با حکم وزیر علوم، دکتر علی باقر طاهرینیا به سمت رئیس مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی و عضو دائمی شورای معاونین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منصوب شد.
![](/images/1400/1400-09/1400-09-2/A-Taherinia.jpg)
آشنایی با دکترعلیباقر طاهرینیا:
دکترعلیباقر طاهرینیا متولد سال ۱۳۴۹ در شهرستان الشتر و عضو هیأت علمی و استاد دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران بوده است.
سوابق تحصیلی
کارشناسی / زبان وادبیات عرب از دانشگاه رازی در سال ۱۳۷۴
کارشناسی ارشد/ زبان وادبیات عرب از دانشگاه تهران در سال ۱۳۷۵
دکتری/ زبان وادبیات عرب از دانشگاه تهران در سال ۱۳۷۹
فعالیتهای اجرایی
- مدیر امور دانشجویان شاهد و ایثارگر
- معاون اموزشی دانشکده
- معاون دانشجوئی و فرهنگی دانشگاه
- معاون اموزشی و پژوهشی
- معاون دانشجوئی و فرهنگی
- معاون اموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه
- سرپرست معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه فرهنگیان کشور
- معاون علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، 1392/04/05، ایران، تهران
- عضو کارگروه طرح نظام جامع پژوهش و فناوری دانشگاه تهران
- مدیر کل برنامه ریزی و نظارت پژوهشی دانشگاه،
- عضو کمیسیون راهبردی علم سنجی و ارتقاء تولیدات علمی دانشگاه تهران
- عضو کمیسیون دایمی هیات امنا
- رییس گروه تخصصی تخلفات پژوهشی،
- معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان
تاریخچه مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی
سابقه برنامهریزی توسعه در ایران به سال ۱۳۲۷ برمی گردد که اولین برنامه توسعه کشور بوسیله متخصصان خارجی تنظیم گردید و سازماندهی برای برنامهریزی نیز در سال ۱۳۲۸ طراحی شد.
در بخش آموزش عالی در سال ۱۳۴۶ وزارت علوم و آموزش عالی تأسیس شد و نیز مؤسسه تحقیقات و برنامهریزی علمی و آموزشی به عنوان سازمانی مستقل در جهت همکاری و همفکری با وزارت علوم و آموزش عالی در سال ۱۳۴۸ پس از طی مراحل قانونی بوجود آمد و در سال ۱۳۶۰ منحل گردید.
بدین ترتیب با انحلال مؤسسه تحقیقات متأسفانه نیروی انسانی با تجربه آن هم در سطح دانشگاهها، وزارت و کشور پراکنده گردیدند. در جریان طراحی برنامه اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و تدوین برنامه بخش آموزش عالی و تحقیقات، کمبود مطالعات و تحقیقات و اطلاعات مستند علمی و نیروی انسانی متخصص، با تجربه، کاردان و آشنا به امر برنامهریزی توسعه در آموزش عالی احساس گردید که پس از بررسیهای کارشناسی توسط متخصصان اقتصاد، برنامهریزی و مدیریت، روانشناسی و علوم اجتماعی از دانشگاههای تهران، تربیت معلم تهران، شهید بهشتی، شیراز، اصفهان، تبریز و مشهد، طی ۳۵ جلسه ۶ ساعته مسائل و مشکلات آموزش عالی بررسی شد و به منظور چگونگی امر نهادی کردن پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی با استفاده از تجربیات گذشته پیشنهاد گردید که مؤسسهای با نام مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی تأسیس گردد. در این زمینه، اساسنامه مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی در تاریخ ۱۳۶۹/۱۲/۲۵ توسط شورای گسترش آموزش عالی به تصویب رسید.
این مؤسسه عملاً از سال ۱۳۷۰ با امکانات مرکز آمار و برنامهریزی آموزشی، که از واحدهای تابعه معاونت آموزشی وزارت متبوع است، شروع به کار نمود و با گذشت مدت زمانی در حدود ۲ سال، سرانجام تشکیلات و نمودار سازمانی آن در تاریخ ۱۳۷۲/۵/۱۲ به تصویب سازمان امور اداری و استخدامی کشور رسید و فعالیت خود را رسماً آغاز نمود.
خبر: ر. آقایی/ یافته
خبر: ر. آقایی/ یافته
دیدگاهها