر بهداشت گفت: بارها به مردم گفتم که عادی انگاری شرایط کنونی و اینکه فکر کنیم ویروس کرونا تمام شده، یکی از خطرناک ترین اندیشه هایی است که ممکن است ما را گرفتار کند.


به گزارش یافته، دکتر سعید نمکی در گفتگوی زنده تصویری با شبکه خبر اظهار داشت: مدتی بود که به دلیل مشکلات سختی که در این روزها در کنار مردم به دلیل پیک های جدید در برخی استانها داشتیم، در خدمت مردم عزیز صحبت رودر رو نداشتم.
وزیر بهداشت یاد آور شد: در مرحله اول بیماری با وجود تحریم ها و مشکلات عدیده اقتصادی توانستیم با کمک مردم، نیروهای مسلح، صدا و سیما، سازمان های مردم نهاد و جان فشانی کادر بهداشتی و درمانی کشور دستاوردهای بزرگی را خلق کنیم و تعداد روزانه مرگ و میر را به حدود 30 نفر برسانیم و به سمت تک رقمی شدن تعداد مرگ های روزانه می رفتیم و امیدهای زیادی در دل ما و همکاران مان برای مهار بیماری در سطح کشور بود.
 
تقاضای زیاد برای تسریع در بازگشایی ها
وی افزود: حتما به یاد دارید که آن روزها تقاضاها و تمناهای زیادی از همه به ویژه از مردم برای تسریع در بازگشایی اصناف، مراکز فرهنگی و مذهبی داشتم که همواره آنها را به حوصله بیشتر و وقت مناسب تر برای بازگشایی توصیه می کردیم.
 
با ویروس خطرناکی کشتی می گیریم که شاید در دقایق آخر ضربه فنی شویم
وزیر بهداشت تاکید کرد: این عرایض بنده را حتما خیلی از مردم به یاد دارند که بارها گفتم ممکن است در دقایق 90 از گوشه های زمین گل بخوریم. داریم با یک ویروس خطرناک کشتی می گیریم و امتیازات زیادی از آن گرفته ایم و ممکن است که در دقایق آخر، متاسفانه در مقابل این ویروس خطرناک ضربه فنی شویم. بارها گفتم که داریم با یک ویروس ناشناخته که ممکن است در دقایقی ما را کیش و مات کند، شطرنج بازی می کنیم.
 
عده زیادی تمنای بنده و همکارنم را جدی نگرفتند
دکتر نمکی تصریح کرد: بارها به مردم گفتم که عادی انگاری شرایط کنونی و اینکه فکر کنیم ویروس کرونا تمام شده، یکی از خطرناک ترین اندیشه هایی است که ممکن است ما را گرفتار کند و متاسفانه عده زیادی این سخنان را گوش نکردند و تمنای بنده و همکارانم را جدی نگرفتند تا اینکه موج تازه ای ما را در استانهای بسیار مهم و مرزنشین که سالها در مقابل امواج حمله های دشمن ایستاده بودند، گرفتار کرد.
 
مراسم های عروسی، زنجیره ای از عزا شدند
وی اضافه کرد: استانهای آذربایجان غربی، کردستان، ایلام، خوزستان، هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان گرفتار این ویروس و موج آن شدند. متاسفانه برگزاری مراسم عروسی، زنجیره ای از عزا را پس از خودش خلق کرد و مراسم عزاداری، زنجیره ای از سیاهوشی و عزای مستمر را برای مردم این سرزمین به بار آورد و با انجام سفرها، بمب ویروس را را با خودمان حمل و دیگران و خودمان را گرفتار کردیم.
 
ماجرای کودک 10 ساله یزدی که به آغوش خاک سپرده شد
وزیر بهداشت گفت: هیچ وقت نمی توانم غم سنگینی که بر دل بنده و همکارانم سنگینی کرد را فراموش کنم. اینکه کودک 10 ساله ای که با پدر و مادر خودش از یزد به قشم رفت و در بندرعباس به جای بازگشت به آغوش پدر و مادر، به آغوش خاک سپرده شد. نمی توانم بار سنگینی که همکاران ما در این مدت در این لباس های سخت و در دمای طاقت فرسای استانهای گرمسیری تحمل کردند را فراموش کنم و اینکه برخی از آنها و مردم عزیز را از دست دادیم و اینها غم های سنگینی بر ما و همکاران مان است.
دکتر نمکی خاطرنشان کرد: روزهای سختی بر ما گذشت. امروز در استانهایی مانند کردستان، خوزستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمانشاه و بوشهر به وضع مطلوب تری رسیده ایم اما این بدان معنی نیست که بر بیماری فائق آمده ایم و آن را مهار کرده ایم.
 
ماسک یکی از ارزنده ترین فاکتورهای پیشگیری از کرونا است
وی یادآور شد: باز هم از مردم عزیز تقاضا می کنم که ماسک را به عنوان یکی از ارزنده ترین فاکتورهای پیشگیری از کووید 19 جدی بگیرند. کرونا را جدی بگیرند چون یکی از خطرناک ترین و هنوز هم ناشناخته ترین ویروس هایی است که در عرصه بشری پا به میدان بیماری زایی گذاشته و هنوز هیچ کدام از بزرگان ویروس شناسی در جهان آینده آن را ارزیابی نکرده اند.
 
ماسک خانگی با نازل ترین قیمت می تواند در پپیشگیری از کرونا بسیار موثر باشد
وزیر بهداشت افزود: از مردم تقاضا می کنم که کرونا و استفاده از ماسک را جدی بگیرند. ماسک به عنوان پدیده ای که می تواند با رعایت فاصله گذاری اجتماعی، بیش از 80 درصد ما را در پیشگیری از بیماری موفق کند، بسیار مهم است. در مورد تهیه و استفاده از ماسک مرتب در صدا و سیما به مردم آموزش می دهیم. می دانم که برای یک خانواده تنگدست، فراهم کردن ماسک با قیمت بالای یک هزار و 500 تومان میّسر نیست اما ماسک خانگی با نازل ترین قیمت که روش ساخت آن به مردم آموزش داده می شود، می تواند یکی از عوامل بسیار موثر در پیشگیری از کووید 19 باشد.
 
با مسئولان از تریبون حرف نمی زنم
دکتر نمکی گفت: با مسئولان محترم هم حرف هایی دارم که از این تریبون این حرف ها را نمی زنم قطعا به آنها نامه می نویسم. اینکه چگونه ناوگان حمل و نقل شهری را تقویت و چگونه به همدیگر کمک کنیم تا امور مردم تسهیل شود، بحث جدایی است که در ستاد ملی کرونا و مکاتباتم با مسئولان محترم، پیگیری خواهم کرد.
 
تصور نادرست در مورد مهمانی رفتن
وی تاکید کرد: باید رعایت فاصله گذاری را جدی بگیریم و مسافرت ها را بی جهت، گسترش ندهیم و به جز در مواقع ضروری، از سفر پرهیز کنیم. اینکه به مهمانی می رویم و پدربزرگ ها و مادربزرگ ها را در خانه نگه می داریم و فکر می کنیم که آنها بعد از مهمانی از عوامل بیماری دور می مانند، اشتباه است و اینکه فرزندان را به مهمانی می بریم و بر می گردانیم- مگر می توان برای جذبه، مهربانی و عشق پدربزرگ و مادر بزرگ و نوه ها حد و حصری قائل شد و خط مرزی را تعیین کرد؟ فرزندان بعد از بازگشت به آغوش پدربزرگ و مادربزرگ ها می دوند و ما خوش خیالی می کنیم که این عزیزان را در خانه نگه داشته ایم بلکه یک ناقل را می بریم و به آغوش آنها بر می گردانیم.
 
هشدار به کسبه و گردشگری
وزیر بهداشت تاکید کرد: کسبه محترم برای اجرای پروتکل های بهداشتی که روزهای اول بیش از 85 درصد اجرا می شد و در حال حاضر به کمتر از 20 و 10 درصد کاهش یافت بدانند که اگر خدای ناکرده بیماری کووید 19 با شدت و حدت بروز کند، رستوران ها اگر باز هم باشند، مشتری نخواهند داشت و اگر هر قدر در شیپور گردشگری هم بدمیم و اتوبوس را به در خانه های مردم بفرستند و مجانی هم بخواهیم آنها را ببریم، دیگر مسافر و گردشگر نخواهیم داشت.
 
مردم، ما را درجریان شکست پروتکل های بهداشتی بگذارند
دکتر نمکی تاکید کرد: کسبه محترم پروتکل های بهداشتی را جدی بگیرند و مردم، ما را در جریان شکست پروتکل ها بگذارند و ناظرین بهداشتی بیشتر نظارت کنند. باز هم امیدواریم که با همدلی، وفاق، رعایت اصول و پروتکل های بهداشتی، استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی و هوشمند این مرحله از بیماری را با عزت و سربلندی پشت سر بگذاریم.
وی تصریح کرد: اصلا دلم نمی خواست که مردم با چنین تاوانی عرایض بنده را جدی بگیرند. روزی که ما و همکاران مان تمنا، خواهش و التماس می کردیم، شاید برای برخی ها، این زیاده گویی و یاوه گویی بود اما اصلا دلم نمی خواست که اثبات این حرف های ما با تاوانی چنین سنگین و مرگ هایی چنان تلخ برای مردم بروز کند. باز هم امیدوارم که این حرف ها را جدی بگیریم و در آینده ای نزدیک با همدلی، وفاق و رعایت اصول و پروتکل های بهداشتی بتوانیم این مرحله سنگین را نیز پشت سر بگذاریم.

مراسم عروسی، زنجیره‌ای از عزا شدند/ استفاده از ماسک را جدی بگیرید

دیدگاه‌ها  

#1 ناشناس 1399-04-17 16:12
لعنت خدا بر افراد مغز کپکی که کروناروجدی نمیگیرن ومسخره ماسک میکنن
نقل قول کردن
#2 اکبر-ظ 1399-04-18 08:07
ماسک گرونه خیلی ها توان خرید انرا ندارند.
برای خانواده های کم درامد صرف نمی کند شاید برای اعضای خانواده بشه در هفته چند عدد ماسک گرفت اما مسلما در درازمدت نمی توان ان را در سبد خانواده های محرم جای داد.برای همین رئیس جمهور اعلام کرد ماسک باید ارزان شود.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا