یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

علی گودرزیان- ع پایدار/پیش از حضور متکثر هفته‌نامه‌ها و نشریات محلی در لرستان که به معرفی برخی از آنان پرداختم و بی‌شک بحث دنباله‌داری است و دوباره به آن خواهم پرداخت یکی از شاخص‌های توسعه‌ی اطلاعات و ارتباطات در این استان توسعه‌ی چاپ و انتشار ویژه‌نامه‌های روزنامه‌های سراسری در لرستان بود.
قصه‌ی روزنامه‌نگاری در لرستان از آغاز تا انقلاب به همت استاد سید فرید قاسمی در کتاب قطور «پیشینه‌ی ارتباطات و تاریخ مطبوعات خرم‌آباد» آمده است.
نام صدها تن از پیشکسوتان حوزه نشر و خبر در این کتاب آمده است که بسیاری از آنان دارفانی را وداع گفته‌اند و برخی از نام‌ها هنوز زینت‌بخش صفحات نشریات استان هستند.



در این رهگذر می‌خواهم نگاهی گذرا به نقاط قوت، نماد و نمود مطبوعات و رسانه‌های کشور و به‌ویژه فرازهای نشریات لرستان داشته باشم تا این‌که به دنیای پرشتاب و سرعت و پر از دقایق رسانه‌ها در عصر دیجیتال و فضای مجازی برسیم.
 پیش از انقلاب ویژه‌نامه‌هایی در لرستان به‌ندرت با همت برخی از خبرنگاران پر جسارتی مثل بهرام سلاح ورزی، موسی احمدی، احسان بنان، سید فرید قاسمی و بهبود بهرامی منتشرمی شد. (پیشینه ارتباطات... خرم‌آباد/قاسمی)
بعدها بهرام سلاحورزی هم به کیهان پیوست از «بهرام سلاحورزی، احسان بنان و هوشنگ بیرانوند به‌عنوان سه تفنگ‌دار کیهان در شهر خرم‌آباد» یاد می‌کنند.
یکی از نخستین ویژه‌نامه‌ها را روزنامه‌ی سراسری کیهان، قبل از انقلاب درزمان افتتاح کارخانه‌های خرم‌آباد به همت استاد هوشنگ بیرانوند و دوستانش چاپ و منتشر کرد.
استاد هوشنگ بیرانوند سرپرست روزنامه‌ی کیهان در لرستان و از خبرنگاران پیشکسوت و خاک خورده‌ی این سرزمین است.
بیرانوند عمرگرانمایه خود را در مسیر آگاهی بخشی به مردم سپری نمود. وی شخصیتی آرام، اخلاقی، میانه‌رو، خستگی‌ناپذیر و دلسوز مردم و از سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی موردپسند اهالی قلم و فرهنگ این دیاراست.
روزنامه‌ی کیهان به همت استاد بیرانوند بعد از انقلاب هم درزمان استاندار حسین محلوج چی، حدود سال ۶۰ ویژه‌نامه‌ای در ۷۲ صفحه منتشر کرد.
سال‌ها بعد روزنامه‌ی سراسری کیهان، به همت دفاتر نمایندگی خود در استان‌ها، ویژه‌نامه‌ی منطقه‌ای غرب کشور را (لرستان، کردستان، همدان، ایلام، کرمانشاه) منتشر کرد.
این ویژه‌نامه هر هفته چاپ و منتشر می‌شد.
این رویه را روزنامه‌ی اطلاعات هم از سر گرفت و چند سالی مرتب روزهای یکشنبه کیهان و چهارشنبه اطلاعات ویژه‌نامه‌ی منطقه‌ای خود را چاپ و منتشر و پخش می‌کردند.
رویه‌ی کیهان و اطلاعات ادامه داشت تا این که روزنامه سراسری همشهری در سال ۱۳۷۴ نخستین ویژه‌نامه‌ی رنگی خاص لرستان را منتشر کرد.
روزنامه همشهری به شکل پراکنده چاپ می‌شد تا این‌که بعدها در روزهای یکشنبه هر هفته منظم منتشر می‌شد و سر آخر به پشتوانه پرقدرت خود توانست به‌ویژه در سال‌های ۹۳ تا ۹۸ به سرپرستی‌های شهرستان‌ها مجوز بدهد تا هرروز ویژه‌نامه‌ی استانی خود را منتشر کنند.
 در همین سال‌ها سرپرست روزنامه همشهری در لرستان حمید مریدی بود و هنوز نیز هست.
اگرچه نیمی از بهای رپرتاژهای به‌حساب همشهری ریخته می‌شد اما هیچ ویژه‌نامه‌ای در انتظار رپرتاژ نمی‌ماند و به پشتوانه‌ی مرکز چاپ می‌شد.
بعدها- البته بعد از برکنار شدن قالیباف از شهرداری تهران - برای ویژه‌نامه‌های استانی همشهری، محدودیت‌هایی ایجاد شد و به هفته‌نامه تقلیل داده شدند و البته به دلیل گران شدن کاغذ و همچنین اعمال سیاست خودگردانی برای ویژه‌نامه‌ها و زیادی هفته‌نامه‌های محلی و سیاست حمایت دولت از این نشریات و هدایت رپرتاژها به سمت نشریات محلی، امروز همه‌ی ویژه‌نامه‌های روزنامه‌های سراسری در استان بی‌رمق شده‌اند و ازجمله ویژه‌نامه‌ی همشهری هم به شکل دوهفته‌ای یک‌بار منتشر می‌شود!
چاپ ویژه‌نامه‌های استانی روزنامه‌ی همشهری، رویه‌ای شد که بعد از آن، همه‌ی روزنامه‌ها به سرپرستی‌های خود مجوز دادند تا ویژه‌نامه‌های استانی چاپ و منتشر کنند.
ویژه‌نامه‌های روزنامه‌های سراسری از آن روی که از پشتوانه‌ی تریبون کشوری و سراسری برخوردار بودند بیش از دیگر نشریه‌ها می‌توانستند باعث ترس و واهمه‌ی مدیران را فراهم کنند به همین جهت از رپرتاژهای نسبتن پرملاتی بهره‌مند ‌می‌شدند.
همین ویژه‌نامه‌ها، به دلیل این‌که دغدغه‌ی یک سری هزینه‌ها، مسائل و مشکلات چاپ، انتشار، حمل‌ونقل از سر نماینده‌ی روزنامه کم می‌شد و می‌توانست با فراغت بال بیشتری به جذب منابع و اطلاعات بپردازد با کیفیت بهتری منتشر می‌شدند.
 
 
ادامه دارد...
 

 

 نیم‌نگاهی به دنیای ارتباطات و رسانه در ایران و لرستان: 

از ورود اینترنت تا حضور تلگرام (بخش 8)
از ورود اینترنت تا حضور تلگرام (بخش 7)
از ورود اینترنت تا حضور تلگرام (بخش 6)
از ورود اینترنت تا حضور تلگرام (بخش 5)
از ورود اینترنت تا حضور تلگرام (بخش 4)
از ورود اینترنت تا حضور تلگرام... (بخش 3)
از ورود اینترنت تا حضور تلگرام (بخش 2)
از ورود اینترنت تا حضور تلگرام (بخش 1)


توجه: هرگونه استفاده از مطلب با ذکر منبع و نام نویسنده، نشانه‌ی احترام شما به تلاش فرهنگی آن‌ها است.


 

توضیح: مطالب ارسالی، لزوماً دیدگاه پایگاه خبری یافته نیستند اما مطابق فلسفه‌ي رسانه‌های بی‌طرف، آمادگي داريم نوشته‌ها و دیدگاه‌های دیگران را نیز در خصوص این موضوع و موضوعات مختلف به‌شرط رعایت قوانین مطبوعات، منتشر نماییم.

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا