یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

آمارهای مربوط به سرانه مطالعه و کتابخوانی در کشور نشان می دهد ؛ کتابخانه‌ها صرفاً به محلی برای نگهداری و عرضه کتاب‌های کنکوری تبدیل شده‌اند و از آنجایی که سایر اقشار جامعه استقبالی از کتابخوانی ندارند این نبود تقاضا سبب شده که جای کتاب‌های جدید و تازه در قفسه‌های کتابخانه خودنمایی کند.
اصولاً کتاب بر اساس تیراژ بررسی می‌شود و در کشوری مثل فرانسه می‌بینیم که کتابی با ۵۰ میلیون جلد چاپ می‌شود در حالیکه در ایران شاهد چاپ کتاب‌های ۵۰ جلدی هستیم که این‌ نشان می‌دهد مخاطبان به سمت چاپ کتاب سفارشی رفته‌اند یعنی یک فرد کتابی را چاپ می‌کند که مخاطبی ندارد و این موضوع هم برای او اهمیتی ندارد چون صرفا می‌خواهد  کتابی را چاپ کرده باشد تا از مزایای آن بهره‌مند شود یا بگوید کتابی را چاپ کردم؛ البته در بسیاری از موارد، چاپ کتاب نیاز است و مزیتی برای پذیرش دانشجو و مقطع دکترا و یا ارتقای هیئت علمی محسوب می‌شود که این‌ هم آفتی است.
عبارت « کم‌گوی و گزیده‌گوی چون دُر» یکی از مهمترین آموزه‌هایی است که از  کتاب‌ها درسی در دوران دانش آموزی فراگرفته ‌ایم که نمود آن را در مراسم امروز مشاهده کردیم و جای امیدواری بود که یکی از مضامین مهم  اجتماعی توسط مسئولین رعایت شد و به مفاهیم و آموزه های کتاب اهمیت دادند ؛ امیدواریم در کنار دوستداران کتاب محور قراردادن ترویج کتاب و مطالعه در تمامی برنامه های اجرایی صورت گیرید .
 
هر ساله به مناسبت «هفته کتاب»، آیین تجلیل از خادمان کتاب و کتابخوانی در استان لرستان برگزار می شود که متاسفانه در دو سال گذشته به دلیل بیماری کرونا برگزار نشده بود.
 
این مراسم توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دبیر ستاد هفته کتاب و با هماهنگی و مشارکت دستگاه‌های فرهنگی مانند آموزش و پرورش، دانشگاه لرستان، امور کتابخانه ها، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ، حوزه هنری ، میراث فرهنگی و ….. برگزار شد.
در ابتدای این مراسم از خانواده شهید امنیت «رضاخانی چگنی» با اهدا لوح تجلیل شد.
همچنین از «محمدرضا قیاسیان»، چهره پیشکسوت نویسندگان لرستانی به مناسبت چاپ سی امین کتاب وی تجلیل به عمل آمد و از چاپ کتاب حضرت علی (ع ) و امام زمان (ع) با نویسندگی ایشان رونمایی شد.
در این مراسم از پایگاه خبری تحلیلی «یافته» که از پرببینده‌ترین پایگاه‌های خبری استان است و اتفاقا امروز دهمین سالگرد تأسیس آن بود تجلیل و قدردانی شد.
بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به مدیرکلی «سرهنگ محسن رشیدی» و اداره کل زندان‌های استان به مدیرکلی «عبدالمجید کشوری» نیز به عنوان دستگاه‌های برتر حوزه ترویج کتاب و کتابخوانی استان معرفی و تجلیل شدند.
 
ناشران فعال استان؛ به ترتیب تعداد آثار منتشر شده در ۷ ماهه ۱۴۰۱ شامل:
«سهیمه اسدزاده»، مدیرمسئول انتشارات هاویر، احمد کلهری، مدیرمسئول انتشارات کلهری، «داریوش جعفری»، مدیر مسئول انتشارات پیشوک، «محمدامین رجبیان»، مدیرمسئول انتشارات پریسک، «اکبر رضایی»، انتشارات اردیبهشت جانان، «سیدیدالله ستوده»، مدیرمسئول انتشارات شاپورخواست، «زهره چگنی»، مدیرمسئول انتشارات اردوی سوره، «ساناز دانیالی»، مدیرمسئول انتشارات امیرحافظ، «محمدباقر حسنوند»، مدیرمسئول انتشارات قلم اعظم، «حمید گودرزی»، مهر مدیرمسئول انتشارات سنگ‌نبشته، «محمدتقی عزیزیان» مدیرمسئول انتشارات پراکنده مورد تجلیل قرار گرفتند.
 
همچنین از نویسنده نوجوان ؛ «هانا والی‌زاده» برای اثر دنیای وارونه گیلی از انتشارات هاویر و نویسنده فعال استان «سیدمحمد سیف‌زاده» برای اثر نانوشته‌های لرستان از انتشارات شاپورخواست نیز قدردانی به عمل آمد.
 
«مجید دریکوند» رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر خرم‌آباد برای اثر بافت تاریخی خرم‌آباد فیلی؛ «رعنا مرادی نسب» نویسنده حوزه تاریخ شفاهی و کتاب‌فروشی هزار و یک شب به مدیریت «ظهیر بهرامی»، فعال در طرح‌های مختلف خانه کتاب و ادبیات ایران از دیگر چهره‌های بودند که مورد تجلیل قرار گرفتند.
 
این آیین از فاطمه عمادی پور مربی مسئول مرکز شماره دو کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان بروجرد، سهیلاوالیزاده مرادی کارشناس آفرینش های ادبی اداره کل کانون لرستان، راهبه خشنود مربی ادبی مرکز شماره پنج خرم آباد، اسماعیل اله دادی مربی مسئول مرکز شماره سه بروجرد و کمال گلمرادی فرد کارشناس روابط عمومی اداره کل کانون لرستان به عنوان نویسنده، فعال حوزه کتاب و تصویرگر تجلیل شد.

همچنین از برگزیدگان کتابخانه های عمومی لرستان به شریح زیر تقدیر شد:
سید مصطفی میرترابی، کتابدار برتر
نصرت اله امیری خواه، مسئول کتابخانه برتر
کتابخانه شهید صارمی بروجرد، کتابخانه برتر
مهری سگوند، خدمتگذار برتر
پارمیس غلامی، طاها سوری، صادق حبیبی، حسام طاهروند و یاور محمدی، کتابخوان برتر


سرچشمه خبر: فریاد لر

دیدگاه‌ها  

#1 رضا 1401-08-23 09:26
ضمن تبریک همه دست اندرکاران پایگاه خبری وزین یافته به مناسبت فرا رسیدن دهمین سالگرد فعالیت درخشان در این خبر و اطلاع رسانی. جای تاسف است که مدیرکل ورزش و جوانان به تمام روسای ادارات ورزش و جوانان شهرستانها و همه روسای هیاتها و ورزشکاران از شب قبل تماس تلفنی انجام داده اند و بدون هیچ توضیحی و بصورت دستوری برای حضور در سالن ارشاد راس ساعت مقرر و که با حضور استاندار برگزار خواهد شد ، تاکید داشته اند که حضورشان الزامیست. میتوانید از تک تک روسای مذکور سوال بفرمائید. و این کار بسیار زننده ای است
نقل قول کردن
#2 قدردانی 1401-08-23 10:09
هانا والی زاده دختر ساسان والی زاده نوبسنده و پژوهشگر لرستانی است. با آرزوی توفیق و سربلندی
نقل قول کردن
#3 nastarannargesi 1401-08-23 12:41
چه عجب تو لرستانم یه کاری کردین ...لرستان و سیستان و بلوچستان و چهارمحال وبختیاری و کهکلویه و بویر احمد باید بودجه بگیر باشن .بیشترین کم توجهی به این استانها بوده
نقل قول کردن
#4 وحید فلاحی 1401-08-23 13:31
در این مراسم از برترین های کتابخانه های عمومی استان با عناوین: کتابخانه عمومی برتر(کتابخانه شهید صارمی بروجرد)، مسول برتر کتابخانه(نصرت اله امیری خواه) و کتابدار برگزیده(مصطفی میر ترابی) نیز تقدیر به عمل آمد که در این خبر به آن اشاره نشده است!!!!
نقل قول کردن
#5 جودکی 1401-08-23 17:57
کلهر که مال کرمانشاهه
نقل قول کردن
#6 چگنی 1401-08-23 17:57
ساختمان کتابخانه مرکزی خرم‌آباد فقط ۱ طبقه است بعد از سال ۱۳۸۴ تا الان ناتمام است و کتابخانه معلم در پارک معلم هم ناتمام رها شده و معتادها میرن اونجا
نقل قول کردن
#7 شاکرمی 1401-08-25 19:06
در ماسور هم کتابخانه تاسیس شود
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا