یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

پیمان شمسی: اواخر اسفند ماه ۹۹ خبری مبنی بر "عیدی کاظمی نماینده پل‌دختر و معمولان در مجلس به مردم معمولان ؛ معمولان شهرستان می‌شود" منتشر شد که از موافقت وزارت کشور با ارتقا معمولان از بخش به شهرستان و ارسال طرح به هیات دولت برای تایید نهایی خبر می‌داد.
بخش معمولان یکی از دو بخش تابعه شهرستان پلدختر است که با وسعت تقریبی یک هزار و ۴۴۰ کیلومتر مربع حدود ۴۰ درصد از وسعت ۳ هزار و ۶۱۵ کیلومتر مربعی و ۲۲ هزار ۱۰۰ نفر جمعیت حدود ۳۰ درصد از جمعیت ۷۳ هزار و ۷۴۴ نفری شهرستان پلدختر را شامل می‌شود.
در بحث مساحت ، بخش معمولان با وسعت بیش از یک هزار و ۴۴۰ کیلومتر مربع به صورت تقریبی با شهرستان‌های سلسله و چگنی برابری می‌کند و از شهرستان های ازنا ، دورود و رومشکان وسیع تر است.
بخش معمولان شامل سه دهستان افرینه با ۴۶ روستا و جمعیتی بالغ بر ۶۹۰۰ نفر  ، میانکوه شرقی با ۴۴ روستا و جمعیتی بالغ بر ۴۲۵۰ نفر و معمولان است. مرکز این بخش شهر معمولان است که بر اساس سرشماری سال ۹۵ جمعیتی بالغ بر ۷ هزار و ۶۵۶ نفر دارد ، بر اساس آمارها جمعیت شهر معمولان از شهرهای چقابل و سراب دوره مراکز شهرستان های تازه تاسیس چگنی و رومشکان بیشتر است.
بخش معمولان از موقعیت استراتژیک ویژه‌ای برخوردار است. جاده ترانزیت خرم آباد - ویسیان - معمولان - پلدختر به اندیمشک و آزاد راه خرم زال که از اهمیت ویژه‌ای در بحث حمل و نقل و ترابری در کشور برخوردار هستند هر دو از بخش معمولان عبور می‌کنند و معمولان را به کریدور های مهم ارتباطی کشور وصل می‌کند.
معمولان دارای مرز مشترک با مرکز استان خرم آباد و شهرستان های چگنی و کوهدشت است که این مهم دسترسی به مرکز و غرب استان و استان های همجوار را در کوتاه ترین زمان فراهم می سازد.
وجود رودخانه‌های پرآب کشکان ، چولهول و مادیان رود و ... در کنار زمین های حاصلخیز بخش معمولان سبب شده است کشاورزی و باغ‌داری در این بخش در استان و کشور معروف و زبانزد باشد به طوری که منطقه بن لار و زیودار بخش معمولان را به قطب تولید انجیر سیاه در کشور می‌شناسند.
از نظر جاذبه های تاریخی و طبیعی بخش معمولان هر ساله پذیرای مهمان و گردشگران بسیاری است که از جاذبه های تاریخی و طبیعی این بخش می‌توان به پل کلهرت ، غار کوگان ، کاروانسرای چمشک ، قلعه نصیر ، آبشار افرینه ، تونلهای معمولان ، درختان ارغوان و ... اشاره کرد.
وجود بقاع متبرکه امام زادگان سید محمد در معمولان و سید علی در منطقه دره سید چمشک و خلیل اکبر در روستای خلیل اکبر در این بخش کانون گرم و توسل شیعیان به امامزادگان می‌باشد.
علاوه‌بر جایگاه ویژه جغرافیایی بخش معمولان و وجود جاذبه های بسیار تاریخی و طبیعی ، این بخش از نظر وجود افراد توانمند علمی ، ورزشی ، هنری و ... همچنین نیروی کار  بسیار غنی است و طبق آنچه به صورت خلاصه گفته شد معمولان پتانسیل های کافی جهت شهرستان شدن را دارا است.
 
پس از رسانه‌ای شدن طرح شهرستان شدن معمولان انتقادات عجیبی از سوی برخی افراد که خارج از بخش معمولان هستند در فضای مجازی مطرح می‌شود که لازم است توضیحاتی در این خصوص ذکر کنیم.
در شرایط کنونی عمده افرادی که به انتقاد از طرح شهرستان شدن معمولان می‌پردازند به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ دسته اول افرادی که مخالفان سیاسی نماینده کنونی پلدختر و معمولان در مجلس هستند و نمی‌خواهند این اقدام در کارنامه رقیب آنان به عنوان یک برگ برنده ثبت شود. این افراد در زمانی که به جای مخالفان خود یکی از همفکران سیاسی آنان پیگیر به ثمر رسیدن این طرح شود از آن حمایت خواهند کرد. دسته دوم افرادی هستند که در ظاهر نیت خود را مشکلات و چالش های این طرح می‌نماند اما در واقع نمی‌توانند تفکرات طایفه‌ای و قومیتی خود نادیده بگیریند و شاهد ارتقا سایر بخش ها باشند این افراد بارها ثابت کرده اند حتی به مصلحت و در ظاهر هم حاضر نیستند ذره‌ای از تفکرات منسوخ شده طایفه‌ای و منطقه‌ای خود دست بردارند و شاهد پیشرفت سایرین باشند.
کوچک سازی و به اصطلاح خرد کردن تقسیمات کشوری به عنوان یک سیاست ملی سالهاست در جهت تمرکز زدایی و جلوگیری از مهاجرت از شهرها و روستاهای کوچک به شهرهای بزرگ ، توجه به بحث توسعه متوازن ، گردش سریع اداری و تسریع در تصمیم گیری و ... مورد تاکید مسئولین کشور است به طوری که مدیرکل تقسیمات کشوری می‌گوید: " خردکردن در تقسیمات کشوری یک ارزش نیست بلکه یک ضرورت است".
ارتقاهای جغرافیایی را می‌توان از اقدامات ماندگار در تاریخ آن دیار دانست و افرادی که در این مسئله سهیم و پیگیر بوده‌اند تا سالیان بسیار در ذهن مردم آن دیار محترم شمرده خواهند شد ، از این رو بسیاری از مسئولین تلاش می‌کنند در دوران مدیریت و یا تصدی مسئولیت گام هایی جهت ارتقا روستاها ، شهرها و بخش‌های محل مسئولیت خود بردارند تا محبوبیت خود را در آن منطقه افزایش دهند.
به طور مثال اگر یک نماینده مجلس پیگیری ارتقا یک بخش به شهرستان شود مخالفان سیاسی وی تمام تلاش خود را به روش های متفاوت بکار خواهند گرفت تا مانع اجرایی شدن چنین طرحی شوند ، چرا که خوب می‌دانند این کار محبوبیت نماینده را در بین مردمان آن بخش افزایش خواهد داد و رقابت با وی و شکست او در انتخابات‌ها را سخت تر و چه بسا تا چند دوره غیرممکن خواهد کرد!
در موضوع شهرستان شدن بخش معمولان که با تلاش ها و پیگیر‌ی‌های سید حمیدرضا کاظمی نماینده حوزه انتخابیه پلدختر و معمولان در حال پیشرفت است هم اکثریت پیام ها و انتقادات به این طرح از سوی مخالفان سیاسی حمیدرضا کاظمی در شهرستان پلدختر منتشر می‌شود چرا که خوب می‌دانند این اقدام تا چه میزان ممکن است محبوبیت‌ وی را در بخش معمولان افزایش دهد و مخالفان وی عملا اکثریت آرای معمولان را در دور آینده انتخابات از دست خواهند داد.
از نظر فرهنگ در بخش معمولان مردمانش با تفاوت های اندک زبانی و فرهنگی سالهاست بدون کوچکترین اختلاف نظری در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و با نگاهی کوتاه به پیشینه بخش معمولان و مقایسه آن با سایر نقاط همجوار ، شاهد کمترین نزاع های طایفه‌ای ، قبیله‌ای و منطقه ای خواهیم بود.
در شهر معمولان به عنوان آیینه تمام نمای فرهنگی این بخش شاهد حضور طوایف مختلفی از جمله بالاگریوه "جودکی" و "کوشکی" (کوشکی های منطقه معمولان از نظر ایلیاتی جزء بالاگریوه محسوب می شوند)*۱ و چگنی و ... با گویش ها متفاوت شامل بالاگریوه‌ای و بالاگریوه‌ای ترکیب شده با لری خرم آبادی هستیم که چنان با هم آمیخته‌اند که تفاوت و جدایی میان آنان مشاهده نمی‌شود.
عمده جمعیت پلدختر و معمولان را جودکی تبار ها تشکیل می‌دهند که خاستگاه و محل سکونت اولیه جودکی میانکوه است. میانکوه این سکونتگاه قدیمی که حال به عنوان دهستان میانکوه شرقی در بخش معمولان قرار دارد از اهمیت ویژه‌ای برای تمام تیره‌های زیر مجموعه جودکی که حال در سراسر بخش های مرکزی پلدختر و معمولان گسترده شده اند برخوردار است.*۲
 
برخی عنوان می‌کنند: "بخش میانکوه از حیث خاستگاه جغرافیایی و قومی و زبانی و تاریخی با گویشی کاملا بالاگریوی یکی از خاستگاههای اصلی ایل جودکی و تبار ایلیاتی پلدختری هاست که با ساکنین معمولان هم از حیث تبار و هم از حیث تاریخ و گویش و .. متفاوت هستند."در جواب این افراد باید گفت بخش عمده ای از جمعیت معمولان و افرینه را جودکی ها ( محمودوند ، آبسری ، لنگانی ، بخشی‌وند ، هفت تخم ، لتوند ، شهسواروند و...)*۳ تشکیل داده اند که با مراجعه با تاریخ و پیشینه جودکی مشخص می‌شود همین جودکی هایی که ساکن معمولان هستند در گذشته و زمان زندگی ایلیاتی و طایفه‌ای در مقطعی ریاست کل جودکی برعهده داشته اند و تاریخ مشترکی به یادگار گذاشته‌‌اند ، حال چگونه ممکن است از حیث تاریخ با جودکی های پلدختر متفاوت باشند!
آنچه مشخص است مردم بخش معمولان از چمشک و قلعه نصیر تا کورشوراب و چم حیدر و بن لار از نظر قومیتی و فرهنگی سالیان دراز است با احترام و امنیت کامل کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و هیچگاه شاهد اختلافی میان آنان نبوده ایم.
پس مطرح شدن مسائل از جمله اختلافات قومی ، طایفه ای و فرهنگی توسط افرادی غیر از ساکنان کنونی بخش معمولان محلی از اعراب نخواهد داشت.
 
* ۱,۲,۳ مراجعه به کتاب تبار هخامنش دیار بالاگریوه


مرتبط:

شهرستان شدن معمولان و نادیده گرفتن برخی واقعیات

 توضیح: مطالب ارسالی، لزوماً دیدگاه پایگاه خبری یافته نیستند اما مطابق فلسفه‌ي رسانه‌های بی‌طرف، آمادگي داريم نوشته‌ها و دیدگاه‌های دیگران را نیز در خصوص این موضوع و موضوعات مختلف به‌شرط رعایت قوانین مطبوعات، منتشر نماییم.

اردبیل – بیله سوار – پارس آباد – خلخال – شهرستان سرعین – کوثر – گرمی – مشگین شهر –  نمین – نیر – ارومیه – اشنویه – بوکان – پلدشت – پیرانشهر – تکاب – چالدران – چایپاره – خوی – سردشت – سلماس – شاهین دژ – شوط – ماکو – مهاباد – میاندوآب – نقده – شهر ارومیه – شهر سرو – شهر سیلوانه – شهر قوشچی – شهر نوشین – شهر سیمینه – تهران – آران و بیدگل – اردستان – اصفهان – برخوار – بوئین میاندشت – تیران و کرون – چادگان – سمیرم – شاهین شهر و میمه – شهرضا –  فریدن – فریدونشهر – فلاورجان – استان آذربایجان غربی – استان آذربایجان شرقی – استان اصفهان – استان قم – استان یزد – استان همدان – استان هرمزگان – استان مرکزی – استان مازندران – استان لرستان – استان گیلان – استان گلستان – استان کرمانشاه – استان کرمان – استان کردستان – استان قم – استان قزوین – استان فارس – استان سمنان – استان زنجان – استان بوشهر – استان تهران – استان البرز – استان خراسان جنوبی – استان خراسان رضوی – استان خراسان شمالی – استان اردبیل – استان ایلام – شهرستان اسلامشهر – شهرستان پاکدشت – شهرستان پیشوا – شهرستان تهران – شهرستان دماوند – شهرستان رباط کریم – شهرستان ری – شهرستان شمیرانات – شهرستان شهریار – شهرستان فیروز کوه – شهرستان قدس – شهرستان قرچک – شهرستان ملارد – شهرستان ورامین

دیدگاه‌ها  

#1 ولی زاده از رومشکان 1400-01-03 20:32
سلام تهیت خدمت شما مسفران تحلیگران سیاسی تقسیمات کشوری در شهرستان پلدختر نکته ای راجع اُرتقاء بخش معمولان به شهرستان خدمتون عرض نمایم اولاً در بحث تون نامی از شهرستان رومشکان آوردید که باید خدمتون عرض کنم این شهرستان جمعیتی بالغ بر 40 هزارنفر دارد که قابل قیاس با بخش معمولان نیست ثانیاً شهرستان شدن رومشکان با تلاش پیگیریهای زنده یاد دکتر الهیار ملکشاهی در سال 92 به تصویب رسید وگرنه هیچ نماینده از شهرستان کوهدشت هرگز راضی به شهرستان شدن رومشکان نبود
نقل قول کردن
#2 ولی زاده از رومشکان 1400-01-03 20:35
شهرستان شدن رومشکان با جمعیتی بالغ بر 40 هزار نفر جمعیت با تلاش پیگیریهای زنده یاد دکتر الهیار ملکشاعی به تصویب رسید نه نمایندگان ادوار کوهدشت که هرگز چنین برنامه ای در دستور کار خود نداشتند
نقل قول کردن
#3 لورستان بزرگ 1400-01-03 20:52
مارکا بووه.
نقل قول کردن
#4 لرستانی 1400-01-03 21:37
سلام، مطلب بجا و منطقی بود
نقل قول کردن
#5 شهروند 1400-01-03 23:02
شهرستان شدن معمولان بدون شک مهمترین اثدام دولت خواهد بود
این کار بایستی سالها قبل اتفاق میافتاد
معمولان به دلیل شرایط اقلیمی و فرهنگی خیلی وقت پیش بایستی تبدیل به شهرستان میشد
معمولان خواستگاه فرهنگ های متفاوت و با اصالت می باشد، شهرستانهای استان هرچه بیشتر بهتر
به نظر من صحبت کردن مخالفین در این خصوص
کاری از روی جهل یا تعصب بیجا می باشد
انشالله نمایندگان کمک کنن زودتر این اتفاق مهم صورت گیرد. هرچه شهرستانهای استان بیشتر باشد، بودجه ها
ی بیشتری برای استان خواهد داشت
نقل قول کردن
#6 Zahra 1400-01-03 23:13
افرین مطلب منطقی و درسته
نقل قول کردن
#7 علی 1400-01-03 23:18
معمولان پتانسیل شهرستان شدن دارد
نقل قول کردن
#8 جودکی از میانکوه شرقی 1400-01-04 10:21
بسیار عالی و جامع بود ممنون از اطلاعت کاملتون
نقل قول کردن
#9 شهروند 1400-01-04 13:39
مبارکه باتشکر از زحمات جناب کاظمی
نقل قول کردن
#10 اکبر-ظ 1400-01-04 17:24
توضیحات جالبی بود.ارتقا بخش معمولان به شهرستان کاریست منطقی در معمولان جمعیت زیادی ساکنند.حتی تعداد اماکن تجاری و غیر تجاری بیشتر از شهرهای چغلوندی و سراب دوره است.زمانی معمولان جز بخش چگنی بود که البته در ان زمان بخش چگنی هم بزرگترین بخش در کشور محسوب میشد.
نقل قول کردن
#11 بهنیا 1400-01-06 02:36
معمولان لایق شهرستان شدن است و شرایط وپتانسیل شھرستان شدن را ھم دارد به نفع توسعه وپیشرفت استان وجدب سرمایه است .
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا