یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت:  ذخیره‌سازی سرریز چشمه‌ها با توجه به شرایط شهر خرم آباد امکان‌پذیر نیست ولی می‌توان از این سرریز‌ها بصورت گسترده در المان‌های شهری همچون آب نما‌ها، آبشار‌های مصنوعی، پل‌های موزیکال، دریاچه‌های مصنوعی و غیره استفاده کرد.
به گزارش یافته، داریوش حسن نژاد در جلسه همفکری جلوگیری از هدررفت چشمه‌های شهرخرم آباد با تشریح آمار آبدهی چشمه‌های داخل شهر اظهار داشت: در حال حاضر ۳ چشمه دائمی و ۲ چشمه فصلی داریم که ۶۰ درصد آب شرب شهرستان خرم آباد را تأمین می‌کنند و برای این منظور مدیریت و بهره‌برداری از آن‌ها در اختیار آبفای استان قرار گرفته است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان افزود: سرریز این چشمه‌ها برای حقابه اراضی پایین دست استفاده می‌شود و مازاد آبی وجود ندارد. همچنین امکان ذخیره‌سازی با توجه به شرایط شهر خرم آباد امکان‌پذیر نیست ولی می‌توان از این سرریز‌ها بصورت گسترده در المان‌های شهری همچون آب نما‌ها، آبشار‌های مصنوعی، پل‌های موزیکال، دریاچه‌های مصنوعی و غیره استفاده کرد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: برای تأمین آب شرب پایدار دو سد سراب تلخ با ۲۸ میلیون مترمکعب و سد مخملکوه با تخصیص ۶۰ میلیون مترمکعب(۵۵میلیون متر مکعب برای شرب و ۵ میلیون مترمکعب برای صنعت)در نظر گرفته شده است که با تکمیل و بهره‌برداری آن‌ها از آب موجود پشت سد‌ها برای آب شرب استفاده خواهد شد.
 
بحث حقابه چشمه‌ها:
مهرداد محمدی مدیر منابع آب شهرستان خرم آباد و دبیرجلسه بیان داشت: چشمه‌های داخل شهر به دو دسته فصلی و‌دائمی تقسیم می‌شوند و برای تأمین آب شرب شهر از چشمه‌های دائمی استفاده می‌شود. از سوی دیگر بحث حقابه چشمه‌ها را داریم که باید تصمیم بگیریم این حق آبه‌ها در چه بازه زمانی برای استفاده اراضی پایین دست مدیریت و سرریز شود.
مدیر امور منابع شهرستان خرم آباد تصریح کرد: چشمه‌ها از اردیبهشت تا آذر سرریز مازاد ندارند و آمار‌ها نشان می‌دهند در فصولی که پیک مصرف داریم، آبی برای سرریز نخواهیم داشت اما در فصول غیرپیک مصرف که سرریز چشمه‌ها زیاد است، اوج برداشت آب برای مصارف کشاورزی از چشمه‌ها و چاه‌ها می‌باشد که لازم است با همفکری سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی مرتبط، با اجرای راهکار‌های اصولی، برداشت آب از چشمه‌ها مدیریت شود.
لازم به ذکر است تا کنون درکل استان ۱۰۲۲۱ دهنه چشمه شناسایی شده‌اند و بیشترین چشمه‌ها در شهرستان خرم آباد واقع شده‌اند.


دیدگاه‌ها  

#1 امیر 1403-02-06 10:35
ولی میتوان از آب چشمه ها برای زیبا سازی شهر استفاده کرد
نقل قول کردن
#2 خرم‌آبادی 1403-02-06 12:12
این همه آب شیرین سر ریز شده و به گلال(رودخانه شهر)می‌ریزد و به پایین دست می‌رود بعد در تابستان کمبود آب داریم :cry:
نقل قول کردن
#3 دانشجو 1403-02-06 12:48
شهرداری خرم‌آباد بیاید و چندتا پل روی رودخانه شهر بسازد قرار بود پلی در بالادست پل صفوی(پل گپ)بسازند ولی بعداز سالها هیچکاری نکردند و قرار بود پلی بنام افلاک بسازند و شهرداری اونم رها کرد :cry:
نقل قول کردن
#4 رسول 1403-02-06 14:12
این آب شیرین و خوردنی است
حیفه که اینجوری رها بشه
نقل قول کردن
#5 سجاد 1403-02-06 19:53
آب این چشمه ها رو میتونن به بالادست انتقال بدن و در درختکاری ازشون استفاده کنن به عنوان نمونه آب گرداب رو میتونن با یه لوله کشی و پمپاژ به تپه های بالای میدان تختی و فلک الدین و پشت بازار انتقال بدن و این تپه ها رو که مشرف به شهر هستن رو درختکاری کنن ،اگه این کار رو انجام بدن کوهای ضلع غربی شهر به جنگل تبدیل میشن و تابستون تاثیر به سزایی در کاهش دمای داخل شهر داره چون اغلب وزش باد از سمت همین منطقه وارد شهر میشه و این پوشش درختی باعث کاهش دمای محسوس خواهد شد
نقل قول کردن
#6 آرمین شیران 1403-02-07 13:58
احداث سد در پایین دست و مبارزه با مافیای آب خوزستان که آب لرستان غصب کردن بهترین راه مهار این آب هست، به امید ساخت سد خرم رود در آینده
نقل قول کردن
#7 موسوی 1403-02-08 18:57
با آب چشمه گل‌سرخ که در پارک گل‌سرخ در جنب قلعه است می‌شود یک دریاچه آب شیرین ساخت ولی بدون هیچ استفاده‌ای آب شیرین چشمه‌ها و سراب‌های خرم‌آباد به گلال(رودخانه شهر)می‌ریزند و به دلیل شیب زیاد به سرعت از استان خارج می‌شوند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا