یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

در الیگودرز لرستان دشت وسیعی مشهور به دشت لاله‌ها وجود دارد که اردی‌بهشت‌ماه، زیبایی لاله‌های واژگون آن چشم‌نواز است.
به گزارش نیوز الیگودرز، در منطقهٔ دیگری از همین شهرستان یعنی در میان کوه‌های ویلو و ویلک، واقع در شمال روستای گندمینه (حد فاصل استان‌های اصفهان و حضور پرشور مردم در دومین جشنواره لاله‌های واژگون الیگودرز + عكسلرستان) نیز در چند سال اخیر مملو از لاله‌های واژگون بود ولی متأسفانه امروزه به طور کامل از میان رفته‌اند.
دومین جشنواره لاله‌های واژگون الیگودرز در دشت دالانی الیگودرز با استقبال چشمگیر عموم مردم و با حضور شماري از مسوولین برگزار شد.
در این مراسم فرماندار الیگودرز با اشاره به فواید و مزایای  محیط زیست گفت: شهرستان الیگودرز از جهت طبیعت و تنوع زیست محیطی از جمله مناطق کم‌نظیر استان و حتی کشور می‌باشد اما متاسفانه بعضاً این طبیعت از گزند سودجویان  و منفعت‌طلبان در امان نمانده است.
ولی‌الله میرزایی‌اصل با اشاره به رو به کاهش بودن لاله‌های واژگون در الیگودرز گفت: حراست از محیط زیست و به ویژه این گونه گیاهی ارزشمند وظیفه همگانی و تلاش مردم و نظارت مسوولین را طلب می‌کند.
فرماندار الیگودرز ضمن تقدیر از اداره حفاظت محیط زیست و دیگر دستگاه‌های اجرایی از جمله منابع طبیعی، ارشاد اسلامی، هلال احمر، نیروی انتظامی، اداره برق و  همچنین سازمان‌های مردم‌نهاد زیست‌محیطی به جهت برگزاری این جشنواره  افزود: امیدواریم با برنامه‌ریزی منسجم و هماهنگی ادارات و مردم سال آینده این جشواره بهتر و با‌شکوه‌تر از امسال برگزار شود.
برگزاری مراسم رقص آیینی و محلی‌، شاهنامه‌خوانی‌، اجرای موسیقی محلی از برنامه‌های این جشنواره بود.
همچنين توسط اداره محيط زيست اليگودرز  توزیع تراکت و بروشو‌های حاوی مطالب آموزشی درخصوص دشت دالانی‌، لاله واژگون و سایر گونه‌های مرتعی دشت دالانی و منطقه صورت گرفت. نصب بنرهای راهنما حاوی شعارهای زیست‌محیطی و لزوم حفظ طبیعت در مسیر دسترسی به محل جشنواره، نصب بنر در خصوص گونه‌های گیاهی و مرتعی منطقه در محل جشنواره، اجرای اشعار و سروده‌های زیست محیطی توسط شاعران، پخش موسیقی و آهنگ‌های زیست‌محیطی توسط هنرمندان، مسابقه طناب کشی، تقدیر از کوهنوردان‌، فعالین زیست‌محیطی و طبیعت‌دوستان منطقه از ديگر برنامه‌هاي اين جشنواره بود.
همچنين در پایان مراسم توسط شرکت کنندگان در برنامه از محل جشنواره پاک‌سازی به عمل آمد.
این جشنواره توسط اداره حفاظت محیط زیست شهرستان الیگودرز‌، گروه کوهنوردی اوج و سازمان مردم‌نهاد زیست‌پویان زاگرس و با همکاری ادارات شهرستان به خصوص فرمانداری برگزار شد.
شایان ذکر است به دلیل استقبال مردم از  جشنواره مذکور و برنامه‌ریزی نامناسب تردد در مسیرهای منتهی به محل برگزاری مراسم به سختی انجام می‌گرفت و به هنگام برگشت این ترافیک سنگین‌تر شد و متاسفانه آسیب‌های جدی به دشت لاله‌ها وارد گردید.
 

 

دیدگاه‌ها  

#1 همشهری 1394-02-07 00:54
باتشکر از گزارش و عکسهای زیبا.
نقل قول کردن
#2 میراثی 1394-02-07 08:57
ضمن تشکر از یافته بابت گزارش، ای کاش آن سیاه چادرها، آن آش محلی و دوغ، آن غرفه های صنایع دستی که در محل همایش برگزار می شد فراموش نمیشد.... میراث فرهنگی هم در این همایش حضور فعال داشت
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا