یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان لرستان از انتشار نتایج گونه‌شناسی پستانداران کوچک به‌ویژه جوندگان در غار کلدر در مجله معتبر Quaternary Science Review خبر داد.
به گزارش یافته، " سید امین قاسمی" در این خصوص اظهار داشت: نتایج گونه شناسی پستانداران کوچک به‌ویژه جوندگان در غار کلدر خرم‌آباد در مجله Quaternary Science Reviews (کواترنری ساینس ری ویو) منتشر شد.
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان گفت: در این تحقیق، شرایط اقلیمی دوره زیست انسان‌های نئاندرتال و هوشمند (هموساپینس) بازسازی گردیده است.

غار های خرم آباد لرستان
قاسمی با اشاره به اینکه نتیجه این مطالعات نشان دهنده این موضوع است که اقلیم منطقه و احتمالاً زاگرس مرکزی به‌صورت مناطق نیمه‌خشک و استپی با بخش‌هایی دارای پوشش جنگلی بوده افزود: با توجه به یکسان بودن تقریبی اقلیم در این دو دوره (پارینه‌سنگی میانه و جدید) نتیجه کلی حاکی از این است که دلیل انقراض انسان‌های نئاندرتال و پس از آن، ظهور انسان‌های هوشمند، شرایط اقلیمی نبوده؛ چرا که گونه‌های جانوری‌ای شناسایی شده در هر دو دوره تقریباً زندگی می‌کرده‌اند و شرایط اقلیمی یکسانی وجود داشته است.
بهروز بازگیر سرپرست تیم کاوش غار کلدر نیز تصریح کرد: می‌توان به‌احتمال‌زیاد دلایل دیگری برای انقراض انسان‌های نئاندرتال و ظهور انسان‌های هوشمند متصور شد.
سرپرست تیم کاوش باستان‌شناختی غار کلدر خرم‌آباد عنوان داشت: تا به امروز بعد از مجله «ساینتیفیک ریپورت نیچر» که ما در سال 2017 بخشی از مطالعات کلدر را در آن منتشر کردیم، این مقاله بالاترین جایگاه را در تاریخ مطالعات پارینه‌سنگی ایران به خود اختصاص داده است.
بازگیر گفت: خوشحالیم توانسته‌ایم نتایج زحمات تیم به‌ویژه همکاران اسپانیایی و فرانسوی را آن‌طور که شایسته بود با انتشار این نتایج در یکی از معتبرترین مجلات دنیا به ثمر بنشانیم و لازم است تشکر ویژه‌ای داشته باشم از دکتر بهروز عمرانی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی، دکتر روح‌الله شیرازی رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی، دکتر سرلک که حمایت‌های زیادی از پروژه داشتند و همچنین مهندس سید امین قاسمی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان لرستان که حمایت زیادی از پروژه داشتند.



نتایج گونه‌شناسی برخی پستانداران غار کلدر در مجله Quaternary Science Reviews منتشر شد

دیدگاه‌ها  

#1 فرزاد 1399-01-23 08:10
با سلام
خبر مسرت بخشیه که تحقیقات در این زمینه هرروز داره ابعاد جدیدتری می گیره ، از این ظرفیت بزرگ میشه به نحو احسن استفاده کرد و این نقطه رو به یکی از نقاط بسیار مهم در حوزه گردشگری استفاده کرد واسم خرم آباد رو به نخستین زیستگاه بشر مدرن تبدیل کرد و این رو در همه ی ورودی های شهر نصب کرد...
نقل قول کردن
#2 اکبر-ظ 1399-01-23 16:41
جالب بود.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا