یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

چهل و سومين گردهمايي معاونان پژوهشي جهاد دانشگاهي سراسر کشور از پنج‌شنبه هفتم اسفند ظرف مدت 2 روز به ميزباني جهاد دانشگاهي واحد استان لرستان در حال برگزاري است.
به گزارش خبرگزاری موج از خرم‌آباد، اين گردهمايي به‌منظور استفاده از ظرفيت حضور و بازديد دکتر حميدرضا طيبي رييس جهاد دانشگاهي، معاون پژوهش و فناوري جهاد دانشگاهي و معاونان پژوهشي واحدها، پژوهشگاه‎ها، پژوهشکده‎ها و سازمان‎هاي جهاد دانشگاهي، برگزار شده است.
سيد علي‌نادر دهقاني رئيس جهاد دانشگاهي لرستان هدف از اين نشست را ارائه توانمندي‎هاي جهاد دانشگاهي در سطح استان در راستاي برنامه‎ها و اسناد بالادستي توسعه استان بيان کرد.
حبيب‎الله خجسته‎پور فرماندار خرم‌آباد در اين گردهمايي که در دانشگاه لرستان برگزار شد، گفت: جهاد دانشگاهي از دو واژه زيباي جهاد و دانشگاه تشکيل شده و اين نهاد حلقه واسطه دانشگاه و جامعه است که در توسعه جامعه در حوزه‎هاي مختلف مي‎تواند فعاليت کند.
وي افزود: در جهاد دانشگاهي کار جهادي صورت مي‎گيرد، کار جهادي نيازمند فاکتورها و ويژگي‏‎‎هاي خاصي از جمله علم، عقل و عشق است، هر کس مي‎خواهد کار شاخصي را انجام دهد بايد اين سه ويژگي را داشته باشد.
خجسته‎پور اظهار کرد: اگر مي‎خواهيم در عرصه‎هاي مختلف به مرزهاي دانش بنيادي برسيم چاره‎اي جز کار جهادي نداريم.
فرماندار خرم‎آباد بيان کرد: در توسعه کشور جهاد دانشگاهي در حوزه‎هاي مختلف ورود پيدا کرده است.
وي ادامه داد: قطعاً انجام پژوهش براي جامعه و حل مسائل آن بدون شناخت دردها امکان‎پذير نيست و اين نهاد با بررسي اين مسائل از دل کتاب‎ها راه حل‎ها را مي‎يابد و براي حل معضل کشور بيرون مي‎کشد.
وي تصريح کرد: در حال حاضر مشکل روز کشور مسائل اقتصادي بوده و جامعه با اين معضل دست به گريبان است.
خجسته‎پور گفت: مقام معظم رهبري نيز بارها در منويات خود بر اين موضوع تاکيد داشته‎اند که جهاد دانشگاهي مي‎تواند در اين حوزه موفق ظاهر شود.
فرماندار خرم‌آباد اظهار کرد: خدا را شاکريم که نهادي به نام جهاد دانشگاهي داريم و استاندار نيز به آن نگاه ويژه‎اي دارد.
همچنين، ساختمان کارگاهي آزمايشگاهي و آموزش‎هاي تخصصي مرکز علمي کاربردي جهاد دانشگاهي لرستان با حضور حميدرضا طيبي، رئيس جهاد دانشگاهي کشور، عبدالرضا مجدالدين، رئيس مؤسسه آموزش عالي علمي ـ کاربردي جهاد دانشگاهي کشور، معاونان استاندار و مديران دستگاه‎‎هاي اجرايي استان افتتاح شد.
کار احداث ساختمان کارگاهي آزمايشگاهي و آموزش‎هاي تخصصي مرکز علمي ـ کاربردي جهاد دانشگاهي لرستان شهريور ماه سال‎جاري شروع و در دي‌ماه تکميل شد.
براي بهره‎برداري از اين ساختمان، 540 ميليون تومان هزينه شده است.
 
تولید نوشیدنی و آدامس ضدباکتری در لرستان
سرپرست معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد لرستان از تولید نوشیدنی و آدامس ضدباکتری در استان خبر داد.
به گزارش يافته، محمد صارمی در چهل و سومین گردهمایی معاونین پژوهشی جهادهای دانشگاهی کشور که در خرم‎آباد محمد صارمي معاون پژوهشي جهاد دانشگاهي لرستانبرگزار شد، بیان کرد: دره خرم‎آباد با سابقه تاریخی 40 هزار ساله پایتخت پارینه سنگی ایران خوانده می‎شود و وجود چشمه‎ها، رودها و آبشارهای زیاد باعث شده در دوره‎های گذشته 100 پل در این منطقه ساخته شود و آن را به پایتخت پل‎های ایران مشهور سازد.
وی ادامه داد: سال گذشته لرستان را پایتخت ژئوتوریسم ایران نامیدند، لرستان پایتخت مفرغ دنیا نیز بوده و ششمین گنجینه کل تاریخ از لحاظ عظمت در غاری در استان کشف شده است.
این مقام مسوول با بیان این که در حوزه پژوهشی جهاد دانشگاهی لرستان با توجه به پتانسیل استان در سه زمینه فعالیت می‎کند، گفت: در لرستان سالیانه 4 هزار و 500 تن گیاهان دارویی برداشت می‎شود و 160 نوع درختچه دارویی داریم.
وی اضافه کرد: جهاد دانشگاهی واحد استان با توجه به این پتانسیل در بحث کشت گیاهان دارویی فعالیت کرده و کار فرآوری آن را انجام می‎دهد. تا به حال از گیاهان دارویی نوشیدنی و آدامس ضدباکتری تولید کرده‎ایم. همچنین کارهایی در رابطه با خواص ضد سرطانی بودناین گیاهان صورت گرفته است.
صارمی یادآور شد: در بحث GIS نیز 50 درصد طرح هادی استان را مرکز ما انجام داده و در راستای کاهش مصرف انرژی، طرح‎هایی در دست اجرا داریم.
وی با بیان این که همچنین بانک بند ناف ما به صورت فعال بوده و در چند دوره متوالی نمایندگی برتر کشور شناخته شده است، گفت: نیروی انسانی معاونت پژوهشی استان 8 نفر است اما تنوع رشته‎ای زیادی داریم. در پژوهش نمی‎خواهیم مصرف کننده صرف باشیم خوشبختانه نیروی پژوهشی استان از اساتید دانشگاه بوده و ارتباط صمیمی با کل دانشگاه‎ها دارد.
صارمی اضافه کرد: هیچ ارگانی نبوده که طرح پژوهشی عنوان کند و ما در رابطه با آن مقاله‎ای ارائه نداده باشیم و بعد از مدت کوتاهی در کمیسیون و سمینارهای مختلف زیادی عضو شده‎ایم که باعث شده است قدرتی برای اظهارنظر در استان پیدا کنیم و خیلی از طرح‎های استان را به سمت خود سوق دهیم به معنای واقعی بحث پژوهشی را در معاونت پژو.هش خود آغاز کرده‎ایم.
این مقام مسوول در جهاد دانشگاهی در لرستان اضافه کرد: همچنین در حوزه فنی مهندسی احساس کردیم می‎توانیم کارهای زیادی را انجام دهیم برای همین سامانه پیش‎نشانگر زمین‎لرزه بر پایه سنجنده‎های الکترومغناطیس جهت محافظ بهینه از سیستم‎های حمل و نقل ریلی کشور ارائه کرده‎ایم.
وی گفت: همچنین طراحی نرم‎افزار هوشمند پیش‎بینی خطر بیماری‎های کرونری قلبی را داشته‎ایم. از جمله برنامه‎های آتی ما انجام کارهایی است که خودتخصص‎اش را داریم و نیز بهینه‎سازی مصرف انرژی را در دست اجرا داریم.
صارمی افزود: موضوع انرژی مختص به استان ما نیست هر واحدی در کشور که در این زمینه تخصص دارد می‎تواند با ما همکاری داشته باشد.
 

دیدگاه‌ها  

#1 لرستانی 1393-12-08 09:24
باعرض ادب به محضر گرانقدر دکتر صارمی
امیدواریم با حضور دکتر صارمی بتوانیم
در پیشرفت پژوهش و تحقیق و ترغیب
دانشجویان به این امر در لرستان دست
پیدا کنیم.
نقل قول کردن
#2 فاطمه 1400-08-12 01:02
باعرض سلام و احترام خدمت استاد گرانقدر جناب آقای دکتر صارمی افتخار میکنیم به شما و همکارانتان که باعث پیشرفت استان به خصوص شهرستان خرم آباد هستید
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا