یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

رئیس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد گفت: تعداد زيادي درخت قطع و فضاي سبز نيز نابود شده است و اين خود طبق قانون نوعي تخلف محسوب می‌شود.
به گزارش یافته، رستم کوشکی با اعلام این‌که قطع درختان در جای‌جای شهر به امری طبیعی تبدیل شده است تا هر روز به بهانه‌های واهی درختان خرم‌آباد به عنوان ریه‌های این شهر از دست بروند، افزود: همين چند ماه پيش بود كه باز هم بسياري از درختان پارك شريعتي قطع و به كارگاه مبل سازي منتقل شدند در آن زمان بهانه شهرداري اين بود كه اين درختان فرسوده هستند و بايد قطع شوند.




وی ادامه داد: در چند روز گذشته تصاویر و اخباری در فضای مجازی مبنی بر قلع و قمع درختان و از بين بردن فضاي سبز توسط شهرداری خرم‌آباد منتشر شد.
کوشکی بیان داشت: تصاویر منتشرشده که حاوی صحنه‌هایی از قطع درختان در ‍پارك شريعتي خرم‌آباد توسط نيروهاي آتش‌نشانی شهرداري خرم‌آباد بود كه در آن عوامل آتش‌نشانی خرم‌آباد برای ساخت ایستگاه جدید در مجاور پارک شریعتی اقدام به قطع چندین درخت کهن‌سال و همچنین از بین بردن قسمتی از فضای سبز مجاور هتل شهرداری کرده‌اند.
وی گفت: قطع و ریشه‌کنی درختان توسط شهرداری خرم‌آباد باعث شده تا سؤالی در ذهن مخاطبان ایجاد شود که شهرداری طبق کدام مجوز و بر چه اساسی اقدام به قطع درختان و از بين بردن فضاي سبز نموده است؟
رئیس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد تصریح کرد: اين بار قطع درختان کهن‌سال و قديمي پارك شريعتي به بهانه ساخت ايستگاه آتش‌نشانی نمی‌تواند توجيه مناسبي براي پوشش تخلف صورت گرفته باشد زيرا نمی‌توان براي رسيدن به يك خواسته؛ درختان کهن‌سال اين شهر را قلع‌وقمع و فضاي سبز را از بين برد.
وی افزود: همه شهروندان منتظر هستند تا شهرداري برای توسعه فضای سبز و درخت برنامه‌ریزی نمايد، اما متأسفانه شاهد قطع درختان آن‌هم در پارك و به‌واسطه همين نيروهاي شهرداري هستیم.
کوشکی اطهار داشت: در حالی‌که درختان و فضای سبز به عنوان ریه‌های شهر محسوب می‌شوند و در تمام دنیا و حتی شهرهای کشور به موضوع فضای سبز و منابع طبیعی توجه ویژه‌ای می‌شود، اما در شهر خرم‌آباد؛ خودِ عوامل شهرداري تيشه به ريشه درختان و فضاي سبز می‌زنند و از هیچ‌چیزی ابايي ندارند؛ گويا قانون مجوز لازم براي قطع درختان و قلع‌وقمع كردن آن‌ها و از بين بردن فضاي سبز را نيز داده است! يا گويا چون خودشان مجري توسعه فضاي سبز و كاشت درخت در محدوده شهر هستند تصور می‌کنند می‌توانند هر زمان كه بخواهند آن‌ها را قلع‌وقمع نمايند.
وی بیان داشت: پيگيري اين موضوع به نوشتن خبر در فضاي مجازي و مكتوب بسنده نشد تا جايي كه يكي از موضوعات مطرح‌شده در جلسه رسمي اين هفته شوراي شهر نيز رسيدگي به موضوع قطع درختان پارك شريعتي توسط نيروهاي آتش‌نشانی شهرداري خرم‌آباد رسيد.
در اين جلسه، رئيس شوراي شهر خرم‌آباد عنوان كرد: برخي از موضوعات همچون قطع درختان بسيار حساس هستند و بلافاصله مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد و ان جي او ها واكنش و اعتراض نشان می‌دهند.
«رستم كوشكي» افزود: قطع درختان در پارك شريعتي مجاور هتل شهرداري يك نوع تخلف محسوب می‌شود زيرا کمیسیون قطع اشجار فقط مجوز قطع دو درخت را صادر نموده است اما اين در حالي است كه نيروهاي شهرداري تعداد زيادي از درختان را قطع نموده و بخش زيادي از فضاي سبز را نابود کرده‌اند.
كوشكي اظهار كرد: با توجه به اينكه اين اقدام برخلاف رأی صادره از سوي كميسيون قطع اشجار است و از سويي قطع درختان بدون مجوز خود تخلف محسوب می‌شود ولو اين اقدام توسط خود نيروهاي شهرداري صورت گرفته باشد؛ لذا اين موضوع از حيطه شوراي شهر خارج است و شوراي شهر براي رسيدگي و پيگيري اين موضوع؛ خاطيان را به دادستاني معرفي می‌نماید تا برخورد قانوني صورت بگيرد.
وی افزود: لازم است تا دادستاني نيز نسبت به اين موضوع سكوت ننمايد و بی‌تفاوت نباشد به هر حال تعداد زيادي درخت قطع و فضاي سبز نيز نابود شده است و اين خود طبق قانون نوعي تخلف محسوب می‌شود ولو اين تخلف توسط هر كسي حتي مجري قانون صورت گرفته باشد لازم است تا دادستاني نسبت به رسيدگي و برخورد با خاطيان عکس‌العمل و برخوردهاي قانوني را داشته باشد تا دگر بار كسي اين حق را براي خود قائل نباشد كه بتواند با استفاده از جايگاه شغلي خود؛ به شهر و... صدمه و خسارت وارد نماید.
قابل ذکر است طبق ماده 686 قانون مجازات اسلامي: هر کس درختان موضوع ماده 1 قانون گسترش فضای سبز را عالماً عامداً و برخلاف قانون مذکور قطع یا موجبات از بین رفتن آنها را فراهم آورد، علاوه بر جبران خسارت وارده حسب مورد به حبس تعزیری از شش ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از سه میلیون تا هجده میلیون ریال محکوم خواهد شد.
 سرچشمه خبر: روابط عمومی شورای اسلامی شهر خرم‌آباد

دیدگاه‌ها  

#1 نریمانی 1399-10-10 08:50
درسش میکی
نقل قول کردن
#2 بی تعارف 1399-10-10 10:22
این شورای شهر ناکارآمدترین شورا طی ادوار گذشته هست متاسفانه قوم گرایی باعث این اشتباه بزرگ و ضرر اجتماعی شده امیدوارم(البته یه امید واهی و بیهوده) که این عمل تکرار نشه
نقل قول کردن
#3 صفاری 1399-10-10 14:30
مطمین هستم هیچ عقوبتی در انتظار خاطیان نخواهد بود و از این قبیل کارها دوباره رخ خواهد داد.....حداقل برخورد عزل شهردار و افراد خاطی می باشد وجریمه های هنگفت برای صرف فضای بام خرم اباد شود ...
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا