گُلوَنی که یک اصالت فرهنگی در لرستان است این روزها در لابهلای بیبرنامهگی، عدم حمایت مسوولین فرهنگی و نبودِ نظارت کافی میرود تا دستخوش تحریف شود.
به گزارش پایگاه خبري منار، 26 اردیبهشتماه امسال برای دومین بار جشن روز گلونی برگزار شد. جشنی که هدف آن حفظ اصالتی 3 هزار ساله است. اصالتی که 1400 سال قبل با موازین شرعی و اسلامی در هم آمیخت تا حجاب کاملی شود برای زنانِ لُر که حتی رضاخان هم فکر برداشتن آن را از سر بیرون کند. زنانی که در حمله تیمورخان لنگ به ایران برای حفظِ عزت و پاکدامنیشان خود را به سیمرهِ خروشان میسپردند.
حجاب نامناسب برخی شرکتکنندگان در روز گلونی
در مراسمی که نامش برگرفته از نمادِ حجابِ زنان لُر است، حضور برخی شرکتکنندگان با حجابی نامناسب تاسفِ همگان را برانگیخت.
در گوشه دیگری نیز در ساعت پایانی مراسم، زمانیکه "فرج علیپور" خواننده سرشناس لرستانی در روی سن با گروه خود مشغول نواختن و خواندن یکی از آهنگهای اصیل لری بود به دور از چشم برگزارکنندگان و ناظرین، عدهای پا را فراتر گذاشته و به رقص مختلط پرداختند.
این حرکت چندان طول نکشید که ایدهپرداز روز گلونی که از عوامل اجرایی برنامه نیز بوده است خود را به محل رسانده و به آنها تذکر جدی میدهد. مردان را به جلوی سن هدایت میکند و حتی یکی از بانوان که تذکر به مذاقش خوش نمیآید مراسم را ترک میکند.
روز گلونی دو ساله میشود
با برگزاری مراسم در سال قبل و استقبال مردم و رسانهها از اولین روز گُلوَنی انتظار میرفت که بار دیگر در همین روز شاهد برگزاری این جشن باشیم. عوامل اجرایی در تبلیغات خود از علاقةمندان میخواهند که با ارسال ایمیل درخواستشان را برای شرکت در مراسم ارسال کنند. بعد از ارسال درخواست، کارت ورود برای درخواستکنندگان صادر شده و در شهر کتابِ خرمآباد در اختیار آنها قرار میگیرد. صادرکنندگانِ کارت ورود به مراسم، از مراجعین میخواهند تا تعداد دقیق همراهان خود را در مراسم ذکر کنند و این تعداد در کارتها درج میشود.
کادر اجرایی هنگام تحویل کارتها، تذکرات لازم را جهت رعایت حجاب در هنگام استفاده از پوشش گُلوَنی میدهند. آمار دعوتشدهگان به 800 نفر میرسد ولی در پایان، تعداد بیشتری برای حاشیه امنیت و مهمانان ناخوانده به آمار اصلی اضافه شده و رقم هزار نفر نهایی میشود. کارتها بین مراجعین توزیع و نهایتاً در روز مراسم 1200 صندلی در محوطه پارک گلستان چیده میشود. یعنی 200 صندلی بیشتر از آمار نهایی.
ساعت شروع مراسم 17 و 30 دقیقه عصر اعلام شده بود که تا دو ساعت ادامه پیدا کند و در ساعت 19 و 30 دقیقه به پایان برسد اما جمعیت حاضر اتفاقات دیگری را رقم میزنند. جمعیتی بالغ بر 2 هزار نفر ساعت 16 و 30 دقیقه عصرِ روز شنبه 26 اردیبهشتماه 94، پشت درب پارک گلستان جمع شده و عوامل اجرایی برای جلوگیری از هرگونه مشکل مجبور میشوند درب کشویی پارک را به روی مراجعین باز کنند و بهعلت ازدحامِ بیش از انتظارِ جمعیت، یگان حفاظت نمیتواند کارتها را چک کرده و نظارت دقیقی داشته باشد.
مدتی نمیگذرد که تعداد به 3000 نفر میرسد. بهطوریکه جمعیت 1800 نفری مجبور میشوند ایستاده مراسم را تماشا کنند. 5 و 15 دقیقه مراسم با تلاوت آیات کلامالله مجید آغاز و در ادامه سرود جمهوری اسلامی ایران نواخته میشود. در گوشههایِ پارک، محلهای مخصوصی برای بستن گُلوَنی زنان در نظر گرفته شده بود. مراسم با خوشامدگویی و مولودیخوانی بهمناسبت عید مبعث ادامه پیدا میکند و به دنبال آن، محمدرضا امانی سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان به سخنرانی میپردازد.
سپس گروهِ "نور اهل بیت" تواشیح میخوانند تا مراسم بیش از پیش رنگ و بوی عید مبعث را به خود بگیرد. حالا نوبت "مهرداد هاشمیان" یکی از خوانندگان لرستانی میرسد تا حاضرین را به شنیدن دو آهنگ لری دعوت کند.
بعد از هاشمیان، "رضا ساکی" ایدهپرداز و از عوامل اجرایی روز گُلوَنی با شرکتکنندگان سخن میگوید و در پایان میکروفون به دست دختر بچهای داده میشود تا با زبانی شیرین، شعر گُلوَنی را برای همه بخواند. در قسمت بعدی برنامه "مجید دریکوند" به روی سن میرود تا از محیط زیست و بلوطهای زاگرس بگوید.
نابههنجاری در ساعت پایانی
و اما برنامه پایانی؛ ساعت 18 و 30 دقیقه نوبت به فرج علیپور خواننده لرستانی و گروهش میرسد تا آهنگهای لُری را بنوازند و بخوانند. مدتی از اجرا نمیگذرد که در گوشهای از محوطه اتفاقی که نباید، میافتد و عدهای از شرکتکنندگان بهصورت مختلط به رقص و پایکوبی لُری میپردازند. همهمهای در جمعیت به راه میافتد و حواس بعضی شرکتکنندگان که مشرف بودند به این صحنه جلب میشود. عوامل اجرایی خود را به صحنه میرسانند و تذکر جدی میدهند و از مردان میخواهند که به جلوی سن آمده و بانوان نیز متفرق و بعضی مراسم را ترک میکنند.
چند برابر شدن جمعیت شرکتکننده نسبت به برنامهریزی قبلی موجب میشود تا یک نظارتِ حداکثری امکانپذیر نبوده و نقش یگانِ حفاظت نیز کمرنگ دیده شود. در این بین نیز تعداد معدودی از بانوان شرکتکننده، خلافِ موازینِ شرعی و عرفی از گُلوَنی صرفا جهت یک حجاب سلیقهای و بهتر بگوییم بدحجابی استفاده میکنند و خالق صحنههایی نابههنجار میشوند.
گُلوَنی که از دیرباز تا کنون، نمادِ حجاب، عزت و وقار زنان و غیرتِ مردان لُر بوده است، دستآویز تعداد اندکی از شرکتکنندگانِ سودجو قرار میگیرد تا شیرینی استقبال بینظیر از یک مراسم فرهنگی به کام همه تلخ شود.
حجاب گُلوَنی کامل بوده است
مسوول کانون آئینهای سنتی لرستان در مورد قدمتِ گُلوَنی میگوید: قوم لُر(کاسیتها) حدود هشت هزار سال پیش بهعنوان یکی از قدیمیترین اقوام در ایران زندگی میکردند. بیشک گُلوَنی یکی از رکنهای اصلی پوشش یک زن لُر است.
بهزاد پاکدل از "کَت" و "گُلوَنی" سخن میگوید: دو پوششی که زنِ لُر آنها را رویهم میپوشد، پاکدل در رابطه با "کَت" میگوید، زنان لُر در زمان گذشته کَت و گُلوَنی را باهم میپوشیدند بهطوریکه "کَت" را جدا زیر گُلوَنی میبستند تا موهای سر بهخوبی پوشیده و مهار شوند.
وی ادامه میدهد: اصل پوشش زنان لُر "کَت" بود و گُلوَنی بهعنوان یک زینت و مکمل بر روی آن بسته میشد. " گُلوَنی" نقوش رنگیتری نسبت به کَت دارد و زنان لُر برای زیبایی همیشه آن را بلندتر از کَت میپوشیدند.
تنوع بستن گُلوَنی
مسوول کانون آئینهای سنتی لرستان در مورد تنوع رنگی گُلوَنیها، نیز میگوید: در گذشته مدل پوشیدن کَت ثابت بود و همه یکطور میبستند اما بستن گُلوَنی بر روی سر با توجه به مراسمهای خاص متفاوت بود. گُلوَنی آداب ویژه خودش را داشته و مدلِ بستن آن با توجه به نوع مراسمی بوده که زن لُر به آن وارد میشده است.
وی اشاره میکند: بستن گُلوَنی زنان لرستان در مراسمهایی مانند عروسی، عزاداری، کار و کدخدامنشی فرق داشته و هرکدام یک مدل روی سربسته میشد. متفاوت بودنِ بستن گُلوَنی در مراسمهای مختلف به خاطر نوع گره، نقوش، قاب کمتر یا بیشتر، کوتاه و بلندی سربند یا همان گُلوَنی در پشت سر بود.
تفاوت گُلوَنی بستن زنان شهر و روستا
در مراسمهای شادی رنگ گُلوَنی شاد بود و از پشت سر بلندتر اما در مراسمات عزاداری گُلوَنی کوتاه، جمعتر و رنگ آن تیرهتر بود.
پاکدل از فرق گُلوَنی بستنِ زنان شهری با زنان روستایی و عشایر نیز سخن به میان میآورد و میگوید: در نوعِ شهری، گُلوَنی جمعتر و کوتاهتر از زنان روستایی پوشیده میشد. نکته جالبتوجه دیگر این بود که بستن همین گُلوَنی در بین طوایف مختلف لرستان فرق میکرد مثل سربند زنان شهرستان دلفان که نسبت به بقیه بزرگتر بسته میشد.
قدمت چند هزارساله گُلوَنی
وی عنوان میکند: بیشک گُلوَنی تاریخ چند هزارسالهای دارد اما سربند بستن زنان لرستانی امروز شبیه گُلوَنی بستن زمان گذشته نیست.
مسوول کانون آئینهای سنتی لرستان گذری میکند به فلسفه نقشهای روی گُلوَنی زنان لرستان و میگوید: مردم لرستان در گذشته ارتباط زیادی با نقوش هندسی داشته و با شکل ستاره سروکار فراوانی داشتند چون نعمت و برکت را از آسمان میدیدند و این نقوش هندسی برای آنها پر از رمز و راز بود به همین خاطر در طرحهای قالی، گلیم و گُلوَنی از شکل اشکال هندسی استفاده میکردند.(تسنیم 26 اردیبشهت 94)
اتفاقات گُلوَنی دهان به دهان میپیچد
بعد از برگزاری مراسم در کنار خبر استقبال کمنظیر مردم خرمآباد برای شرکت در جشن روز گُلوَنی خبر اتفاقات تلخ آن نیز دهان به دهان میپیچد که این اطلاعرسانی خود با واکنشهای متعددی همراه شده که از جمله آن میتوان به تذکر "ابراهیم آقامحمدی"، نماینده مردم خرمآباد در مجلس به متولیان فرهنگ و همینطور بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه لرستان اشاره کرد.
خبر این وقایع همراه با عکس نیز در پایگاههای خبری درج میشود. واکنشها در شبکههای اجتماعی نیز که پیش از مراسم به محل مناسبی برای تبلیغ این روز تبدیل شده بود بحثهای داغی را دربر میگیرد و کامنتهای فراوانی درج میشود.
میتَرسِم دِ روزگاری چِنی بَوَنَن گُلوَنی
استفاده ناصحیح از یک نماد فرهنگیِ حجاب و سعی در تحریف این اصالت چند هزار ساله، بهجای ترانه سیفالدین آشتیانی که اولین بار برای گُلوَنی خواند: میتَرسِم دِ روزگاری کِه کَس نَوَنَه گُلوَنی (برگردان: از روزگانی میترسم که هیچ کس گُلوَنی نبندد) خودبه خود این مصرع را در ذهن تداعی میکند که: میتَرسِم دِ روزِگاری کِه چِنی بَوَنَن گُلوَنی (برگردان: از روزگاری میترسم که اینچنین گُلوَنی را ببندند).
شورا حمایت خود را از برگزاری جشن گُلوَنی اعلام میکند
رییس کمیسون فرهنگی شورای اسلامی شهر خرمآباد در رابطه با مراسم روز گُلوَنی به خبرنگار منار میگوید: گُلوَنی افتخار تمام لرستانیهاست؛ گُلوَنی که مادران ما میبندند برای ما یک نماد است.
سیفالدین آشتیانی ادامه میدهد: میخواهیم مراسم گُلوَنی به نحوی برگزار شود که بهعنوان یک نماد اصیل لرستانی به تمام ایرانیان معرفی شود.
وي در رابطه با نحوه برگزاری مراسم روز گُلوَنی نیز میگوید: باید سالن بزرگتری به این جشن اختصاص پیدا میکرد. اتفاقاتی که رخ داد به علت عدم نظارت کافی بود. و برنامهریزیها درست انجام نشده بود.
عضو شورای شهر خرمآباد تصریح میکند: متاسفانه در خصوص برگزاری این مراسم، مشورتی با شورای شهر صورت نگرفت و این شورا در حاشیه ماند در حالیکه شورای شهر باید پشتیبان این طرح باشد.
وی میگوید: این طرح باید از سازمانهای میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، شهرداری خرمآباد و استانداری لرستان ارائه شود تا در نتیجه ادغام مجموعه این طرحها یک طرح جامع تصویب شود. جشن گُلوَنی نباید صرفا در یک روز برگزار شود بلکه میتواند یک هفته فرهنگی را به خود اختصاص دهد.
آشتیانی در پایان حمایت شورای شهر خرمآباد را از برگزاری مراسم گُلوَنی در صورت ارائه یک طرح قوی از طرف برگزارکنندگان اعلام میکند.
میخواهیم نماد فرهنگی حجاب زنان لر را حفظ کنیم
ایدهپرداز و از عوامل اجرایی روز گُلوَنی به خبرنگار منار میگوید: در فروردینماه 93 ایده حفظ و زنده کردن گُلوَنی که از میراث فرهنگی لرستان است به ذهنم رسید. میراثی که نماد حجاب زنانِ قومِ لُر است. این ایده میتوانست جنبه اقتصادی هم داشته باشد. با این مراسم میتوانستیم حجاب را تبلیغ کنیم و همچنین از میراثمان محافظت کنیم.
"رضا ساکی" در ادامه میگوید: کار فرهنگی زمانبر است. ولی متاسفانه بعضی دوستان برخوردهای عجیبی میکنند. این مراسم پارسال نیز برگزار شد. ما اگر میخواستیم بیحجابی را ترویج دهیم پس چرا کارت دادیم و برای هر مهمانی حداقل 5 دقیقه صحبت کردیم و از آنها خواستیم با پوشش مناسب حضور پیدا کنند. در کارتها نیز لحاظ شده بود.
وي ادامه میدهد: بزرگترین کارهای فرهنگی با بودجههای کلان نیز هنگام اجرا به برخی مشکلات برمیخورند. آنچه که باید برای آن سرمان را بالا بگیریم این بود که جمعیتی سه برابر آنچه که تصور میشد در مراسم شرکت کرد و در این جمعیت چند هزار نفری تنها تعداد معدودی به علت عدم همخوانی تعداد ناظرین با جمعیت حاضر با پوشش و حجاب نامناسب وارد شدهاند که بنده شخصا بارها تذکر دادم و حتی جلوی بعضی آقایان را گرفتم و توضیح دادم که برنامه این مراسم به نحو دیگری است.
ساکی میگوید: مسئله اینجاست که همان عده کمی که خارج از قاعده رفتار کردهاند با استمرار این حرکت با جمعیت قالب همراه خواهند شد و خود به خود در این جریان حل میشوند.
وی در ادامه به حضور جمعیت کثیری از زنان لر که با حجاب کامل گُلوَنی حضور پیدا کرده بودند اشاره میکند و میگوید: ما بدنبال نمادسازی برای زنان و مردان لر هستیم. کودکان زیادی در مراسم با لباس محلی و گُلوَنی آمده بودند که این نشاندهنده اتصال نسلهای بعدی با اصالت و هویت آنهاست.
این فعال فرهنگی ادامه میدهد: نفس حرکت درست است. حرکتی خودجوش که با دست خالی شروع شد و هیچکدام از ما فکر نمیکردیم امسال با چنین استقبالی روبهرو شود. مراسمی که سال قبل با هیچ بودجه و امکاناتی برگزار شد. سال گذشته 18 خبرگزاری سراسری و 10 روزنامه سراسری عکس یک خبرشان را به جشن گُلوَنی در خرمآباد اختصاص دادند که مستندات آن موجود و قابل دسترس است. خبر جشن گُلوَنی در خبرگزاری مهر کشوری 4 روز پُر بازدیدترین خبر بود.
مسوولین پاسخگو باشند
من سالهاست که برنامهسازی میکنم و بارها برای حجاب کار کردهام. در آوردن مجریان کشوری برای برگزاری این مراسم برای گرفتن یک شب هتل معذور بودیم و مسوولین میگفتند در منزل از آنها میزبانی کنید. خانم حسینی و ژاله صادقیان حاضر بودند با هزینه شخصی برای مجریگری این برنامه بیایند.
میگفتند ما عاشق لباسهای سنتی هستیم ولی چطور میشود از یک مجری سراسری در منزل میزبانی کرد؟ اگر یک مجری سراسری با حجاب کامل برنامه را مجریگری میکرد بیشک تاثیر بسیار زیادی در فرهنگسازی این نماد داشت. بهنوش بختیاری، حدیث فولادوند و تمام بانوانی که تبارِ لر دارند حاضرند بیایند کار کنند.
ساکی میگوید: آیا مسئولینِ ارشدِ استان از اهمیت جشنِ گُلوَنی اطلاع ندارند؟ مطمئنا دارند. الان دخترانی هستند که عکسشان با حجاب گُلوَنی جایگزین یک عکس بیحجاب در شبکههای اجتماعی شده است. این یعنی تغییر رفتار در مخاطب. چقدر باید هزینه شود تا چنین اتفاقی بیفتد؟
ایدهپرداز روز گُلوَنی ادامه میدهد: بنده اعلام میکنم این روز و جشن گُلوَنی در اختیار آن شخص و نهادی قرار بگیرد که بتواند آنرا به بهترین نحو برگزار کند. کار فرهنگی سرمایه و زمان میخواهد. پژوهشگاه میراث فرهنگی در تهران بارها با ما تماس گرفتهاند که روی گُلوَنی پژوهش داشته باشند ولی امکاناتی برای حضور آنها در لرستان نداریم. اگر کمک داشتیم می توانستیم این 3 هزار نفر را کنترل کنیم حالا برای 5 هزار نفر سال آینده کمک کنند تا کنترل کنیم.
از اتفاقاتی که افتاد قلبم به درد آمد
ساکی بیان میکند: من هم از اتفاقاتی که افتاد ناراحت شدم و قلبم به درد آمد. دلم سوخت برای برنامهای که با کمترین امکانات با چنین استقبالی روبهرو شد و حالا با رفتارهای نامناسبِ تعداد معدودی، زیر سوال رفت. ولی با افتخار میگویم مراسم روز گُلوَنی با معدل خوبی برگزار شد.
ایدهپرداز روز گُلوَنی با بیان این پرسشها که اگر این مراسم در استان دیگری بود آیا این جشن به یک هفته فرهنگی تبدیل نمیشد؛ آیا پاسداشت یک اصالت فرهنگی انقدر ارزش ندارد که یک هفته قبل از مراسم یک بیلبورد با موضوع تبلیغ مراسم در میدان کیو داشته باشد و اینکه آیا از ما خواستند که طراحی برای حجاب گُلوَنی بدهیم و روی بیلبوردها به نمایش دربیاید؛ تصریح کرد: انتظار داریم مسوولان لرستانی به فعالین عرصه فرهنگ مانند سایر استانها توجه کنند؛ فرهنگ در اقتصاد مقاومتی نیز نقش عمدهای دارد بهطور مثال آقای موسیوند که تولیدکننده گُلوَنی بود به خاطر این روز کارش رونق بیشتری گرفت و در حال حاضر در میدان امام حسین تهران گُلوَنی میفروشد.
ساکی ضمن اشاره به این که تیم حراست جشنواره با حجاب کامل حضور پیدا کرده بودند و ما بهدنبال همین الگو هستیم؛ بیان میکند: به کمک "شهرام گیلآبادی" که لرتبار است و همین طور مسوولان رده بالای شهرداری تهران میتوانستیم این مراسم را در برج میلاد برگزار کنیم؛ ولی به این نتیجه رسیدیم که مراسم باید در خرمآباد برگزار شود و ما میزبان مهمانانی از سراسر کشور باشیم و جوانان را با آوردن اشخاص و بازیگران محبوب ترغیب کنیم.
وی ادامه میدهد: دوستان اجازه دهند با تجربه سال قبل و امسال مراسم سال دیگر را به خوبی برگزار کنیم. افرادی هم که بیاخلاقی میکنند در این جریان خود بهخود حل میشوند. جریانی که رودخانهای جوشان میشود. تا به حال برای برگزاری مراسمها مجوز قانونی داشتیم و علیرغم تلاشهایی که کردیم نتوانستیم برای گُلوَنی یک دبیرخانه دائمی داشته باشیم؛ در حالیکه اگر از طرف یک نهاد به رسمیت شناخته شویم و محلی ثابت برای برنامهریزی و هماهنگی فعالیتها در طول سال برای گُلوَنی در نظر گرفته شود میتواند بودجه بگیرد و در کنار این جشنواره، جشنواره فیلم کوتاه و یا داستان برگزار شود.
جشن گلونی میتواند یک برنامه ملی باشد
ایدهپرداز روز گُلوَنی، جشنواره گُلوَنی را قابل تبدیل به یک جشنواره ملی در سطح کشور عنوان میکند و میگوید: یک سالن به ما بدهند. هر بار که گفتم درد اقتصاد و سیاستِ لرستان از فرهنگ است گوش شنوایی نبود و مسئولین صرفا به فکر کارهای اقتصادی هستند ولی یک تور از اندیمشک آمده است تا در یک برنامه فرهنگی شرکت کند نه اینکه حجابش را بردارد.
ساکی با بیان اینکه در این مراسم مولودی حضرت رسول و آیات کلامالله مجید در مورد حجاب خوانده شد؛ گفت: این فضا بسیار عالی است. پارسال خبرگزاریهای سراسری تیتر زدند "اردیبهشتماه فرهنگِ هنرِ لرستان". از همه دوستان خواهش میکنم که جلوی برخی برخوردهای تند را در شبکههای اجتماعی بگیرند. باور کنند که رضا ساکی دلسوز این مردم و فرهنگ آنهاست.
وی ضمن اشاره به اینکه دوستانی که به دنبال حذف جشن گُلوَنی هستند چه جایگزینی برای آن دارند؛ ادامه میدهد: فعالیتهای ما هنوز ادامه دارد و کار فرهنگی زمان میخواهد.
سال آینده از مسئولان میخواهیم تا نیمه فروردین 95 بودجه مشخصی را برای این روز درنظر بگیرند تا برنامهریزیهای لازم و دقیق جهت برگزاری بدون حاشیه این مراسم را در یک سالن انجام دهیم.
وی در ادامه میگوید: درصدد هستیم تا این جشن گُلوَنی در سطح ملی با مجریان ملی، هنرپیشههای سینما، فعالان عرصه مدِ اسلامی با همکاری مستقیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شود تا این حجاب را بهعنوان یک حجاب ملی معرفی کنیم.
ایدهپرداز روز گُلوَنی بیان میکند: با انتشار عکسهایی که در خبرگزاریها دادهایم؛ هدف را مشخص کردهایم؛ گاهی وقتها در مقوله فرهنگ رُک حرف زدن کار را خراب میکند.
ساکی ادامه میدهد: تا کی باید مسئولان خود را کنار بکشند و در حاشیه باشند. برای یک حرکت فرهنگی باید از مرکز فرهنگی استان بودجه خوب بدهند تا کار خوب اجرا شود؛ اما اگر در کار فرهنگی استمرار از بین برود نتیجه نمیدهد.
به منتقدان حق میدهم
وی با بیان این که وقتی برنامه در قلعه برگزار میشود تبلیغی برای گردشگری در کنار تبلیغ حجاب هم هست؛ بارها با صراحت میگوید که به منتقدان حق میدهم و در ادامه میگوید: اگر من هم در آن فضا یک شرکتکننده بودم حق داشتم که اعتراض کنم. میدانم که عدهای دلشان سوخت. اینها باید صبر پیشه کنند و به ما اعتماد کنند جون ماهم دلسوخته هستیم.
ایدهپرداز روز گُلوَنی میگوید: ما نیز برای اتفاقات رخ داده همان احساسی را داریم که دوستان معترض دارند؛ اما کار فرهنگ باید آرام آرام جلو برود. اگر جلو برود و جواب دهد دیگر هیچ زوری نمیتواند جلویش را بگیرد و اینکه به تمام فعالین فرهنگ باید زمان بدهند.
اطلاعيه دفتر امور بانوان استانداري
بانوان به عنوان حافظان ارزشهاي والاي انقلاب اسلامي نقش مهمي در جامعه در تمامي بخشها بر عهده دارند.
نظر به برگزاري جشنواره گلوني در تاريخ 26/2/94 در شهرستان خرمآباد، موارد زير جهت تنوير افكار عمومي به استحضار مردم شريف و انقلابي لرستان ميرسد:
1- در برگزاري اين جشن امور بانوان استانداري لرستان هيچگونه همكاري و مشاركتي در اين برنامه نداشته است و هيچ گونه مشورتي در اين خصوص با اين دفتر صورت نپذيرفته است.
2- با توجه به حواشي به وجود آمده در سايتها به اشتباه نام دفتر امور بانوان به عنوان همكار در اجراي برنامهها ذكر شده كه شديداً تكذيب ميگردد.
در نهايت اعلام ميدارد حواشي به وجود آمده در برگزاري اين جشنواره از نظر اين دفتر محكوم است و معتقديم كه حجاب و پايبند بودن به ارزشهاي انقلاب سيره و روش زنان لر ميباشد و زنان همچنان با حفظ شئونات اسلامي و با پيروي از فرامين مقام معظم رهبري در سال همدلي و همزباني از ارزشهاي انقلاب پاسداري مينمايند.
دیدگاهها
آیا واقعا دستگاههای اجرایی درست میگویند یا مجریان برنامه؟
در کل به مصداق ضرب المثل معروف خواستیم ابرو را درست کنیم چشم را هم دراوردیم...
بنظر حقیر این برنامه آنچنان بدون آگاهی اجرا شد که بعید میدانم دیگ فرصتی برای جبران مافات باشد.
سلام و درود خدا بر جناب ساکی عزیز و همکاران ایشان دو برگزاری مراسم گلونی
مثه این همه پیام تبلیغاتی که هر ثانیه روی گوشی هامون میاد ! یه پیام میدادین بلکه بیایم تا یه کم از افسردگیمون کم بشه
اینقدر بزرگشنکنید. آبرو نریزید. تا مجلس هم خبرش رفته و بازم دلواپس شدن.