یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان گفت: درج قیمت تولیدکننده روی کالاهای تولیدی برای ۱۲ گروه و یک هزار و ۷۰۰ قلم در مراحل مختلف انجام می‌شود که با اجرای فاز دوم آن، برای برخی تولیدکننده‌های استان اجباری شده است.
به گزارش یافته،"بهزاد منصوری" روز شنبه در گفت‌وگوی خبری افزود: در این راستا درج قیمت تولیدکننده وظیفه واحد تولیدی است و بعدازآن بر اساس جداول مربوطه، درصد سود قانونی شامل نرخ عمده‌فروش، خرده‌فروش و هزینه‌های لجستیک مانند حمل‌ونقل و انبارداری به آن اضافه و قیمت مصرف‌کننده تعیین می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه هیچ محصولی خارج از این روند حق توزیع ندارد تصریح کرد: این فرآیند باید ابتدا از طریق تولیدکننده‌ها اعمال شود.
منصوری بیان کرد: با توجه به اجرای مرحله‌ای این طرح برای کالاهای مختلف، برخی تولیدکننده‌های استان موظف شده‌اند ازاین‌پس قیمت تولیدکننده را درج کنند و در مراحل بعدی برای سایر تولیدکنندگان نیز الزامی خواهد شد.
وی بیان کرد: حُسن اجرای این طرح از طریق سامانه جامع رصد و پیگیری و میزان موجودی انبار واحدهای تولیدی، توزیع‌کننده و عرضه کالا در سطح بازار بررسی می‌شود.
منصوری اظهار داشت: قرار است ۱۲ گروه و حدود یک هزار و ۷۰۰ کالا با این رویکرد عرضه شوند و درنهایت شفافیت بازار از حیث قیمت رصد می‌شود.
وی گفت: بعد از درج قیمت کارخانه بر روی محصولات، عمده یا خرده‌فروشی‌ها ملزم هستند با احتساب سود مجاز که سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده برای هر رسته مصوب و ابلاغ کرده است، سود خود را دریافت کنند که اجرای این طرح علاوه بر شفاف‌سازی قیمت‌ها نقش مهمی در کوتاه کردن دست دلالان دارد.
گفتنی است معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز چهارشنبه هفته گذشته گفت: بخشنامه درج قیمت تولیدکننده به‌منظور شفاف‌سازی قیمت‌ها و روزآمدسازی شیوه نظارت بر بازار به همه انجمن‌های صنایع غذایی و کنسروسازی، سلولزی، بهداشتی و آرایشی، کارخانه‌ها، تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماکارونی و لنت ترمز ابلاغ شد. عباس تابش در بخشنامه‌ای خطاب به روسای کانون صنایع غذایی، صنایع سلولزی بهداشتی، صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی، کارخانه‌ها و تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماکارونی، صنایع کنسروسازی، تولید لنت ترمز و کلاچ و همچنین پالایشگاه‌های روغن‌سازی، دستورالعمل درج قیمت تولیدکننده/ واردکننده را ابلاغ کرد. بر طبق این بخشنامه، همه واحدهای تولیدکننده و واردکننده انواع لنت ترمز، فیلتر روغن، روغن‌موتور، محصولات شوینده، محصولات سلولزی، سس، رب، کنسروها، ترشیجات و ماکارونی، به‌منظور جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی و اجحاف در حق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مکلف هستند نسبت به درج قیمت تولیدکننده/واردکننده که دربرگیرنده مجموع هزینه‌ها و سود قانونی واحدهای تولیدی - وارداتی با احتساب مالیات ارزش‌افزوده است، اقدام کنند.
در بخشنامه صادره از سوی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح‌شده است خرده‌فروشان باید نسبت به نصب برچسب قیمت مصرف‌کننده با لحاظ سود و هزینه‌های مصوب اقدام کرده و همچنین درصد سود اعمالی را نیز به‌صورت شفاف درج کنند. اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی شبکه‌های توزیع و مصرف‌کنندگان مرتبط در این خصوص از سوی واحدهای تولیدی/ وارداتی از دیگر موارد مورد تأکید در این بخشنامه است.
این تصمیم با تأکید وزیر صنعت، معدن و تجارت اتخاذشده و به‌منظور شفاف‌سازی قیمت، تولیدکننده باید بر روی کالاهای تولیدی خود، قیمت درب کارخانه را درج نموده و فروشگاه‌ها و واحدهای صنفی نیز مکلف به درج قیمت مصرف‌کننده هستند.
هدف از اجرای این طرح علاوه بر مقابله با گران‌فروشی و ایجاد شفافیت در نظام توزیع، ایجاد رقابت در بازار، تعدیل و واقعی نمودن قیمت‌ها و اصلاح نظام توزیع کالا است.
ضمناً درج و نصب برچسب قیمت توسط آخرین حلقه توزیع کالاها باعث بهره‌مندی از نرخ‌های رقابتی برای مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بوده و اعمال مدیریت فروش از مزیت‌های طرح مذکور خواهد بود. لازم به ذکر است؛ در فاز اول اجرای این طرح، انواع آب‌میوه، آب‌معدنی، ماءالشعیر، نوشابه گازدار، غذا ساز، نوشیدنی ساز، چرخ‌گوشت و ماکروویو از تاریخ ۲۷ آذرماه و انواع پودر لباسشویی، دستمال‌کاغذی، پوشک بچه، یخچال فریزر، تلویزیون و ماشین لباسشویی از تاریخ ۴ دی‌ماه سال جاری نیز مکلف به درج قیمت تولیدکننده بوده‌اند.

دیدگاه‌ها  

#1 محبی 1400-10-27 09:12
توروبخدا الکی کاغذخراب نکنید.//ونیروها رو سراغ نخودسیاه نفرستید.بزاریدب مونن شایدکاری انجام بدن
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا