یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

جلسه هم‌انديشي حفظ و احياي بافت تاريخي‌فرهنگي شهر خرم‌آباد صبح سه‌شنبه 24 اسفند 1395 در سالن اجتماعات اداره كل راه و شهرسازي لرستان برگزار شد.
به گزارش پايگاه خبري يافته، در اين جلسه موارد مختلفي توسط كارشناسان حاضر به بحث و تبادل نظر گذاشته شد كه جهت اطلاع از مهم‌ترين مباحث آن، به ذكر نكاتي بسنده مي‌شود:
تصويب طرح تعریض خیابان حافظ خرم‌آباد يا احداث خيابان موازي با آن كه از يكي از 190 مصوبه سفر دوم هيأت دولت قبلي (آبان 1387) به خرم‌آباد بود، بدون كارشناسي لازم و با عجله، ظرف يكي دو روز قبل از سفر هيأت دولت به لرستان تنظيم و ارائه شد.
به همين دليل ظرف سال‌هاي اخير، اين طرح به صورت سليقه‌اي توسط شهرداري اجرا و باعث تخريب بخش بي‌نظيري از بافت تاريخي شهر خرم‌آباد در دو محله قديمي پشت بازار و درب دلاكان گردید.
این پروژه كه قرار بود با اختصاص تسهیلات یارانه‌ای در قالب خيابان موازي با خيابان حافظ از روبه‌روی پمپ بنزین كمربندي پشت‌بازار آغاز و وارد بافت شود، اجراي آن با تخريب‌هايي خارج از محدوده معين و بخصوص بدون توجه به ارزش تاريخي بناهاي مجاور، صورت گرفت.
بر اساس ماده 102 قانون شهرداري، نحوه تعامل شهرداري با ميراث فرهنگي از دو قسمت تشکيل شده است:
اگر در موقع طرح و اجراي برنامه‌هاي مربوط به توسعه معابر و تامين ساير احتياجات شهري، به آثار باستاني برخورد شود، شهرداري در خصوص ملک مورد نظر براي اجراي طرح عمراني مي‌بايد از ميراث فرهنگي استعلام کند و استرشاد بخواهد و اگر استعلام و استرشادي صورت نگرفته باشد و اثر تاريخي حتي سهواً بر اثر اقدامات شهرداري چون توسعه و تسطيح معابر تخريب شود، مسئوليت مدني متوجه شهرداري خواهد بود.
مطابق قانون، شهرداري در طراح برنامه‌هاي خود علاوه بر مد نظر داشتن ساير تکاليف قانوني، مي‌بايد از ميراث فرهنگي در خصوص عرصه و اعيان مورد نظر براي اجراي برنامه‌هاي خود استعلام کرده و طبق نظر براي اجراي «طرح اثر باستاني است يا نيست» ولو آن که نقش جامع و طرح تفضيلي شهر اقدام شهرداري را مجاز بداند، پس از آن اقدام نمايد. 
همچنين بنا بر قسمت دوم ماده 102، شهرداري‌ها مکلفند نظرات و طرح‌هاي سازمان ميراث فرهنگي را راجع به نحوه حفظ آثار باستاني و ميزان حريم و مناظر ساختمان‌ها و ميدان‌هاي مجاور آن‌ها رعايت نمايند.
معاون ميراث فرهنگي لرستان در اين جلسه اظهار داشت: بافت تاريخي خرم‌آباد فقط محدود به قلعه فلك‌الافلاك نمي‌شود و ثبت جهاني دره تاريخي خرم‌آباد در گرو حفظ بخش‌هاي غربي قلعه به عنوان حريم ارگ و قسمت‌هاي ارزشمند تاريخي فرهنگي خرم‌آباد نيز هست.
پس از اظهارات كارشناسان حاضر در اين جلسه، مقرر گرديد جهت حفظ و احياي بافت فرهنگي‌تاريخي خرم‌آباد، بحث خيابان موازي با خيابان حافظ در محدوده پشت‌بازار و درب‌دلاكان توسط مشاور و تهيه‌كننده طرح جامع حمل و نقل ترافيك و مشاور تهيه‌كننده طرح تفضيلي شهر خرم‌آباد، مطالعه و در خصوص خيابان جاي‌گزين معبر 36 متري موازي خيابان حافظ تصميم‌گيري نهایی شود.
اين خيابان 36 متري قرار بوده از بلوار ولايت در شمال شهر آغاز و به بلوار بهشت در جنوب غربي شهر متصل شود و بخش عمده‌اي از بار ترافيكي خرم‌آباد را حل كند، اما متاسفانه چنين به نظر مي‌رسد كه عبور خيابان مذكور از مقابل پمپ‌بنزين پشت بازار نه‌تنها مشكلي از بار ترافيكي خرم‌آباد حل نمي‌كند، بلكه باعث ايجاد خسارت‌هاي غير قابل جبراني بر پيكره مهم‌ترين بخش تاريخي و فرهنگي خرم‌آباد نيز خواهد شد.
اين جلسه با حضور "برزو بردي‌نشين" رئيس اداره عمران و به‌سازي اداره كل راه و شهرسازي لرستان، "محمدرضا اسدي‌پور" معاون ميراث فرهنگي لرستان، "زهره خدايي" مدير عامل سازمان نوسازي و به‌سازي شهرداري خرم‌آباد، "مجتبي منوچهرآبادي" و "محمد محمدي‌اصل" كارشناسان اداره عمران و به‌سازي اداره كل راه و شهرسازي لرستان، "حميد كشاورز" دبیر شورای ترافیک لرستان، "محمد شفيعيان" و "محمدحسين شاكرمي" مشاوران طرح‌هاي اداره كل راه و شهرسازي لرستان، "همت‌الله كمانگير" كارشناس دفتر فني استانداري لرستان، "محمدرضا خدامي" كارشناس نظام مهندسي لرستان، "ايرج طولابي" و "رضا جايدري" نمايندگان انجمن خرم‌آبادشناسي و "اميد ميردريكوند" از پژوهشگران و عكاسان خرم‌آباد برگزار شد.

تخريب بافت تاريخي خرم‌آباد جرم محسوب مي‌شود

دیدگاه‌ها  

#1 بیژن 1395-12-24 17:51
بابا بزارید چهره شهر بروز بشه.تمام ایران بروز شده و همه هم تاریخی بوده اند ولی زیبا و قشنگ شده اند حالا نوبت خرم آباد که رسیده چندتا جوان بی تجربه و بدون اطلاع از روند رشدجهانی دم از تخریب بناهای تاریخی یا همان مکانهای دزدی و ...می زنند.تو را بخدا بزارید طرح اجرا بشه و با بودن این چند خانه درب و داغون هیچ گردشگری نمیاد که اینا را ببینه چون ارزش دیدن ندارن
نقل قول کردن
#2 سروش 1395-12-24 19:19
بهترین کلمه ای که می توان برای این آدمهای ناسازگار و بیکار و بی سلیقه گفت اینه ،،،،به درک،،،بذارید خرم آباد همینطوری عقب بمونه اگر بخواهیم اینطوری حساب کتیم خانه اینجانب هم 50سال دیگه بافت تاریخیه ...دستهایی در کار است که علیه خرم آباد تصمبم گیری میشه ...کسی نیست به این آقایان بگه همین بافت فرسوده شده مواد فروشی و انواع جنایت ..اگر دلتان می سوزه آنهارا خریداری کنید و عین بافت قدمی یزد آتها را به موزه و هتل تبدیل کنید ...شنا چه حقی دارید جای همه مردم تصمیم گیری می کنید واقعا خرم آباد را ویران کردید
نقل قول کردن
#3 سردار 1395-12-24 21:04
خداروشکر
نقل قول کردن
#4 سردار 1395-12-24 21:06
این رو هم بگید که قرار بود خیابون حافظ قرار بود بافت تاریخیش حفظ بشه و عبور اتومبیل ممنوع بشه و تمام آن سنگ فرش بشه و گردشگر جذب کنید . حالا که دم از بافت تاریخی میزنید از این بافت برای جذب گردشگر استفاده کنید .
نقل قول کردن
#5 سروش 1395-12-24 21:22
زیر گذر میخواهند بزنند نمی گذارید بافت قدیمب باغ فیضرو نءداشتید به سرمایه ءدار بدهند حداقل 200نفر سرکار می رفت ..بیمارستان موش دونی رو نذاشتید تخریب کنند ...جریان چیه ؟؟؟شمشیر رو از رو بستید علیه این شهر بی کس ..خجتلت بکشبم ....شمارا بخدا واگذار خواهم کرد سزای کارتان را بدهید چرت گمپین برای ساماندهی میان گلال ...دیناروند ..کمالوند قلعه سنگی نمی گذادید که چسبیده به شهر هستند وارامکانات شهر استفاده میکنند ..از کرمانشاه و اراک باد بگیرید ...نکنه احساس میکنید این دوتا خانه 50ساله از طاق بستان قدمتس بیشتره !!!!
نقل قول کردن
#6 ناشناس 1395-12-24 22:12
کدوم بافت تاریخی همش خونه خرابه....بافت تاریخی به یزد میگن ن مخروبه های شهرمون
نقل قول کردن
#7 سروش 1395-12-25 00:23
طرف شهرخودشو ول کرده 40ساله رفته تهران ..به نوعی جا زده انتظار داره شهرش عین یزد و اصفهان باشهر...ما قومی هستیم که افتخارمون اینه پلاک ماشینمون تهران باشه ..و خیلی خودباخته گی دیگر ..کسی تعصب قوم لر رو باید بکشه که می بایست می ماند در شهرش
نقل قول کردن
#8 ایمانی 1395-12-25 01:01
سازمان یونسکوکل دره خرم آباد رابابافت قدیمی پیرامون قلعه ازمواریث تاریخی میداندولی افسوس ...
نقل قول کردن
#9 رضا 1395-12-25 07:53
به نظر می آید اینها بافت فرسوده اند نه بافت تاریخی ، در ضمن اگر جلوی اجرای خیابان موازی با خیابان حافظ رو گرفتید حتما باید طرح جایگزین آنرا سریعا اعلام کنید.با این وضعیت گره ترافیکی شهر پیچیده تر می شود.
نقل قول کردن
#10 محمودی 1395-12-25 17:29
سلام
یکی از همشهریامون با تحقیقات فراوانی که بعمل آورده و دید وسیعی که داشته طرحی ارائه دادن بنام طلای 24 عیار که در دایره قضایی سازمان ثبت اسناد و املاک هم به عنوان طرح معنوی ثبت شده . این طرح بسیار بسیار بسیار جالب و هیرت انگیز و صد البته قابل اجراست . خواهش میکنم یافته پیگیری کنه و صاحب این طرح رو که قلب شهر رو به یکی از زیباترین نقاط توریستی ایران و جهان تبدیل میکنه پیدا و ضمن معرفی ، ترتیبی اتخاذ کنه که مسئولین اونو اجرا کنند .
خواهش میکنم ، به خدا هم آبادگره و هم خیلی سود آور
منم کمی اطلاعات از هویت ایشون دارم ، خواستید در خدمتیم .
شماره خودم 09167464066
نقل قول کردن
#11 شاهرخ 1395-12-26 12:07
بافت تاریخی هویت شهر است .باید حفظ شود ....
نقل قول کردن
#12 ناشناس 1395-12-26 14:21
به نقل از سروش:
طرف شهرخودشو ول کرده 40ساله رفته تهران ..به نوعی جا زده انتظار داره شهرش عین یزد و اصفهان باشهر...ما قومی هستیم که افتخارمون اینه پلاک ماشینمون تهران باشه ..و خیلی خودباخته گی دیگر ..کسی تعصب قوم لر رو باید بکشه که می بایست می ماند در شهرش

دوست عزیز منظورتون منم افتخار میکنم لرم و خرم آبادی..ولی تو یسر برو بازار قدیم تو کوچه پس کوچه هاش برو ببینم کجاش به درد بخورد ک بخواد تخریب نشه..فقط برو ببین
نقل قول کردن
#13 بیرانوند 1396-05-06 18:41
چند نفر اول که نظر گذاشتند به خوبی می توان پی برد جزو کسانی هستند که منفعتی در تخریب و خریداری اراضی دارند و دارند فشار می آورند تا مجوز تخریب و تغییر کاربری بگیرند و سودهای میلیاردی به جیب بزنند . بیچاره مردم و سرمایه تاریخی آنها که بازیچه دست امثال شما شده است . اگر میراث و شهرداری راست میگویند پیگیر بودجه مصوب برای مرمت و نگهداری بقایای بافت تاریخی شهر باشند نه این که معتادها و سارقان را بهانه قرار دهند و با تخریب بناها، سود به جیب خود بزنند
نقل قول کردن
#14 محمد 1396-09-09 08:39
سلام به مسولین محترم بیایید از شهرهای تاریخی کشورمان از جمله اصفهان و یزد وشیراز یاد زگیرید و بقای تاریخی شهر خرم اباد رو حفظ کنید این واقعا قدمتش از این سه شهری که گفتم بالاست چرا باید ما همش عقب بمانیم از بی تدبیری مسولین شهر و استان تورا به خدا به فکر این شهر و مردم خونگرمش باشین
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا