یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان از مشاهده یک قلاده پلنگ در روستای توده زن بروجرد در حاشیه منطقه شکار و صید ممنوع گرین خبر داد.
به گزارش یافته، نبی اله قائد رحمتی گفت: با بررسی‌های به عمل آمده و اعزام گروهی از کارشناسان محیط زیست مشاهده یک قلاده پلنگ در طبیعت روستای توده‌زن شهرستان بروجرد تأیید شد.
قائد رحمتی در این رابطه اظهار داشت: فصل جفتگیری پلنگ در استان معمولاً اواسط بهمن شروع و تا اسفند ماه ادامه دارد و زیستگاه اصلی پلنگ بیشتر مناطق کوهستانی، صخره‌ای و جنگلی می‌باشد که معمولاً در فصل جفتگیری از قلمرو خود خارج می‌شوند ولی دوباره برمی گردند یا گا‌هاً ممکن است به دلیل تخریب زیستگاه، کاهش طعمه‌ها یا عدم امنیت در زیستگاه برای تأمین غذا به حوالی روستا‌ها نزدیک شوند.
معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست لرستان در ادامه گفت: این پلنگ هیچ خطری برای اهالی ندارد و جای هیچ نگرانی برای مردم منطقه وجود ندارد؛ با توجه به فصل جفت‌گیری پلنگ‌ها این حیوان از زیستگاه خود در منطقه گرین که حدود ۳/۵ کیلومتر از منطقه شکار و صید ممنوع گرین فاصله دارد جدا شده و به منطقه توده‌زن رسیده که مجدداً به زیستگاه اصلی خودش برمی گردد.
نبی اله قائد رحمتی افزود: پلنگ معمولاً در مناطق دارای آرامش شب و روز فعال ولی در مناطقی که احساس خطر کند شب فعال است به صورت انفرادی زندگی می‌کند و بی‌صدا و با سرعت کم حرکت می‌کند و از شنوایی بالائی برخوردار است و به جرأت می‌توان گفت که هیچگاه پلنگ به انسان حمله نمی‌کند بلکه در صورت مواجهه با انسان از خودش دفاع می‌کند.
وی در ادامه بیان داشت: در ایران ده گونه گربه سان وجود دارد که با انقراض شیر ایرانی و ببر مازندران به هشت گونه کاهش پیدا کردند. از هشت گونه گربه سان کشور تاکنون پنج گونه شامل پلنگ ایرانی- کاراکال- سیاه­گوش- گربه جنگلی- گربه وحشی در استان لرستان شناسایی و ثبت شده‌اند.
در تمام مناطق استان لرستان وجود پلنگ اثبات شده است و دارای تعداد قابل قبولی می‌­باشد که از یک طرف خبر خوبی است و از طرف دیگر نیاز به حمایت مسئولان و مشارکت جوامع بومی و محلی دارد که با تدابیر خاص از تخریب زیستگاه­‌های این گونه ارزشمند که در فهرست جانوران در معرض خطر انقراض IUCN قراردارد به عنوان یک سرمایه جهانی و ملی حفاظت و هراست نمایم.
قائدرحمتی در خصوص عمده‌ترین تهدیدات پیش روی حیات پلنگ گفت: بحث خشکسالی‌های مداوم وتخریب زیستگاه‌ها و جزیره‌ای کردن زیستگاه پلنگ، کاهش طعمه و عدم امنیت از عوامل مهمی است که پلنگ لرستان را تهدید می‌کند.
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان در خصوص بازدارنده بودن قوانین و جرایم در مورد شکار پلنگ گفت: میزان جریمه شکار هر قلاده پلنگ یکصد و بیست میلیون تومان است اما جرایم کیفری برای شکار این گونه نیاز به اصلاح و بازنگری دارد.
معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست لرستان در پایان اظهار داشتند: ضمن تشکر از مردم فهیم شهرستان بروجرد در اطلاع‌رسانی به موقع از همه مردم عزیز درخواست داریم تا در صورت مشاهده هرگونه حیات وحش سریعاً به نزدیکترین اداره حفاظت محیط زیست اطلاع دهند یا با سامانه ۱۵۴۰ تماس بگیرند.
 


محمدنبی حسنوند

دیدگاه‌ها  

#1 فرهاد 1400-12-03 22:37
مردم باغیرت لرستان که همیشه میهمان نوازیشان زبان زدتمام ایران است باید میزبانان شایسته ای برای حیاط وحش باشند
نقل قول کردن
#2 فرهاد 1400-12-03 22:39
مواظبش باشید لرهای باغیرت
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا