یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

آمار میزان موالید سالیانه و قیاس آن با تعداد مرگ در همان سال نشان از کاهش قابل‌توجه نرخ رشد جمعیت کشور و به طبع آن استان لرستان دارد.
به گزارش ... این روند کاهشی در شرایطی است که طبق آخرین آمار میانگین سن جمعیت در کشور از 03/24 در سال 1375 به 1/31 در سال 1395 رسیده است که این حکایت از حرکت به سمت جامعه‌ای میان‌سال و رفته‌رفته سالمند و کاهش نیروی کار جوان و بالنده کشور را دارد.
علاوه بر این کاهش نرخ ازدواج از 19002 مورد در سال 95 تا 14808 در سال 98 و افزایش تعداد طلاق از 3638 مورد در سال 95 به 3927 در سال 98 برای استان لرستان تأمل‌برانگیز است.
به نظر می‌رسد در روزهایی که کشور درگیر بحران شیوع ویروس "کووید 19" است، سیاست‌ها و برنامه‌های افزایش تعداد موالید در کشور کم‌رنگ و بی‌رمق شده‌اند.
با این وجود کارگروه افزایش نرخ باروری در لرستان مانند سایر استان‌های کشور، فعالیت خود را همچنان ادامه می‌دهد.
در این راستا جلسه‌ی کارگروه افزایش نرخ باروری لرستان به ریاست معاون سیاسی امنیتی استاندار و به‌صورت وبیناری با حضور روسای دستگاه‌های مختلف اجرایی استان برگزار شد.
تشدید برنامه‌های حمایتی از کارکنان دستگاه‌های اجرایی برای افزایش موالید در بین ایشان و کارکنان اداری در شرف ازدواج مهم‌ترین رویکرد این جلسه بود.
همکاری تشکل‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد، برگزاری برنامه‌های آموزشی برای جوانان به‌ویژه دانشجویان به‌منظور بسط فرهنگ ازدواج در سنین قانونی در این گروه هدف و حمایت از جوانان و ایجاد امنیت شغلی به‌منظور کاهش بیکاری، اعتیاد و کاهش طلاق دیگر موارد تشریح شده در این وبینار استانی بودند.
افزایش سن باروری و خطرات موجود
بی‌تردید باروری سالم یکی از مهم‌ترین مقوله‌های جمعیتی هر جامعه است.
افزایش سن باروری یکی دیگر از خطراتی است که در کشور ما در حال افزایش است. افزایش سن باروری علاوه بر خطراتی که برای مادر باردار و نوزاد ایجاد می‌کند، حرکت نرخ جمعیتی به سمت پیری را تشدید می‌کند.
این افزایش در شرایطی رو به ازدیاد است که در سه سال اخیر میزان باروری کشور حدود 28 درصد کاهش پیدا کرده است.
این کاهش به‌ویژه در رده‌های سنی 20 تا 24 سال و 30 تا 34 سال بسیار نگران‌کننده است. این تغییر بیانگر کاهش باروری در میان گروه سنی جوانان است که به‌نوبه‌ی خود سهم بسزایی در میزان باروری کشور دارد.
گروه سلامت خانواده معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان به‌عنوان یکی از مجموعه‌های تأثیرگذار و مهم که در مقابله با این مشکل برنامه‌های تدوین‌شده‌ی وزارت بهداشت را به مراکز زیرمجموعه ابلاغ و روند اجرای آن را مدیریت می‌کند، اقداماتی را تحت عنوان «برنامه‌ی باروری سالم» از ابتدای سال جاری آغاز کرده است.
شناسایی دقیق وضعیت موجود استان و طراحی مداخلات، افزایش مشاوره فرزند آوری برای افراد واجد شرایط، افزایش جلسات کمیته دانشگاهی باروری سالم، اجرای برنامه‌های تشویقی برای افرادی که زایمان سوم داشته‌اند در بین کارکنان اداری، نظارت بر اجرای دستورالعمل جدید توبکتومی و افزایش برنامه‌های تبلیغاتی در این خصوص نیز مهم‌ترین رویکردهای این گروه است که در حال اجرا می‌باشند.
همچنین به دلیل شیوع ویروس «کووید19" گروه سلامت خانواده معاونت بهداشت دانشگاه در راستای تحکیم بنیان خانواده سایت آموزشی برنامه‌ی مشاوره ازدواج، افزایش فرزندآوری و ترویج کاهش سن بارداری را راه‌اندازی کرده است که زوجین در شرف ازدواج می‌توانند آموزش‌ها را به‌صورت آنلاین دریافت کنند.
هرچند برنامه‌های تدوین‌شده از سوی کارگروه افزایش فرزند آوری و گروه سلامت خانواده می‌تواند راهکارهایی را برای برون‌رفت از کاهش و پیری جمعیت طی سال‌های آینده ارائه دهد، اما آن چیزی که مبرهن است نیاز به یک عزم والاتر برای رسیدن به نتیجه می‌باشد.
نقش دستگاه‌های اجرایی به‌ویژه دستگاه‌های حمایتی از گروه‌های سنی جوانان در این میان غیرقابل‌انکار است.
برنامه‌ی افزایش فرزندآوری باید در قالب یک برنامه‌ی اصلی و مهم در رأس امورات دستگاه‌های اجرایی مختلف قرار گیرد، در غیر این صورت با توجه به وضع موجود، دستیابی به انتظارات پیش‌بینی‌شده، بسیار دشوار خواهد بود.
 
وحید کاظمی ذهابی/ وبدا

دیدگاه‌ها  

#1 منصوری 1399-08-18 12:31
دستگاه های اجرایی د کوم دره دیاره حاله -هوا مردم داشتویت
نقل قول کردن
#2 آریاوند 1399-08-18 13:10
جوانان بیکارند وگرانی های بیخودی برمشکلات آنهاافزوده است پس لطفامسؤلین امربه فکرموالیدنباشند زیرا جوانان به خیروجودشما توان ازدواج راندارند....وگر نه کسی دوست نداردتشکیل خانواده ندهد
نقل قول کردن
#3 آزاده 1399-08-18 13:14
باسلام وقتی هیچ امکاناتی برای جوانان وجودنداردوبیشتر جوانان بیکارهستن وهمه ی خانواده هابه خاطرفرزندانشان افسردگی گرفتن همان بهترکه فرزندی متولدنشود
نقل قول کردن
#4 ع 1399-08-18 13:17
این برنامه هایی که ذکر شده هیچکدام موثر نیست و کارگروه تشکیل دادن دوای درد کاهش جمعیت نیست، تا زمانی که شرایط اقتصادی بهبود پیدا نکند روز به روز شاهد کاهش جمعیت خواهیم بود.
نقل قول کردن
#5 حسین 1399-08-18 15:53
.بیکاری .افسردگی و کرختی عمومی در جامعه موج میزند .اقای کوید 19 هم راه تنفس عمومی را بسته وقتی همسایگان همه گرسنه هستند دود و بوی کباب گناهی نبخشودنیست. فکر کنم خط فقر 10 میلیون تومن هست .یه دستگاه تی وی.یه دستگاه لباسشوئی.یه دستگاه یخچال .یه دست مبلمان..اینا 100 میلیون تومان.فقط 4 قلم. تورم ما را میلیاردر تبدیل کرده که توانایی پرداخت خدمات اب و برق و گاز تلفن رانداریم.الان زنده ماندن مهمترین موضوعیست که بر مواالید ارجح تر است
نقل قول کردن
#6 خرم آباد 1399-08-18 16:18
مطمئن باشید کرونا مردان را عقیم میکند .به این جمله شک نداشته باشید.این ویروس برنامه ریزی شده و حساب شده وارد دنیا ی بی رحم شد .
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا